۰ نفر
۵ آبان ۱۳۸۸ - ۲۳:۲۰

سخنگوی کمیسیون اقتصادی معتقد است دولت خودش هم نمی‌داند که برای چه طرح هدفمندکردن یارانه‌ها را ارائه داده است.

سپیده سعیدی: در حالی که بسیاری از نمایندگان مجلس در تکاپوی ارائه آرای مثبت برای به تصویب رساندن طرح هدفمند کردن یارانه‌ها هستند. همواره فریاد‌های عده‌ای دیگر از نمایندگان را می‌توان از صحن علنی شنید که از اجرای این طرح اظهار نگرانی می‌کنندو از تبعات اجتماعی منفی آن دم می‌زنند. اینکه این طرح را نمی‌توان در حد واندازه پیشنهاد پذیرفت و گویی دولت از آثار سوء آن بی‌خبر است. در این رابطه محمد‌رضا خباز سخنگوی کمیسیون اقتصادی معتقد است که با اجرای این لایحه قطعاً با یک خیزش اجتماعی و اعتراض گسترده مواجه خواهیم شد. چرا که مردم دیگر تحمل گرانی را ندارند و بعید به نظر می‌رسد که دولت بتواند مبالغ یارانه‌ها را به همین راحتی به حساب میلیون‌ها ایرانی بریزد.

آقای خباز مهمترین ایراد این طرح را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
متأسفانه به نظر می‌رسد که دولت خودش هم نمی‌داند که برای چه این طرح را ارائه داده است. لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مهمترین مشکلش آن است که نه پیشنهاد‌کننده، نه رای‌دهنده ونه دفاع‌کننده هیچ کدام به زوایای این لایحه آشنا نیستند و همه زیروبم‌های آن را نمی‌دانند و نمی‌توانند به شفافیت ازآن دفاع کنند. وقتی می‌گوییم که این لایحه نه تنها با خود نا به سامانی‌های اقتصادی را به همراه خواهد داشت بلکه با خود تبعات سوء اجتماعی را نیز همراه می‌آورد. من اینگونه اظهارات خود را ثابت می‌کنم که دولت حتی در رابطه با این لایحه به ابتدایی‌ترین سؤالات ما پاسخ نداد وهمواره از پاسخگویی طفره رفت.

چه سؤالاتی در این رابطه مطرح شد؟
من این سؤالات را با فریاد در صحن علنی مطرح کردم که دولت بدان پاسخگو باشد، اینکه به ما بگویند که با این روند در سال آیند‌ه مردم باید برای هرنفر چه مقدار پول آب پرداخت کنند؟ چه مقدار پول برق افزایش پیدا خواهد کرد؟ وهمین طور گاز و... به نظر من و هم فکران من در مجلس این مطلب حق‌طبیعی هر ایرانی است که بداند. اما بدان پاسخ داده نشد. سؤال بعدی من آن است که قرار است برای هر ایرانی چه مقدار نقدینگی در نظر گرفته شود. چون دولت مدعی است که برای افراد نقدینگی در نظر می‌گیرد و پول نقد به حساب افراد می‌ریزد. اما باز هم کسی پاسخ این سؤال را نداد و در نهایت ما از دولت خواستیم پاسخ دهد این موضوع را که نحوه تقسیم بین 5 دهک چگونه است یعنی آنکه چگونه قرار است به 50 در‌صد از جمعیت پول نقد ارائه دهند چگونه قرار است افراد را شناسایی کنند و...

اخیراً فرم‌هایی با نام طرح جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار‌های کشور توسط مردم پر شد آیا این فرم‌ها برای دولت کافی نیست؟
بله فرم‌هایی که هزینه‌ای معادل 40 میلیارد تومان برای مردم بار مالی به همراه داشت. فرم‌هایی برای همین یارانه‌ها

اطلاعات این فرم‌ها تا چه اندازه قابل اعتماد است؟
به نظرمن 70 در‌صد این فرم‌ها قابل اعتماد نیستند. اما به نظر دولتی‌ها 10 در‌صد قابل اعتماد نیستند. 10 در‌صد هم که اصلاً این فرم‌ها را پر نکردند. همین موضوع تبعات منفی اجتماعی را نیز به خود به همراه خواهد داشت برای اینکه بسیاری از مردم هم به همین نسبت نمی‌توانند در این رابطه اعتماد داشته باشند وپرداخت نقدینگی‌ها می‌تواند که تنش در جامعه به وجود آورد و بسیاری در این باور باشند که عدالت درباره آنها رعایت نشده است اجرای این لایحه فقر را بیشتر از گذشته به اقشار پایین دست جامعه تحمیل می‌کند و در این زمینه نگران عدم تحمل مردم هستیم

پاسخ دولت در این رابطه چیست؟
راستش هر چه ما سؤال می‌کنیم دولت به روی مبارک خود نمی‌آورد. دولت ادعا می‌کند که برای همه کارتهایی صادر خواهد کرد و طبق آن آمار برای همه نقدینگی پرداخت خواهد شد. آخر دولت ثابت کرده است که نمی‌تواند این اقدام را انجام دهد چرا که در ساختاری کوچک‌تر بین کارمندان خود نتوانست این کار را انجام دهد.

اگر این لایحه درست اجرا نشود چه؟
این لایحه اگر درست اجرا شود هم به عدالت اجتماعی منجر می‌شود و هم از رانت خواری جلوگیری می‌کند ولی اگر بد اجرا شود، افزایش تورم و سرخوردگی مردم را به دنبال خواهد داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۶
    1 0
    چون مردم فقير قدرت خريدشان را از دست داده اند تحمل همه چيز را پيدا كرده اند و اصلا گراني و ارزاني را احساس نمي كنند . آنها به بركت درايت مديران كشور در حال مرگ تدريجي هستند
  • بدون نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۹
    1 0
    طرحهای تعدیل اقتصادی در سه دهه گذشته بدلیل نادیده گرفتن بخشی از فعالیتهای اقتصادی نا پیدا در کشور، که دولتهای گذشته هم به آن دسترسی نداشته اند در واقع فقط روی سرمایه گردشی در دسترسی دولت صورت می گیرد ودر نتیجه با افزایش تعرفه های کالا وخدمات از طریق دولتها برگشت سرمایه دولتی هم تورم را در سالهای گذشته برای مردم ودولت فراهم آورده است ،ولذا این دور باطل همچنان به مشکل اقتصادی مردم می افزاید.
  • بدون نام IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۱۲
    0 0
    چی میگید ؟ گرونی ؟ ایران ؟ نمیدونیم از این گرونی به کی پناه ببریم از خدا بترسید مرگی هم هست آخرتی هم هست