کتاب «یک روستایی در لاله‌زار» شامل 50 سال خاطرات سینمایی ایوب شهبازی، دوبلور و مسوول فنی لابراتوار توسط نشر روزنه‌کار منتشر شد.

شهبازی با اعلام این خبر گفت: این کتاب محصول خاطرات من از کار در سینما و دیدن فیلم و همچنین خیابان لاله‌زار چهارراه استانبول و مکان‌های تاریخی این خیابان‌ها است. البته اشاره‌هایی هم به تئاترهای لاله‌زار دارم و همینطور «کوچه ملی» را هم توصیف می‌کنم، چرا که این کوچه فقط با سینما معنا پیدا می‌کرد.

گزیده ای از گفتگوی وی با ایبنا را در ادامه می خوانید:

 

- اگر غلو نباشد، من نزدیک به دو هزار فیلم در لاله‌زار از سال 1339 تا 1356 دیدم و از سال 1356 به بعد دیگر سینما نرفتم، مگر دفعاتی که در جشنواره‌های فیلم به عنوان مهمان دعوت می‌شدم.

 

- اولین باری که سینما رفتم، من در 9 سالگی از روستای حسن‌آباد یاسوکند، که در 90 کیلومتری زنجان قرار دارد همراه مادرم برای کار به تهران آمدم. در همان روزها به سینما رفتم و فیلمی با عنوان «آقای 42» تماشا کردم و مسیر زندگی من با دیدن این فیلم تغییر کرد.

 

- تماشای فیلم «آقای 420» باعث شد که من تمام کار و زندگی و برنامه‌هایی که برای آینده را داشتم رها کرده و به دنبال کار در سینما با مشکلات بسیاری که پیرامون آن وجود داشت، بروم.

 

- در این کتاب شما خاطرات من با کارگردان‌ها، تهیه‌کننده‌ها و بازیگران سینما را خواهید خواند. من در این کتاب از چگونگی ورود به سینما و همچنین کارهای مختلفی که در این حوزه از دستیاری تا کار در لابراتوار و در نهایت سرپرستی قسمت داروسازی لابراتوار سازمان صدا و سینما، انجام دادم را بازگو می‌کنم.

 

- طرح کتاب در سال 1385 به ذهن من رسید و از همان زمان شروع به نگارش کردم و دقیقا روز 25 فروردین 1390 کار به اتمام رسید و اکنون در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

 

- لاله‌زار این روزها به هیچ عنوان دیدنی نیست و برای من که گریه‌آور است. زمانی که به آن‌جا می‌روم، تمام خاطرات من مثل آنونس و تیزر فیلم‌ها در ذهنم می‌چرخد و مدام به این فکر می‌کنم که لاله‌زار در قبل چه بوده و چه جایگاهی در هنر ایران داشته و اکنون چه شده است؟ لاله‌زار الان را کابل‌های برق پر کرده‌اند و تمام چیزهای خوب آن و نوستالژی‌ها از بین رفته است.

 

ایوب شهبازی سال‌ها در سینمای ایران به عنوان مسوول فنی لابراتوار، دوبلور و چند شغل دیگر مشغول به کار بود. او همچنین یک مخاطب حرفه‌ای فیلم به حساب می‌آمد و بیننده تمام فیلم‌هایی که در ایران اکران می‌شد، اعم از خارجی و ایرانی، بود. کتاب «یک روستایی در لاله‌زار» به نحوی تاریخ حواشی و مشاغل جنبی سینمای ایران است و همچنین می‌تواند یک منبع مطالعاتی درباره خیابان لاله‌زار و تاریخچه آن باشد.

 

کتاب «یک روستایی در لاله‌زار» 50 سال خاطرات سینمایی ایوب شهبازی، با مقدمه هوشنگ گلمکانی و هوشنگ کاووسی، توسط انتشارات روزنه‌کار در 308 صفحه به همراه 23 صفحه ضمیمه تصویری به قیمت 9 هزار و پانصد تومان در دسترس علاقه‌مندان به سینمای ایران قرار گرفته است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب(در صورت موجود بودن در بازار) کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب ها را تلفنی سفارش بدهند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 214120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد پيراسته IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    5 0
    بهتر نبود از اين اقا يك عكس هم ميگذاشتيد؟