علی لاریجانی رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با وب سایت خبری معروف المانیتور تهدیدات اسرائیل مبنی بر حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران را حرکتی انتحاری از سوی اسراییل توصیف کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر او که در زمان برگزاری اجلاس غیرمتعهدها در تهران با خانم باربارا اسلاوین، روزنامه نگار و خبرنگار معروف آمریکایی مصاحبه کرده بود در پاسخ به سوال او مبنی براینکه برای شما پیروزی اوباما در انتخابات بهتر است یا میت رامنی گفت: برای ایران فرق نمی‌کند چه کسی برنده انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا خواهد بود.

خلاصه ای از گفتگوی علی لاریجانی با باربارا اسلاوین به شرح ذیل است:

IAEA در گزارش اخیر خود مراتب نارضایتی خود از ایران بخاطر عدم همکاری را خاطر نشان کرده و همچنین اعلام داشته که فعالیت‌هایی در پارچین صورت گرفته که آژانس نمی‌تواند دقیق مشخص کنند ماهیت برنامه باشد. همچنین قید شده که ایران بر ذخایر اورانیوم غنی سازی شده در مقیاس های 5% و 20% نیز افزوده است.
خب، اینها همه صحبت‌های کلیشه‌ای هستند و ما پذیرای قطعنامه‌های سازمان ملل متحد نیستیم، چرا که عادلانه نبوده و صحبت راجع به پروتکل الحاقی کرده که ایران نیز امضاء کننده آن می‌باشد. و از ایران می‌خواهد تا تمامی فعالیت‌های هسته‌ای خود را به حال تعلیق در بیاورد. ما پذیرای به حال تعلیق در آوردن فعالیت‌های هسته‌ای نمی‌باشیم. اما راجع به ارقام ارائه شده در قبال اورانیوم غنی سازی شده باید بپرسم که آیا آنها خلاف ضوابط می‌باشند؟ ما عضو IAEA هستیم و دارای حق غنی سازی نیز می‌باشیم. بازرسان آژانس نیز در آنجا حضور دارند که گزارش دهنده باشند. آنها که در محل تاسیسات حضور دارند، بنابراین چگونه نقض صورت گرفته است. اما راجع به پارچین باید بگویم که پارچین ارتباطی با فعالیت‌های هسته‌ای ندارد. و ما خود را موظف به آن نمی‌بینیم که راجع به هر ادعایی که از هر کس مطرح شود پاسخگو باشیم. اما البرادعی (رئیس اسبق IAEA) در گذشته می‌گفت، ما هیچگونه مدرکی نداریم و تمامی مطالب ارائه شده ادعایی بیش نمی‌باشند.

راجع به لپ تاپ معروف مبنی بر اینکه ایران قبل از سال 2003 بدنبال انجام فعالیت‌های تسلیحاتی در عرصه هسته‌ای بوده چه می‌توانید بگویید؟
این هم داستان دیگری است مثل داستان اتهام به ایران مبنی بر تمایل به ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا، علی الظاهر آمریکائیها طرفدار قصه‌های دراما هستند.

برخلاف آنچه می‌گویید اسرائیلیها بر این باورهستند که ایران بر روی برنامه تسلیحاتی هسته‌ای کار می‌کند و حتی تهدید به اتخاذ گزینه نظامی کرده‌اند نظر شما در این رابطه چه می‌باشد. آیا تهدیدات را جدی تلقی می‌کنید. 
 با لطبع هیچ دلیلی نمی‌تواند وجود داشته باشد که ما اسرائیلیها را خیلی احمق تلقی کنیم، چرا که این عین خودکشی برای آنها است. اما ما بر این باور هستیم که آنها دست به چنین کاری نخواهند زد.

پس چرا مرتب راجع به آن صحبت می‌کنند؟
 خیلی واضح و شفاف است. مدت زیادی است که اسرائیل در انزوا قرار گرفته است علی الخصوص پس از شکست خود از حزب ا.. لبنان در جنگ 33 روز که خیلی برای آنها سنگین تمام شد، البته انقلاب های بوجود آمده در منطقه نیز در انزوای آنها تاثیر گذار بوده، امروزه حسنی مبارک از مصر رفته و لذا آنها برای اثبات حضور خود می‌بایست حرف‌هایی بزنند که مثلا اثبات کننده وجود آنها باشد.

بعد از کنار رفتن مبارک، باید گفت که بشار اسد نیز دوران بدی را در حال سپری کردن است: اخیرا مرسی رئیس جمهور مصر اسد را سرکوبگر خطاب کرد.چرا ایران از دولت اسد حمایت می کند؟
 همانطور که ما از مردم معترض در مصر حمایت کرده‌ایم، از مردم سوریه برای رسیدن به حق خود حمایت می‌کنیم، همچنین از مردم معترض در بحرین نیز حمایت می‌شود. اما آمریکا و برخی کشورهای منطقه مسئول خونریزیهای بوجود آمده هستند آنها به مخالفین اسد اسلحه ارسال کرده و همچنین حمایت‌های مالی، سیاسی و رسانه‌ای از آنها انجام شده است. خب طبیعی است که چنین چیزی بوجود می‌آید و باعث مشاهده درگیری خواهیم بود. فی الواقع مسئولیت اصلی خونریزیهای انجام شده برگردن کشورهایی است که خواهان مشاهده بنغازی دیگری در سوریه هستند.  ما خود خواهان حل و فصل معضلات در سوریه هستیم، اما راه حلی که مسالمت آمیز باشد.

چگونه چنین چیزی ممکن است؟
 ما در چه جایگاهی قرار داریم که بخواهیم به اسد بگوییم که کناره گیری کند چرا این مسئله را به رای گیری نگذاریم. البته اگر بحث دمکراسی مسئله اصلی باشد.  آیا در برخی کشورهای عربی که حامی این جریانات هستند، دمکراسی واقعی وجود دارد. آیا آنها دارای مجلس هستند؟ حتی آنها به زنان اجازه رانندگی در خیابان ها را نمی‌دهند. بنظر من غرب از اینکه از عصا و چماق دیگری استفاده می‌کند سخت در اشتباه است. این همان اشتباه تکراری است که از سوی آمریکا و انگلیس در افغانستان اجرا شده است. آنها در ابتدا از احیاء جنبش افراط گرا و تندرو خشنود بودند، اما همین جنبش باعث خشم آنها شد.

مرسی اولین رئیس جمهور انتخاب شده از مصر بطور آزادانه نیز حامی مخالفین اسد است شما چه نظری در این رابطه دارید.
ما مدت 34 سال است که در ایران شاهد دمکراسی هستیم. ما رابطه‌ای دوستانه با دیگر کشورها را داریم اما اختلاف نظرهایی نیز وجود دارد.

آیا شما خود را نامزد ریاست جمهوری خواهید کرد.
شما می‌بایست بر روی موقعیت اوباما کاری کنید.

آیا شما موافق انتخاب مجدد اوباما هستید؟
برای ما فرق زیادی نمی‌کند. زمانیکه وی کمپین اولیه خود را در انتخابات قبل انجام می‌داد صحبت های متفاوتی نسبت به فلسطینی‌ها و حقوق مسلمانان می‌کرد که در حقیقت کار زیادی در قبال آن انجام نداد.
آیا میت رامنی باعث ترس شما نمی‌شود، چونکه وی نظرات تندی نسبت به ایران عنوان کرده است؟
من فکر نمی‌کنم مردم و شخصیت‌ها باعث پیدایش فرق زیادی شوند. چرا که سیستم های اداری وجود دارند که مطابق امنیت ملی هر کشوری عمل می‌کنند.

تحریم‌ها علیه ایران بسیار شدید هستند و تحریم‌ها تا چقدر به اقتصاد ایران لطمه وارد کرده در ضمن آیا راهی برای حل مسئله هسته‌ای وجود دارد که بعد از حل آن ایران بتواند کمی نفس بکشد. 
 بالطبع تحریم‌ها باعث بروز برخی مشکلات شده‌اند، برخی از مشکلات داخلی هستند، با این همه در گذشته برهه‌هایی از تورم نیز در کشور ما وجود داشته است. بعنوان مثال در زمان ریاست جمهوری آقای هاشمی رفسنجانی در گذشته نرخ تورم به 50% الی 60% نیز رسیده بود. آیا تورم آن زمان نیز بخاطر تحریم‌ها بوده است؟
آیا ایران می‌تواند با فشارهای موجود نجات یابد.؟
 بله، یقینا و بدون تردید، چرا که ما به بودن مشکلات عادت کرده‌ایم. زمانیکه جنگ تحمیلی علیه ایران اعمال شد وضعیت به مراتب دشوارتر بود و تمام کشورهای جهان از صدام حسین حمایت می‌کردند. آیا آنها موفق شدند قطعه کوچکی از سرزمین ایران را اشغال کنند. چونکه مردم ما در این رابطه مقابله گر هستند. آمریکائیها می‌بایست از اینکه باعث سقوط یک دیکتاتور شدیم و ملت خود را آزاد کردیم و باعث احیاء دمکراسی شدیم خوشحال باشند، برای چه آمریکائیها اینقدر خصومت دارند؟ و اگر واقعا تحریم‌ها به مردم عادی ایران لطمه وارد می‌کنند، بنابراین چرا آمریکائیها دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

 منبع : المانیتور

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 241130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =