۰ نفر
۹ آبان ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۱

ابعاد بحران در صنایع فولاد

نرگس رسولی:  کمبود برق، بحران‌های جهانی و کاهش تولید جهانی که به همراه کاهش تقاضا در بازار و همچنین ورود فولاد با قیمت پایین به بازار ایران همراه بود موجب شد تا قیمت فولاد در کشور در سال گذشته کاهش یافته و سود حاصل ازفروش فولادسازان ایرانی کاهش یابد البته در طی این مدت فولادسازان ایرانی آمار دقیقی از میزان کاهش تولید خود ارائه نکردند ولی عبدالمجید شریفی مدیرعامل فولاد خوزستان که باید تا سال 92 میزان تولید خود ا به 5‌میلیون تن برساند رسماً اعلام کرد که «با وجود افزایش تولید به دلیل کاهش قیمت و تقاضا سود نکردیم.»

شریفی حتی وجود فولادهای سرگردان دربازارجهانی را عامل دیگری در کاهش درآمدزایی شرکتهای فولادسازی خواند که متأسفانه به دلیل عدم سیاست‌گذاری صحیح وزارت بازرگانی برای تعین تعرفه موجب شد تا سود شرکتهای فولادسازی کاهش یابد.

وی در این باره گفت: «به این جهت فولادسازان خارجی در طی بحران مالی اقتصادی جهان از فرصت ایجاد شده در جهت سود خود استفاده کرده وبرای این که محصول خود را با قیمت پایین‌تر به فروش برسانند این محصولات را وارد بازراهای جهانی کرده و خریداران این فولادها نیز برای این که هزینه انباداری را ندهند این فولادها را با قیمت پایین وارد بازار کردند که موجب شد فولادسازان داخلی متضرر شده و سود ندهند.»

 این اقدام دلالان بازار فولاد که منجر به عدم سوددهی و کاهش EPS شرکت‌های فولادساز شده است موجب شد تا شریفی به عنوان اولین فولادساز از دولت بخواهد تا در روند تعیین تعرفه تغییرنظر داده و هر شش ماه یکبار با توجه به میزان عرضه و تقاضا تعرفه را تغییر دهد تا هم دولت و هم فولادسازان داخلی ضرر نکنند.

 

 

500میلیارد تومان برای ظرفیت تولید به 5 میلیون تن

البته این در حالی است که طبق هدف دولت هشت طرح فولادی در کشور در حال اجراست تا میزان تولید فولاد و محصولات فولادی را درکشور افزایش دهد و این عدم تغییر به موقع تعرفه طی سال گذشته و چند ماه اخیر موجب شد تا فولادسازان به روند موجود اعتراض کرده و خواهان تغییر تعرفه شوند.

بنا به اظهار عبدالمجید شریفی مدیرعامل فولاد خوزستان این مجتمع بنا به نظر دولت قرار است 5میلیون تن فولاد را تا سال 92 با اجرای طرح‌های توسعه‌ای تولید کند و تا کنون با اجرای دو فاز توسعه‌ای توانسته است تنها ظرفت اسمی تولید فولاد در خوزستان را از5/1 میلیون تن به 4/2 و در فاز دوم از 4/2 به 2/3میلیون تن برساند و در فاز بعدی با اجرای طرح‌های توسعه‌ای قرار است ظرفیت اسمی و نه تولید آن مجتمع به 5 میلیون تن برسد.

به گفته وی «برای رسیدن به ظرفیت پنج میلیون تن باید طرح‌های توسعه‌ای اجرا شود که حدود 450 تا 500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی و ارزی برای افزایش 8/1 میلیون تنی ایجاد شود البته این را باید مدنظر داشته باشیم که اگر بخواهیم همین ظرفیت را به صورت کارخانه جدید بسازیم حداقل باید 800 تا 900 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم.»

شریفی تصریح کرد: «در نظر داریم برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و همچنین ساخت نیروگاه از منابع خارجی، صندوق ذخیره ارزی، سرمایه‌گذاران داخلی و همچنین فروش اوراق مشارکت استفاده کنیم. البته عمده پروژه‌ها از منابع داخلی تأمین خواهد شد.»

 

کاهش تولید در جهان   

شریفی در خصوص آمارهای بین‌المللی نیز گفت: طی 9ماهه گذشته میلادی از نظر آمار بین‌المللی نسبت به سال قبل 9/39درصد کاهش تولید فولاد در اتحادیه اروپا را داشتیم که هفت کشور دیگر تولیدکننده فولاد که بزرگترین آنها ترکیه است نیز 8/16 درصد کاهش تولید را تجربه کردند. همچنین کشورهای CIS نیز طی این مدت 27 درصد، آمریکای شمالی 46 درصد، آمریکای جنوبی 30 درصد، آفریقا 21 درصد کاهش تولید داشته‌اند و کشورهای خاورمیانه در مجموع 2/2 درصد افزاش تولید را نشان دادند.

مدیرعامل فولاد خوزستان در تشریح جزئی‌تر آمارهای جهانی تصریح کرد: در طی این مدت ایران با 8/11 درصد افزایش تولید، قطر 33 درصد و عربستان 6 درصد کاهش تولید مواجه بودند. همچنین در آسیا نیز چین با 5/7 درصد، هند 6/1 درصد افزایش تولید و ژاپن با 34 درصد کاهش تولید مواجه بودند.

وی خاطر نشان کرد: بنا به این آمار نسبت به سال گذشته میلادی 4/16 درصد کاهش تولید در کل دنیا شاهد بوده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با اشاره به اخذ گواهینامه سیستم مدیریت امنیت اطلاعات توسط فولاد خوزستان (ایزو 27001: 2005) گفت: هیچ شرکت صنعتی به وسعت فولاد خوزستان در کشور نتوانسته‌ است این گواهی را دریافت کند.

  

برق عامل کاهش تولید سال 87

شریفی کاهش تولید در سال گذشته را ناشی از برق دانست و گفت: به علت قطع برق تناژ پایین در سال 87، 125 هزار تن تولید را از دست دادیم و امسال نیز 83 هزار تن را. به این جهت باید تمهیداتی برای رفع محدودیت‌های برق فولادی‌ها اندیشیده شود. به این جهت نیروگاه 500مگاواتی اختصاصی را در جنب فولاد خوزستان خواهیم ساخت.

شریفی ادامه داد: برای این نیروگاه مناقصه برگزار شده و تا چند ماه آینده سازنده این نیروگاه مشخص خواهد شد.

به گفته شریفی برای ساخت نیروگاه 500 مگاواتی 350 میلیارد تومان هزینه لازم است که برق تولیدی از این نیروگاه ابتدا وارد شبکه برق سراسری شده و سپس از برق سراسری با ولتاژ 230 ولت به فولاد خوزستان خواهد رسید.

 

برای لایحه هدفمند باید خردمندانه مدیریت کرد

شریفی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها بر روی فولاد خوزستان گفت: این لایحه قرار است با شیب پنج ساله اجرا شود و دولت تمهیداتی اندیشیده تا صنایع از اجرای این لایحه متضرر نشوند. بنابراین باید با خردمندی، مصارف انرژی را کم کنیم و ما نیز مقرر کردیم تا با افزایش بهره‌وری از زیرساخت‌های موجود استفاده کرده و طرح‌های توسعه‌ای را اجرا کنیم.

 

توافقی برای قیمت سنگ آهن نکردیم

شریفی همچنین در پاسخ به سؤالی در خصوص تعیین قیمت سنگ‌آهن نیز گفت: مذاکرات برای تعیین قیمت ادامه دارد و هنوز توافقات کلی حاصل نشده است. با توجه به اینکه در کل دنیا سنگ آهن 30 درصد کاهش قیمت داشته و این روال معمولی است تا فولادسازان در اوایل هر سال میلادی بر سر قیمت سنگ‌آهن توافق کنند این روال برای تعیین قیمت ادامه دارد.

شریفی ادامه داد: هر چند که فروشندگان سنگ‌آهن به چین از افزایش 29 درصدی قیمت سنگ‌آهن خبر می‌دهند اما چین هنوز این افزایش قیمت را قبول ندارد. در داخل نیز فروشندگان سنگ آهن 10 درصد افزایش قیمت داده‌اند که این امر با توجه به کاهش 30درصدی قیمت جهانی کار غیرحرفه‌ای است. اگر قرار است قیمت هاله‌ای از فروش باشد به دلیل اینکه فروش طی ماه‌های گذشته کم شده بنابراین نباید افزایش قیمت در سنگ آهن داشته باشیم.

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 22208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روشن IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۹
    0 0
    خون مردم را با اهن الات گران تو کیسه کردید .گهی زین به پشت وگهی پشت به زین. از ارزانی ننال مومن!