آزارهای جنسی صورت گرفته توسط مردان نسبت به زنان متاثر از عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و مهم تر از همه نقص قانون است. اثبات این که مردی به زنی آزار جنسی اعم از آزارهایی که در تاکسی، اتوبوس، مترو و امثال آن رسانده است، برای نیروی انتظامی و پلیس کار بسیار مشکلی است.

مزاحمت‌های خیابانی، متلک پرانی ها، تنه زدن ها، آزارهای جنسی در خیابان و وسایل نقلیه یا حتی در خانه، تجربه تلخی است که زنان کم با آن مواجه نبوده‌اند. در همین رابطه و درباره مواردی از این قبیل، سرهنگ علیرضا حمیدی‌فر، مدیر کل دفتر مشاوره و مددکاری ناجا گفتگویی با سایت مهرخانه داشته که گزیده‌هایی از آن را می‌خوانید:

- آزارهای جنسی صورت گرفته توسط مردان نسبت به زنان متاثر از عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و مهم تر از همه نقص قانون است. اثبات این که مردی به زنی آزار جنسی اعم از آزارهایی که در تاکسی، اتوبوس، مترو و امثال آن رسانده است، برای نیروی انتظامی و پلیس کار بسیار مشکلی است.

- متاسفانه امروزه زنان نیز به هم‌جنس خود آزار جنسی می رسانند. این آزار جنسی به دلیل اینکه با رضایت صورت می‌گیرد، مورد شکایت و اعتراض زنان قرار نمی گیرد؛ در حالی که در پیشگیری اجتماعی باید برای این نوع آزار نیز فکری کرد.

- عواملی مثل اعتیاد، سرخوردگی از قبول نشدن در دانشگاه، اختلافات خانوادگی، فشارهای اقتصادی، بازماندن از یک موقعیت اجتماعی، نداشتن پایگاه و جایگاه مناسب در میان همسالان از دلایلی است که باعث می شود مردان به زنان آسیب های مختلف، از جمله آسیب جنسی وارد کنند.

- آنچه امروز می بینیم این است که بیشترین قتل ها، قتل های خانوادگی است و این نشاندهنده آن است که در خانواده ها تزلزل وجود دارد و البته کم کاری برخی سازمان ها و نهادهای اجتماعی به این مسائل دامن می زند.

- مشکل اصلی ما این است که تربیت اجتماعی میان اقشار جامعه به درستی صورت نگرفته و راهکار گذر از این قبیل حوادث پیشگیری اجتماعی است که همه نهادهای آموزشی از مهد کودک تا دانشگاه باید به این مهم پایبند باشند.

- پیشگیری اجتماعی باید به گونه ای عمل کند که یک پسر به خودش اجازه آزار رساندن به دختری را ندهد و این مسئله زمانی اتفاق می افتد که همه نهادهای اجتماعی کارشان را در این حوزه به خوبی انجام دهند.

- شعار استراتژیک پیشگیری اجتماعی این است که وقتی نوزادی متولد می شود، این نوزاد تبدیل به یک کودک رشد یافته شود. بدون اینکه با معضلات اجتماعی روبرو شده به یک نوجوان هویت یافته تبدیل شود و این نوجوان موفق به جوانی که در آستانه تشکیل زندگی و کسب موقعیت کسب و کار قرار گرفته است، تبدیل شود و در دوران میانسالی و سالمندی از زندگی اش احساس رضایت کند. تحقق این شعار، به عملکرد خوب نهاد آموزشی بستگی دارد. آموزش و پرورش و آموزش عالی، در پیشبرد این هدف نقش مهمی دارند دارند؛ ولی متاسفانه این اتفاق رخ نداده است و بسیاری از مهدکودک ها در حال حاضر از استانداردهای مناسب برخوردار نیستند. وقتی مهدکودک ها با استانداردهای نادرست از کودکان استقبال می کنند، این مسئله به شکل آسیب اجتماعی در دوران نوجوانی آثارش را نشان می دهد.

- وضعیت اقتصادی جامعه افراد را با هم درگیر می کند و برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی باید بخش اقتصاد، تربیت، آموزش و پرورش، قضا و پلیس کار خود را به درستی انجام دهند تا ریشه های تبعیض و بی عدالتی خشکانده شود.

45234
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 248470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • hossein IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    7 5
    مسأله جنسي يک فاکتورر بسيار مهم در نهاد آدمي است و بايد در جامعه انديشيدن درباره جوانب آن و تدبيرات منطقي بالاترين نقطه تصميم گيري در نهادهاي اجتماعي باشد در حالي که متأسفانه در ايران اين مسأله مهم، چيزي حاشيه اي تلقي ميشود و به لحاظ اجتماعي در پايين ترين نقطه و به عنوان سخيفترين مسأله آدمي نگاه ميشود. به شهادت بسياري از خارجيان در ايران رفتارهاي مردها و بخصوص جوانها در مواجهه به جنس مخالف چنان زننده و سطحي است که افراد بدون جنبه با يک لبخند فکر ميکند طرف مقابل داراي منظوري است و به سرعت بند ادب را به آب ميدهند! به نظرم مسأله ارتباط با جنس مخالف که به راحتترين شکل در دين حل شده است بايد از نو تعريف شود و مسؤولان بجاي مشغوليتهاي سياسي مفرط اندکي هم به فکر اجتماع باشند تا اين مشکلات سهل حل شود
  • بدون نام IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    3 0
    وضعیت اقتصادی جامعه افراد را با هم درگیر می کند و برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی باید بخش اقتصاد، تربیت، آموزش و پرورش، قضا و پلیس کار خود را به درستی انجام دهند تا ریشه های تبعیض و بی عدالتی خشکانده شود. فکر کنم این مهمترین علته
  • جوان قديم IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    6 1
    نكته اول :اظهار اين مطلب كه اثبات بزه صورت گرفته براي نيروي انتظامي كار بسيار مشكلي ميباشد زمينه تهييج ارتكاب اين كار غير اخلاقي را در افراد مستعد تقويت نموده ،كنترل را مشكل تر مي سازد، فلذا بهتر است بررسي راه كارها ،و يافتن راه حل مناسب در جلسات خصوصي مدير كل محترم صورت پذيرد.نكته دوم :چرا در تمامي اين بررسي ها تنها به ذكر دلايل بروز جرايم اكتفا ميشود ،و ديگر اينكه چرا نوك پيكان فقط به سوي مردان نشانه گرفته شده .لذا بهتر است به شكل واقع بينانه ايي،آموزش رفتار هاي صحيح براي جامعه اناث نيز در رسانه ها نهادينه شود و ايشان نيز ،به سهم خود در اشائه ويا كنترل بزه هاي موضوعه اشراف بيشتري پيدا كنند.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    2 10
    تربيت و نقش والدين حرف اول را مي زند. متاسفانه در ايران كمتر خانواده اي يافت مي شود كه فرزندان اتاق جداگانه اي داشته باشند بعضي وقتها همه افراد خانواده در يك اتاق مي خوابند. بچه هايي كه روابط زن وشوهري والدين خود را تصادفي ديده باشند و افرادي كه در بچگي مورد آزار و اذيت جنسي قرار مي گيرند متاسفانه اين بچه ها در بزرگسالي دست به آزار جنسي ديگران مي زنند.
  • مقداد IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    5 7
    اگر فرهنگ حجاب و عفاف نهادینه شود و بانوان جامعه به قوانین اسلامی و حجاب را رعایت کنند مشکلات حل میشود انشالله