ایسنا نوشت:

جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی به پرسش‌هایی درباره مصوبات آخرین جلسه شورای عالی سینما پاسخ گفت.
 
استهلاک شش‌ماهه کلیه دیون مالیاتی سینماگران
جواد شمقدری درباره مصوبات جلسه اخیر شورای عالی سینما بیان کرد: «یکی از مباحثی که در جلسه اخیر شورا بررسی شد، مسئله مالیات سینماگران بود. عمده دیدگاه‌ها در این زمینه آن بود که آیین‌نامه اجرایی مالیاتی دربارهٔ معافیت سینماگران با مشکلاتی مواجه است، چراکه این آیین‌نامه بدون حضور و مشارکت نمایندگان وزارت ارشاد در دولت‌های قبل تدوین شده و به همین دلیل مأمور مالیاتی شرایط سختی را برای دفا‌تر فیلمسازی، تهیه‌کنندگان و... ایجاد می‌کرد.

او ادامه داد: «در جلسه آخر شورای عالی سینما، مقرر شد آیین‌نامه اجرایی مالیاتی سینماگران شکل بهتری به خود گیرد تا کمی از مشکلاتی که سر راه فیلمسازان است، حل شود. به همین دلیل در این جلسه، اعضای شورا مصوب کردند کلیات آیین‌نامه اجرایی معافیت مالیاتی سینماگران مورد بازنگری قرار گیرد و تا ابلاغ مصوبه جدید پیگیری کلیه پرونده‌های مالیاتی سینماگران در هر مرحله‌ای که هست تا شش‌ماه متوقف و تعلیق شود تا تعهدات مالیاتی ‌آن‌ها مانع از فعالیت‌شان نباشد.»

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش که پس از این مهلت شش‌ماهه، قرار است چه اتفاق خاصی در زمینهٔ مالیات برای سینماگران بیفتد؟ اظهار کرد: «ما درباره مواد مختلف بند «ل» مادهٔ 139 آیین‌نامه اجرایی مالیاتی که در آن، نحوه بهره‌مندی از معافیت مالیاتی سینماگران مطرح شده، صحبت کردیم و پیشنهاداتی هم داده شد. عمده این پیشنهاد‌ها، به مواد 15 و 16 آیین‌نامه بازمی‌گردد که موجب نگرانی سینماگران شده است.»

وی افزود: «مقرر شد دبیرخانه شورای عالی سینما در جلساتی با بخش حقوقی ریاست جمهوری، مقدمات تغییر آیین‌نامهٔ این بخش را برای اصلاح روش‌های بهره‌مندی از معافیت مالیاتی سینماگران فراهم کند تا پس از آن، با تصویب در جلسهٔ شورا توسط رییس‌جمهور ابلاغ شود.»
 

همکاری وزرای ارشاد و صنعت، معدن و تجارت برای تشکیل نظام صنفی سینمایی کشور
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نظام صنفی سینمایی کشور که در جلسهٔ آخر شورای عالی سینما دربارهٔ آن بحث شد، عنوان کرد: «در جلسه‌ اخیر روی شکل و ساختار این سازمان بحث‌های متعددی شد و ما در ‌‌نهایت، به این نتیجه رسیدیم که برای تشکیل نظام صنفی سینمایی در دو قالب وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت ارشاد می‌توانیم فعالیت کنیم.»

وی با بیان این‌که طبق قوانین شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارشاد می‌تواند مجوز تشکیل صنوف فرهنگی و هنری را صادر کند، بیان کرد: «نکته قابل توجه اینجاست که اگر صنوف فقط در چارچوب ارشاد ثبت شوند، ممکن است از یکسری امکاناتی که در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است، محروم بمانند. بنابراین مقرر شد با هماهنگی مقام عالی دو وزارتخانه، توافقاتی انجام شود تا صنوف سینمایی که از طریق وزارت ارشاد معرفی می‌شوند، در وزارت صنعت، معدن و تجارت هم به ثبت برسند تا بتوانند از ظرفیت‌ها و امتیاز‌های قانون نظام صنفی کشور هم استفاده کنند.»

اختصاص دو هزار واحد مسکونی به سینماگران در مناطق مختلف
رئیس سازمان سینمایی کشور در ادامه به این پرسش که آیا برای اختصاص دوهزار واحد مسکونی به سینماگران راهکار اجرایی وجود دارد؟ پاسخ داد: «در جلسه‌ اخیر شورای عالی سینما دربارهٔ این موضوع بحث شد که مسکن سینماگران نباید فقط در تهران و در قالب پروژهٔ مسکن مهر پرند و پردیس دیده شود، چراکه ممکن است یک سینماگر کرجی، دریافت مسکن در هشتگرد را بیشتر از پرند یا پردیس ترجیح دهد. بنابراین مقرر شد وزارت مسکن متعهد به اختصاص دوهزار واحد مسکونی براساس اعلام نیازی باشد که از طریق سازمان سینمایی اعلام می‌شود.»

وی در پاسخ به این‌که‌ آیا کمیتهٔ سامان‌دهی صنوف سینمایی درباره راهکارهای اجرایی و شرایط اختصاص مسکن به سینماگران تصمیم‌گیری خواهد کرد؟ تصریح کرد: «خیر؛ این کار رأسا در سازمان سینمایی انجام می‌شود. البته ما روش ثبت نام و شرایط اختصاص واحد مسکونی را با مشورت دوستان سینماگر و از طریق کمیته سامان‌دهی تدوین می‌کنیم.»

فیلم سینمایی «محمد (ص)» از معافیت‌های گمرکی استفاده کرد
در بخش دیگری از این گفت‌وگو، رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این پرسش که چرا تعداد زیادی از مصوبات شورای عالی اجرایی نشده یا در صورت عملیاتی شدن، رسانه‌یی نشده است؟ بیان کرد: «یک سری از مصوبات، عملیاتی شده‌اند که مهم‌ترین آن‌ها معافیت گمرکی سینماگران بود. سال گذشته کالا، امکانات و تجهیزات بسیار زیادی با معافیت، از گمرک ترخیص شد که طی برآورد ما، رقم این معافیت به بیش از شش‌میلیارد تومان می‌رسید.»
 

وی در ادامه به‌عنوان مثال از معافیت‌های گمرکی فیلم «محمد (ص)» به کارگردانی مجید مجیدی نام برد و گفت: «برای فیلم آقای مجیدی تجهیزات سینمایی بسیار زیادی وارد ایران شد که همه این تجهیزات از امتیاز معافیت گمرکی برخوردار شدند. ضمن آن‌که سینماگران و دفا‌تر سینمایی دیگر هم توانستند از این معافیت به خوبی استفاده کنند و البته سازمان سینمایی هم توانست تجهیزات و مواد خام مورد نیاز سینما را با کمک این مصوبه از گمرک ترخیص کند.»

ساخت پردیس 12 سالنه در محل سینما فرهنگ منتفی است
شمقدری در ادامه سخنانش دربارهٔ این‌که ساخت یک پردیس سینمایی در تهران که در جلسهٔ شورای عالی سینما تصویب شده بود و گفته می‌شد قرار است در محل سینما فرهنگ ساخته شود، به کجا رسید؟ گفت: «درباره ساخت این پردیس سینمایی بزرگ در محل سینما «فرهنگ» مشکلاتی پیش آمد.»

رئیس سازمان سینمایی توضیح داد: «برای ساخت این پردیس سینمایی، طراحی‌های لازم اجرا شده بود و ما مترصد دریافت بودجه مناسب برای آغاز ساخت مجموعهٔ مورد نظر در محل سینما فرهنگ بودیم؛ اما نقشهٔ طراحی‌شده برای آن، به حدی عظیم و خوب بود که احساس کردیم ساخت چنین مجموعهٔ بزرگی در خیابان باریک و شلوغ شریعتی مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل آن طرح کنار گذاشته شد.»

شمقدری با بیان این‌که اکنون به‌دنبال زمینی برای اجرای طرح آن پردیس سینمایی هستیم، اظهار کرد: «در جلسهٔ آخر شورای عالی سینما نامهٔ اختصاص زمین مناسب برای ساخت پردیس سینمایی 12 سالنه از سوی سازمان سینمایی به رئیس‌جمهور داده شد تا در این زمینه بررسی‌های لازم انجام شود و زمینی مناسب برای ساخت این پردیس همراه یک مجتمع تجاری در اختیار سازمان سینمایی قرار گیرد.»

وی در پاسخ به این پرسش که با این وجود، آیا ساخت پردیس سینمایی در محل سینما «فرهنگ» منتفی است؟ تصریح کرد: «قرار شد دوستان برای سینما «فرهنگ» طرح سبک‌تری را پیشنهاد دهند، چراکه به نظر رسید که ساخت سینمایی با بیش از چهار یا پنج سالن در آن منطقه شاید به صلاح نباشد.»

در مسیر دریافت بودجه 150 میلیارد تومانی موانعی وجود داشت
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به پرسش مبنی بر این‌که بحث اختصاص بودجه یک‌ هزار و 500 میلیارد ریالی به سازمان سینمایی به کجا رسید؟ گفت: «در جلسه چهارم شورای عالی سینما اختصاص چنین رقمی به سازمان سینمایی توسط رییس‌جمهور قول داده شد، اما متأسفانه درصد اندکی از این مبلغ (300 میلیارد ریال) در سال گذشته به سازمان پرداخت شد که البته آن رقم را هم در همه‌جا نمی‌توانستیم هزینه کنیم و موارد مصرف خاص داشت.»

وی در عین حال یادآوری کرد: «تحقق یک مصوبه موانعی دارد، اما خوشبختانه این اراده وجود دارد که بودجه‌های خوبی برای اجرایی شدن مصوبات به سینما اختصاص یابد. باید توجه داشت که هر کدام از این مصوبات مسیر جدیدی دارند که قبلا تجربه نشده است و حتی بعضا تحقق آن‌ها موانع قانونی هم دارد که باید رفع شود. همین امر تأخیری را برای اجرایی ‌شدن مصوبات ایجاد می‌کند.»

بحث درباره خانه سینما در جلسه آخر شورای عالی سینما
آخرین بخش از سخنان رییس سازمان سینمایی به مباحث مربوط به خانهٔ سینما اختصاص یافت.

در این بخش، شمقدری در پاسخ به این مطلب که گفته می‌شود در جلسهٔ اخیر شورای عالی سینما، مباحثی دربارهٔ خانهٔ سینما و فعالیت آیندهٔ آن مطرح شده است، گفت: «در دو جلسهٔ اخیر شورای عالی سینما دربارهٔ خانهٔ سینما بحث شد و البته صحبت دربارهٔ این موضوع در جلسهٔ آخر شورا کمی جدی‌تر بود. دوستان حاضر در جلسه، دیدگاه‌شان را در این زمینه مطرح کردند و ما به اتفاق‌ نظری در این زمینه رسیدیم.»

وی توضیح داد: «پس از تعطیلی خانهٔ سینما قطعا بخشی از فعالیت‌هایی غیرصنفی که ماهیتی فرهنگی و البته غیرسیاسی دارند و باید در آن مکان انجام شوند، روی زمین خواهند ماند، چرا که سینماگران در کنار فعالیت‌های صنفی، فعالیت‌های غیرصنفی را مانند مسائل فرهنگی و محتوایی تعقیب می‌کنند. متأسفانه خانهٔ سینما این بخش را با فعالیت‌های سیاسی و جناحی خلط کرده بود و همین، یکی از مشکلاتی بود که آن مجموعه را از هم گسست.»

شمقدری در حین حال اظهار کرد: «بجز فعالیت‌های صنفی قطعا دیگر مأموریت‌های خانه سینما که انجام می‌شد و باید هم در آینده انجام شود، با تعطیلی آن مکان متوقف شده است. به همین دلیل در این جلسه قرار شد، سازمان سینمایی با همفکری کار‌شناسان مختلف دربارهٔ آن فعالیت‌ها به جمع‌بندی و الگوی عملیاتی مشخصی برسد و آن را در جلسات آیندهٔ شورای عالی سینما مطرح کند.»

معاون وزیر ارشاد در پاسخ به این‌که با توجه به تعلیق فعالیت‌ها و اظهار‌ نظر رییس هیئت مدیرهٔ خانهٔ سینما مبنی بر آمادگیشان برای اصلاح اساسنامه طبق قانون، آیا امکان دارد گام‌هایی برای حل مشکل خانهٔ سینما برداشته شود؟ گفت: «ما وظایف قانونی داریم که در حال انجام آن‌ها هستیم و تا این لحظه هم هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید خلاف قانون عمل کرده‌ایم. اتفاقا به نوعی در کار مدیریت‌های قبلی سینما اشکال قانونی وارد بود. البته این را هم باید گفت که آن‌ها هم مانند ما، جهل بر قانون داشتند و فرضی را از قبل تأییدشده می‌دانستند و طبیعی است که نمی‌توان فعالیت آن‌ها را زیر سئوال برد.»


وی با اشاره به آغاز مباحث میان خانه سینما و وزارت ارشاد، خاطر نشان کرد: «ما در ابتدای ورودمان به معاونت سینمایی فرضمان بر این بود که همه‌چیز طبق روال قانونی انجام می‌شود، اما کم‌کم متوجه این مشکلات شدیم که حتی قانون هم وزارت ارشاد را موظف می‌کرد در این زمینه سکوت نکند. من‌‌ همان روز‌ها به دوستان در خانهٔ سینما گفتم که ما چاره‌ای نداریم که این مسیر را شروع و چه بهتر که با کمک هم راه را هموار و کوتاه کنیم.»

شمقدری افزود: «به هرحال این همراهی ایجاد نشد، اما در هر صورت معتقدم اتفاق‌ها و فرآیندهایی که در طول مسیر گذشته حادث شده، همه در جهت حل و فصل مشکل قانونی آن دسته از فعالیت‌های فرهنگی خانهٔ سینما بوده، اگرچه ممکن است این راه، تلخی‌هایی را هم به همراه داشته باشد.»

وی با تأکید بر این‌که در جهت حل و فصل مشکل قانونی آن دسته از فعالیت غیرصنفی خانهٔ سینما در آینده، بسیار خوش‌بین است، بیان کرد: «به هر حال در جلسهٔ اخیر شورای عالی سینما، سازمان سینمایی مأمور شد تا طرح و الگویی را برای زمین‌ نماندن مأموریت‌های غیرصنفی و البته غیرسیاسی خانهٔ سینما پیدا کند.»

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش مبنی بر این‌که آیا امکان دارد با اعلام آمادگی خانه سینما برای تغییر اساسنامه، موانع فعالیت آن‌ها برطرف و طی کردن مسیر‌های قانونی تسهیل شود؟ تصریح کرد: «معتقدم تا کنون تمام اقدامات انجام‌شده در راستای مسیری برای حل و فصل مشکلات و هم‌چنین برداشتن مشکل قانونی انجام فعالیت‌های فرهنگی بوده که باید در جایی مانند خانهٔ سینما انجام می‌شد. تردیدی ندارم که این کار هرچه بهتر انجام می‌شود و در این زمینه بسیار امیدوارم.»

شمقدری در پایان این گفت‌وگو دربارهٔ تاریخ جلسه بعدی شورای عالی سینما هم عنوان کرد: «در جلسه اخیر، دربارهٔ برگزاری جلسه در دو هفتهٔ آینده توافقی ضمنی شد که البته برگزاری شورای عالی سینما در آن تاریخ به این امر بستگی دارد که دبیرخانهٔ شورای عالی بتواند فعالیت‌هایی را که به او داده شده است، به سرانجام برساند.»

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 217765

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =