سعید معیدفر

پروژه جداسازی دختر و پسر در مراکز آموزشی از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون فراز و فرودهایی داشته است و در یک مورد، اجرای آن در دانشگاه ها از سوی امام خمینی متوقف شده است و پس از آن متولیان این پروژه در هر فرصتی سعی در اجرای منویات خود داشته اند. اما از سال 89 به این سو گویا فرصت برای متولیان این پروژه فراهم آمده است تا مقاصد خود را به‌ویژه در دانشگاهها عملیاتی کنند.

در واقع، زمانی که دانشگاهها از هر سو مورد هجوم قرار گرفته و فرصت نقد نیز از اهالی آن گرفته شده است به نظر می‌رسد فرصتی مناسب است تا این پروژه به اجرا در آید. مدعیان این پروژه یکی از مشکلات به اصطلاح غیراسلامی بودن دانشگاه را در مختلط بودن محیط آن می‌دانند و حتی مدعی‌اند که این اختلاط موجب افت علمی دانشگاهها نیز هست. سوال این است که تا کجا می‌خواهیم این جداسازی را ادامه دهیم و آیا در این کار موفق خواهیم شد و اجرای احتمالی این پروژه در جامعه چه تبعاتی خواهد داشت؟

خداوند در قرآن مجید می‌فرماید: ما شما را بصورت زن و مرد آفریدیم و شما را در قالب گروهها و قبیله‌های مختلف قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید و براستی که در پیشگاه خداوند بهترین شما با تقواترین شماست. کمی به گذشته برگردیم. هم‌نسلی‌های من زیستن در خانه‌های بزرگ که در آن چندین خانواده هر کدام در یکی دو اطاق، در کنار هم زندگی می‌کردند و از زمان طفولیت تا سنین رشد، دختر عموها و پسر عموها و دختر عمه‌ها و پسر عمه‌ها در حیاط خانه با هم بازی می‌کردند را یادشان هست.

از بچگی تجربه همزیستی با جنس مخالف را داشتیم و این تجربه چقدر ارزشمند بود زیرا هر دو بصورت یک انسان و یک همنوع همدیگر را می‌دیدیم و با احساسات، عواطف و ادراکات یکدیگر آشنا می‌شدیم. در داخل طایفه و قوم نیز سیًالیت روابط اجتماعی به‌ویژه میان دو جنس جریان داشت و در عین‌حال، حوزه مسائل جنسی نیز با تمام لوازم و آداب و رسوم خاصش جریان داشت و کمتر موجب تجاوز و تعدی اخلاقی می‌شد.

اما برگردیم به امروز جامعه خودمان. خانواده کوچک شده و دیگر خبر از اختلاط دختر و پسر در باز‌ی‌های کودکانه و نوجوانی نیست. از پیش‌دبستانی تا دبیرستان، پسر و دختر از هم جدا هستند. قرار است در دانشگاه نیز از هم جدا شوند. این دو که یک مخلوق خداوند هستند و قرار است اختلاف اندک آنان موجب معرفت آنان نسبت به یکدیگر شود، اصلا با هم نبایستی ارتباط داشته باشند چه برسد به این که با هم صحبت کنند و همدیگر را بشناسند. اما این موجود خداوند، کنجکاو است و مانند جضرت آدم، نسبت به هر چیزی که منع شده است بیشتر کنجکاوی می‌کند.

او حق ندارد نزدیک شود و در مورد جنس مقابل چیزی بداند. اما او ساکت نمی‌نشیند و یک تصویری از جنس مخالف می‌سازد و با آن تعامل برقرار می‌کند. خوشبختانه یا بدبختانه امروز دسترسی به اطلاعات از همان کودکی، گسترش یافته است. وقتی در اینترنت کلمه سکس را جستجو کنی و یا وقتی با همکلاسی‌ها در مورد جنس مخالف صحبت می‌کنی معلوم است که بیشتر به چه وجهی از جنس مخالف توجه می‌کنی. در نبود یک درک واقع‌بینانه از شخصیت جنس مخالف، تنها چیز قابل بحث، جسم اوست که از جسم شما متفاوت است.

این رویکرد خصوصا در دوران بلوغ طبیعی چند برابر شده و در نتیجه تابوی سکسی جنس مخالف شکل می‌گیرد. در واقع، جلوی تعامل میان دو جنس را که سد می‌کنی، این تابوی سکسی تقویت می‌شود. دیده‌اید که ما چطور وقتی به خارج می‌رویم تا مدتها فقط به سکس فکر می‌کنیم و اصلا آدم‌ها را تا مدتی، در ابعاد وجودی دیگرشان نمی‌بینیم. این همان تابوی سکسی است که در جامعه‌ای که به غلط دو جنس را از یکدیگر جدا کرده اند و زمینه‌های سالم تعامل میان آنها را سد کرده اند ایجاد و تقویت می‌شود.

حال اگر بگوییم بچه‌ها تا دبیرستان بیشتر تابع احساسات اند و شاید در تعامل میان آنان مشکلی پیش آید، اما آیا تنها جایی که می‌ماند و می‌توان گفت از سلامت برخوردار است دانشگاه نیست؟ آیا دانشجویان به حدی از رشد عقلانی برخوردار نشده اند تا بتوانند با جنس مخالف تعامل برقرار کنند و لااقل در این مکان مقدس، تابوی جنسی آنان شکسته شود و بدانند جنس مخالف، مانند او انسانی است دارای عقل و هوش و توانایی‌های فراوان که می‌تواند دوش به دوش او در رشد و توسعه مادی و معنوی جامعه شریک او باشد؟ چرا خودمان را عقل کل می‌دانیم و می‌خواهیم در تمام امور دخالت کنیم و نظم و نظامات عالم را به هم بریزیم.

مسلم بدانید اجرای پروژه تفکیک جنسیتی موسسات آموزش عالی در آینده موجب افزایش خشونت‌های خانگی، تجاوز جنسی و گسترش فحشاء خواهد شد، زیرا شناخت درست دو جنس از توانایی‌های یکدیگر را کاهش می‌دهد و متقابلا تابوی سکسی را جایگزین درک و تجربه انسانی و واقعی از جنس مخالف می‌کند.

*عضو هیات علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران 

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 245515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 86
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد DE ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    326 5
    عالی بود واقعا مقاله درستی بود ! ولی با این تیتر یه وقت سایتتون قیلتر نشه !
  • emad IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    253 7
    عالي بود و بي نقص
  • بدون نام IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    264 5
    یکی نیست به این آقایان بگه مگه تمام فساد اخلاقی جامعه رو دانشجویان انجام می دهند که می خواهید جلوی شان را بگیرید اونم با یک راهکار غلط اندر غلط. بهتر روی فرهنگ جامعه کا بشه که رفته به سمت ریا کاری و دروغ وهمزمان با اونا روی مفاسد اخلاقی کل اراد جامعه کار بشه از تمام قشر نه فقط دانشجو.
  • بدون نام IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    تفکیک جنسیتی ممکن است به همجنس گرائی دامن بزند.
    • بدون نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      204 3
      اونوقت دانشگاه ها رو بي جنسيتي مي كنند !!
    • بدون نام US ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      115 3
      کاملا موافقم.متاسفانه آثار و تبعاتش در متروها و اتوبوسهای شلوغ در بخش مردان کاملا مشهود و واضح است.باید کم کم با این اوضاع به فکر تفکیک سنی در اماکن عمومی هم بیفتید .مثلا سنین 10 تا 20 سال و سنین 20- 30 سال و 30 - 40 سال و سنین 40 به بالا!
  • بدون نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    من خودم به شخصه در كلاسهاي تفكيك شده خيلي راحت ترم اما واقعا بايد گفت كه تفكيك جنسيتي به هيچ عنوان به نفع جامعه نيست
    • بدون نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
      12 1
      علت راحت تر بودنتان این است که از سن کودکی تا زمانی که به دانشگاه رسیده اید هرگز با جنس مخالف برخوردی نداشته اید و بنابراین جلوی آنها احساس ناراحتی می کنید. پس ترجیح می دهید از جنس مخالف دوری کنید چون نمی دانید در مقابل او باید چطور رفتار کنید. مثل کسی که وقتی با یک خارجی مواجه می شود راحت نیست و یک جوری احساس خجالت و دستپاچگی می کند. این مساله به جنسیت شما و طرف مقابل مربوط نیست بلکه به تفاوت بین شما و طرف مقابل مربوط است. تفکیک جنسیتی در مدرسه هم اشتباه است و مشکلات فعلی جنسی ناشی از همین تفکیک هاست. افزایش دامنه این تفکیلک، تنها مشکلات جنسی جامعه را افزایش می دهد
  • بدون نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    191 2
    نرود میخ آهنی در سنگ ...
  • محمد IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    150 7
    اي کاش همه دلسوزان اين طرح براي لحظه اي هم که شده به جاي بازي هاي سياسي و فردي خود به فکر جوان ها و آيندگان اين جامعه نيز بودند. اي کاش زماني که خود در چنين جايگاههاي چه در داخل و چه در خارج کشور تحصيل مي کردند و از حس در کنار يه جنس مخالف نهايت استفاده رو مي برند به اين مسائل فکر نمي کردند اما حالا ... واقعا متن زيبا و کاملي بود يه دنيا حرف داشت
  • بدون نام IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    126 2
    کاشکی دلسوزانی که خون دل میخورن قدرت تصمیم گیری داشتن
  • نوید IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    120 4
    قربون ادم چیز فهم
  • حمید IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    112 4
    مرسی ، موافقم
  • امیرحسین IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    ما دانشجویان از طرح تفکیک حمایت میکنیم
    • بدون نام IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      140 3
      دانشجوی کجایی؟
    • فوق لیسانس برق علم و صنعت IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      104 8
      خب شماها میتونید برید دانشگاه های تک جنسیتی. ما هم که حمایت نمی کنیم میریم دانشگاه های عادی.
    • دانشجو A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
      44 0
      کاش یاد می گرفتی وقتی جایی نظر میدی از طرف خودت حرف بزنی نگی ما دانشجویان کاش یاد می گرفتیم جای دیگران حرف نزنیم جای دیگران اظهار نظر نکنیم جای دیگران تصمیم نگیریم
    • عاطفه IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
      7 0
      شما لطفا از طرف خودت حرف بزن نه دیگر دانشجویان
  • بدون نام US ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    کیه که گوش بده، ای خـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــدا !!
  • نگار IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    120 4
    کاملا با نظر نویسنده موافقم.
  • بدون نام EU ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    آقای دکتر، شما هنوز آنقدر پیر نشده اید که بازنشسته شوید. این حرفها جیه که می زنید. شما بیشتر می دانید یا آنها؟
  • بدون نام IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    بیشترین ضرر رو بچه های بدبخت پاکی می بینند که تا زمان ورود به دانشگاه هیچ رابطه ای با جنس مخالف نداشتند (منظورم رابطه در حد صحبت کردن و... این هاست).یکی از دوست هام که ترم دوم دانشگاه عاشق یکی از دختر های دانشگاه میشه و اون دختر بعد 2 ماه پسره رو ول می کنه (اون دختره بیشرف از این آدم هاییی بود که یه مدت با این و یه مدت با اون و ..........) به قدری این دوستم ضربه روحی می خوره که دیگه نمی تونه درس بخونه و انصراف می ده .الان هم شغل درست و حسابی نداره
    • بدون نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      آدمای بی جنبه فقط تو دانشگاه نیستن! به دوستت بگو یه کم از عقلش کمک بگیره! راه دوری نمیره!
  • بدون نام US ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    108 6
    کو گوش شنوا؟!!
  • موسن US ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    50 6
    بله دانشگاه ما هم که یک دانشگاه غیر انتفاعی مربوط به آستان قدس در مشهد هست در آستانه‌ی تفکیک شدن است. ورودی‌های نود و یک که کاملا تفکیک شده‌اند
  • کامران IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    103 6
    بسیار عالی بود امیدوارم گوش شنوایی باشد
  • بدون نام DE ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    78 4
    کو گوش شنوا؟!!!!!
  • بدون نام IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    88 2
    عالي بود
  • بانام IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    100 1
    حرف حق جواب نداره ؛ در ضمن پاراگراف اخر واقعا مهمه و باید بهش توجه کرد.
    • بدون نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      3 192
      حرف حق را قرآن و خداوند و پیامبر می زنند که از دیرباز بر حضور غیرجنسی زن در جامعه تاکید داشته اند. این استاد خودش هم قبول دارد که عدم تفکیک جنسی یعنی توجه به امور جنسی به همین دلیل می گوید در صورت تفکیک جنسی هم جنس بازی و خشونت جنسی گسترش می یابد یکی از این آقا بپرسد در غرب مگر تفکیک جنسی وجود دارد که همجنس بازی تبلیغ می شود و گسترش روزافزون دارد؟؟
    • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      111 8
      مگه غیر از اینه که حضرت محمد(ص) برای حضرت خدیجه کار می کرد؟ مگه غیر از اینه که حضرت فاطمه و حضرت علی برای اسلام تبلیغ و در کنار هم کار می کردند و در جامعه حضور داشتند؟ در مورد فعالیتهای مهم اجتماعی حضرت فاطمه چیزی میدونید؟ در مورد حضور اجتماعی حضرت زینب چطور؟ یا حضرت مریم؟ یا همسر فرعون؟ به نظر شما اینا تفکیک جنسیتیه؟ مگه غیر از اینه که امام خمینی چند بار به شدت با این طرح تفکیک جنسیتی مخالفت کرد؟ مگه حضور زن در دانشگاه حضور جنسیه که شما این حرف رو می زنید؟ کسانی که دم از تفکیک جنسیتی می زنند تا بحال کتاب حجاب استاد مطهری رو خواندند؟
  • علی تبیانیان IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    106 1
    بسیار جالب و درخور توجه بود. ممنون از آقای دکتر
  • بدون نام IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    78 0
    گوش شنوایی نیست
  • بدون نام CH ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    157 5
    اگه قراره دختروپسر تو دانشگاه هم همو نبینن میشه بگین کجا باید آشنا بشن تا ازدواج کنن؟
    • تسوکه IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      96 6
      دایی ام یه کارگر افغانی داشت که می گفت دختر دایی اش را عقد کرده اما هنوز حق نداره اون را ببینه. تا شب عروسی حتی صورت او را هم نمی بینه و با هم حرف هم نزدند!! فقط یک بار که دختره از کوچه رد شده، او را دیده اون هم با روبند !!! ما داریم به این جا می رسیم.
  • سعید IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    95 2
    بسیار مقاله جالب و قشنگی بود درود بر شرف تو
  • بدون نام IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    90 4
    خیلی سخنان زیبا و خوبی بود.کاش بقیه هم مصل شما روشنفکر بودن
  • یک جامعه شناس IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    71 3
    کاملا صحیح است.
  • حسین IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    8 209
    متاسفم برای اینچنین تفکری و اینچنین استدلالی وقتی قران میگه که صدای پای زن را نباید شنید و یا صداشان را نباید نازک کنند این برادر اینجوری میگه ! سالها است بعضی دانشگاهها جدا کردند موفق هم بودند دوماً یعنی شما از خالق هم بیشتر می فهمی!
    • بدون نام IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      121 1
      جسارتا بفرمایید خالق چی فرموده شاید ما هم هدایت شدیم!
    • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      115 6
      همه تصور ما از جنس مخالف شده "توهم"! چون جایی رو نداشتیم که همدیگه رو بشناسیم! چطوری توقع دارید ازدواج درست و پایدار داشته باشیم؟؟؟
    • من IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      103 5
      بعد از دانشگاه لابد نوبت شهرهاست، اگر در حال حاضر جو دانشگاه و کلاسها کمی وجهه فرهنگی داره به خاطر همینه که دختر ها و پسر ها کمی از حضور هم حیا میکنن و هر رفتاری رو مرتکب نمیشن. اگه اجازه حضور خانمهارو در استادیومها هم میدادن اونقدر اون جو افتضاح نبود. از ابتدا دختر و پسر رو از هم دور نگه میدارن و بعد یکباره باید با هم زیر یک سقف زندگی کنن.. دو تا موجود کاملا غریب ...چون دخترها توی جامعه ما فرصت اینو ندارن که جنس پسر رو بشناسن با خلق و خو و احساساتش حتی با زبانش آشنا بشن و همینطور در مورد پسر ها. اینه که اکثر زوجها میگن ما اصلا زبون همو نمیفهمیم خدایا کی میشه که جنس دغدغه های ما عوض بشه!!! راستی حسین آقا من یه زنم اووووووووو الان پستم کنار پست تواه مشکلی برات پیش نمیاد؟؟؟!!
    • بدون نام IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
      19 0
      دوست عزیز کلام شما سنت جاهلیت را به یاد آدم میاره . امیدوارم کمی در مورد سیره پیامبر مطالعه کرده و یا حد اقل سوره کوثر را بخوهنید.
    • م.س CH ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
      21 1
      والا ما تو دانشگاه نه پاهامون صدا می ده نه صدامون رو نازک می کنیم!!!!!! مثل اینکه حال شما خیلی خوب نیست.
    • آیسان IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
      3 0
      چیزی که شما می فرمایید صدای پای زن نیست بلکه زنان چندین خلخال مثل النگو به پا می کردند و موقع راه رفتن پایشان را محکم می کوبیدند تا صدایش در بیاید و بقیه متوجه زینت هایش شوند. در واقع این کار را برای ناز و عشوه و جلب توجه می کردند. وگرنه همه ائمه زنان و دخترانشان از خانه بیرون می رفتند و مثلا در مورد مادر حضرت موسی بن جعفر گفته می شود به قدری محکم و باشخصیت بود که همه اراذل و اوباش به احترامش خودشان را جمع می کردند و کنار می رفتند. توجه کنید که از همین حدیث می فهمیم که ایشان روبنده نداشت چون سایرین او را می شناختند.
  • شاهین A1 ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    87 3
    شیر مادرت حلالت
  • بدون نام IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    78 2
    آفرین . ناز قلمتان. اگر سخنان انسان های فهیمی چون شما مورد توجه می بود وضعیت ما این نبود.
  • بدون نام IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    113 2
    من که میگم بهترین کار اینه که شهرا رو تفکیک جنسیتی کنیم.
  • رضا IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    91 1
    وقتی تفکیک جنسیتی هر جا اجرا بشه دختر ها و پسر ها مجبور میشن برای اینکه بفهمن جنس مخالفشون چیه و چه جور شخصیتی داره رو بیارن به جاهایی که شاید عواقب داشته باشه، به تعریف آقایون مسئول هم که این کار خلافه، پس یک جرم همه گیر راه میوفته، دیگه همه دخترها و پسرها مجرم هستند، چون رفتن تو یک جاهایی با جنس مخالف رابطه برقرار کردن، جدی میگم، با این سیاست ها میرسیم به اونجا که عقب موندگی وجود جوانهای این مملکتو میگیره.
  • دلال مرکزی US ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    102 2
    اگر تفکیک جنسی از نظر خداوند مورد قبول بود آنوقت جنین پسر را در دل مردان میپروراند و جنین دختر را در دل زنانا ، ولی اینکار را نکرده اند پس مشکل تفکرات خود انسانها میباشد که کلا" انسانیت را قبول ندارند بلکه آنها جنسیت را قبول دارند و جنسیت مقدم است بر انسانیت.
  • کیا IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    52 2
    جالب , مردم ایران تنها کشور جهان هستن که این مسائل بارایشان مهم نیست!!! ما خیلی پیشرفته هستیم این مسائل اصلا مهم نیستن!!!
  • حميدرضا EU ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    112 3
    به نام خدا من به عنوان يك دانشجو كه در يك دانشگاه دولتي تفكيك شده(دانشگاه مازندران) مشغول تحصيل هستم،به تجربه عينا گفته هاي اين استاد عزيز را به چشم ديده ام. قبلا با هم يك جايي مينشستند و حرف مي زدند(جلوي چشم بقيه)همين براشون كافي بود،به قول اين استاد عزيز تابويشان و افكار غلطشان نسبت به جنس مقابل شكسته مي شد،اما حداقل تو دانشگاه ما همه چي مخفيانه شده، روابط دو همكلاسي در محيط عمومي دانشگاه كشيده شده به داخل خونه ها و رفتن دو نفر با هم تنها زير يك سقف و......
  • بدون نام IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    89 7
    به نظر من یکی دیگر از دلایل افزایش طلاق همین موضوع است. دختر و پسری که به زور مسائل جنسی و صرفا به خاطر نیافتادن در دامان گناه باهم ازدواج می کنند بدون این که از هم دیگر و از مسائل دیگر زندگی مشترک اطلاعی داشته باشند. آیا افرادی که خود را متولی چنین طرح هایی می دانند در پیشگاه خدا مسئول نیستند؟
  • بدون نام EU ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    87 2
    پس این بنده خداها دختر و پسرهای جوان کجا ازدواج کنند؟! شاید بعضی ها در بعضی کار زیاده روی می کنند یا بی ملاحظه اند ولی تفکیک دختر و پسر برای همه هم درست نیست .
  • بدون نام EU ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    100 تا یا 200 تا دانشگاه الزهرا در همه رشته ها و در همه شهرستانهای دیگه مثل تهران بسازید حتی رشته های پزشکی این خیلی بهتره
  • بدون نام EU ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    8 108
    چرا دانشگاه امام صادق را در شهرستانها گسترش نمی دهید این دانشگاه هم واحد خواهران از واحد برادران جداست می تونید در همه شهرستان ها این واحد را توسعه دهید اینطوری ظرفیت جدید هم ایجاد می کنید و این خیلی ارزشمند است.
  • بدون نام US ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    114 2
    چه عجب یکی حرف دل ما رو زد
  • وحید IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    78 3
    ای کاش یه کم به این کارشناسا گوش میدادن
  • ايران دخت IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    61 8
    كاملا درست و منطقي بود اميدوارم مسئولين هم اين مقاله رو بخونن و كمي تأمل كنن. مادر ها و مادربزرگ هاي ما هيچ وقت در زندگيشون دچار مشكلات دختران امروزي نشدن بعلاوه بالاخره وقتي ميگيد ازدواج كنيد و از راه درست و غير از دوستي خياباني بهترين جا ميتونه دانشگاه باشه كه هم دو طرف از نظر عقلي و سني به حد مطلوب رسيدن و هم ميتونن فردي رو با علايق تاحدي مشترك پيدا كنن لطفا اين فرصت رو از جوانها نگيريد تا مثل موجودات فضايي به هم نگاه نكنن
  • ناصر US ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    73 3
    من با استاد موافقم
  • بدون نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    72 4
    اخی یکی پیدا شد یخورده دیدگاه منطقی تر داشته باشه
  • بدون نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    68 9
    بسیار عالی. ریشه خیلی از ناهنجاری ها و تجاوزات جنسی هم همینه. امیدوارم این طرح تفکیک بزودی منحل بشه.
  • ع ر ص IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    48 4
    احسنت
  • احمد DE ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    46 1
    خیلی خوشم امد ممنون ,بخصوص این جمله که اما این موجود خداوند خیلی کنجکاو است........................... را صد در صد قبول دارم .
  • محمد IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    35 2
    با سلام.متن جالبي بود.يه قسمت از حقايق.يا يه روي سكه اي كه كمتر ديده ميشه. اما بهتره بجاي اين تفكيك جنسيتي بيايم روي فرهنگ جامعه.قدرت تفكر.اجتناب از دوستي هاي خيابوني و ... كار كنيم.از خودمون.از خونوادمون.از اقواممون. از اين شكست ها و سرخوردگي ها متاسفانه توي خونواده ها زياده.اما طرز تفكر غالب جامعه اينه كه:من با بقيه فرق دارم.بجاي اين طرح ميشه به جوونا و نوجوونامون خطراتش رو متذكر شد.ميشه اونا رو از بازخوردها و مشكلاتي كه بقيه باهاش دست به گريبونن آگاه كرد. يه بازديد از كانون اصلاح و تربيت.دعوت از يه زنداني آزاد شده.يا حتي مصاحبه ي رودر روي كنترل شده.
  • عباس IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    8 115
    فرموده های استاد کاملا علوم انسانی غربی است و کاملا غیر دینی ایشان در حالی به قران استناد می کند که از قران یا احکام اسلام چیز زیادی یا نمی داند ویا به سود خود کشف حدیث می کند استاد توجه کنند مشکل ما با اخطلاط دانشجو ها اگر قرار بود حل شود در33سال حل شده بود مشکل ماحل نشد هیچ بدتر هم شد چرا که مشکل ما از جای دیگراست استادعزیزدلسوز هرچه از اسلام دور تر شویم گرفتارترخواهیم شد
    • بدون نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      64 2
      عباس آقا ما که تورو می شناسیم !!! بعدش هم تواز کجا فهمیدی که این استاد از احکام اسلام چیز زیادی نمیدونه ؟ توی که مسلمونی همین جوری هم بهتون میزنی !! تازه تو کجای تاریخ اسلام این مسئله حل شده که تو این 33 سال حل بشه ؟ بعدش هم لطفاً جنابعالی که میدونی مشکل از جای دیگر است !! خب بگو از کجاست قال قضیه رو بکن !! ضمناً اختلاط درسته
    • عباس IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      2 27
      دوست عزیزی که مرامی شناسی اولا من به کسی بهتون نزدم نوشتم یا نمیدونه ویا به سود خودش کشف حدیث می کند یعنی خیلی می دونه که می تونه ازقران ایه بیاره که هیچ ربطی به این موضوع ندارد دوما اگه این موضوع حل شدنی نیست بهتر است راه درست را برویم تا شاهد این همه گناه دردانشگاهها نباشیم حدیثی هست که میفرماید گناه درخفاخودشخص راازبین می برد ولی گناه دراشکار جامعه راتباه می کند واین جامعه تباه شده حاصل فرهنگ بیگانه "اختلاط"است همه می دانند فراهم بودن اسباب گناه باعث ارتکاب بیشتر به گناه می شود واما مسئله اصلی مشکل ما...
    • بدون نام IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
      11 6
      شما تا چه حد با اسلام واقعی آشنایید. بهتر است کمی دقت کنیم نکند که به خوارج پیوسته باشیم.
  • علی EU ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    اگر این طرح پیاده بشه خیلی بهتره من دانشجو دکتری مهندسی برق هستم در دوره لیسانس اصلا درس نمی خوندم و هر ترم عاشق یه دختری می شدم شاید بگید ایراد از من بوده نه اصلا ، جو دانشگاه اصلا خوب نبود بعد از اینکه فارغ التحصیل شدم تصمیم گرفتم حسابی درس بخونم الان که دارم دکتری می گیرم چون معدل لیسانسم پایین هست نمی تونم هیئت علمی بشم اگه از همون اول دانشگاه تفکیک شده بود من این مشکل را نداشتم سن 18 سالگی سنی هست که آدم زود عاشق می شه و این خیلی می تونه خطر ناک باشه خواهش می کنم این را روی سایت نشون بدین
    • صدف IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      76 8
      برو بابا!!!!!!!!!!!!!!!!!!! گناه تنبلی و سربه هواییِ خودتو داری میندازی گردنِ دانشگاه ِ مختلط؟!؟! این همه آدم تو دنیا دارن تو دانشگاه درس میخونن !! شما اگه جنبه نداری مشکل خودته به کسیِ ربطی نداره!!!! واقعا که تاسف داره دیدنِ این کامنت از یه دانشجوی دکتری!!! عوضِ اینکه اینجا کامنت بذاری بفرما سرِ درس و مشقت جناب دکتر که یه وقت از دیدنِ کامنتِ دخترای مردم حواست پرت نشه و نتونی مدرکِ دکترات رو بگیری!!!!!!!!!
    • یک دانشجو A1 ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
      21 1
      یعنی در دوره شما که دانشگاه مختلط بود کسی معدل خوب نداشت؟یا شما این جوری بودید؟فکر نمی کنید اگر در مدرسه مختلط درس می خوندید زودتر به بلوغ عاطفی و جنسی می رسیدید؟
    • بدون نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
      22 1
      هر ترم عاشق یه دختر شدی؟ دل نبوده که اتوبوس دو طبقه بوده. مشکل از خودت بوده و سعی کن خودت رو درست کنی
  • مژده IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    38 2
    ای کاش مشکل فقط همین بود چرا سایر چیزها را درست نمیکنند
  • محمدحسین IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    32 7
    عباس جان اختلاط نه اخطلاط
  • مريم IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    49 1
    من از بچه هاي قديمم تا كلاس اول راهنمايي مدرسه ما مختلط بود و براي هيچ كس فرق نمي كرد بغل دستي اش دختره يا پسر ولي الان براي بچه هاي دبستاني هم شده مساله كه با يك پسر حرف بزنند و فكر دوست پسر داشتن هستند. مختلط بودن مدارس و دانشگاه ها در تربيت ذهن و فكر بچه ها موثرتر از جداكردنشان است. با نظر استاد كاملا موافقم
  • بدون نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    52 4
    علی آقا ای کاش هیچوقت دکترا ت را نگیری .. ما به دکترهائی مثل شما احتیاج نداریم !!!!!!!!! ولی جواب مسئله را خودت دادی ....انقدر نهی شدی و تشنه ...که به محض دیدن عاشق میشوی...این است مشکلو پیامد این همه نهی از جنس مخالف ....کنجکاوی .....
  • كيوان 1001 GB ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    44 2
    من دوره كارداني رو تو 3 سال تموم كردم در حاليكه 2 سال بود اين در حالي بود كه جنس مخالف تو دانشگاه نبود (دليلش رشته ام فني و حرفه اي) و با معدل 12 بعدش تو كارشناسي از دانشگاه ازاد قبول شدم(البته ميدونم كار سختي نيست) و چون جنس مخالف تو دانشگاه بود بر خلاف قبلي من تو 5 ترم و با معدل 17 فارغ اتحصيل شدم حالا بگيد ببينم چرا اين همه فرق معدل و طول دوره؟ اگه تفكيك جنسيتي بشه معضلات تازه شروع ميشه و بنظر من اين كهر فقط فساد رو بيشتر ميكنه
  • بدون نام IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    24 0
    جانا سخن از زبان ما میگویی .
  • اکبرعلی MY ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    23 1
    نکته اینه که یه عده ای فکر میکنن به جای فرهنگ سازی با جدا سازی میشه به نتیجه رسید
  • فاطمه IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    18 1
    سلام بر استاد گرامی من با نظر شما موافقم و نظرم اینه که مقطع دبستان و دانشگاه مختلط باشد.
  • golich3 IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    18 1
    بسیار بسیار با نظر دکتر موافقم و خروجی این عمل یعنی جدا سازی چیزی جز افزایش تجاوز جنسی در جامعه نیست
  • بدون نام IR ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    11 18
    این همه نظر دادید آیا به این موضوع فکر کردید رضای خداوند در کدام طرف قضیه است؟
    • بدون نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
      15 4
      رضای خداوند در رضای بنده اوست
    • بدون نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
      10 1
      برادر جان دروغ بستن به خدا کار درستی نیست!
  • ش IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    1 0
    حرف دله ما رو زدن جناب دکتر سعید سعید فر ای ولا