واحد مرکزی خبر نوشت:

تحلیلگران مسایل سیاسی در روسیه در فاصله اندکی باقیمانده از دوره چهار ساله ریاست جمهوری باراک اوباما طرح وی برای نوسازی روابط مسکو– واشنگتن موسوم به «ریست» را شکست خورده اعلام کردند.
 کارشناسان در نشستی که با همکاری مرکز مطالعات منافع ملی، مرکز مطالعات دموکراسی و همکاری و مرکز طراحی اجتماعی روسیه با هدف بررسی روابط روسیه و آمریکا در مسکو برگزار شد از سیاست های یکجانبه آمریکا در جهان انتقاد کردند .
«ویتالی ترتیاکوف»، تحلیلگر سرشناس روس گفت: این طرح از ابتدا شکست خورده بود زیرا سودی برای دو طرف نداشت.
وی افزود: امیدی در بهسازی روابط روسیه و آمریکا وجود ندارد و آمریکا با طرح این موضوع در سه سال گذشته تلاش کرد از این فرصت برای نفوذ در ساختارهای اجتماعی و سیاسی و دخالت در امور داخلی روسیه استفاده کند .
«ویکتور کوآلدین»، دیگر کارشناس روس نیز تاکید کرد: عاقبت طرح ریست هم مانند طرح استارت شد ، اگر میان روسیه و آمریکا ریست 2 و 3 نیز توافق شود هیچ امیدی به اعتمادسازی میان دو کشور نخواهد بود .
همچنین « سرگئی مارکوف»، تحلیلگر مسایل سیاسی گفت: آمریکا عامل اصلی بیشتر مناقشه های بین المللی است.
این کارشناس تصریح کرد: در بیشتر مناقشه های منطقه ای و بین المللی از جمله مناقشه چین و ژاپن تا تشدید تنش های در سوریه رد پای مداخله های آمریکا دیده می شود زیرا آمریکا می خواهد مشکلات اقتصادی و اجتماعی داخلی خود را پنهان و به بیرون مرزهایش منتقل کند.
به عقیده کارشناسان شرکت کننده در این نشست، آمریکا با بی توجهی به مواضع روسیه بویژه در توسعه سپر موشکی و همچنین حمایت و تحریک مخالفان کرملین ؛ مداخله در امور داخلی روسیه را در پیش گرفت که اثبات شیطنت های آژانس آمریکایی توسعه بین المللی در مسکو و تصمیم روسیه به تعطیل کردن آن ، آخرین نمونه رویارویی مسکو- واشنگتن است .
گفتنی است طرح نوسازی روابط موسوم به ریست در مارس 2009 در نخستین ماههای ریاست جمهوری باراک اوباما و دوران ریاست جمهوری دیمیتری مدودف در دیدار وزرای خارجه دو کشور در ژنو و با فشار دادن یک کلید قرمز رنگ به صورت نمادین آغاز شد.
301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =