یک متخصص تغذیه گفت: مایکروویو باعث کاهش ارزش غذا و بروز عوامل سرطان‌زا می‌شود.

مرتضی صفوی در گفت‌و‌گو فارس، گفت: کاربرد‌های مایکروویو در صنایع غذایی را می‌توان آنزیم بری (Blanching)، پاستوریزه کردن، استریلیزه کردن، خشک کردن مواد غذایی، بالا بردن دمای مواد غذایی منجمد به زیر نقطه انجماد و استفاده از آن در اجاق ماکروویو در مصارف خانگی نام برد.

وی گفت: امواج مایکروویو به دلیل دارا بودن فرکانس کم قادر به شکستن پیوندهای شیمیایی و آسیب رسانی مولکول‌های مواد غذایی نیستند. امواج مایکروویو از طریق ایجاد اصطکاک مولکولی به خصوص بین مولکولهای آب در غذا تولید حرارت می‌کنند.

این متخصص تغذیه افزود: مزایای مایکروویو را می‌توان سرعت حرارت دهی، حفظ خصوصیت طعم و رنگ غذا، حفظ مواد مغذی به دلیل زمان کوتاه پخت، کاهش خطر مسمومیت غذایی به علت نگه داشتن غذا به مدت طولانی، عدم تشکیل رسوب در ته ظرف، استفاده چند منظوره از مایکروفر برای طبخ غذا، گرم کردن مجدد غذا و ذوب کردن یخ مواد غذایی نام برد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر حدود 90 درصد خانواده‌های آمریکایی و 86 درصد خانواده‌های اروپایی از مایکروویو استفاده می‌کنند.

صفوی افزود: اثرات مایکروویو را می‌توان به سه دسته اثرات مربوط به ایجاد عوامل سرطان زا، کاهش ارزش غذایی غذاها، اثرات بیولوژیک بر روی انسان تقسیم کرد.

صفوی گفت: معایب مایکروویو را می‌توان عدم سرخ کردن غذا به دلیل نفوذ امواج، تشکیل نقاط گرم و سرد در غذا به علت جذب متفاوت امواج توسط ترکیبات مختلف غذا، کاهش 60 تا 90 درصد انرژی حیاتی غذا، ایجاد عوامل سرطان زا در شیر و غلات، تغییر در عناصر غذایی و در نتیجه اختلال در هضم غذا، ایجاد رادیکال‌های آزاد در سبزی‌ها که جزء مواد سرطانزا هستند و به طور کلی آسیب به دیواره مولکول‌ها و تغییر در کیفیت آنها و مستعد شدن غذا به آلودگی‌های میکروبی نام برد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 22439

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۵/۱۳
    0 0
    بالاخره نفهميديم بخريم يانه سرطان زاست يا نه