ایسنا نوشت:

 

انتخابات پارلماني بلاروس در حالي امروز (يكشنبه) برگزار مي‌شود كه بسياري از مخالفان اين انتخابات را تحريم كرده‌اند.
 به نقل از خبرگزاري فرانسه، الكساندر لوكاشنكو، رئيس‌جمهوري بلاروس كه 18 سال است قدرت را در دست دارد به دنبال دستيابي مجدد به راي اعتماد و پيروزي در انتخابات پارلماني اين كشور است.
دو حزب عمده مخالف حکومت گفته‌اند که این یک انتخابات واقعی نیست و از مردم خواسته‌اند در آن شرکت نکنند. الکساندر لوکاشنکو گفته است مخالفانش از رفتن به میان مردم می‌ترسند. ناظران، این انتخابات پارلمانی را گام دیگر لوکاشنکو برای تکیم قدرتش ارزیابی می کنند.
لوکاشنکو که از سال 1994 و پس از فروپاشی اتحاد شوروی در بلاروس در قدرت است، دو سال قبل تظاهرات بزرگ مردم را که پس از انتخابات ریاست جمهوری و در مخالفت با باقی ماندن وی در این پست صورت گرفت، به شدت سرکوب کرد.
با وجود آنكه لوكاشنكو به توافقات و معاهدات تجاري با روسيه دست يافته و بلاروس را از نظر مالي و اقتصادي تقويت كرده است، اما مقام‌ها همچنان معتقدند كه هيچ شانسي براي احياي اقتصادي و نظام سياسي اين كشور 5 / 9 ميليون نفري وجود ندارد.
نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه محبوبيت لوكاشنكو از زمان بحران اقتصادي سال 2011 ميلادي با كاهش چشمگيري مواجه بوده است. به طوري كه محبوبيت وي در تابستان سال جاري ميلادي از 53 درصد به بيش از 30 درصد تقليل يافته است.

بيش از 270 ناظر مجمع پارلماني اروپا بر انتخابات امروز بلاروس نظارت مي‌كنند

ويليام هيگ، وزير امور خارجه انگليس نيز در اين باره گفته است اميدواريم كه انتخابات پارلماني بلاروس بر اساس معيارها و استانداردهاي بين‌المللي برگزار شود و خشونت و تنش‌هايي كه پيشتر در انتخابات اين كشور شوروي سابق شاهد آن بوديم، بار ديگر تكرار نشود.
 

همچنين نزديك به 20 درصد از راي‌دهندگان ثبت نام شده شنبه بعد از ظهر آراي خود را به داخل صندوق‌هاي راي انداخته بودند؛ اقدامي كه مخالفان آن را دستكاري و تخلف انتخاباتي مي‌دانند.
 

شبكه خبري دويچه وله آلمان نيز گزارش داد كه حزب "اتحاد مدني" كانديداهاي خود را از اين انتخابات خارج كرده است.
رهبر اين حزب در بيانيه‌اي اعلام كرد: ما براي حضور در اين انتخابات چند شرط داريم كه مي‌توان به آزادي تمام زندانيان سياسي، برگزاري عادلانه و شفاف انتخابات و رد نتايج زود هنگام اين انتخابات اشاره كرد.
 

اين انتخابات در ساعت هشت صبح به وقت محلي در مينسك، پايتخت بلاروس آغاز شد و راي‌دهندگان قرار است 110 قانونگذار را انتخاب كنند.
 

301301
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 245319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =