سیدابوالحسن مختاباد

 جشن خانه موسیقی در موعد مقرر برگزار نشد و مسئولان برج میلاد هم دلیل آن را نداشتن مجوز اعلام کردند. یکی از دست اندرکاران خانه موسیقی هم گفته که مجوز این کار را داشتیم و توافق صورت گرفته بود. طبیعی است که در این گونه موارد آن فردی که مدعی است، مجوز این کار را داشته ، باید مدرکش را در معرض افکار عمومی قرار دهد تا مشخص شود که مسئولان برج میلاد درست می گویند یا دست اندرکاران خانه موسیقی.


اما نکته­ای که اسباب تعجب من و بسیاری از علاقه مندان و اعضای خانه موسیقی شد، انتشار بیانیه  هیئت مدیره خانه موسیقی در این زمینه بود، به خصوص این بخش بیانیه«در پایان اعضای هیئت مدیره خانه ضمن سپاس از همه دست اندرکاران برگزاری این مراسم از جمله مسئولان مرکز همایش­های برج میلاد که به عنوان اسپانسر برنامه از آغاز همراه و همگام ما بودند و همچنین از دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت ارشاد که جهت برگزاری جشن سعی وافری داشتند سپاسگزاری می­کند.»
 

تا آنجایی که نگارنده در جریان دریافت مجوز کنسرت ها و مراسم است و اتفاقا در این زمینه عمده اعضای هئیت مدیره خانه موسیقی سال هاست که در قامت شوراهای دائمی وزارت ارشاد و مرکز موسیقی همین گونه مسائل را پی گیری می کنند، مجوز کنسرت و برنامه هایی از این دست از سوی دفتر امور موسیقی وزارت ارشاد صادر می شود. بنا بر این خانه موسیقی از دفتر امور موسیقی وزارت ارشاد بابت چه چیزی تشکر کرده است؟ ندادن مجوز؟ قاعده این است که باید کاری صورت بگیرد و نتیجه ای حاصل شود و هر فرد یا نهاد بعد از به ثمر رسیدن نتیجه آن کار ، از فاعل یا مجری کار تشکر می کند. به فرض مثال قرار است کنسرتی برگزار و یا آلبومی منتشر شود. وقتی این کار به انجام رسید، مسئولان یا مجریان از کسانی که در به ثمر رسیدن این کار همتی صرف کردند ،قدردانی می کنند. اما اگر کسی که خود صاحب عله این ماجراست و نه تنها هیچ کمکی به حل ماجرا نکرد و ( یا حداقل در بیانیه خانه موسیقی به نوع کمک سه نهاد دفتر امور موسیقی،معاونت هنری  و برج میلاد اشاره ای نشده است)بلکه جا خالی داد تا ترکش این تیر مستقیم به

 

جشن خانه موسیقی اصابت کند،آنهایی که این بیانیه را می­خوانند با خود چه می گویند؟ نمی پرسند که در این ماجرا که همه کمک کردند ، پس چه کسی برهم زننده این مراسم بود؟
پوزش خانه موسیقی از تمامی افراد و زحمتکشان این جشن قابل پذیرش  و امری پسندیده است. این یعنی پذیرش مسئولیت و پوزش بابت کاری که باید انجام می شد و نشد.اگر چه این بیانیه بسیار دیر صادر شد. خبر لغو برنامه را نگارنده از رادیو فرهنگ و از زبان دبیر جشن(آقای نوربخش) شب جمعه شنید،اما بیانیه روز یکشنبه(دو روز بعد) صادر شد. و جالب این که سایت خانه موسیقی هم خبر لغو جشن را دو ساعتی قبل از بیانیه انعکاس داد و نوشت که امکان دارد این برنامه در همان زمان و در تالار وحدت و یا جایی دیگر برگزار شود. در حالی که قاعده این بود که آقای نوربخش  تقاضای تشکیل جلسه فوق العاده هئیت مدیره در همان روز تعطیل می کرد و خبر را از طریق سایت و همراه بیانیه در همان روز جمعه اعلام می کردند. به تعبیر دقیق تر  موکول کردن چنین دستور جلسه ای با این درجه از اهمیت، به جلسات هفتگی و عادی خانه موسیقی ،خود جدیت و صداقت دوستان هیئت مدیره در پی گیری چنین کار مهمی را با تردید­های جدی روبرو می سازد.در زمینه عملکرد هیئت مدیره و مدیرعامل پیش از این هم نکاتی را نوشته بودم.

خانه موسیقی و چند پرسش
نکته دیگری که  به محتوای بیانیه باز می گردد. هر فردی با اندکی سواد و بیاض اگر این بیانیه را بخواند این گونه می فهمد که کل ماجرا به هوا رفت. یعنی زحمات داوران و تیم برگزار کننده جشن و جوایز برگزیدگان و ... اما همان افراد بااندک هوش حداقل می دانند که داوری ای صورت گرفت و برگزیدگانی انتخاب شدند و تنها مراسم اعطا ومعرفی برگزار نشد. پس پسندیده بود که هیئت مدیره خانه موسیقی در همین بیانیه اعلام می کرد برگزیدگان جشن سالانه خانه موسیقی در بخش کتاب،و نیز برخی از چهره هایی که به عنوان پیشکسوتان عرصه های مختلف انتخاب شده بودند، در آینده نزدیک در مراسمی کوچکتر و صمیمانه تر در همان ساختمان خانه موسیقی (مثل مراسمی که آخر هر ماه برگزار می شود) معرفی خواهند شد. البته در روتیتر خبر دو واژه«تا اطلاع ثانوی» آمده است اما در متن بیانیه هیچ اشاره ای نشده که این جشن در آینده برگزار خواهد شد.
 

نکته نهایی این نوشته همان مسئله ای است که نگارنده بارها در نوشته هاو یادداشت هایش درباره خانه موسیقی آورده است که تصمیمات هئیت مدیره در برخی از زمینه ها کارشناسانه و مدبرانه نیست و یکی از دلایل تناقضات موجود در این بیانیه ها باز می گردد به همین گونه تصمیمات که متاسفانه تبعات آن هم برای اهالی موسیقی زیانبار است و هم نمره ای منفی در کارنامه کاری خانه موسیقی. انتظار از هیئت مدیره ای که برخی از اعضای آن در تمامی این دوره ها بر این صندلی نشسته بودند و با بسیاری از زیر و بم ها و سیاست ها و پیچ و خم تحولات موسیقی در کشور آشنا هستند بسی بیش از این گونه بیانیه های خام،ناقص،متشتت و ناپخته است.


امید که هئیت مدیره خانه موسیقی از این گونه امور درس بگیرد و برخی از  اعضای آن با بی انصاف خواندن منتقدان، توپ را مدام به زمین دیگران نیندازند.
 

5857

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 250071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    4 6
    آقای مختاباد شما اشتباه فهمیدید. خانه موسیقی چون در بد وضعیتی گرفتار شده بود و دنبال لغو این جشن بود یک دفعه هر سه اداره معاونت هنری و دفتر موسیقی و برج میلاد به کمکش آمدند و این برنامه را لغو کردند و به همین دلیل خانه موسیقی از آنها بابت لغو این جشن و برداشتن چنین بار بزرگی تشکر کرده است که کار درستی انجام داده است!!!!!!!!
    • بدون نام IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
      2 0
      شوخي جالبي بود و البته دست خانه موسيقي را بيشتر رو كرد
  • بدون نام IR ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    5 1
    حسین علیزاده، نخستین مدیر عامل خانه موسیقی، در پایان دیدگاه خود را درخصوص لغو جشن سیزدهمین سالگرد تاسیس خانه موسیقی بیان کرد و گفت: من فقط شنیدم که این جشن لغو شد و دلیل آن هم هیچ وقت گفته نمی شود ولی این مساله خیلی عجیب نیست که کنسرتی یا جشنی لغو شود. وقتی جلوی جشن خانه موسیقی که مکانی برای حمایت از موسیقی درست و جدی است، گرفته شود باید به حال دیگر حوزه ها نگران بود. شما كه دبير شوراي عالي هستيد نمي دانيد پس چه كسي مي داند يعني هيئت مديره خانه موسيقي شما را هم محرم ندانستند؟