«قلبى که جامع همه اسماء حسنى و مظهر جمیع صفات علیاست آن قلب انسان کامل است که به اقتضاى ذاتى و تکوینى هر اسمى باذن الله تعالى اسمى و رسمى و حکمى فراترى دارد و زبان دانان وى را به اسامى مختلف خوانند: من جمله جبرئیلش مى گویند که از عالم حقایق و دقایق خبر مى دهد، میکائیلش مى گویند که از معارف و مکارم به طالبان رزق بخش است...

به گزارش خبرآنلاین، دو اثر ماندگار علامه حسن زاده آملی با گذشت سالها از انتشار همچنان در بین مردم خریدار دارد و چاپ های متعدد آن هر ساله از سوی بوستان کتاب روانه بازار نشر می شود. «الهی نامه» و «هزار و یک کلمه» که مطالعه اش در این روزهای روحانی و سرشار از رحمت الهی بسیار دلچسب است. آیت‌الله حسن‌زاده آملی در «الهی نامه» که یادآور سخنان و سوزهای خواجه عبدالله انصاری است از لطیف‌ترین احساس‌های خویش و به تعبیری تجربه‌های درونی، در قالب الفاظ سخن می‌گوید و خوانندگان را به دنیای پاک عارفانه و سیر و سلوک خالصانه خویش می‌برد و جرعه‌های زلال معنویت را به کامشان می‌چشاند.
 

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «الهی‌نامه، حکایتی از القائات سبّوحی است که از تحولات روحی و تفکرات عقلی و هیجان قلبی به صورت طایفه‌ای از کلمات قصار به منصه تحبیر و ترصیف، ظهور یافته است و تاکنون چندین‌بار به حلیت طبع متحلی و متجلی شده است و مورد توجه نفوس مستعده شایق به کمال واقع گردیده است.»
 

الهی‌نامه با این ترنم‌ها و زمزمه‌های عاشقانه آغاز می‌شود:

- الهی، به حق خودت حضورم ده و از جمال آفتاب آفرینت نورم ده!

- الهی، راز دل را نهفتن دشوار است و گفتن دشوارتر.

- الهی، سالیانی می‌پنداشتم که ما حافظ دین توایم، «استغفرک اللهم!» در این لیلة‌الرغائب 1390 هجری قمری، فهمیدم که دین تو حافظ ماست، «أحمدک اللهم!».

- الهی، چگونه خاموش باشم که دل در جوش و خروش است، و چگونه سخن گویم که خرد مدهوش و بیهوش است." "الهی، از پای تا فرقم، در نور تو غرقم.

 

بنابراین گزارش، «هزار و یک کلمه» نیز تا کنون در هفت جلد منتشر شده است؛ نویسنده این اثر در جلد نخست این مجموعه، کتاب خویش را چنین معرفی می‌کند: «هزار و یک کلمه، مجموعه‌ای است حاوی نفایس فنون وظایف علوم و نیز معارف اسلامی. "هزار و یک کلمه" و "هزار و یک نکته" توامانند، یعنی هر دو اثر همزاد عدل یکدیگرند. لذا هر آنچه در وصف شمایل این گفته‌ایم، آن دیگری را نیز شامل است؛ چه هر نکته‌ای از این، کلمه‌ای دلپذیر است؛ و هر کلمه‌ای از آن، نکته‌ای چشمگیر. اگر فرزانه‌ای آزاده قلم بر لوح آورد که هریک سفینه‌ای حامل مثقلات از مطالب متنوعه و امتعه ممتعه در هر باب است، در خور تحسین و سزاوار آفرین است... اینک زمان ظهور این مستوره نیز فرا رسیده است؛ به امید این که دو همزاد نیک‌نهاد، دوش با دوش یکدیگر دائرة‌المعارفی حاوی نفائس فنون سودمند و دانش‌پژوهان ارجمند بوده باشند.»
 

ناشر نیز درباره این کتاب می نویسد: «نکته‏هایى که حکیمان و عالمانِ واصل، مى‏نگارند و خاطره‏هایى که از اساتید خود، نقل مى‏کنند، به راستى درس‏آموز و عبرت‏انگیز است. بسیارى از کسان با همین نکته‏ها از غفلت به درآمده و یا مطالب علمىِ نغز و عمیق در ذهن و ضمیرشان مانده است. مجموعه «هزار و یک کلمه» به قلم حکیم الهى، آیة اللَّه حسن‏زاده آملى است که در آن، نکته‏هاى فراوانى در زمینه‏هاى گوناگونِ اخلاق و عرفان، کلام و فلسفه، تفسیر و حدیث، هیئت و نجوم و دیگر دانش‏ها آمده است. قلم شیوا و بیانِ رسا و گاه خاطره‏گونه، به جذابیت این اثر افزوده است.»

چند نکته از این کتاب را با هم می خوانیم:
 

- اصل و بنا بر این است که دیده دل ملکوت را ببیند، چنانکه دیده سر ملک را. در دیدن شگفت نیست، شگفت در ندیدن است که بصر و بصیرت را باید درمان کرد.

- شیخ بزرگوار ابن سینا در قانون فرماید: یخ را در آب حل نکنید و نخورید که به اعصاب و مزاج سخت آسیب میرساند و اگر در هنگام جوانی طبیعت بدن با او دفاع کند بالاخره پس از بالا آمدن سن، آن یخ کار خودش را می کند و دست بردار نیست . و چون بخواهید آب سرد بنوشید آب را در جوار یخ سرد کنید.

- نفس ناطقه انسانی بس که لطیف است به هر چه روی آورد بصورت آن در می آید.

- فراموشی موریانه دانش است.

- دست بر دیدگان مى گذارى و آیة الکرسى را براى حفظ نور چشم مى خوانى ، در این حال نفس ناطقه گوهر آن سویى از توجه به ملکوت نیرو مى گیرد، و به تصور و تعمل و انشاء خود در قوى و محل آنها و در اعضاء و جوارح خود اثر مى گذارد که توجهات و تصورات نفسانى را در بدن و قوى و احوال آن تاءثیرى بسزا است.

- عارف بسطامى در جواب شخصى که از او پرسید: اسم اعظم کدام است ؟ گفت : تو اسم اصغر به من نماى که من اسم اعظم به تو نمایم ، آن شخص حیران شد، پس بدو گفت : همه اسماى حق عظیم اند.
 

- هرکسی سفره خود و مهمان سفره خود است. و بعبارة اخری: هر کس زارع و مزرعه خودش است و نیّات و علوم و اعمالش بذرهایش بنگر تا در مزرعه خویش چه کاشته ای، که علی التحقیق علم و عالم و معلوم و عمل و عامل و معمول اتحاد وجودی دارند و آن تویی. در قول حضرت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلّم: الدنیا مزرعة الآخرة و در کلام جناب وصیّ علیه السلام به حارث همدانی: أنت مع من احببت[ یعنی با کسی همنشین هستی که او را دوست داری] و نظائر این گونه احادیث صادر از اهل بیت عصمت و وحی دقت کن.

- امام مجتبى (علیه السلام ) فرمود: «چون خداوند متعال قلب پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله را بزرگتر از قلبهاى دیگر دید، او را به پیغمبرى برگزید.» سبحان الله ! عظمت وجودى قلب خاتم صلى الله علیه و آله چه اندازه باید باشد تا ظرف حقایق کتاب الله قرآن فرقان بوده باشد؟!
 

- قلبى که جامع همه اسماء حسنى و مظهر جمیع صفات علیاست آن قلب انسان کامل است که به اقتضاى ذاتى و تکوینى هر اسمى باذن الله تعالى اسمى و رسمى و حکمى فراترى دارد و زبان دانان وى را به اسامى مختلف خوانند: من جمله جبرئیلش مى گویند که از عالم حقایق و دقایق خبر مى دهد. میکائیلش مى گویند که از معارف و مکارم به طالبان رزق بخش است. اسرافیلش مى گویند که از معاد و بازگشت مریدان را آگاه مى فرماید. عزرائیلش مى گویند که قتل نفس اماره مریدان مى نماید. آدمش مى گویند زیرا که معلم طالبان راه هدایت است .
نوحش مى گویند براى آنکه نجات دهنده از طوفان بلاست. ابراهیمش مى گویند زیرا که از نار هستى گذشته و نمرود خواهش را کشته و خلیل حضرت حق جل شاءنه گشته است ...

  

ساکنان تهران برای تهیه این مجموعه ها(در صورت موجود بودن) کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

 

6060

 

 

 

کد خبر 230073

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =