شریف امامی در ردیف خائنان و جانیان بی شمار رژیم پهلوی قرار می گیرد، خاصه آن که در جریان تصویب «کاپیتولاسیون» مقام ریاست مجلس سنا و در کشتار وسیع مردم در قتل عام «هفده شهریور» بر صندلی صدارت تکیه زده بود.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «جعفر شریف امامی به روایت اسناد ساواک» هفدهمین عنوان از مجموعه رجال عصر پهلوی، از سوی مرکز بررسی اسناد تاریخی منتشر و با استقبال مواجه شده است. این کتاب به یکی از رجال شناخته شده دوران پهلوی اختصاص دارد که اکثر محققان تاریخ معاصر با شخصیت او آشنا هستند. آنچه نیز در این کتاب آمده، کوششی است برای شناخت بهتر او و کارهایش.

 

در مقدمه کتاب می خوانیم: «جعفر شریف امامی از معدود رجال سیاسی عصر پهلوی است که در سال های 1330- 1357 شخصیتی قدرتمند و موثر در عرصه سیاست و حکومت بود. رشد او در گرو موقعیت احمد آرامش و سپس عضویتش در تشکیلات فراماسونری بود. این مهندس فنی به نخست وزیری، وزارت، ریاست مجلس سنا، سناتوری و وکالت مجلس شورای ملی رسید.
وی در بنیاد پهلوی مسئول املاک در تشکیلات فراماسونری استاد اعظم بود و با تسلط بر لژهای ماسونی آنچه استاد اول می گفت، عمل می کرد. در جریان تصویب کاپیتولاسیون مقام ریاست مجلس سنا و در کشتار وسیع مردم در قتل عام هفده شهریور بر صندلی صدارت تکیه زده بود...»

 

در بخش هایی از این کتاب می خوانیم:
«یکی از جنبه های شخصیتی شریف امامی عضویت او در فراماسونری است. پس از آن که در سال 1343 هویدا به نخست وزیری می رسد و دست او از این سمت کوتاه می شود، به فراماسونری روی می آورد که به مقام استاد اعظمی می رسد.
شریف امامی برای اعمال نفوذ خود ابتدا حزب «جمعیت ایرانی طرفدار حکومت جهانی» را ایجاد کرده بود تا در برابر حسنعلی منصور قرار گیرد که حزب ایران نوین را سرپرستی می کرد و سپس به تقویت فراماسونری در ایران پرداخت. وی به همین دلیل با سید حسن امامی امام جمعه تهران قرار می گذارد تا لژ اعظم ایران را برای سرپرستی کلیه لژهای فراماسونری وابسته به کشورهای اسکاتلند، انگلستان، فرانسه و آلمان به وجود آورند...

...در یکی از گزارش های ساواک در این زمینه چنین آمده است:
«چون از لحاظ موقعیت مملکتی صلاح نبود شاه ریاست فراماسونری ایران را قبول کند و دکتر لقمان ادهم نیز کهولت سن داشت و امام جمعه تهران هم معمم بود، قرار شد مهندس شریف امامی رئیس لژ ایران گردد»

*
...در سال 47 که کتاب فراموشخانه و فراماسونری در ایران توسط اسماعیل رائین منتشر می شود پس از انتشار دو جلد آن از انتشار جلد سوم جلوگیری می شود. با این که مجوز انتشار دو جلد آن را وزارت فرهنگ و هنر صادر کرده و ساواک نیز از آن اطلاع داشت اما جلد سوم به علت آن که شریف امامی را از اعضای باند فراماسونری انگلیس دانسته بود منتشر نشد. امیر عباس هویدا به ساواک ابلاغ می کند که از انتشار این کتاب جلوگیری کنند. شریف امامی در این زمان با قرار گرفتن در جایگاه استاد اعظمی، ریاست فراماسونرهای ایران را عهده دار شده بود...
با این وجود جلد سوم فراموشخانه بعدها چاپ شد، ولی جلد چهارم اصلا منتشر نشد. در یکی از اسناد ساواک آمده است: « جلد چهارم کتاب که 180 صفحه آن چاپ شده بود، با بقیه مطالب و سوابق مربوط که زیر چاپ بوده، از چاپخانه جمع آوری و مستقیما به حضور اعلیحضرت تقدیم شده است. 90 صفحه از این کتاب، مدارک و اسناد مثبت با عکس، درباره سوء استفاده و کثافت کاری های مربوط به آقای شریف امامی رئیس مجلس سنا است که در حال حاضر روی میز شاهنشاه آریامهر است.»

*
شریف امامی از طرف لژ بزرگ ملی فرانسه نیز به عنوان اولین استاد اعظم آن لژ منصوب می شود.
وی به عنوان استاد اعظم، با استادان اعظم لژهای جهان رابطه داشت. افشاگری های رائین و گزارش های متعدد از فسادهای مالی شریف امامی همه حربه ای در دست دربار بوده تا افراد متعدد را به گونه ای در دست خود داشته باشد. اتهامات دیگر شریف امامی ارتباط با نازی های آلمان و تمایل او به شوروی بود. سند دیگری نیز در (ص بیست و هشت) از فسادهای او درج شده است. یکی از فسادهای او کازینوی آبعلی بوده که یکی از محل های درآمد او بوده است...

*
موقعیت شریف امامی به حدی می رسد که حتی شاه نیز توان تغییر در موقعیت او را نداشته است. در سال 1356 وی باز به نخست وزیری می رسد. قصد رژیم نیز نجات از مخمصه انقلاب بود. شریف امامی که با عنوان آشتی ملی این سمت را پذیرفته بود بیانه ای صادر کرد و قصد خود را چنین اعلام کرد: «اینک که خطراتی مهلک میهن ما را تهدید می کند، همه به پا خیزید تا همه با هم در فروغ جهانگیر قرآن و تعالیم عالیه اسلام و درقلمرو قانون اساسی به نجات مملکت همت ببندیم تا در این گذرگاه خطیر تاریخی در پیشگاه تاریخ وطن و نسل های آینده سرافکنده نباشیم.»

اما امام و انقلابیون این عوامفریبی ها را باور نکردند و به افشاگری پرداختند. در همین حال بود که در دولت شریف امامی جمعه سیاه اتفاق افتاد و در روز 17 شهریور 2450 نفر به روایت شاپور بختیار و 3000 نفر به روایت بنی صدر در تهران کشته شدند. یکی از سیاه ترین اتفاقاتی که در دوره شریف امامی اتفاق افتاد همین حادثه 17 شهریور بود که حادثه غمباری در انقلاب اسلامی بود و در عمل باعث قوت انقلاب شد.
70 روز از نخست وزیری شریف امامی نگذشته بود که به علت شدت یافتن انقلاب، وی کنار رفت و حکومت نظامی ارتشبد ازهاری روی کار آمد.
شریف امامی در همان زمان از ایران رفت و در سال 1377 در نیویورک از دنیا رفت.»

 


این کتاب مستند و خواندنی در 734 صفحه راهی بازار کتاب شده است.

درباره اردشیر زاهدی، دیگر مرد دوران پهلوی اینجـــــــــا کلیک کنید.

 

ساکنان تهران برای تهیه مجموعه آثار رجال پهلوی و همچنین سفارش هر محصول فرهنگی مورد علاقه دیگر(در صورت موجود بودن در بازار نشر) کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند.

6060
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 238199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =