شرق نوشت:

معاون سرمایه‌های اجتماعی مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری معتقد است که وقتی نیمی از متقاضیان جویای کار زنان هستند، باید برای ورود زنان به بازار کار مدل و الگوهایی پیش‌بینی کرد و در این میان از ایده‌ای به نام طرح «استخدام نیمه‌وقت زنان» برای پاسخ به بخشی از این نیاز سخن می‌گوید. او همچنین می‌گوید: «برخی اوقات پدرانی از ما می‌خواهند که دختران‏شان سر کار بروند و بیش از اینکه به درآمد کار توجه داشته باشند شأن و پرستیژ آن کار برایشان مهم است و اینکه افراد به هر شکل سر کار بروند. جامعه هدف این طرح شاید به دو‌میلیون نفر نرسد و اصولا در اداره‌های دولتی اجرا خواهد شد و اجباری هم نیست. در واقع کار نیمه‌وقت برای زنانی است که دنبال کار جدی نیستند و در عین حال دنبال شأن و مقام اجتماعی ناشی از کار و اشتغال‌اند.
گفت‌وگو با «پروین هدایتی» در شرایطی انجام می‌شود که با وجود همه انتقادهای صورت‌گرفته، طرح «استخدام نیمه‌وقت زنان» قرار است پس از ابلاغ بودجه امسال اجرایی ‌شود.

ایده استخدام نیمه‌وقت زنان چطور به ذهن‌تان رسید؟
به هر شکل برای پاسخگویی به نیاز پررنگی چون اشتغال زنان باید همه گروه‌های زنان را در نظر گرفت. در همین زمینه خیلی از خانم‌ها هستند که اصولا درآمد کار برایشان مهم نبوده و صرفا می‌خواهند کار کرده و از توان و دانش‌شان استفاده کنند. خیلی از خانواده‌ها به ما مراجعه می‌کنند و چنین تقاضایی را مطرح می‌کنند. بنابراین به نظر من این طرح بدفهمی شده و باید به نکات مثبت آن توجه شود. در واقع با این طرح ظرفیت حضور زنان در بخش‌های دولتی افزایش خواهد یافت و البته مختص بخش دولتی بوده و برای بخش خصوصی پیشنهاد نمی‌شود.
فکر نمی‌کنید که این ایده در سال‌های آینده، رویه‏ای از اشتغال نیمه‌وقت زنان در ایران را پایه‌گذاری کند؟
این‌طور نیست. ما نمی‌خواهیم رویه‌ای شکل بگیرد. این طرح برای یکی دو‌میلیون نفر از جامعه زنان پیش‌بینی شده و افراد در انتخاب آن مختارند و اجباری در کار نیست. این طرح‌ها حضور زنان را کم نمی‌کند.
به هر شکل برخی گرفتاری‌ها از قبیل فرزندآوری و حاملگی پیش روی زنان است و مشکلاتی پیش می‌آید که شاید خود زنان ترجیح دهند برای مدت کوتاه یک‌ساله در خانه باشند و می‌توانند داوطلبانه از این طرح استفاده کنند.
اما برای زنانی که در سمت مدیریت و ریاست هستند که این خروج به حذف آنها از سمت و موقعیت‌شان منجر می‌شود.
بلکه به دلیل حساسیت جایگاه مدیریتی، بدون تردید باید جایگزینی برای زنانی که رییس هستند در نظر گرفته شود.
همین حالا هم شمار اندکی از زنان در سمت‏های مدیریتی هستند، اینکه به ضرر زنان تمام می‌شود؟
البته به این منظور ماده 230 قانون برنامه توسعه پنجم، ما را نسبت به افزایش و توسعه توانمندسازی حضور زنان در حوزه‌های مدیریتی ملزم کرده است. در حال حاضر کمتر از 10درصد از زنان در سمت‌های مدیریتی هستند اما ذیل همین ماده 230 قانون برنامه توسعه پنجم سندی تنظیم کرده‌ایم تا حضور زنان در سمت‌های مدیریتی را افزایش دهد. در حال حاضر بیشتر نیروهای جوان زن در ایران به جای لایه‌های مدیریتی جذب لایه‌های میانی می‌شوند.
به هر شکل طرح «استخدام نیمه‌وقت زنان» در ادامه کاهش ساعت کاری زنان، تعطیلی روزهای پنجشنبه برای کارمندان زن و طرح‌هایی مشابه این پیشنهاد شده که هیچ‌کدام خوشایند کارفرما و نظام استخدامی کشور نیست.
سیاست ما براساس فرمایش مقام معظم رهبری انجام می‌شود که تاکید دارند اشتغال زنان نباید به خانواده آنها لطمه وارد کند و اینکه درباره اشتغال در محیط‌های مختلط نیز توصیه‌هایی داشتند. بنابراین اشتغال در ذیل مفهوم خانواده برای زنان معنا می‌شود و برنامه‌های مرکز نیز به دنبال تامین همین رویکرد و دید در جامعه کاری زنان است.
اما به هر شکل آمار و گزارش‌ها نشان می‌دهد که کارفرما پس از اینکه زنان به مرخصی زایمان رفته‌اند، دیگر میلی به ادامه حضور آنها در کارگاه و کارخانه ندارد. برای این روند چه پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته؟
طرحی در دستور کار است تا حمایت‏های حقوقی زنان را افزایش دهد. در صورت تصویب طرح، زنان برای استفاده از این تمهیدات پشتوانه قانونی و حقوقی دارند.
اما شرایط بازار کار این روزها چندان مساعد نیست و از سوی دیگر خیلی از این زنان در بخش خصوصی مشغول به کار‌ند؟
این قوانین می‌تواند از همین گروه از زنان هم حمایت کند. به هر شکل ما به حذف زنان از بازار کار اعتقادی نداریم اما باید حریم خانواده حفظ شود.
اگر خودتان می‌خواستید امروز وارد بازار کار شوید، از چنین طرح و ایده‌هایی استقبال می‎کردید؟
بله، حتما.
در بودجه 91 چه توجهی به زنان شده و رقم اعتبار نهایی‌شده برای مرکز در سال 91 چه میزان است؟
در رقم بودجه کلی که مشخص نیست چه میزان برای زنان اختصاص داده شده است. در ارتباط با برنامه‌های مرکز هم باید بگویم که خبر از افزایش اعتبارات مرکز داده‌اند.
سیاست‌های شما برای افزایش فرصت‌های شغلی برای عموم زنان چیست؟
در این بخش راه‌اندازی مرکز توانمندسازی زنان، نظارت بر حضور زنان در بخش خصوصی و توسعه تعاونی‌های زنان پیش‌بینی شده است.
رییس مرکز امور زنان به موضوع مرخصی برای مردان بعد از زایمان همسر اشاره کرده بودند. این طرح در چه مرحله‏ای است؟
بررسی کارشناسی آن در حال انجام است و پیشنهاد ما از دو هفته تا دو ماه حضور مردان در کنار همسر است تا همراهی در پرورش کودک صورت گرفته و حضور مردان در کنار همسر فرهنگ‌سازی شود. البته فکر می‌کنم که دو هفته مرخصی مردان به واقعیت نزدیک‌تر باشد. این قانون یا به شکل مستقل تصویب خواهد شد یا به عنوان تبصره‌ای بر قانون تغذیه با شیر مادر.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    2 6
    جناب آقای فروزنده بزرگوار شما در کدام جامعه زندگی میکنید در ایران به این شکل است که مرد خانه باید تامین کننده نیازهای خانواده باشد و پسران هستند که باید شغلی داشته باشند و در امدی که بتوانند ازدواج کنند و مسکنی تهیه کنند...........................
  • همان بهتر كه زنان زنده به گور شوند تا . CA ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    6 3
    به عنوان دختر مجردي كه سرپرست خوانوار هستم، براي اين فكر شما متاسفم. جامعه هدف شما دو ميليون نفر است و در بدنه دولت دو ميليون (يا يك ميليون) شغل تشريفاتي و ويتريني با حقوق پايين وجود دارد كه خالي است؟ اگر درآمد براي اين زنان درمانده مهم نيست، چرا استفاده از دانش و تخصصشان مهم است؟ چرا كه اين دو ارتباط مستقيمي دارند! حفظ كانون خانواده زماني به سپري شدن زمان بيشتري در خانواده مربوط مي‌گردد كه شرايط اجتماعي در سطحي از رفاه باشد كه اين زن مجبور نشود در منزل به شغل دوم روي آورد. اگر پدران مي‌خواهند دخترانشان كاري با شان بالاي اجتماعي داشته باشند، شما با آسيبي اجتماعي رو به رو هستيد : شوهر دادن دختران. و در صورت حل اين مشكل، شما با شوهري كه از زن انتظار پول در اين تنگناي اقتصادي دارد رو به روييد
  • بدون نام EU ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
    0 0
    زنهايي كه دنبال كار جدي هستن چي؟