میان به طور قطع بیشترین آسیب به مصرف‌کنندگان و کارگران وارد خواهد شد

نگرانی نماینده‌ها و مقامات کارگری از کاهش فعالیت واحدها و در نتیجه تعدیل نیرو و افزایش بیکاری و از سوی دیگر کاهش قدرت خرید کارگران با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، باعث شده این روزها کارگران بیم بیشتری نسبت به وضعیت زندگی خود در آینده داشته باشند.

بحث هدفمند کردن یارانه‌ها، موضوعی است که این روزها نقل هر محفلی شده و عده‌ای انتقاد و عده‌ای هم حمایت خود از اجرای این طرح را بیان می‌کنند اما در این میان آنان که به اعتقاد کارشناسان چون آسیب پذیرترین قشر جامعه هستند از همه اقشار بیشتر متأثر می‌شوند تریبونی برای بیان عقاید و سخنان خود در این مورد ندارند. سخنانی که بیشترین حجم آن ابراز نگرانی از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌هاست. به گفته رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی، در این قشر مزدبگیر، اکثراً با این طرح مخالفت دارند. چرا که قشر کارگر، قشری آسیب‌پذیر هستند که با تغییری کوچک ممکن است زندگی‌شان به هم بریزد. «اجرای این موضوع برای کارگران بسیار بیم و وحشت دارد. کارگران نگران اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها هستند که این طرح به صورت مطلوب اجرا نشود و این قشر آسیب ببینند». این هم سخن دیگر فتح‌الله بیات است که به خبرنگار «خبر» می‌گوید و اضافه می‌کند: «تأثیری که حامل‌های انرژی روی تورم می‌گذارد بر کسانی که درآمد و منافع مالی بسیاری دارند، آن قدر نخواهد بود. اما کوچک‌ترین تحول می‌تواند زندگی کارگران را متلاشی کند».

*نگرانی‌های جامعه کارگری از چیست؟

 «کاهش قدرت خرید کارگران»، شاید مهم‌ترین دغدغه مقامات کارگری باشد که معتقد هستند با اجرای این طرح قدرت خرید کارگران از آنچه که هست پایین‌تر خواهد آمد. از دید این عده همین حالا هم کارگران کشور کمتر از نصف میزان تأمین ‌کننده حداقل معیشت خانوار که در سال گذشته محاسبه کرده بودند (689 هزار تومان) دستمزد دریافت می‌کنند، چه برسد به این که با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها افزایشی دیگر در قیمت کالاها رخ بدهد.

به گفته یکی از نماینده‌های کارگران در شورای عالی کار «مهم‌تر از تصویب موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها، نحوه اجرای آن است و این که فرهنگ جامعه به سمتی حرکت کند که بتواند تغییرات جدید را با زندگی خود تطبیق بدهد تا طرح به خوبی نتیجه دهد». از دید ولی‌الله صالحی مهم‌ترین نگرانی جامعه کارگری از اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها این است که اطلاعات جامع و کاملی در این باره جمع‌آوری نشده باشد و اعداد و ارقام محاسبه شده برای پرداخت به اقشار ضعیف دقیق نباشد و در نهایت به این منجر شود که طبقات ضعیف نتوانند پاسخگوی هزینه‌های جدید زندگی باشند.

این نگرانی‌ها را در سخنان مقامات کارگری دیگری می‌توان مشاهده کرد. رئیس‌‌کانون شوراهای اسلامی‌ کاراستان تهران در این مورد در گفت و گو با ایلنا می‌گوید: «اجرای این طرح بدون شک باعث نمی‌شود قدرت خرید دهک‌های پایین افزایش ‌بیابد. برخلاف نظر مدافعان طرح هدفمندکردن یارانه‌ها بیشترفعالان اقتصادی نسبت به عواقب وحشتناک اجرای این طرح هشدارمی‌دهند. درحال حاضر نیز اقشار دهک‌های پایین جامعه به ویژه کارگران مانند تولیدکنندگان با مشکل مالی و اقتصادی روبه‌رو هستند». رئیس اتحادیه کارگران شهرداری تهران نیز از جمله مقامات کارگری دیگری است که اعتقاد دارد: «دراین میان به طور قطع بیشترین آسیب به مصرف‌کنندگان و کارگران وارد خواهد شد. اگر این طرح با مشکلی مواجه شود زندگی میلیون‌ها کارگروکارمند به خطر می‌افتد و این موضوع می‌تواند کشور را با بحران جدی مواجه کند».

*شرایط فعلی مناسب اجرای طرح نیست

به گفته این مقام کارگری در وضعیت فعلی معیشت کارگران با مشکلات بسیاری روبه‌رو است، حال کافی است یارانه‌ها هم حذف شود تا زندگی کارگران فلج شود. در کنار او رئیس‌‌کانون شوراهای اسلامی‌ کاراستان تهران نیز اظهار می‌کند: «درشرایط فعلی معنی ندارد که دولت به تعهدات یارانه‌ای خود در قبال مردم خاتمه دهد، زیرا این اقدام به گسترش شکاف طبقاتی به وجود آمده منجر خواهد شد». نماینده اسبق کارگران در سازمان بین‌المللی کار (ILO) نیز در این مورد به خبرنگار «خبر» می‌گوید: «در هدفمند کردن یارانه‌ها، اولین قشر آسیب‌پذیر قشر حقوق‌بگیران و کارگران هستند. باید برای این طرح ابتدا پیش زمینه‌هایی انجام و فکری اساسی در این مورد صورت می‌گرفت. در این طرح می‌خواهند اول مبالغی را از مردم بگیرند و بعد به آن‌ها مبلغی بدهند. هنوز این موضوع اجرا نشده است، اثر آن روز به روز در جامعه بیشتر می‌شود». علی‌اکبر عیوضی که بر مناسب نبودن شرایط حال حاضر برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تأکید دارد، تصریح می‌کند: «ابتدا باید منابع این طرح مشخص و سپس اجرا شود».

از سوی دیگر جدای از مقامات کارگری از سوی کارفرمایان نیز واکنش‌هایی نسبت به اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها در حمایت از کارگران صورت گرفته است که تأکید بر این دارند که حداقل در حال حاضر شرایط برای اجرای این طرح مناسب نیست. دبیر شورای هماهنگی کارفرمایان کشور در گفت وگویی بیان می‌کند: «دولت تصمیم گرفته در یک اقدام آنی وقفه‌ای 30 ساله را جبران کند. در حالی که اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها در بهترین حالت باعث می‌شود تا تورم به بیش از 70 درصد افزایش یابد».

از سوی مجلس هم که به هرحال تکیلف نهایی را اعضای آن مشخص خواهد کرد نیز تاکنون چند نماینده دیدگاه‌های خود در مورد رابطه اجرای این طرح با جامعه کارگری را بیان کرده‌اند که تأکید بر این دارند در شرایط فعلی اجرای این طرح کار درستی نیست.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس که این روزها مخالف سرسخت اجرای این طرح است در این مورد در مراسمی در جمع کارگران عنوان کرده است: «امروز طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در ادامه اشتباهات اقتصادی چون تک نرخی شدن ارز و تعدیل‌ اقتصادی مطرح شده است. امروز اکثر واحدهای صنعتی نسبت به وضعیت اقتصادی موجود احساس خطر کرده اند، چون شنیده می‌شود دولت بدهی بیش از هزار و 300 واحد صنعتی را استمهال کرده است». مخبرکمیسیون اجتماعی مجلس نیز معتقد است: «اگر این لایحه در همان سال اول اجرا خلاف هدف از پیش تعیین شده عمل کرد باید به سرعت ملغی شود». البته از دید او هدف این طرح کمک به اقشار آسیب‌پذیر است که از نگاه خیلی از کارشناسان تحقق این هدف حداقل در شرایط فعلی دور از دسترس است.

*افزایش بیکاری با اجرای این طرح!

علاوه بر تأثیر اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها بر معیشت کارگران، نگرانی دیگر جامعه کارگری در این مورد مربوط به افزایش بیکاری است که از دید خیلی از آن‌ها با اجرای این طرح و کاهش فعالیت بخشی از واحدها طبیعی است که تعدیل نیرو و در نتیجه افزایش بیکاری در کشور رخ دهد. به گفته رئیس اتحادیه کارگران قراردادی کشور این موضوع قطعاً در بیکاری تأثیر دارد. به خصوص با حذف یارانه‌های مربوط به سوخت و انرژی، بسیاری از واحدها چون دیگر سود آن چنانی نمی‌برند ممکن است تعدیل نیرو را مدنظر خود قرار دهند.

نماینده کارگران در شورای عای کار نیز در گفت وگو با ایسنا، هدفمند کردن یارانه‌ها در حوزه اشتغال را بی‌اثر نمی‌داند و می‌گوید: «این کار البته به بهبود فضای کسب و کار و ایجاد اشتغال کمک چندانی نخواهد کرد، چرا که اشتغالزایی بیشتر به موضوع سرمایه‌گذاری و رغبت افراد برای این کار برمی‌گردد». از سوی کارفرمایان نیز دبیر شورای هماهنگی کارفرمایان صراحتاQ مطرح می‌کند که با حذف یارانه‌ها ریزش نیروی انسانی به طور صعودی افزایش چشمگیری را طی خواهد کرد.

*دستمزدهای کارگران چه می‌شود؟

اما به جز بیکاری موضوع دستمزد پایین کارگران در شرایطی که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا شود نیز دغدغه دیگر مقامات کارگری و حتی کارفرمایی کشور است. در کنار اعتراضات مقامات کارگری مانند نایب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کشور نسبت به این که دستمزدهای کارگران براساس قیمت‌های کنونی تدوین شده ‌است و همزمان با هدفمند شدن یارانه‌ها و افزایش عمومی قیمت‌ها، باید دستمزدها هم افزایش یابد، رئیس خانه ‌صنعت و معدن نیز درگفت‌وگو با ایلنا پیشنهاد می‌دهد: «هدفمندسازی یارانه‌ها با پرداخت دستمزد جهانی انجام شود».

 به اعتقاد هادی غنیمی فرد، اگر قرار است کالاها بر اساس قیمت جهانی و واقعی به مصرف‌کنندگان داده شود بنابراین باید دستمزدها نیز به نرخ جهانی داده شود. طبق این پیشنهاد او، در صورت اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها باید حداقل سه بار در سال دستمزد نیروی کار افزایش یابد که این کار در شرایط فعلی محال به نظر می‌رسد.

به هرحال با این سخنان و اعتقادات بسیاری از مقامات کارگری و در کنار آن‌ها برخی از کارفرمایان به نظر می‌رسد جامعه کارگری نه تنها موافق اجرای این طرح حداقل در شرایط فعلی نیست بلکه این بیم و وحشت در آن‌ها وجود دارد که با اجرای این طرح زندگی برایشان سخت و طاقت فرساتر از آن که هست، می‌شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۶
    0 0
    نماينده مردم يعني به نمايندگي از مردم عين خواست آنها را منعكس ميكند .حتما خواست مردم گراني و تورم است كه نماينده مردم تصميم گرفته ؟