با توجه به گذشت زمان و تغییرات ایجاد شده در ماهیت وظایف و انتظار از حسابداران، میتوان گفت بازار کار حسابداری دستخوش تغییر شده و در این موقعیت تمامی سازمانها و کسب و کارها شاهد متقاضیان متعدد برای استخدام در این حوزه هستند. در زمانهای قدیم نقش حسابداران در تمامی کسب و کارها با عنوان پشتیبان قابل مشاهده بود؛ اما در این روزها به دلیل رشد اقتصادی توسعه استارتاپها، افزایش سختگیریهای مالیاتی و نیاز به گزارشدهی دقیق، حضور این افراد به یکی از ستونهای اصلی تصمیمگیری در هر کسبوکار تبدیل شده است. با توجه به تغییر شرایط، نیاز کارفرمایان حین استخدام نیز نسبت به قبل متفاوت شده و همین امر سبب میشود تا این افراد به دنبال نیروهای حرفهای باشند! لازم به ذکر است حضور نیروهای حرفهای در یکی از پویاترین و رقابتیترین حوزههای شغلی ایران، نیازمند توانمندیهای چون ثبت و کنترل اسناد، تحلیل مالی، مدیریت هزینه، ارزیابی سودآوری و برنامهریزی مالی خواهد بود.
چرا تقاضا برای استخدام حسابدار افزایش یافته است؟
با در نظر داشتن شرایط فرصتهای شغلی برای رشته حسابداری، لازم است بدانید این تغییرات تنها به واسطه یک عامل ایجاد نشده و به مواردی چون روندهای مدیریتی، اقتصادی و قانونی وابسته خواهد بود. تمامی سازمانها به دلیل پیچیدگی قوانین مالیاتی به صورت سالانه به دنبال افرادی حاذق و توانمند در این حوزه هستند؛ چرا که تسلط کامل بر اظهارنامهها، ارزش افزوده و تکالیف قانونی میتواند اثرات چشمگیری در حوزه حسابداری ایفا نماید. همچنین به علت ایجاد و رشد استارتاپها و کسبوکارهای کوچک، نیاز به مدیریت جریان نقدینگی، کنترل هزینهها و تحلیل مالی بیش از پیش و به صورت مبرم مشهود است. بنابراین تمامی مدیران برای رشد کسب و کار خود، موظف به انتخاب فردی آگاه و ماهر هستند! وجود این عوامل در کنار هم باعث شده رشته حسابداری به جایگاهی استراتژیک دست یافته و بازار کار آن با سرعت چشمگیری رشد کند.
پیچیدهتر شدن قوانین و الزامات مالیاتی
به علت وجود مشکلات متعدد و قوانین حاکم بر کشور، قوانین مالیاتی و الزامات قانونی نیز دستخوش تغییر شده و در این زمان نیاز تمامی سازمانها به حسابدارانی ماهر و توانا قابل مشاهده خواهد بود. این تغییرات در بخشهایی چون مدیریت دقیق اظهارنامهها، ارزش افزوده و تکالیف قانونی بیشتر ملموس بوده و مهارت این افراد میبایست در چنین موقعیتهایی به خوبی مورد سنجش قرار گیرد. در چنین موقعیتی حسابدار یک فرد با جایگاه ساده نبوده و میتواند به عنوان مشاوری استراتژیک نیز نامبرده شود. در این شرایط نسبت به قبل مهارتهای لازم و نحوه ورود به بازار کار حسابداری اهمیت ویژهای کسب نموده و همین امر موجب میشود افراد برای کسب شانس موفقیت در بازار کار، کسب آموزشهای بیشتر پیرو مهارتهای مرتبط به حوزه حسابداری را مدنظر داشته باشند.
رشد کسبوکارهای کوچک و استارتاپها
بر اساس تحلیل انجام شده و آمار موجود، میتوان گفت روز به روز تعداد استارتاپها و کسبوکارهای کوچک در حال افزایش است. با توجه به آنکه وجود ریسک برای چنین کسب و کارهایی همانند سمی مهلک محسوب میشود، در چنین موقعیتی استفاده از مدیریت مالی دقیق و کنترل نقدینگی بیش از هر زمانی مورد اهمیت واقع میشود. بنابراین این سبک از کسب و کارها نیز از همان شروع فعالیت، به حضور یک حسابدار حرفهای و توانمند نسبت به استفاده از نرمافزارهای مدرن، نیاز خواهند داشت. همچنین از دیگر وظایف یک حسابدار در مجموعههای کوچک و استارتاپی میتوان به مدیریت تراکنشها، محاسبه هزینهها و برنامهریزی مالی اشاره نمود.
نیاز مدیران به گزارشهای مالی قابل اعتماد
دادههای مالی دقیق نقش بسزایی در تصمیمگیری مدیریتی ایفا مینمایند؛ چراکه برای برنامهریزی، پیشبینی و کنترل هزینهها وجود گزارشهای دقیق و قابل اتکا حیاتی خواهد بود. جالب است بدانید تهیه و تدوین چنین گزارشاتی تنها با مهارت حسابداران حرفهای به سرانجام میرسد. در نظر داشته باشید وجود این گزارشها میتواند مزایایی چون کاهش ریسکهای مالی، هموار نمودن مسیر رشد و توسعه سازمان را به همراه داشته باشند.

چالشهای کارفرمایان در جذب حسابدار مناسب
اگرچه آینده بازار کار حسابداری در ایران در روندی صعودی قرار دارد، اما با این حال کارفرمایان حین جذب حسابداران با چالشهای اساسی و متعددی رو به رو میشوند. علت اصلی وقوع این چالشها را میتوان در موارد ذیل خلاصه نمود.
کمبود نیروهای متخصص
عده زیادی از متقاضیان تنها سابقه کار با یک نرمافزار را داشته و هیچ توانمندی نسبت به تحلیل مالی، تهیه گزارش مدیریتی و شناخت قوانین نخواهند داشت!
نبود مسیرهای آموزشی استاندارد
از آنجا که معمولاً آموزشهای موجود در بسترهای مختلف به صورت تئوری ارائه میشود، حسابداران تازه کار محیطی واقعی برای کسب تجربه نداشته و از کسب مهارتهای عملی، باز میمانند.
دشواری تشخیص حسابدار حرفهای از کارآموز
با توجه به یکسان بودن ساختار رزومهها، عدم جداسازی مهارتها، سوابق غیرقابلارزیابی و عدم وجود نمونهکار واقعی، بررسی اصولی رزومههای دریافتی برای کارفرمایان دشوار خواهد بود.
نقش پلتفرمهای تخصصی در بهبود فرایند استخدام حسابدار
با توجه به چالشهای اخیر در حوزه استخدام حسابدار، میتوان گفت حلال این مشکل تنها استفاده از پلتفرمهای تخصصی استخدام خواهد بود! با توجه به آنکه تمرکز اصلی و ویژه این پلتفرمها بر روی حوزههای حسابداری و مالی است، کارفرمایان میتوانند به راحتی نیروهای ارزیابیشده و دارای مهارتهای مشخص را انتخاب نمایند. از جمله این پلتفرمها میتوان به " های حساب " اشاره نمود؛ چرا که این مجموعه برای تمامی کارفرمایان امکان فیلتر کردن حسابداران بر اساس سطح مهارت، سابقه کاری، نوع تخصص و حتی نوع صنعت را مهیا نموده است. همچنین شما میتوانید به عنوان کارجو در بخشهای مختلف این پلتفرم، با قابلیتهای ساخت رزومه رایگان، نمونه رزومه کامل و مشاوره تخصصی آشنا شوید. لازم به ذکر است استفاده از چنین پلتفرمی مزایای متعددی دارد که از جمله آنان، میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
- دسترسی سریع به حسابداران حرفهای
- کاهش ریسک استخدام اشتباه
- صرفهجویی در زمان و هزینه
- امکان انتخاب حسابدار متخصص در حوزه مدنظر
- یکپارچگی اطلاعات و سهولت ارزیابی






نظر شما