فارس نوشت:

به نوشته یک روزنامه پاکستانی، واشنگتن به‌رغم موضع به‌ظاهر خصمانه خود علیه شبکه حقانی، اعلام کرده که حاضر است نقش مهمی در تقسیم‌بندی سیاسی آینده افغانستان به این گروه اعطا کند.
به گزارش پایگاه خبری "تریبون" پاکستان، یک مقام ارشد نظامی آمریکا در گفت‌وگو با این روزنامه گفت: واشنگتن نه تنها خواهان مذاکره با گروه شبه‌نظامی حقانی است بلکه پیشنهاد کرده است که در صورت قطع پشتیبانی این شبکه از شورش‌های تحت رهبری طالبان در افغانستان، حاضر است کنترل 3 ولایت افغانستان را به این گروه واگذار کند.

این افسر بلند پایه آمریکایی که نخواست نامش فاش شود گفت: آمریکا حاضر است نقش سیاسی این گروه را نیز در افغانستان بپذیرد با این وجود شبکه حقانی تمایلی برای مذاکره با آمریکا از خود نشان نداده است.

به گفته وی، شبکه حقانی از تاکتیک‌های جدیدی که حملات انتحاری را نیز شامل می‌شود برای حمله به نیروهای خارجی مستقر در افغانستان استفاده می‌کند و نه آمریکا و نه پاکستان هیچ یک نمی‌توانند کاملا شبکه حقانی را شکست دهند، بنابراین مذاکره با این گروه بهتر از جنگیدن است.

وی تأکید کرد: پاکستان نمی‌تواند علیه شبکه حقانی وارد عمل شود زیرا اگر شبه‌نظامیان شبکه حقانی دامنه حملات خود را به داخل پاکستان گسترش دهند این کشور با چالشی جدی مواجه می‌شود و نمی‌تواند اوضاع را کنترل کند.

این افسر آمریکایی گفت: ارتش پاکستان می‌تواند ضربات مهلکی به شبکه حقانی وارد کند اما فرمانده ارتش پاکستان از بیم واکنش انتقامی شبه‌نظامیان این گروه در برابر پاکستان، حاضر نیست ریسک عملیات علیه شبکه حقانی را بپذیرد.

این فرمانده بلندپایه آمریکایی ابراز داشت: آمریکا می‌خواهد حمله شبه‌نظامیان علیه نیروهای خارجی مستقر در افغانستان قطع شده و فعالیت آنان متوقف شود و اگر این هدف از طریق مذاکره محقق شود نیز برای آمریکا تفاوتی نمی‌کند.

این اولین بار نیست که آمریکا پیشنهاد مذاکره با شبکه حقانی را مطرح می‌کند؛ در سال 2001میلادی که دولت طالبان در افغانستان سقوط کرد آمریکا پیشنهاد مشارکت سیاسی شبکه حقانی در افغانستان را مطرح کرد و حاضر شد پست‌های دولتی مهمی را به اعضای این گروه واگذار کند اما شبه‌نظامیان شبکه حقانی جنگیدن را به مذاکره با آمریکا ترجیح دادند.

شبکه حقانی در پیروزی طالبان در افغانستان نقش موثری ایفا می‌کند و خطر بزرگی برای ناتو محسوب می‌شود.

شبکه حقانی که توسط "جلال‌الدین حقانی"، پسرش "سراج‌الدین حقانی" و تعدادی از جنگ‌سالاران کهنه‌کار هدایت و رهبری می‌شود، پایگاه‌هایی در ولایات پکتیا، پکتیکا و خوست افغانستان داشته و در عین حال، صدها جنگجو نیز در بخش‌های مختلف این کشور مستقر کرده است.

این شبکه متهم است که تاکنون حملات مهلکی بر ضد نیروهای آمریکایی و ناتو مستقر در افغانستان انجام داده و غالباً از انفجارهای انتحاری در جنگ‌های خود استفاده می‌کند.

آمریکا سال‌ها است که پاکستان را برای انجام عملیات بر ضد این شبکه در وزیرستان شمالی تحت فشار قرار داده ولی با مقاومت پاکستانی‌ها مواجه شده است.

با این حال، ژنرال "اشفاق پرویز کیانی" فرمانده ارتش پاکستان چندی پیش از احتمال آغاز عملیات در وزیرستان شمالی برای مقابله با این شبکه خبر داد.

هفته گذشته همچنین از میانجیگری عربستان در مذاکرات صلح افغانستان خبر داده شد که بر اساس آن نمایندگان شبکه حقانی، "حزب اسلامی" و طالبان با مقامات سعودی مذاکره کرده‌اند.

در ماه جاری همچنین یک روزنامه پاکستانی از پیشنهاد دولت افغانستان برای مقامات طالبان در مذاکرات مخفیانه خبر داد که بر اساس آن دولت افغانستان پیشنهاد واگذاری 10 ولایت و 3 وزارت را به این گروه داده بود.

26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 238922

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =