۰ نفر
۱۱ آبان ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۵

گوگل با ارایه رایگان نرم‌افزار جی.پی.اس برای گوشی موتورولا دروید و خبر از عرضه قریب‌الوقوع آن برای دیگر گوشی‌های همراه هوشمند، بازار فناوری جی.پی.اس را تکان داد.

بهنوش خرم‌روز: ابزارهای جی.پی.اس تا همین دو سال پیش جزو آخرین فناوری روز به‌شمار می‌رفتند و شریک شدن با سازندگان این فناوری مانند گارمین و تام‌تام خیلی بلندپروازی بود. اما ماجرا این طور نماند، در حرکت سریع بازار فناوری و با تشدید رقابت،‌ قیمت‌ها پایین آمد و افراد بیشتری برای مسیر‌یابی به گوشی‌های همراه خود، روی آوردند.

در آخرین اقدام، گوگل اعلام کرده که مسیر‌یاب تازه‌ای به صورت رایگان برای گوشی‌های همراه عرضه می‌نماید که مسیرها را با هر گردش نشان می‌دهد، اطلاعات ترافیک مربوط به همان زمان را ارائه می‌کند و می‌تواند دستورات صوتی را تشخیص بدهد. این سرویس در ابتدا تنها برای گوشی جدید موتورولا دروید عرضه می‌شود، ‌اما به زودی برای گوشی‌های دیگری هم عرضه خواهد شد.

به گزارش نیویورک‌تایمز، این محصول به زودی با تبلیغات پشتیبانی می‌شود و بدین ترتیب، می‌توان ارائه اطلاعات رانندگی را از یک سرویس پولی به سرویسی تبدیل کرد که با هزینه تبلیغات اداره می‌شود. گرگ استرلینگ،‌ مدیر شرکت تحقیقاتی بازار هوشمند استرلینگ در باره این طرح می‌گوید:‌ «این یک الگوی پایدار در گوگل است که اول کاربرد و ارزش یک محصول را ایجاد می‌کنند و سپس آن را با تبلیغات، حمایت مالی می‌نمایند». در این میان شرکت‌هایی مثل تام‌تام و گارمین و نیز شرکت‌های تولید گوشی همراه که خدمات مسیریابی را با دریافت هزینه ارائه می‌نمایند، به شدت ضرر خواهند کرد. فقط انتشار خبر نرم‌افزار رایگان جی.پی.اس گوگل، سهام تام‌تام و گارمین را به ترتیب 21 و 16 درصد در بازارهای بورس کاهش داد.

بازار نامطمئن جی.پی.اس
علی‌رغم این افت سهام، مدیر اجرایی گوگل معتقد است که این طرح نه تنها به هیچ شرکتی ضرر نمی‌زند، بلکه برعکس با افزایش قدرت گوشی‌های همراه و رشد فراگیری دسترسی به اینترنت،‌ به کاربران خدمات بیشتری ارائه می‌کند. وی در مورد طرح رایگان بودن این سرویس می‌گوید:‌ «واضح است که ما رایگان بودن را ترجیح می‌دهیم،‌ چون مشتری‌هایمان رایگان بودن را ترجیح می‌دهند». اما تحلیل‌ها می‌گویند که اگر این طرح موفق شود،‌ قیمت ابزارهای جی.پی.اس مستقل و هزینه خدمات اپراتورهای تلفن همراه کاهش می‌یابد.

رشد بازار این گونه وسایل همین حالا هم کند است. در سال 2007/ 1386 انتقال محموله‌های وسایل مسیریابی مستقل به نسبت سال قبل 131 درصد رشد داشت؛ اما پیش‌بینی می‌شود که این رقم امسال تنها 19 درصد باشد و این صنعت متضرر شود. مدیر تحقیقات مسیریابی پژوهشکده ای.بی.آی،‌ دومینیک‌بونت هم می‌گوید:‌ «با وجود جایگزین رایگانی با همان کیفیت، ‌من رشد مثبتی برای شرکت‌هایی مثل تام‌تام و گارمین نمی‌بینم. اگر این سرویس خوب و رایگان باشد،‌ چرا باید برای چیزی پول بدهی که می‌توانی آن را رایگان داشته باشی؟»

این طرح روی دنیای برنامه‌های کاربردی هم تاثیر گذاشته است. گوشی‌های همراه هوشمند در عصر دیجیتال نقش چاقوهای چندکاره ارتش سوییس را دارند که می‌توانند به یک اشاره انگشت به دوربین، ‌دستگاه پخش موسیقی و یا ابزار بازی تبدیل شوند؛‌ و حالا به طور فزاینده‌ای به دستگاه‌های مسیریاب هم بدل می‌شوند.

ارحجیت با ابزارهای قدیمی است
بسیاری از مردم هنوز هم ترجیح می‌دهند از جی.پی.اس‌های تخصصی استفاده کنند که نقشه‌ها را درون خود ذخیره دارند و در مقایسه با آن‌ها که قرار است نقشه‌ها را با اینترنت بی‌سیم دانلود کنند،‌ سریع‌ترند. با این حال فهرست کاستی‌های گوشی‌های همراه روز به روز کوتاه‌تر می‌شود. کاربران گوشی‌های همراه می‌توانند از برنامه‌هایی استفاده کنند که مسیرها را صوتی اعلام می‌کند و اطلاعات مربوط به ترافیک را همزمان دریافت می‌کند. به علاوه با توجه به میانگین قیمت 177 دلار برای هر ابزار جی.پی.اس، گوشی‌های هوشمند از لحاظ قیمت به صرفه‌ترند.

گزارش اخیر فورستر پیش‌بینی می‌کند که تا سال 2013/ 1392، سیستم‌های مسیریاب روی گوشی‌ها که همین حالا هم بین کاربران جوان‌تر گوشی‌های هوشمند پرطرفدار است،‌ تعیین‌کننده بازار خواهد بود. البته سازندگان مسیریاب‌ها هم گستردگی استفاده از گوشی‌های هوشمند را در نظر داشته‌اند. اما حرکت جدید گوگل، ‌سازگار شدن آن‌ها را با شرایط جدید قدری دشوار می‌سازد. تام‌تام در ماه آگوست/ مرداد،‌ یک برنامه مسیریاب 100 دلاری برای آی‌فون ارائه کرد که به گفته ین شرکت، این برنامه حدود هشتادهزار بار دانلود شده است.

گارمین هم یک دستگاه دوکاره، ‌تلفن همراه و مسیریاب به نام نوویفون (Nuvifone) ارائه کرد که البته درمجموع بازخوردهای بسیار ضعیفی را به دنبال داشت. سخنگوی این شرکت،‌ تد گارتنر، ‌با رد توزیع نمونه‌های فروشی برای گوشی‌های همراه می‌گوید: «طراحی مسیریابی برای یک ابزار همراه که با هر گردش مسیر را تشخیص بدهد، همان هدفی است که در ساخت نوویفون داشتیم. اعلام طرح گوگل هم تاییدی بود بر این مسئله که کاربران انتظار دارند بتوانند از گوشی‌های هوشمندشان به عنوان مسیریاب هم استفاده کنند».

اما جولین بلین، مدیر تحلیل پژوهشکده جی.بی.بی، گوشی همراه گارمین را یک حرکت مجزا حساب می‌کند. وی می‌گوید: «نوویفون حدود 300 دلار قیمت دارد،‌ در حالی که می‌توانید با قیمتی قابل مقایسه،‌ یک آی‌فون یا گوشی همراه هوشمند دیگری بخرید که از این به بعد همان کار را هم انجام می‌دهد».

سرویس مسیریاب گوگل که فعلا تنها در آمریکا کار می‌کند،‌ بخشی از نسخه جدید نقشه‌های گوگل برای گوشی همراه است که به طور فزاینده‌ای توسط گوشی‌های جدید مجهز به سیستم‌عامل آندروید گوگل پشتیبانی می‌شود. مدیران گوگل امیدوارند در نهایت بتوانند این برنامه را برای آی‌فون و سایر گوشی‌ها هم امکان‌پذیر سازند. اما این مسئله به سازندگان این گوشی‌ها بستگی دارد؛ گوگل و اپل بر سر استفاده از برنامه‌ای که از سرویس تماس صوتی گوگل در آی‌فون استفاده می‌کند با هم درگیرند.

برنامه‌های کاربردی گوشی همراه که نیاز به اطلاعات مکانی دارند،‌ روز به روز بیشتر می‌شوند و به همین دلیل داشتن اطلاعات نقشه‌ای اصولی، تبدیل به امتیازی مهم و باارزش گشته است. گوگل اخیرا با همکاری شرکت تل‌اطلس، تهیه نقشه‌ای دیجیتالی از آمریکا را شروع کرده است. یک سال پیش از آن، گوگل تصمیم گرفته بود تل‌اطلس را جایگزین شرکت دیگری به نام ناوتک نماید که نوکیا در سال 2007/ 1386 با 8.1 میلیارد دلار خریده بود. چرا که نوکیا و گوگل در زمینه سیستم عامل‌های گوشی‌های همراه رقیب یکدیگر هستند.

کد خبر 22598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =