محمد خوش‌چهره

با ایده و طرح احیای دوباره سازمان مدیریت کشور موافق نیستم؛ چرا که تصور می‌کنم در شرایط کنونی اولویت اصلی اقتصاد کشور این مورد نیست. در شرایطی که وضعیت اقتصادی کشور به این شرایط رسیده است، به نظر می‌رسد اولویت اول کشور به ویژه نهاد قانونگذاری مانند مجلس، تلاش برای احیای عقلانیت اقتصادی در کشور است. امری که حداقل در شرایط کنونی و نیاز به راهکارهایی کوتاه‌مدت، طرح‌هایی مانند احیای سازمان مدیریت، نمی‌تواند تامینش کند.
نهادهایی مانند سازمان مدیریت سابق یا معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، ابزارهای اقتصادی یک دولت برای پیشبرد برنامه‌هایش هستند اما اکنون، تصمیم‌های اقتصادی دولت نهم و دهم، شرایط کشور از تولید گرفته تا اشتغال و تورم را به سمتی برده که فعلاً بودن یا نبودن سازمان مدیریت سابق با همان ساختارهای تشکیلاتی نمی‌تواند راهگشا باشد.
تاکید می‌کنم که منظور از مخالفت با این طرح، به صورت مقطعی و کوتاه‌مدت است نه اینکه با چنین طرحی به طور کلان و در طول سال‌های آتی مخالفتی باشد. بلکه در شرایط کنونی، به نظر می‌رسد باید اولویت اول و اساسی مجلس شورای اسلامی، اتخاذ تدابیری باشد که جلو تورم تصاعدی را بگیرد و همچنین اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را از بلاتکلیفی کنونی برهاند. یارانه‌های پرداخت‌نشده تولید، خوابیدن واقعی چرخ‌های اقتصاد، بی‌نظمی‌های چند‌ساله خرج کردن بودجه و نظایر آن، وضعیت کنونی ارز و امثال آن، هم‌اکنون نیازمند تدابیری است که بازه زمانی لازم برای نتیجه‌بخش بودنش حداقل باشد.
از همان ابتدا هم انحلال تشکیلات ساختاری سازمان مدیریت و ادغامش در دولت تصمیمی شتابزده و اشتباه بود اما شاید بهترین زمان برای بازگرداندن سازمان مدیریت و یا حداقل احیای ساختارهای درست و مناسب آن، زمانی بعد از تشکیل دولت یازدهم باشد.
به همین روی، به مجلسی ها پیشنهاد می‌کنم در شرایط کنونی دست به اولویت‌بندی دغدغه‌های اصلی بدنه اقتصادی کشور بزنند و حداقل به دنبال طرح‌هایی باشند که بتواند کشور را از گرفتار شدن در بحران اقتصادی جدی‌تر از این، مصون کند. هر چند بر هیچ کس پوشیده نیست که شرایط کنونی امروز هم در نتیجه همان تصمیم‌هایی است که در چند سال گذشته در نبود عقلانیت مدیریت کلان اقتصاد گرفته شده است.
*عضو هیات علمی دانشگاه تهران
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 233047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =