حسن روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت می گوید ناطق نوری یا هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری شرکت نمی کنند.

به گزارش خبرآنلاین، هرچند این روزها از آیت الله هاشمی رفسنجانی و علی اکبر ناطق نوری به عنوان کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری یازدهم نام برده می شود اما هیچ یک از این دو شخصیت تاکنون این موضوع را تایید نکرده‌اند.
هاشمی اخیر در واکنش به اینکه اخیرا از موضوع کاندیداتوری وی برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در فضای سیاسی و رسانه ای مطالبی عنوان شده است، گفت: قانوناً تاکنون هیچ منعی ندارد. ولی من دیگر آمادگی این کار را ندارم. در دوره‌ای هم که آمدم، صد بار تأکید کردم که ترجیح دارد انسان جوان‌تر و تازه نفسی وارد شود و ما حمایتش کنیم. شرایطی پیش آمد که مجبور شدم خودم را نامزد کنم. والاّ برای من آن دوره اول کافی بود و بیش از این لازم نبود. همه حرف‌هایم را هم زدم و طراحی‌هایم را اجرا کردم و برنامه‌هایم را ریختم. بارها گفته بودم که نیازی نیست بیایم. الان هم اگر یک رئیس جمهور توانا با آرای بالا روی کار بیاید، من به عنوان یک مشاور تا آخر به او کمک می‌کنم.(اینجا)
به فاصله یک هفته از اظهارات هاشمی رفسنجانی، امروز حسن روحانی نیز از عدم شرکت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و ناطق نوری برای شرکت در انتخابات سخن گفت.
حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در حاشیه همایش بین المللی برند برتر، کیفیت برتر که در سالن همایش های مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا از کاندیداتوری ناطق نوری یا هاشمی رفسنجانی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری حمایت می کنید، یا نه؟ افزود: افرادی که شما از آنها نام بردید اعلام کرده اند که در انتخابات آینده شرکت نخواهند کرد. روحانی به این پرسش که آیا شما داوطلب انتخابات ریاست جمهوری می شوید، پاسخی نداد.
روحانی در ادامه درباره حضور اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بنده معتقدم باید انتخابات پرشور برگزار شود و انتخابات پرشور منوط به حضور همه گروه ها و جریان های سیاسی در عرصه انتخابات است. به نظر من باید همه افراد، گروه ها و تشکل‌های سیاسی در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری حضور پیدا کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح وحدت ملی که از سوی هاشمی رفسنجانی ارائه شده است، تصریح کرد: معنای دولت وحدت ملی آن است که همه افکار و جناح ها در دولت حضور داشته باشند. به نظر من دولتی در شرایط فعلی می تواند موفق ظاهر شود که فراگیر باشد. ما شرایطی نداریم که یک جناح بتواند از معضلات فعلی عبور کند. از این رو با دولت فراجناحی می توانیم از این معضلات عبور کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی همچنین در حاشیه این همایش به سوالاتی درخصوص پهباد حزب الله،تحریم های اروپا و مذاکره با آمریکا پاسخ داد که اهم آن به نقل از مهر در ادامه می آید:
-   درباره پرواز پهباد حزب الله بر فراز آسمان های رژیم صهیونیستی، این موضوع نشان داد این رژیم با همه ادعایی که دارد در زمینه دفاع هوایی ضعیف عمل می کند. ضمن آنکه پرواز این پهباد و نفوذ آن بر فراز آسمان های رژیم صهیونیستی ضربه سختی را به حیثیت این رژیم غاصب وارد کرد.همچنین پرواز این پهباد علامت بسیار خوبی برای قدرت حزب الله در منطقه خاورمیانه است.
-  درباره تحریم های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران، آنها قبلا مدعی بودند که تحریم ها در چارچوب سازمان ملل است در حالیکه این تحریم ها در چارچوب سازمان ملل متحد نیست؛ تحریم ها یک جانبه است. به نظر بنده تحریم های یک جانبه کار ناصحیح و نادرستی است ضمن آنکه بحث WTOبرای این بود که مسائل سیاسی وارد بحث تجارت نشود، اما کاری که اکنون انجام شده، خلاف مقررات تجارت آزاد و مقررات بین المللی است.اروپایی ها اگر نظری دارند باید آن را به شورای امنیت ارائه دهند، اما در اقدامی یک جانبه تحریم ها را علیه ما اعمال می کنند.
-   ما باید همه توان خود را برای مقابله با تحریم ها بکار بگیریم، اگر دشمن بخواهد کاری را انجام دهد ما نباید در قبال عملکرد آنها چشمان مان را ببندیم و فقط تماشاچی باشیم، باید تلاش کنیم تا جلوی اقدامات آنها را بگیریم و با برنامه های آنها مقابله کنیم، اگر این کار را انجام ندهیم مقصر هستیم.
-   در خصوص مذاکره دو جانبه ایران با آمریکا، در حال حاضر این موقعیت برای آمریکا فراهم شده است که در قالب 1+5 با ایران گفتگو کند.در 1+5 بیشترین مخاطب ایران، آمریکا است تا چهار کشور دیگر. بنابراین اگر آمریکایی ها حسن نیت داشته باشند این فرصت خوبی برای آنها است تا بتوانند در قالب مذاکره و گفتگو مسائل و مطالب خود را بیان کنند.
-  روحانی در پاسخ به این سوال که چه نمره ای به دولت نهم و دهم می دهید، تصریح کرد: بنده معلم نیستم و نمی توانم نمره دهم.
-  ایران در زمینه هسته ای گام های خوبی را برداشته است و طرف مقابل نیز باید نسبت به این گام ها پاسخ مثبتی را بدهد. مسئولین مذاکره کننده و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این زمینه مطالبی را بیان کردند و معنای این مطالب آن است که ما فقط به مذاکره پایبندیم و انتظار داریم که طرف مقابل نیز نسبت به این اظهارنظرها واکنش مناسب و مثبتی را نشان دهد.
-   آنها نباید فکر کنند که با فشار و تهدید می توانند مسئله هسته ای ایران را حل کنند. البته آنها می گویند هم فشار، هم مذاکره، متاسفانه در سال های اخیر به فشار و تهدید روی آورده اند در حالیکه باید موضوع مذاکره را جدی بگیرند.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 250827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =