معاون وزیر امور خارجه معتقد است این که جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته باشد، پادشاه عربستان را برای اجلاس غیرمتعهدها دعوت نکند، خبر درستی نیست و چنین تصمیمی هم اتخاذ نشده است.

به گزارش خبرآنلاین حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه از تقلیل حکم اعدام 6 تبعه دیگر ایرانی زندانی در عربستان سعودی به 15 سال حبس خبر داد و گفت: اقدام ریاض درباره اعدام 18 تبعه زندانی خود را به اتهام حمل مواد مخدر صرفا یک 'اقدام فنی' نمی دانیم.
این دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت: ما به حکم برادری و همسایگی حجت را در روابط دو جانبه بر عربستان تمام کردیم و امیدواریم شاهد تغییر رفتار ریاض باشیم.
گزیده گفت و گوی حسین امیر عبداللهیان با ایرنا در ادامه می آید:
·         عربستان سعودی باید درباره اعدام 18 تبعه زندانی ایران توضیح دهد و تبعات اقدام خود را تحمل کند.
·         تا قبل از اعدام 18 تن از اتباع زندانی کشورمان که در هفته های اخیر به اتهام قاچاق مواد مخدر صورت گرفت، به طور مشخص در حوزه مناسبات دوجانبه، اختلاف جدی بین ایران و عربستان وجود نداشت و آنچه که در یک دهه گذشته رخ داده است، تفاوت دیدگاه و در جاهایی اختلاف جدی دیدگاه های ما و عربستان سعودی در حوزه تحولات منطقه ای بوده است و نمونه آن در لبنان، عراق و در یک سال و نیم اخیر هم در حوزه بحرین و سوریه بوده است. لذا تفاوت و اختلاف دیدگاه ها عمدتا به حوزه ای خارج از مناسبات دوجانبه تهران- ریاض بازمی گردد.
·         آمریکایی ها به عربستان سعودی بارها وعده دادند که ما حامی شما باقی خواهیم ماند ولی عربستان وقتی نگاه می کند که آمریکا با دیگران‌ چه کرد، طبیعی است که نگران باشد آیا می توان به آمریکایی ها اعتماد کرد یا نه؟
·         شخصا فکر می کنم در روابط دوجانبه آنچه را ما به عنوان دستگاه دیپلماسی باید انجام می دادیم، عمل کرده ایم و حقیقتا به حکم برادری و همسایگی حجت را بر دوستانمان در عربستان سعودی تمام کردیم.
·         دکتر 'محمود احمدی نژاد' بارها به عربستان سفر کردند. رییس جمهوری به دلیل روابط همسایگی خیلی از پروتکل ها را کنار گذاشتند. منتظر این نماندند که اگر یک سفر رفتند، حتما آقای ملک عبدالله بیاید؛ اگر می گفتند که ملک عبدالله بیمار است، آقای احمدی نژاد می گفتند که اشکالی ندارد، من می روم. اگر می گفتند اجلاس بین المللی است، آقای احمدی نژاد نگفتند که چون ایشان نیامده پس من این اجلاس را شرکت نمی کنم؛ چند مرحله این سفر را به حُکم همسایگی و با حسن نیت انجام دادند.
·         ما توقع و انتظارمان از عربستان این بود که با توجه به نگاه همسایگی که جمهوری اسلامی ایران دارد و نگاه همزیستی مسالمت آمیز و همکاری متقابلی که دارد و با نگاه به مصالح جهان اسلام و امنیت و ثبات منطقه، شاهد واکنش های مثبت از طرف عربستان باشیم.
·         عربستان دو گروه از ایرانیان را اعدام کرد؛ یک گروه هشت نفره و یک گروه 10 نفره؛ آنهم به اتهام حمل مواد مخدر. در حالی که این افراد پنج سال پیش، دستگیر و به اعدام محکوم شده بودند و از ابتدا که این پرونده باز شد، جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه و سفارت ما تلاش های جدی را برای تعیین وضعیت و آزادی این افراد آغاز کردند.
·         در سه ماه گذشته یکباره مواجه شدیم که از داخل زندان به سفارت زنگ زدند که هشت نفر از زندانیان ایرانی را برای اجرای حکم اعدام برده اند. در پیگیری های مکرری که به عمل آمد، دکتر صالحی به رغم این که ما واکنش های مثبت و قابل انتظار را در موضوع های مختلف از عربستان سعودی نمی دیدیم، تماس تلفنی با آقای سعود الفیصل برقرار کردند.
·         ما اعدام اتباع خود را قابل قبول نمی دانیم؛ در مناسبات فیمابین، به رغم اینکه قرارداد استرداد مجرمان با عربستان سعودی نداریم،‌این افراد باید برای ادامه محکومیت خود به ایران می آمدند.
·         در یک نگاه توام با همکاری، این امکان وجود داشت که محکومیت این افراد از اعدام تقلیل پیدا می کرد؛ کما اینکه در سال های گذشته در عربستان به کرات چنین اتفاقاتی افتاده و چنین نگاهی، یعنی تخفیف در حکم این گونه افراد صادر شده است. جمهوری اسلامی ایران حق خود را در همه گونه پیگیری، محفوظ می داند و قطعا این اقدام عربستان سعودی را صرفا یک اقدام فنی نمی دانیم و عربستان سعودی باید دقیقا توضیح دهد و تبعات این اقدام را تحمل کند.
·         تاکنون به صورت شفاهی به ما و تعدادی از زندانیان ایرانی که به اتهام حمل مواد مخدر زندانی هستند و حکم اعدام برای آنها صادر شده است، گفته اند که این حکم برای ٦ نفر به 15 سال زندان تقلیل پیدا کرده است.
·         این که جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته باشد، پادشاه عربستان را برای اجلاس غیرمتعهدها دعوت نکند، خبر درستی نیست و چنین تصمیمی هم اتخاذ نشده است.
·         قطعا انتظار مراجع از وزارت خارجه این است که اولا بسیار قوی و محکم در دفاع از حقوق اتباع ایرانی و ثانیا در دفاع از مسلمانان در هر نقطه ای از جهان اقدام کند.
·         ما به دنبال این نیستیم که روابط تهران- ریاض یا روابط ایران با هریک از کشورهای منطقه را تقلیل دهیم.
/27295
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 224367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    5 10
    بنده موافق اعدام این افراد( اعتیاد ومواد مخدر) در خاک غیر از وطن خود نیستم ولی این افراد هم نمی دانم کیستند ولی هرکس که باشند نبایستی با ابروی ایران بخاطر ارضای اعتیادشان خدشه دار کنند
  • جواد IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    4 1
    کوتاه آمدن در مقابل کشوری که ظرفیتش را ندارد باعث پر روئی بیش از حد آن کشور میشود تا حالا چند بار ما مقابل عربستان کوتاه آمده ایم ؟؟ولی آنها چطور رفتار کرده اند؟؟بعضی مواقع پیچاندن گوش طرف نتیجه بهتری خواهد داد
  • نادر IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    3 1
    جناب معاون شما به فکر ارتقائ روابط باشید ولی به شما قول میدهم که با عربستان امکان پذیر نباشد
  • قادر IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    2 0
    خدا وکیل اگه هرکشوری توی دنیا 18 نفر از اتباع رو اعدام میکردن چکار میکرد؟؟؟
  • حسین سلیمانی IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    2 0
    سلام/ تیتر خبر نادرسته! توی متن چیزی دیگر است ظاهرا!!! ... عربستان از یک فکر واحد در ارتباط با ایران استفاده میکنه در باقی دوره ها هم به ظاهر روابط خوب بوده و به علت دادن باج های بسیار... اما قبول کنید در اعدام اقتدار ایران زیر سئوال رفت... واقعا اگر باقی کشورها بود انقدر راحت این کار رو میکردن؟ حالا اینکه واقعا جرمشون مواد مخدر بوده یا نه باید بررسی بشه! بظاهر ماهی گیر بودن! واقعا نمیشه گفت ثابت شده که مواد مخدر حمل کردن و نمیشه گفت نداشتند!
  • محمد IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    4 3
    جناب معاون شما بفرمائید و دعوت نامه شاه عربستان رو برای سفر به ایران تنظیم بفرمائید توی کجای دنیا دیدید 18 نفر از اتباع یک کشور اعدام بشه و آب از آب تکان نخورد؟؟این از افتخارات وزارت امور خارجه آقای دکتر صالحی میباشد