رسول شقاقی: روزی که نه کیفیت، نه قیمت و نه خدمات پس از فروش بلکه پول نقد و سود سال بحث میشود. این روز برای خودروسازان همیشه کابوس بوده و امسال با کاهش سود ترس بیشتری دارند. زامیاد نمونه خوبی است. آنها سال گذشته با سدی به نام شماره گذاری مواجه شدند. 18 هزار وانت آبی در پارکینگ خاک خورد و تولید خوابید. به اینها 150 ون دیزل گران قیمت را هم باید اضافه کرد که پلیس به دلیل عدم نصب ایربگ پلاک نداد. بدین ترتیب یکی از عجیبترین مجامع خودروسازان برگزار شد. مجمعی که مورد توجه قرار گرفت و برای اقناع سهامداران جزء برنامه مفصلی تدارک دیده شد. موفقیت مجمع زامیاد برای مدیران آن که با کمترین تنش فقط سی ریال سود تقسیم کردند حالا امیدی برای مجمع اصلی ایران خودرو و سایپا شده است. با اینحال نگرانیها ادامه دارد. یکشنبه این هفته مجمع ایران خودرو دیزل که آنها نیز به دلیل عدم شماره گذاری فراز از سوی پلیس با مشکلات بسیاری مواجه شدند و شرایطی مشابه با زامیاد دارند به پنجشنبه موکول شد. آنها در مقطعی فقط بابت خواب کامیونهای فراز در کارخانه روزانه 98 میلیون تومان ضرر میکردند. خودروسازان به عنوان سهامدار اصلی نگرانند.
گزارش مجمع زامیاد را بخوانید
مجمع زامیاد شرایط ویژهای داشت؛ میتوان با بررسی آن نگاهی کلی نسبت به سایر مجامع خودروسازان پیدا کرد. قبل از آن به این موضوع توجه داشته باشید که بیشتر سهامداران جزء صنایع خودرویی مسن هستند. یعنی سن آنها بالاست و بسیاری از بازنشستگان صنعت را شامل میشوند. این گروه از سهامداران ترجیحشان به تقسیم سود است. یعنی خودروساز برای عدم تقسیم سود و سرمایهگذاری برای برنامههای توسعهای کاری سخت جهت اقناع دارد.
زامیاد در روز مجمع با ابتکاری جالب «خودزنی» کرد. آنها امیدشان به دانش سهامدارانشان بود. امید داشتند با ذکر مشکلات بتوانند علاوه بر سود کم سال، از تقسیم همان نیز جلوگیری کنند. از این رو محور فیلمهای پخش شده دو سو داشت؛ بخشی برنامههای توسعهای زامیاد را توضیح میداد. هدف آن بود که سهامداران در رابطه با افزایش سرمایه این شرکت و عدم تقسیم سود اقناع شوند. بخش دوم و جالب فیلم از زبان مشتریان حقیقی، مشتریان حقوقی، نمایندگیهای فروش، قطعه سازان و حتی کارگران خط تولید انتقاداتی جدی از شرکت مادر مطرح کرد. انتقاداتی که گرچه به مدیرعامل و هیات مدیره برمیگشت اما دلیل آن نیز مشخصا بیان میشد: عدم شماره گذاری خودروها توسط پلیس و در این بین مدارکی رو میشد که مشکلات استانداردی نه از طرف خودروساز بلکه به صورت سلیقهای اعمال شده است. این فیلمها و سخنانی که به صورت پراکنده اما هدفدار در طول مجمع بیان شد به حدی اثر داشت که برخلاف پیشبینیها تنش و اختلاف نظرها حتی از سال قبل نیز کمتر شد و البته عدهای از سهامداران خواستار تعقیب قضایی پلیس به دلیل ضرر و زیان شدند. بدین ترتیب سهامداران اصلی نفس راحتی کشیدند.
در مجامع دیگر چه خواهد شد
اگر سهامدار جزء هستید این را در نظر بگیرید که سود سال 90 به شدت کاهش داشته است. این شامل کل صنعت خودرو میشود. از آن مهمتر بدانید خودروسازان در حال اجرای برنامههای توسعهای بوده و اتفاقا در این زمینه برنامههای شفافی ارائه خواهند داد. همینطور میدانید که وضعیت نقدینگی بسیار خراب است و هر تومانی که تقسیم نشود غنیمت است. به اینها مشکلات تحریم و غیره را هم اضافه کنید تا بدانید از هزار راه برای اقناع شما برای عدم تقسیم سود بهره خواهند برد. در این بین شاید بتوانید پاداش هیات مدیره را حتی به صفر برسانید اما در هر صورت موضوع آن قدر روشن است که امسال بدانید چیزی دستتان را نمیگیرد.
پنج شنبه، سه روز قبل از پایان تیر مجمع سایپا برگزار خواهد شد. شنبه، روز آخر تیر نیز مجمع ایران خودرو برقرار است. این روزها مدیران مالی تا دیروقت مشغول کار هستند. واحدهای ارتباطات نیز حضور پررنگی دارند و مشاوره میدهند. روز بزرگ نزدیک است. تیر بگذرد خودروسازان نفس راحتی خواهند کشید.
/3131
نظر شما