معاون اداری مالی سازمان بنادر از مسئولان دولتی در خواست کرد حساسیت بیشتری نسبت به بخش دریایی داشته باشند.

گروه اقتصادی: ایمنی سفرهای دریایی از مهمترین برنامه‌های سازمان بنادر ودریانوردی به شمار می آید اما متاسفانه هرساله به دلیل عدم رعایت استانداردها و ایمنی توسط شناورهای سنتی با تعداد قابل توجهی از سوانح و تلفات دریایی مواجه می‌شویم.

وجود صدها قایق لگنی غیراستاندارد در جنوب کشور در مسیرهای قشم، بندرعباس، کیش که اقدام به جابه جایی مسافران می کنند گویای این مساله است.

به گزارش خبرآنلاین، در این راستا به گفته مسوولان امر در جهت توسعه، نوسازی ناوگان و ارتقای ایمنی حمل ونقل دریایی از طریق حمایت و تشویق بخش خصوصی جهت ساخت شناورهای استاندارد در چارچوب سیاستهای اجرای اصل 44، آغاز شده است.

علی جهاندیده معاون سازمان بنادر ودریانوردی در بازدید خبرنگاران از مجتمع شناوری سازی مد کندآلوی قشم و بوت سرویس کیش که از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده در جزیره قشم وکیش اظهار کرد: " سازمان بنادر ودریانوردی سعی کرده علی رغم مشکاتی که وجود دارد زمینه مناسبی را برای انجام سفرهای دریایی با شناورهای ایمن و استاندارد ایجاد کند. "

وی با اشاره به اینکه در شمال و جنوب کشور بیش از 4 هزار کیلومتر ساحل آبی داریم، افزود: " باید به سمتی برویم تا برنامه ریزی ها کلان کشور بر محور دریا استوار باشد. "

معاون اداری مالی سازمان بنادر با اعلام اینکه بودجه این سازمان با 800 میلیارد تومان در سال آینده بسته شده است، گفت: " دولت باید به بخش دریایی توجه بیشتری داشته باشد و باید کمک کرد مسوولان امر حساسیت بیشتری به بخش دریایی داشته باشند چراکه اگر این امر اتفاق نیفتد منابع محدود سازمان بنادر پاسخ گوی این بخش نخواهد بود. "

وی با اشاره فعالیت های کارخانه های شناور سازی در جزیره قشم وکیش گفت: " قرارداد ساخت 16 فروند شناور مسافری با کارخانه مد کندآلوی قشم منعقد شده است. و بزودی با پرداخت پیش پرداخت عملیات ساخت آغاز می شود. همچنین قرارداد 5 فروند شناور پنجاه نفره دو منظور نیز با کارخانه بوت سرویس کیش بسته شده است. قرار است دو فروند آن در نروژ ساخته شود و سه فروند دیگر طی هشت ماه آینده در ایران ساخته خواهد شده و بتدریج وارد ناوگان می شوند. "

معاون سازمان بنادر تصریح کرد: " در تلاش هستیم تا ظرفیت ناوگان را نقطه ای برسانیم تا شرمنده مسافران بخش دریایی نباشیم ومردم دیگر با قایق های لگنی مسافرت نکنند. از سوی دیگر توجه به ساخت شناور و توسعه ناوگان سبب افزایش اشتغال زایی و افزایش بهره وری در کشور خواهد شد. "

به گزارش خبرآنلاین، فریدون پوری مدیرعامل شرکت شناورسازی بوت سرویس کیش نیز در تشریح فعالیتهای این کارخانه ابراز کرد: " این کارخانه با هدف ورود به بازارهای منطقه‌ای با تولیدات تحت لیسانس، ایجاد مرکز تعمیرات منطقه‌ای جهت شناورهای ساخته شده و فعال در منطقه خلیج‌فارس و همچنین ارائه خدمات فنی مهندسی در پروژه‌های نفتی خلیج‌فارس در سه فاز راه‌اندازی خواهد شد.

به گفته او، جهت راه‌اندازی این مجموعه صنعتی تاکنون حدود 18 میلیارد تومان هزینه شده که کلیه هزینه‌های آن از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بدون استفاده از تسهیلات بانکی بوده و راه‌اندازی سه فاز این سایت بیش از 25 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد داشت. "

مدیرعامل این شرکت تصریح کرد: " به منظور انتقال تکنولوژی ساخت به کشور، پرسنل ایرانی به کشور نروژ اعزام شده تا پس از آموزشهای لازم و اخذ مدرک معتبر در این شرکت فعالیت کنند که پس از راه‌اندازی کامل سه فاز حدود 200 نفر در این سایت مشغول به فعالیت می‌شوند. "

پوری خاطرنشان کرد: " علی رغم اینکه مشکلات فروانی در زمینه تامین قطعات و ماشین‌آلات و ارسال آن به ایران وجود داشته سرمایه‌گذاران نروژی همکاری بسیار خوبی داشته‌اند؛ در داخل کشور نیز مشکلات بانکی نشات گرفته از قوانین دست و پاگیر بانکی مشکلاتی ایجاد کرده است. "

غلام پاکویی مدیرعامل کارخانه شناورسازی  مد کند آلوی قشم نیز با اشاره به اینکه این سایت شامل فازهای ساخت شناورهای فلزی،‌آلومینیومی و فایبرگلاس است، اظهار کرد: " ساخت شناورهای مسافری در داخل کشور150 تا 160 میلیون تومان صرفه‌جویی ارزی دارد. "

پاکویی گفت: " برای ساخت شناورهای مسافری آلومینیومی که ظرفیت 40 نفره دارند برای تردد بین قشم و بندرعباس با یک شرکت ترکیه‌ای و استرالیایی قرارداد بسته شده که تاکنون دو فروند آن ساخته شده و 14 فروند نیز بزودی آغاز می شود.

وی خاطرنشان کرد: "  ظرف مدت 15 ماه از زمان عملیاتی شدن قرارداد باید این شناورها به سازمان بنادر تحویل داده شود. اما هنوز تسهیلات از صندوق تعاون به این بخش داده نشده در حالی که تمام قطعات آنها مشخص است و در صورت پرداخت پیش پرداخت عملیات اجرایی آغاز می شود. "

او با اشاره به اینکه این قرارداد به صورت CKD است ، گفت:  " به  دلیل آنکه دانش فنی وتکنولوژی را در اختیار نداریم نمی توانیم در این زمینه به ویژه در بخش مسافربری ریسک کنیم. باید این این شناورها حتما تخت کلاس های استاندارد بین المللی ساخته شوند. "

پایکویی، مقوله تولید در کشور را زجرآور عنوان کردوگفت: " در این بخش به حمایت نیاز داریم. چراکه سایر کشورهای منطقه به این مساله توجه کرده‌اند. و از دریای عمان و خلیج فارس برای صید استفاده می کنند. "

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2328

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =