مردم سالاری نوشت:

يک تحليل‌گر مسائل سياسي با بيان اينکه ايران در خصوص مساله سوريه موضع بي‌طرف نداشته گفت: ايران مي‌تواند چارچوبي را در زمينه مذاکره به مخالفان ارائه دهد تا حدودي که اين ميانجيگري براي آنها قابل پذيرش باشد.
داود هرميداس باوند، تحليل‌گر مسائل سياسي با اشاره به پيشنهاد ميانجيگري جمهوري اسلامي ايران براي مذاکره با مخالفان در سوريه، اظهار داشت: با توجه به اين که ايران در هر حال به نفع دولت بشاراسد موضع‌گيري‌هاي جدي کرده است بسيار بعيدبه نظر مي‌رسد که مخالفان اعتماد به بي‌طرفي داشته باشند که ايران نقش ميانجيگري را ايفا کند.
وي در ادامه با بيان اين که مع‌ذلک در شرايط استثنايي که برخي بر آن هستند که به نحوي وضع موجود حفظ شود مي‌تواند اين تجربه و پيشنهاد هم آزمايش شود، تصريح کرد، اما به طور کل طرف‌هاي مقابل که قويا خواهان تغيير وضع موجود و بر کناري بشاراسد هستند استقبال چنداني از آن نخواهد کرد و بنابراين مشکل به نظر مي‌رسد که آنها آماده براي مذاکره با ميانجيگري جمهوري اسلامي ايران شوند مگر آن که شرايط جديدي پيش آيد که در شرايط جديد تنگناهايي به وجود آيد که در چنين وضعيتي آنها تمايل پيدا کنند. باوند در ادامه افزود: وقتي کوفي عنان هم پيشنهاد کرد که ايران هم بايد در کنفرانسي که راجع به سوريه تشکيل مي‌شود حضور داشته باشد استقبالي از اين پيشنهاد نشد و حتي آمريکا با آن مخالفت کرد، بنابراين ايران هم حضور پيدا نکرد.. فضاي کلي بر اين است که ايران را به عنوان يک کشور بي طرف تلقي نمي‌کنند و به طريق اولي آن گروه‌هايي که وارد مبارزه شدند، آنها هم در همين راستا به قضيه نگاه مي‌کنند.
وي با بيان اينکه شايد اگر ايران زودتر از اين زمان و قبل از اينکه اين مساله و برخوردهاي خشونت‌آميز و کشتار بيش از 14 هزار نفر در سوريه منجر شود وضعيت متفاوت بود، گفت: در اين صورت با توجه به روابط حسنه اي که ايران با سوريه به طور کلي داشت مي توانست مورد پذيرش باشد ولي به نظر مي‌رسد که ارايه پيشنهاد از سوي ايران تا حدودي دير باشد.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 228583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    3 6
    خوب روسیه هم بی طرف نیست . اما در همه جلسات و کنفرانسهای مربوطه شرکت فعال داشته و حتی اپزیسیون دعوت روسیه راپذیرفت . پس باید علت دیگری در کار باشد.
  • مازيار IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    9 26
    مگه تركيه و قطر بي طرف بودند كه تو كنفرانس شركت كردند؟
  • بدون نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    7 0
    جنس بی طرفی ها با هم توفیر دارند اقای باوند حرف بی حساب نمی زند