به گزارش خبرآنلاین، چاپ دوم «رسانهها و مدرنیته» یا نظریه اجتماعی رسانهها، نوشته جان ب.تامپسون با ترجمه مسعود اوحدی از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.
برخی از عمدهترین پرسشهای عرصهی مطالعات فرهنگی و رسانهها در این اثر تامپسون بدین شرح است: رسانههای ارتباطی چه نقشی در شکلگیری جوامع مدرن ایفا میکنند؟ چگونه میتوان تأثیر اجتماعی اشکال مدرن ارتباطی و اختلاط و اشاعه اطلاعات را از ظهور چاپ در اروپای سده پانزدهم تا گسترش و توسعه شبکههای اجتماعی ارتباطات امروز درک کرد؟
از نگاه تامسپون تحول و توسعه رسانه های ارتباطی ترکیب و سرشت زندگی اجتماعی را تغییر شکل داده و اشکال جدیدی از عمل و تعامل را به وجود آورده است که دیگر وابسته به الزام سهیم بودن مخاطب در مکان مشترک نیست.
در واقع تامپسون در کتاب «رسانه ها و مدرنیته» در هشت فصل به موضوعاتی چون «ارتباط و بافت اجتماعی، رسانه ها و گسترش جوامع مدرن، رونق تعامل رسانه ای، دگرگونی در روئیت پذیری، جهانی شدن ارتباطات، ریشه گیری و تحکیم مجدد سنت، خویشتن و تجربه در جهانی رسانه ای و اختراع دگرباره عمومیت» می پردازد و استدلال خود را در این زمینه بیان می کند.
این کتاب شرح برخی از اندیشههای نویسنده است که پیشتر در کتاب دیگر او با نام «ایدئولوژی و فرهنگ مدرن» طرح شده بود. نویسنده در آن کتاب درصدد بازیافت و تعدیل این ادعا برآمده بود که اگر میخواهید دگرگونیهای فرهنگیِ ملازم با ظهور جوامع مدرن را درک کنیم، باید برای تحول رسانههای ارتباطی و تأثیر آنها نقشی اصلی قایل شویم. حالا تامپسون در این کتاب ماهیت رسانههای ارتباطی و اشکال متغییر آن را بررسی کرده و به شرح پیدایش صنعت رسانه پرداخته و برخی از گرایشهای اخیر در این زمینه را تحلیل کرده، اما بیش از هر چیز تلاش کرده است تا نشان دهد، تحول رسانهها، به شیوه بنیادین، با دگرگونیهای پایهای عمده که جهان مدرن را شکل داده، همبافت است.
همچنان که دانشوران و دانشگاهیان این زمینه مطالعات فرهنگی میانرشتهای اذعان داشتهاند؛ تامپسون برآورد دقیق اهمیت رسانههای عمومی در زندگی اجتماعی مدرن، در صف مقدم پژوهشگران و منتقدان این حیطه قرار دارد.
در فصل پنجم این کتاب با عنوان جهانی شدن می خوانیم:
«یکی از ویژگی های چشمگیر ارتباطات در جهان مدرن این است که در مقیاسی بیش از پیش جهانی صورت می پذیرد. پیام ها از فواصل بسیار دور و به آسانی ارسال می شود، آنچنان که افراد به اطلاعات و ارتباطاتی که از منابع دور سرچشمه می گیرد، دسترسی دارند.
فاصله یا مسافت، با رشد فزاینده شبکه های ارتباط الکترونیکی در عمل محو شده است. افراد می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، یا در چهارچوب های شبه تعامل باواسطه (رسانه ای)_حتی اگر از لحاظ بافت های عملی زندگی روزمره در نقاط مختلف جهان قرار گرفته باشند_ به کنش بپردازند.
ترتیب مجدد زمان و مکان که با تحول رسانه ها میسر شده است، خود بخشی از یک مجموعه گسترده تر فرآیندهایی است که جهان مدرن را دگرگون کرده اند(و هنوز هم چنین می کنند). این فرآیندها را امروزه معمولا به عنوان «جهانی شدن» یا«جهانی کردن» توصیف می کنند. فرآیند جهانی شدن، چنانچه در این مفهوم درک شود، یکی از ویژگی های متمایز جهان مدرن است.فرآیندی که در دهه های اخیر قوت و شدت چشمگیری به خود گرفته، اما جهانی شدن به هیچ وجه پدیده تازه ای نیست. با اینکه منشا آن را باید در توسعه تجارت در اواخر قرون وسطا و اوایل دوره مدرن ردیابی کرد، ولی در قرون هفدهم، هجدهم و نوزدهم بود که فرآیند جهانی شدن به تدریج پا گرفت و بسیاری از ویژگی هایی را که امروز نشان می دهد، بدست آورد.
من ابتدا کار را با ردیابی مجدد ظهور پدیده جهانی شدن در حوزه ارتباطات آغاز خواهم کرد. جهانی شدن از چه زمانی آغاز شد، چگونه تکوین یافت و چه اشکالی به خود گرفت؟
در بخش دوم برخی از خصایص ساختارمند فرآیندهای جهانی ارتباطات در جهان امروز را تحلیل خواهم کرد. از آن پس، میراث آنچه را که احتمالا مهمترین تعبیر نظری جهانی شدن ارتباطات و پیامدهایش است (نظریه امپریالیسم فرهنگی) مورد بررسی قرار می دهم.
در بخش پایانی هم دیدگاهی متفاوت را به ظهور خواهم رساند که در عین بازشناخت خصیصه ساختارمند جریان های ارتباط جهانی، تاکید خاصی نیز بر رویکرد متقابل بین انتشار جهانی محصولات رسانه ای و تملک محلی آن محصولات می کنند...»
رسانهها و مدرنیته مرجع مطالعهای ارزشمندی برای دانشجویان رشتههای مطالعات فرهنگی و رسانهای، جامعهشناسی فرهنگ و تئوریهای اجتماعی-سیاسی است. این اثر در 363 صفحه و با قیمت 70000 ریال در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.
ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و همچنین سفارش هر محصول فرهنگی مورد علاقه دیگر(در صورت موجود بودن در بازار نشر) کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.
6060
نظر شما