خوشحالی در نگاهشان موج می زند. این موفقیت را بسیار بزرگ می دانند و الحق و الانصاف که بزرگ هم هست. افزایش تولید بنزین سوپر کشور تا 2 میلیون لیتر در روز، اتفاقی است که بزودی در پالایشگاه آبادان به وقوع می پیوندند.

آذرجزایری: تا کنون در مرحله2 فاز سه طرح توسعه این پالایشگاه توان تولید یک میلیون و 300 هزار لیتر در روز محقق شده و البته نقی زاده، مدیر مهندسی و طرح‌های پالایشگاه نفت آبادان خوشبین است که در صورت تامین خوراک مورد نیاز در یک هفته آینده وعده 2 میلیون لیتری محقق شود.
سفر یک روزه خبرنگاران حوزه انرژی به این پالایشگاه در ابتدا قرار بود با بازدید از پالایشگاه و نشست مطبوعاتی سرپرست فعلی پالایشگاه آبادان به پایان برسد اما پس از بازدید اعلام شد که سرپرست به پالایشگاه نمی آید و باید مدیر مهندسی و طرح ها و مدیر بهره برداری پالایشگاه آبادان پاسخگوی سوالات خبرنگاران باشند.
البته این مدیران هم فقط در خصوص افتتاح نزدیک مرحله 2 فاز سه طرح توسعه پالایشگاه آّبادان به منظور افزایش ظرفیت تولید بنزین کشور سخن گفتند و از پاسخگویی شفاف به میزان سوختن گاز در مشعل های پالایشگاه و قیمت تمام شده هر لیتر بنزین تولیدی در این پالایشگاه خودداری کردند. اما در گفت وگوی یکساعت و نیمه خود با خبرنگاران تنها بر یک نکته اساسی تاکید کردند و آنهم بهره برداری و احداث یکی از پیچیده ترین تکنولوژی روز برای تولید بنزین بدون حضور حتی یک کارشناس خارجی بود.
در مرحله دوم فاز سه طرح توسعه پالایشگاه آبادان سه واحد بزرگ فرایندی آلکیلاسیون، ایزومریزاسیون و واحد استحصال اسید سولفوریک طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شده است. در این پروژه به گفته عبدالمجید نقی زاده مدیر مهندسی و طرح های پالایشگاه آبادان، مهندسی معکوس صورت نگرفته بلکه این تکنولوژی پیش از جنگ در این پالایشگاه وجود داشته که در زمان تخریب این پالایشگاه در آنزمان از مدار بهره برداری خارج شده بود و مهندسان ایرانی توانسته اند این تکنولوژی ها را دوباره بازسازی کنند.
البته بازدید از پالایشگاه آبادان هم اثرات جنگ را به خوبی به نمایش گذاشته بود. هنوز هم جای خمپاره ها برروی برخی از ساختمان ها مشخص بود. برخی از قسمت های این پالایشگاه هنوز هم نشانی از جنگ و خاطرات آنروزها داشت. حتی زمانیکه در ابتدای نشست مطبوعاتی فیلمی در خصوص پالایشگاه آبادان و پروژه های جدی آن برای خبرنگاران پخش شد در دقایق اولیه این فیلم سعی شد تا جان فشانی های مردم این شهر باز هم مطرح شود و در نهایت گفته شود که هنوز هم مردم این شهر سعی دارند در فشارهای بین المللی این روزها نیز نقش آفرینی کنند.
این را گفتیم تا به نکته ای اشاره کنیم. محرومیت مردم این شهر و عدم توجه کافی به این مقوله. فقط کافی است چند دقیقه ای در این شهر قدم بزنید. از هر طرف شهر که حرکت کنید و به هر سمتی بروید قطعا مشعل های پالایشگاه آبادان را که گاز می سوزاند، می بینید. 4 مشعلی که آنچنان گاز را از خود بیرون می دهند و به طور 24 ساعت مشغول سوزاندن آن هستند که بوی گاز در سطح شهر کاملا محسوس است. گویی که یک کپسول گاز را با خود به هر جایی حمل می کنید و از آن استشمام می کنید.
اثرات جنگ همچنان در این شهر به وضوح محسوس است. فقر اولین مساله ای است که با گشتی کوتاه در شهر به آن خواهید رسید. با این حال مسوولان پالایشگاه آبادان که برخی از آنها در همین شهر پا گرفته اند و بزرگ شده اند تلاش دارند تا افتخارات جدیدی را برای کشور رقم بزنند و این یعنی افزایش سوزاندن گاز در مشعل ها و استشمام بیشتر این بو در سطح شهر.
دراین بین هنوز هم مشخص نیست که چرا توجه جدی که باید به این شهر بشود، نمی شود در حالیکه انصاری، نماینده مردم آبادان در مجلس در گفت وگو با خبرآنلاین بر مشکلات مردم این شهر تاکید می کند و از بی توجهی ها گلایه می کند.
آبادانی ها نه آب شرب مناسب دارند و نه نفت برای آنان آب و هوای خوبی باقی گذاشته اما با اینحال وقتی با مردمش به گفت وگو می نشینیم می گویند به این هوا عادت کرده اند و در نهایت نگران مردم مسجد سلیمان هستند چراکه وضع آنان را بدتر از خود می دانند اما بازهم گلایه ای از نفتی ها نمی کنند.
درنهایت باید گفت که از پالایشگاهی که روزی در زمان معین فر، اولین وزیر نفت ایران می توانست منجر به تغییر وزیر نفت کشور شود و با اعتصاب های پی درپی کارکنانش چوب لای چرخ نفتی ها بگذارد و به نوعی بزرگترین قدرت نفتی کشور محسوب می شد، امروز تجهیزاتی باقی مانده که با زبان بی زبانی خبر از کهنسالی می دهد و نیاز به توجه بیشتر دارد.

در روزهای آینده باید منتظر باشیم که وزیر نفت و همراهانش به این شهر سفر کنند و شاید رئیس جمهور هم به این شهر برود تا بگویند که تولید بنزین افزایش یافت و نیاز به بنزین سوپر در کشور به حداقل رسیده و برگی دیگر به افتخارات دولت نهم و دهم اضافه کنند اما شهری که به افتخارات اضافه میکند شهری است که همچنان با مشکلاتی که جنگ برایشان آورده مبارزه می کند و البته گلایه ای هم ندارند.

/31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 243989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    مطلب بسیار جالبی بود