پس از دو هفته تعطیلات تابستانه نمایندگان برای حضور در حوزه​های انتخابیه​اشان، امروز نخستین جلسه علنی مجلس برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، در پایان جلسه امروز بیانیه 232 نماینده در محکومیت کشتار مردم مظلوم میانمار قرائت شد که در آن آمده بود: اقدامات ضد انسانی در میانمار پرده از چهره مدعیان دروغین حقوق بشر برداشت. این نخستین بار نیست که سازمان های دست نشانده غرب در قبال نسل کشی سکوت می کنند متاسفانه عنوان حقوق بشر را دولت هایی به دوش می کشند که در پی استثمار دیگر دولت ها هستند. اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی در سوریه نیز از این جنس است. نمایندگان مجلس ایران از سازمان های بین المللی می خواهند که به رسالت واقعی خود در میانمار و سوریه عمل کنند.
بیانیه دیگری با امضای 153 نفر از نمایندگان بویژه نمایندگان آذری زبان در محکومیت شهید شدن یکی از انقلابیون مسلمان آذربایجان به دلیل حمایت از حجاب، نیز قرائت شد. نمایندگان این عمل غیر انسانی دولت آذربایجان را محکوم کردند.
 
دولت تذکرات کتبی را تفسیر به رای می کند
 جلال یحیی زاده نماینده تفت و میبد در تذکری شفاهی نسبت به عدم توجه دستگاه های اجرایی و دولت به تذکرات کتبی نمایندگان اعتراض کرد.
وی گفت: از زمان معاون پیشین پارلمانی نسبت به برخی تذکرات کتبی بی توجهی می شد، به نحوی که با گذشت مدت زیادی از دادن تذکر، نامه ای روی تذکر گذاشته می شود و بر روی آن نوشته می شود که این تذکر ماهیت تذکر نداشته و پاسخگو نیستیم.
 
یحیی زاده ادامه داد: برای مثال ماه قبل نسبت به عدم واریز 28 هزار تومان یارانه برای تعداد زیادی از مردم حوزه انتخابیه ام تذکر دادم اما بعد از یک ماه در جواب تذکرم اعلام کرده اند این تذکر ماهیت تقاضای ملی دارد و جهتی برای تذکر ندارد! یعنی تقاضا است نه تذکر؛ درحالیکه در این رابطه قانون هدفمندی به شکل دقیق اجرا نشده و من نیز نسبت به عدم اجرا تذکر داده ام. دو حالت وجود دارد یا واقعا هیات رییسه نسبت به این تذکرات دید جدی ندارد یا دولت نسبت به این موارد تفسیر به رای می کند!؟ در این میان تکلیف نماینده مردم مشخص نیست. اگر حرف ما خاصیتی ندارد پس چرا ما تذکر بدهیم؟
 
جواد جهانگیرزاده به نمایندگی از هیات رییسه در پاسخ به این تذکر گفت در جلسه با معاونین دولت قرار شده است توجه جدی تری به تذکرات شود. چرا که تذکرات جز حقوق نظارتی نمایندگان است. وی تاکید کرد: ما نمی توانیم فیلتری برای فیلتر کردن نمایندگان بگذاریم، اما در چارچوب بودن تذکرات مورد رعایت قرار می گیرد.
 
سیاسی کاری در اجرای اصل 44 قانون اساسی
حسن پور بیگلرلی نماینده سیرجان و بردسیر نیز در تذکری نسبت به اجرای اصل 44 قانون اساسی در برخی وزارتخانه ها تذکر داد و گفت: به نظر می رسد در برخی وزارتخانه ها در اجرای این اصل سیاسی کاری می شود و آنچه مدنظر قانونگذار است اجرا نمی شود.
 
تذکر کتبی 18 نماینده به وزیر دادگستری: تسریع در رسیدگی به پرونده های قضایی دولت و پرونده کهریزک
جمعی از نمایندگان مجلس در تذکری کتبی به وزیر دادگستری نسبت به عدم رسیدگی به پرونده ها قضایی دولت تذکر دادند. تابش، احمد توکلی، حسینعلی شهریاری، حسین امیری، الیاس نادران، جعفر زاده، نجابت، رسایی، امیرابادی فراهانی، مصباحی مقدم، عابد فتاحی، محجوب، قاضی پور، رجایی، دستغیب، زارعی، اکبریان و ثروتی در تذکری کتبی به وزیر دادگستری خواستار تسریع در در موراد ارجاعی مجلس به قوه قضاییه موضوع ماده 233 آیین نامه داخلی درخصوص رسیدگی به تخلفات دولت و رسیدگی سریعتر به پرونده «جنایت کهریزک» با گذشت بیش از سه سال از این واقعیت تلخ شدند.
 
نماینده قم: سمت و سوی طرح ها و لوایح به سوی مبارزه با اشرافی گری و رفاه زدگی باشد
احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس در نطق میان‌دستور خود خواستار آن شد که مجلس نهم سمت و سوی طرح‌ها و لوایح خود را به سوی مبارزه با اشرافیگری و رفاه‌زدگی و حل مشکلات اساسی مردم که در حال حاضر تورم و بیکاری است، سوق داده و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در نامگذاری سال 91 به سال حمایت از تولید ملی و تأکید ایشان بر کار و سرمایه ایرانی مصوبات مناسبی در این زمینه داشته باشد.

/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 229824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =