حدود یک ماه پیش خبر رسید که در خراسان رضوی فردی در کشتارگاه دچار بیماری تب کنگو شده و در بیمارستان این بیماری به یک انترن سرایت کرده و موجب مرگ او شده است.

زهرا تالانی:پس از آن اعلام شد که در خراسان رضوی 6نفر به این بیماری مبتلا و 2 نفر جان خود را از دست داده اند.البته محمدرضا شیرزادی رییس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرآنلاین اعلام کرد که جای نگرانی ندارد و هنوز موردی از این بیماری در دیگر استان‌های کشور گزارش نشده است.
اما در روزهای گذشته ایمیل و اس ام اسی دست به دست می چرخد که در آن از قرنطینه بیمارستان امام رضای مشهد و مرگ تعداد بیشتری صحبت شده است. محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر دار در گفتگو با خبر آنلاین می گوید  که 6 نفر در مشهد مبتلا به این بیماری شده اند و از 6 مورد گزارش ابتلاء به بیماری تب کریمه کنگو در مشهد 2 نفر از مبتلایان به علت شدت بیماری فوت کردند و 4 نفر دیگر نیز پس از انجام مراقبت‌های ویژه و درمانی لازم بهبودی یافتند.که حال عمومی هر 4 نفرمبتلا به تب کنگو که در بیمارستان امام رضا (ع) مشهد بستری هستند بسیارخوب است و در روزهای آینده مرخص می‌شوند.
وی قرنطینه بودن بیمارستان را تکذیب می کند ومی گوید:4 نفر پس از انجام مراقبت‌های ویژه و درمانی لازم بهبودی کامل یافتند و مورد دیگری در زمینه ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو گزارش نشده است.
وی در مورد شایعه انتقال بیماری تب کریمه کنگو از طریق خوردن گوشت می گوید: این بیماری یک عفونت ویروسی است که از طریق تماس با حیوان آلوده، ذبح حیوان آلوده و تماس با امعاء و احشاء حیوان آلوده در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.رئیس مرکز مدیریت بیماری‌‌‌های واگیر وزارت بهداشت به هموطنان هشدار جدی داد از خرید دام بدون تأیید دامپزشکی اکیداً خودداری کنند. دکتر محمدمهدی گویا می گوید: دام‌‌‌های مبتلا به تب کریمه کنگو هیچ نشان و علامتی از بیماری ندارند. وی از هموطنان خواست به هیچ وجه دام‌‌‌هایی را که مهر تأیید سازمان دامپزشکی ندارند خریداری نکنند.
وی امی گوید: این بیماری بشدت واگیردار است که از طریق تماس با حیوان آلوده و هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشای حیوان آلوده در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.
دکتر گویا می افزاید: همچنین این بیماری از طریق گزش کنه‌ای که روی بدن دام بیمار وجود دارد قابل انتقال به انسان است و در صورت ابتلای انسان به این بیماری، دیگر کسانی که هنگام مراقبت درمانی با خون و ترشحات بدن فرد بیمار در تماس باشند و نکات بهداشتی را رعایت نکرده باشند ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

 

 ابتلای 100 نفر شایعه است

 روزنامه ایران در گزارشی اعلام کرد که بنا به اطلاعات رسیده تاکنون  که تا به 100 نفر در مشهد به این بیماری مبتلا شده اند، سیما واحدی سرپرستار بیمارستان امام رضا(ع) در مشهد به خبرآنلاین می گوید:در یک روستا به دلیل ذبح نادرست و بدون نظارت سازمان دامپزشکی یک گوسفند و پخش آن   اهالی روستا  دچار این بیماری شدند که آن هم البته نه از طریق گوشت بلکه به خاطر خون تازه ای بود که بر روی گوشت بود و از این طریق این بیماری انتقال می یابد  در حالیکه اگر  همین گوشت را پس از کشتار حداقل 24ساعت در دمای زیر 4 درجه نگهداری می کردند هیچ اتفاقی نمی افتاد.و البته تعداد مبتلایان هم 100 نفر نبوده و در همان روستا هم درمان شدند.

او در مورد بقیه مبتلایان می گوید که 4 نفری که در بیمارستان بستری بودند امروز پس از بهبودی کامل مرخص شدند او در مورد دو نفر کادر بیمارستان که دچار این بیماری شده اند می گوید:انترنی که تب کریمه کنگو گرفت و متاسفانه جان باخت چون مبتلا به بیماری فابیسم بود امکان تزریق پلاکت به او وجود نداشت و این موضوع درمان او را دچار مشکل کرد ، پرستار مبتلا هم در زمان خونگیری دچار این حادثه شد .

 
باید بنا را بر این گذاشت که کلیه دام‌ها، دارای این بیماری‌اند
رییس سازمان دامپزشکی کشور سیدمحسن دستور با اشاره به اینکه تب کریمه- کنگو در دام علائم خاصی ندارد می گوید بیشترین علایم این بیماری در انسان مشاهده می‌شود و در حال حاضر باید بنا را بر این گذاشت که کلیه دام‌ها، دارای این بیماری‌اند.وبا توجه به اینکه این بیماری ممکن است در هر دامی وجود داشته باشد باید شهروندان از کشتار دام در خارج از کشتارگاه خودداری کنند.
 معاون وزیر جهادکشاورزی در ادامه با بیان اینکه گوشت‌های ممهور به مُهر دامپزشکی به لحاظ مصرف موردی ندارند، عنوان کرد: برای جلوگیری از این بیماری در جامعه عشایری کشور نیز اقدامات پیشگیرانه‌ای از قبیل دادن دستکش به عشایر و نظارت‌های دامپزشکی در حال انجام است.
او با بیان اینکه بیماری تب کریمه – کنگو در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است، گفت: با توجه به مرگ و میر تعدادی از افراد، کارشناسان سازمان دامپزشکی با همکاری کارشناسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دنبال شناسایی منشا این بیماری در کشوراند. وی استفاده از پیش‌سرد را در کشتارگاه‌ها یکی دیگر از عوامل جلوگیری از انتقال بیماری تب کریمه – کنگو به انسان دانست و عنوان کرد: درحال حاضر کلیه کشتارگاه‌های صنعتی دام کشور مجهز به پیش‌سرد هستند و در سایر کشتارگاه‌های وابسته به شهرداری‌ها نیز اقداماتی در این خصوص انجام شده است و مشکلی به این لحاظ نداریم.
 


23245

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 214596

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    3 2
    خوردن گوشت با مُهر دامپزشکی بیماری را منتقل نمی کند !
  • بدون نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    11 1
    راست می گن جای نگرانی نیست .بزار تو تهران یه مورد مشکوک پیدا بشه بعد ببینید چه می کنننننننننننننننن
  • بدون نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    7 0
    با سلام و احترام الیته من به عنوان یک دامپزشک با ید بگویم که توی مملکت دامپزشکی جایگاه خاص خودشو نداره و عواقب این کار هم میتواند یکی از این بیماریهای باشد سازمان دامپزشکی کشور باید چاره ای بیندیشد اکثر فارغ التحصیلان دامپزشکی بیکارن و حیف این نیروهای متخصص نیست کاردانهای دامپزشکی در خط مقدم مبارزه با این بیماریها هستن باید به کاردانهای دامپزشک هم بها داد
  • سینا IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    14 6
    من دانشجوی دانشگاه پزشکی مشهدم.مطمئنم نظرم را چاپ نمی کنید اما بدانید عمق فاجعه خیلی بیشتر از این هاست و تاکنون ده ها تن جان خود را از دست داده اند.چرا به مردم دروغ می گویید؟؟؟؟
    • پاسخ IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
      6 0
      سینای عزیز من از ریز مطلب بدلایلی آگاهم و به شما و دوستانتان اطمینان میدهم که عمق فاجعه چنان که شما میگویید نیست و رعایت اصول معمول بهداشتی برای زندگی آرام کفایت میکند پس معمولی و بهداشتی زندگی کنید و نگران نباشید بعن.ان شهروند معمولی کافی است که هنگام پاک کردن گوشت دستکش داشته باشید و از ذبح دام در حیاط منزل و کوچه و ... و خارج از کشتارگاه خودداری نمایید.
  • mihan parast IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    12 1
    آخه برادران عزيز چرا هي ميگيد با مهر بهداشت گوشت بخريد مگه چند جاي گوشت مهر ميخوره كه موقع خريد به چشم بياد خود شما تابحال چند دفعه موقع خريد مهر بهداشت رو روي گوشت ديديد نظارت خودتونو بيشتر كنيد بازرسي بيشتر بشه با يه مهر كه ببيني يا نبيني چيزي درست نميشه.
    • یک دوست IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
      3 0
      ببین میهن پرستی به داد زدن نیستش تا حالا بیماران مبتلا همه یا قصاب بودند یا کارگر کشتارگاه و یا دامدار و مردم عادی اگر گوشت را از قصابی خریده باشند مبتلا نشده و نمیشوند ، شما ذبح غیربهداشتی (خارج از کشتارگاه) نکن برات اتفاقی نمی افته دستکش را هم به رعایت بهداشت برخورد با گوشت اضافه کنید
  • آزمیتا IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    1 0
    دوستان از خوردن مواد غذایی زیر تا اطلاع ثانوی جددا پرهیز کنید البته اگر خبر انلاین عزیز این پیام منو منتشر کرد : 1-شیر و لبنیات ------بجای مواد نگهدارنده وایتکس استفاده کرده ان که اسم کارخانه را به دلایلی که به ضرر ما هست فاش نمی کنند. 2-گوشت قرمز و جگر 3- انواع سوسیس و کالباس -----استفاده از گوشت گربه تمام این سه مورد مستند هستند.
  • فرشاد IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    0 0
    تمام این مشکلات از فاصلۀ زیاد بین دامپزشکی و علوم پزشکی و بهداشت نشأت می گیرد. دامپزشکی هم برای سلامت انسانها آنقدر اهمیت دارد که بصورت یک معاونت مستقل زیر نظر ریاست محترم جمهوری باشد یا زیر نظر وزارت محترم بهداشت باشد تا وزارت محترم جهاد کشاورزی ، البته فعالیتهای نظام دامپزشکی که یک سازمان NGO است و متولی بخش خصوصی دامپزشکی هست را نمی توان نادیده گرفت.دام سالم ، غذای سالم ، انسان سالم ... غذای سالم ، شهر سالم ، شهروند سالم