مهر نوشت:

همزمان با منتفی شدن سناریوی بنزین 1000 تومانی در دولت و افزایش بی‌سابقه مصرف بنزین در داخل کشور، بار دیگر با درخواست شرکت ملی پالایش و پخش نفتی، تولید روزانه 8 تا 10 میلیون لیتر بنزین در پتروشیمی‌ها به منظور تامین نیازهای داخلی از سرگرفته شده است.

از ابتدای سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه بیش از 63 میلیون لیتر بنزین در ایران مصرف شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مصرف این فرآورده نفتی بیش از سه میلیون لیتر افزایش را نشان می دهد.

بر این اساس، ورود یک میلیون دستگاه خودروی جدید به ناوگان حمل و نقل، منتفی شدن افزایش بهای بنزین به 1000 تومان و تاخیر در اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها از مهمترین دلایل رشد مصرف بنزین در سالجاری است.
 به عبارت دیگر، تا پیش از فرا رسیدن تابستان مردم با توجه به احتمال افزایش قیمت بنزین به مرز یکهزار تومان و اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها اقدام به مدیریت سهمیه بنزین ذخیره سازی شده در کارت‌های سوخت خود می‌کردند.
 با این وجود، پس از اعلام رسمی دولت مبنی بر تاخیر و حتی منتفی شدن افزایش قیمت بنزین، متوسط مصرف این فرآورده پرطرفدار نفتی به صورت تصاعدی افزایش یافت که البته فرا رسیدن فصل تابستان و افزایش سفرهای بین شهری در این رشد مصرف بی تاثیر نبوده است.
 آمارهای رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی حاکی از آن است که هم اکنون متوسط تولید بنزین در پالایشگاه‌های نفت حدود 60 میلیون لیتر است که پیش بینی می‌شود با بهره‌برداری از طرح‌های جدید بهینه‌سازی، بهبود فرآیند و بنزین سازی در پالایشگاه‌ها، ظرفیت تولید این فرآورده نفتی به بیش از 70 میلیون لیتر در روز افزایش یابد.
 این در حالی است که هم اکنون شرکت ملی پالایش و پخش نفتی برای تامین نیاز بنزینی کشور با کسری روزانه بیش از 3 میلیون لیتری تولید روبرو است که تا چند هفته آینده با بهره‌برداری از طرح‌های جدیدی همچون واحد بنزین سازی پالایشگاه شازند و واحد کت کراکر آبادان تا 3 ماه آینده به طور کامل کسری مصارف داخلی جبران خواهد شد.
 بر این اساس، با راه اندازی واحد RFCC پالایشگاه نفت شازند روزانه 8 میلیون لیتر و بهره برداری واحدهای فرآیندی باقیمانده پالایشگاه آبادان روزانه 2 تا 2.5 میلیون لیتر به ظرفیت تولید روزانه بنزین مرغوب کشور افزوده می شود.
 
تولید بنزین در پتروشیمی‌ها از سرگرفته شد
 
 با منفی شدن موقت تراز تولید و مصرف بنزین، با درخواست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از شرکت ملی صنایع پتروشیمی تولید بنزین در چند مجتمع پتروشیمی ایران از سرگرفته شده است.
 علیرضا ضیغمی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی هم پیشتر در پاسخ به خبرنگاران تاکید کرده بود: هر زمان لازم باشد، با یک تماس تلفنی امکان تولید بنزین در صنایع پتروشیمی وجود دارد.
 این عضو هیات مدیره شرکت ملی نفت با اشاره به خودکفایی کامل ایران در تولید بنزین، اعلام کرده بود: با بهره برداری از طرح‌های مهرماندگار پالایشگاهی علاوه بر تامین کامل بنزین داخلی حتی امکان صادرات این فرآورده نفتی هم فراهم می شود.
 با این وجود، مرداد ماه سالجاری با بهره برداری از 2 طرح جدید بهینه‌سازی و بهبود فرآیند تولید، واحدهای تصفیه نفتای سبک و ایزومریزاسیون در پالایشگاه نفت تهران رسما خرید روزانه 2.8 تا 3 میلیون لیتر بنزین سوپر این پالایشگاه قدیمی حاشیه پایتخت از صنایع پتروشیمی متوقف شد.
 
سابقه تولید بنزین در پتروشیمی‌ها
 
سابقه تولید بنزین در مجتمع های پتروشیمی ایران به اجرای طرح تولید آزمایشی بنزین با اکتان بالا (معادل بنزین سوپر) در تابستان سال 1389 باز می گردد و با اجرای این پروژه ایران از واردات بنزین سوپر به خودکفایی رسید.
 از این رو مرداد ماه 1389 و همزمان با تحریم بنزینی غرب علیه ایران، تولید بنزین سوپر در 6 مجتمع پتروشیمی آغاز شد و با تولید روزانه 20 میلیون لیتر بنزین کشور از واردات این فرآورده پرطرفدار نفتی به خودکفایی رسید.
 از نیمه دوم بهمن 1389 تا تابستان 1390 تولید بنزین در صنایع پتروشیمی متوقف شد تا اینکه مجدداً تولید بنزین از ابتدای سالجاری به درخواست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از سر گرفته شده است.
 هم اکنون با انجام یکسری تغییرات فرآیندی، فنی و عملیاتی در 6 مجتمع پتروشیمیایی شازند (اراک)، جم، برزویه (نوری)، امیر کبیر، واحد آروماتیک بندر امام و بوعلی سینا امکان تولید همزمان بنزین و فرآورده های پتروشیمی وجود دارد.
 آخرین آمار رسمی ارائه شده از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی حاکی از آن است که تا پیش از آغاز سال جاری، بیش از یک میلیارد و 200 میلیون لیتر بنزین با عدد اکتان 100 در صنایع پتروشیمی تولید و به بازارهای مصرف داخلی عرضه شده است.
 در همین حال عبدالحسین بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اخیرا در گفتگویی از آغاز تولید مجدد بنزین در برخی از واحدهای پتروشیمی کشور خبر داده و گفته است: از ابتدای سالجاری تاکنون به طور متوسط روزانه بین 8 تا 10 میلیون لیتر بنزین در صنایع پتروشیمی تولید شده است.
 به گفته این معاون وزیر نفت، طرح تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی به درخواست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بوده است.
 
مسئولان: بنزین پتروشیمی آلوده نیست
  در دو سال گذشته تولید بنزین در صنعت پتروشیمی ایران با انتقادهای گسترده‌ای روبرو بوده است و کارشناسان غیر نفتی بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها را آلاینده و حتی سرطان آفرین می دانند.
 بررسی وضعیت فنی تولید بنزین در صنایع پتروشیمی نشان می دهد، در واحدهای آروماتیک بخشی از فرآیند تولید آروماتیک با فرایند تولید بنزین مشترک بوده به طوری‌که در پتروشیمی فرآیند تولید بعد از رسیدن به محصول بنزین ادامه دارد ولی در پالایشگاه‌های نفت این فرایند تولید ادامه ندارد.
 در واقع بنزین در واحدهای پتروشیمی یک محصول میان فرآیند تعریف شده است که با افزایش فشارهای تحریم غرب، ابتدا طرح تولید آزمایشی و سپس تولید نهایی بنزین کلید خورد.
 از سوی دیگر اکتان بنزین تولیدی واحدهای پتروشیمی بین 95 تا 110 بوده یعنی حتی از عدد اکتان بنزین سوپر وارداتی بیشتر است از این رو بنزین تولید در پتروشیمی‌ها برای تغییر عدد اکتان به پالایشگاه‌های نفت منتقل و با بنزین تولید داخل که با اکتان 35 تا 45 مخلوط می‌شود تا قابلیت استفاده در خودروها را پیدا کند.
 بیات مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تاکید بر اینکه از زمان تولید بنزین در پتروشیمی‌ها  تا به امروز هیچگونه گزارش مستند زیست محیطی نسبت به آثار آلودگی‌ این محصول تولیدی منتشر نشده است، تاکید می کند: بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها غیر آلاینده و مطابق با استانداردهای زیست محیطی است.

/3131

کد خبر 243597

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    1 0
    منتفي شدن بنزين 1000 توماني باعث افزايش مصرف بنزين شده؟؟؟!!!!! نه حالا بنزين 700 توماني خيلي ارزونه!
  • بدون نام TR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    2 0
    اگر سری به کتب شیمی بزنید می بینید شدیدا آلوده کننده است! خدا بخیر بگذراند!
  • دلال مرکزی US ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    5 0
    من رشته ام شیمی است ، اولین باریه همچین کشفیاتی میشنوم، اول از همه اکتان بنزین 0 تا 100 است نه 110 اصلا" 110 نداریم و در َاستاندارد جهانی وجود ندارد، سوخت هواپیما هم که باشد تعاریف دیگر برای آن وجود دارد نه اکتان، بعد این چه پلایشگاه جالبیه که بنزین با اکتان35 تا 40 تولید میکند ، در تمام دنیا راندمان تولید بنزین با اکتان بالای 90 است ، خیلی جالبه اکتان 45 ؟ بعد هم سوخت مناسب برای خودرو ها عدد حدود 2 90 است و بنزین سوپر عدد حدود95 است. تا اینجاییکه من میدانم اکتان پلایشگاه تهران حدود 88 است.
    • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
      0 0
      عزیز شما بنزین با اکتان بالای 100 یا همون بنزین q16 رو ندیدی؟؟؟؟ اکتان 116تا 120
    • دلال مرکزی US ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
      0 0
      عزیز مطلب رو باخوان در مورد سوخت خودرو های معمولی است نه مسابقه ای و هواپیما. این سوخت q-16 هم یک بنزین اشباع شده از اکسیژن اتانول مکملهای دیگر است که برای ماشینهای مسابقهای میباشد و آنرا مقایسه ای میگویند معادل 116 تا 120 اکتان خواهد بود و فقط 3 تا 5 درصد قدرت موتور را افزایش میدهد. دقت کن موضوع سوخت خودرو های معمولی بوده است عزیز جان.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    1 0
    مشخصات بنزین فقط اکتان نیست وگرنه MTBE اکتان بالا دارد ایا می توان بجای بنزین مصرف کرد
  • محمد122 IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    1 0
    اکتان یعنی مقاومت در برابر خودسوزی این بنزینای تولید داخل بعید می دونم به 90برسه فقط خدا کنه بدون سرب باشه

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین