امروز سالگرد روزی است که استیو جابز به طور رسمی از مدیرعاملی اپل استعفا داد و افسار هدایت این کمپانی را به تیم کوک سپرد.

 لیستی از استراتژی هایی که احتمال می رود مدیرعامل جدید اپل برای سال 2013 پیش بگیرد را برایتان آورده ایم. احتمال به وقوع پیوستن برخی از این موارد بیشتر از بقیه است اما با وجود چنین مدیرعاملی که تفاوت های زیادی هم با جابز دارد ، هیچ چیز قطعی نیست!
این لیست در واقع، بخشی از آرزوهای کارمندان سایت arstechnica.com در سال دوم حضور تیم کوک در اپل است.
10-    صدور مجوز OS X
هرچند احتمال این مورد خیلی کم است اما هنوز بسیاری از کاربران در رویای ان هستند. اگر اپل به صورت محدود برای برخی از تولید کنندگان بزرگ تجهیزات اصلی کامپیوتر مجوز OS X را صادر کند ، در عین اعطای آزادی بیشتر به کاربران حرفه ای اش، همچنان می تواند همه چیز را هم به خوبی تحت کنترل داشته باشد . در واقع این کار هم مک بوک پرو را زنده نگه می دارد و هم بار سنگینی که بر دوش توسعه دهندگان سخت افزار است را کاهش خواهد داد.
9-      برگرداندن برخی از واحدهای تولیدی اپل به آمریکا
احتمالا شما هم ماجراهای اپل و شریک تولید کننده اش فاکس کان را شنیده اید؟ شاید اگر کارخانه های تولیدی اینقدر دور از اپل نبودند بسیاری از مشکلات مربوط به محیط کار و کارگران بهتر حل می شد. می دانیم که برپا کردن کل بخش های تولیدی اپل در آمریکا، برای اپل و خریدارانش مقرون به صرفه نخواهد بود اما اگر مثلا فقط بخش های سخت افزاری به آمریکا منتقل می شد شاید با تقویت شرایط مالی و روانی، اجزایی با کیفیت بسیار بهتر تولید خواهد شد.
8- سرمایه گذاری بر روی آزمایشگاه تحقیقاتی مستقل
اگر اپل بخشی از سرمایه عظیمش به تاسیس کردن یک مرکز تحقیق و توسعه مستقل اختصاص دهد که سودش به نفع تولید کالاهای عمومی تمام شود ، خیلی خوب است. چیزی شبیه به سطح R&D که روی آی فون اعمال می شود اما به شرطی که اپل از این راه هم برای اضافه کردن به سرمایه نقدی اش استفاده نکند!
7- شفافیت بیشتر در OS X و برنامه های مک
وقتی تیم کوک به جهانیان گفت که کاربران مک پرو در سال 2013 اتفاقی بزرگ را تجربه خواهند کرد، این اولین بار بود که اپل در این اواخر به یکی از برنامه های سخت افزاری آینده اش اشاره می کرد. این کمپانی در کنفرانس توسعه دهندگان سال گذشته اش هم درباره پیشرفت های icloud  و iOS 5 صحبت کرد که حرکت های این چنینی هم از سوی اپل بسیار بعید است . اگر اپل برنامه های سخت افزاری و نرم افزاری اش را با شفافیت بیشتری اعلام کند، مثلا بگوید در سال 2013 منتظر یک مک پرو جدید باشید، خیلی بهتر است. هرچند که پنهان کاری بخش غیر قابل انکار دنیای فن آوری است اما کاربران مک پرو نیاز به تعهدات روشنی از سوی کمپانی دارند تا بتوانند برای خود شان برنامه ریزی کنند.
6- تبدیل تلویزیون اپل به چیزی فراتر از یک سرگرمی
تلویزیون اپل در حال حاضر واقعا فروش خوبی دارد. شاید در سطح آی فون نباشد اما فروشش با ایک باکس 360 برابری می کند. به نظر می رسد وقت آن فرارسیده که اپل این دستگاه را از یک وسیله سرگرمی محض خارج کرده و با جدیت بیشتری به بازار تلویزیون ها وارد شود. شاید قرارگیری بیشتر در اکوسیستم iOS و فراهم کردن اپلیکیشن های بیشتر ایده خوبی باشد.
5- ارائه ویدئو استریمینگ و اشتراک موسیقی
 خیلی وقت است شایعه شده که اپل در حال کار برای ارائه یک سرویس استریمینگ موسیقی از طریق خطوطی است که Lala قبلا از آن استفاده می کرد.( الان اپل lala را خریده.) اما تا کنون با وجود راه اندازی iTunes Match هم هیچ چیزی حتی شبیه به ان هم از اپل ندیده ایم. اپل اگر وارد این حوزه شود خودش را بیشتر به روز نگه خواهد داشت.
4- تزریق هورمون های تقویتی به خطوط تولیدی مک- تقویت خطوط تولیدی مک
البته اپل همیشه بروزرسانی هایی برای مک بوکش ارائه می دهد اما در سالهای اخیر این تغیرات به کاهش سایز ، وزن و افزایش متوسط عملکرد محدود شده است. پیشرفت مک بوک نه تنها برای کاربران خودش بلکه برای خیل عظیم کاربران آی فون و آی پد هم سودمند خواهد بود. به نظر می رسد تیم کوک باید دسکتاپ مک را از نو احیا کند.
3- ایجاد تنوع در محصولات دارای iOS
اپل دوست دارد وقتی محصولاتش را به خط تولید می رساند، همه چیز را ساده کند، اما بعضی وقت های این سادگی بیش از حد خسته کننده می شود.مثلا هم چنان یک سایز از آی پد با حافظه های مختلف در بازار هست و سالها طول کشید تا آی فون در آمریکا از سوی کمپان های دیگری در کنار AT&T عرضه شود. البته آی فون و آی پد با این وجود هم فروش بسیار خوبی دارند اما اگر اپل کمی هم به جای پول روی پول گذاشتن به فکر ایجاد تنوع در دستگاه های مبتنی بر iOS اش بود ، وضع خیلی بهتر می شد.
2- اعمال تمرکز بیشتر به  امنیت سیستم عامل
اپل به تازگی بعد از هک شدن تعداد زیادی از مک بوک هایش، به خاطر لاف هایی که درباره تواناهایی ضد ویروسی این دستگاه می زد مورد طعنه و کنایه های بسیاری قرار گرفته است. اقدامات اپل هم برای رفع آسیب پذیری های جاوا که باعث گسترش این ویروس شده بود ، فایده نداشت و به همین دلیل متخصیصین امنیت معتقدند که تیم کوک به جای توصیف ویژگی های Mountain Lion بهتر است به مسائل امنیتی با جدیت بیشتری نظر کرده و با توانی دو برابر همیشه روی ان کار کند.
1-      به رسمیت شناختن دوباره  قدرت کاربران اپل باز
کابران حرفه ای احساس می کنند که از سوی اپل نادیده گرفته می شوند و واقعا می خواهند این روند در سال آینده تغییر کند. تیم کوک با اعلام ارتقایافتن مک بوک در سال جاری به زعم خودش می خواست دل این دسته از کاربرانش را بدست بیاورد اما این شیوه ها دیگر به درد عصر یخبندان می خورد و این روزها خریداری ندارد. در عوض سفارشی کردن گزینه های قدرتی برای گوشی ها و کامپیوتر ها و نیز سفارشی کردن ویژگی های رابط کاربر می تواند شروع خوبی باشد.
شما  برای سال آینده چه انتظار هایی از اپل دارید؟
56401
 
 
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 238574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =