چهلمین کشور جهان از لحاظ مصرف انرژی‌های اولیه هستیم.

در حالی که این روزها لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها و البته با شعار عدالت محوری و در جهت کاهش مصرف انرژی در کشور به یکی از اساسی‌ترین بحث‌های روز بدل شده است، بسیاری از نمایندگان مجلس و دولتی‌ها دلیل ارائه چنین لایحه‌ای با تبعات منفی چون آثار تورمی پیش‌بینی شده تا مرز 60 درصد را افزایش روز افزون مصرف انرژی در کشور اعلام می‌کنند و آزادسازی قیمت‌ها را راهی برای جلوگیری از این رشد روزافزون مصرف می‌دانند. در این میان از سوی مسئولان بارها اعلام شده که ایران بالاترین میزان مصرف را میان کشورها دارد و باید هر چه زودتر برای این بحران پیش‌رو چاره‌اندیشی کرد. این در حالی است که آمارهای معتبر بین‌المللی نشان می‌دهد ایران در رتبه‌بندی سرانه مصرف انرژی میان 64 کشور جهان چهلمین کشور است.

مردم قطر، امارات و سنگاپور از نظر سرانه مصرف انرژی، پرمصرف‌ترین مردم دنیا محسوب می‌شوند.

سرانه مصرف انرژی اولیه هر نفر در قطر با داشتن جمعیتی حدود 841 هزار نفرمعادل حدود 26 تن نفت خام اعلام شده در حالیکه سرانه مصرف انرژی اولیه هر نفر در ایران با جمعیتی حدود 70 میلیون نفر معادل حدود 5/2 تن نفت خام اعلام شده است.

براساس آمار ارائه شده از شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران، قطر، امارات متحده عربی و سنگاپور نیز با داشتن جمعیتی حدود 4 میلیون نفر به ترتیب با سرانه مصرف انرژی اولیه هر نفر معادل 13 تن نفت خام و 11 تن نفت خام در مقام‌های دوم و سومین مصرف‌کننده بزرگ جهان قرار گرفته‌اند.

براساس گزارش سرانه مصرف انرژی‌های اولیه (نفت خام، گازطبیعی، ذغال سنگ، انرژی هسته‌ای و انرژی برق آبی)، به ترتیب قطر، امارات‌متحده عربی، سنگاپور، کانادا، ایسلند، کویت، نروژ، ایالت‌متحده آمریکا، بلژیک و لوگرامبورگ و عربستان سعودی 10 کشور اول جهان اعلام شده‌اند.

در این میان پاکستان، فیلیپین و بنگلادش سه کشوری اعلام شده‌اند که میزان سرانه مصرف انرژی اولیه در این کشورها بسیار پایین است به گونه‌ای که سرانه مصرف انرژی اولیه بنگلادش با داشتن 158 میلیون نفر جمعیت، به ازا‌ی هر نفرمعادل یک دهم تن نفت خام اعلام شده است.

براین اساس سرانه مصرف انرژی اولیه به ازای هر نفر در فیلیپین نیز با جمعیتی حدود 87 میلیون نفر معادل سه دهم تن نفت خام و سرانه مصرف انرژی اولیه به ازای هر نفر پاکستان نیز با جمعیتی حدود 163‌میلیون نفر حدود چهار دهم تن نفت خام است.

در عین حال، آمارهای سال 2006 سرانه مصرف انرژی‌های اولیه نشان می‌دهد مردم آمریکا، کانادا و تقریباً اغلب کشورهای اتحادیه اروپا همچنین کره جنوبی، ژاپن و برخی تولیدکنندگان انرژی از جمله عربستان، ونزوئلا و ترکمنستان و روسیه بطور سرانه بیشتر از مردم ایران انرژی مصرف می‌کنند. البته مصرف زیاد انرژی در کشورهای صنعتی را باید به مصرف انرژی در واحدهای تولیدی آنها نسبت داد. با این حال در میان کشورهای در حال توسعه و نفت‌خیز هم مصرف انرژی در ایران در رتبه‌های بالایی نیست.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 22191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام A1 ۰۸:۵۱ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۹
    0 0
    با هدفمند كردن يارانه ها خداد به داد ما برسد. بيكاري و تورم شديد كمر مردم را خواهد شكست.