معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه کالاهای لوکس به هیچ عنوان ارز مرجع یا ارز مبادلاتی نمی گیرند، گفت: دولت برنامه ای برای حمایت از واردات کالاهای لوکس ندارد.

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت از تخصيص ارز به اولويت هشتم توسط مركز مبادلات ارزي تا 10 روز آينده خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین حميد صافدل در نشست مطبوعاتي خود با خبرنگاران كه به مناسبت روز ملي صادرات برگزار شد با بيان اينكه اولويت‌هاي 10 گانه كالايي براي دريافت ارز به 3 دسته‌ تقسيم مي شود افزود: براساس اين دسته بندي كه به تازگي بررسي و كمي متفاوت تر از گذشته شده است، دسته اول يعني اولويت اول و دوم ارز با نرخ مرجع، دسته دوم يعني اولويت 3 تا 8 ارز با نرخ مبادله‌اي و دسته سوم كه اولويت 9 و 10 است ارز با نرخ آزاد مي‌گيرند.
وي ادامه داد: اولويت اول كالايي شامل كالاهاي اساسي و نهاده‌هاي توليد غذا، اولويت دوم شامل دارو و تجهيزات پزشكي ضروري است.
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: اولويت 3 كالايي نيز شامل مواد اوليه بخش كشاورزي و مواد اوليه پايه صنعتي، اولويت 4 شامل قطعات منفصله خودرويي و مواد شيميايي ، اولويت 5 و 6 شامل اجزا و قطعات و تجهيزات صنعتي ، اولويت 7 شامل اجزا و قطعات و ماشين آلات خطوط توليدي، اولويت 8 شامل ماشين آلات سواري كم مصرف و ماشين آلات راهسازي و حمل و نقل عمومي مي شود.
وي همچنين به اولويت 9 و 10 اشاره كرد و گفت: اولويت 9 شامل ماشين آلات سواري پرمصرف، لوازم خانگي ضروري، موبايل و رايانه و اجزا آن و اولويت ده شامل كالاهاي غيرضروري مثل لوازم خانگي غيرضرور، اسباب بازي، وسايل تزئيني و لوكس است.
صافدل در ادامه با بيان اينكه در 20 روز حيات مركز مبادلات ارزي بيش از 3 هزار ثبت سفارش در اين مركز انجام شده است، افزود: براساس توافقات انجام شده، صادركنندگان تا 10 روز آينده ارز خود را با نرخ مبادله‌اي در مركز مبادلات ارزي عرضه خواهند كرد.
معرفي 46 تا 49 صادركننده نمونه
وي در ادامه با اشاره به برگزاري روز ملي صادرات در 29 مهرماه گفت: امسال صادركنندگاني كه بيش از 5 بار صادركننده نمونه شناخته شده باشند بر اساس آيين نامه جديد، صادركننده ممتاز به شمار مي آيند.
وي گفت: امسال 3 صادركننده ممتاز داريم، ضمن اينكه 46 تا 49 صادركننده نمونه نيز معرفي خواهند شد.
رئيس كل سازمان توسعه تجارت در بخش ديگري از سخنانش به مذاكره براي راه اندازي سيستم ترجيحات تعرفه اي ميان ايران و ساير كشورها دنيا اشاره كرد و گفت: بزودي موافقتنامه تجارت ترجيحي ايران و تركيه پس از سال ها گفت و گو در اين حوزه امضا خواهد شد كه به تسهيل صادرات به تركيه و واردات از اين كشور كمك مي كند.
وي از مذاكرات ترجيحات تعرفه‌اي با تركيه در خصوص صادرات كالاي كشاورزي و واردات كالاهاي صنعتي خبر داد و گفت: در هفته جاري موافقتنامه تجارت چندجابنه اكوتا مورد بررسي قرار مي‌گيرد تا در دوره 8 ساله 80 درصد تعرفه كالاها به 15 درصد كاهش پيدا كند. 19 درصد كالاي هر كشوري در ليستي تحت عنوان ليست منفي قرار گيرد كه از شرايط فعلي برخوردار شود و يك درصد هم از اجراي اين موافقتنامه استثنا باشد.
صافدل همچنين گفت: تجارت ترجيحي با كشورهاي گروه دي هشت مورد بررسي قرار گرفته و به زودي اجرايي مي‌شود.
وي همچنين ميزان صادرات غير نفتي را در نيمه نخست امسال 21 ميليارد دلار و به وزن 37 ميليون تن اعلام كرد و گفت: به استثناي كالاهايي كه پايه نفتي ندارند بقيه كالاها رشد 29 درصدي داشته‌اند و روند صادرات محصولات پتروشيمي و ميعانات گازي در شهريورماه كمي بهبود يافته است.
كالاهاي لوكس به هيچ عنوان ارز مرجع نمي گيرند
صافدل با تاكيد بر اينكه كالاهاي لوكس به هيچ عنوان ارز مرجع يا ارز مبادلاتي نمي گيرند، گفت: دولت برنامه اي براي حمايت از واردات كالاهاي لوكس ندارد.
معاون وزير صنعت معدن و تجارت در مورد عدم تبعيت بانك ها از اختصاص ارز به واردكنندگان تاييد شده در اتاق مبادلات ارزي نيز گفت: نمايندگان بانك هاي عامل در اين مركز مستقرند و اگر مشتري ريال ارز اتاق مبادله را تامين كند ،حتما در مدت زماني كوتاهي مي تواند ارز دريافت كند.
وي در خصوص واردات خودروهاي لوكس و ثبت سفارش آنها نيز گفت: ممكن است خودروهايي كه با ارز 1226 ثبت سفارش شده، در گذشته ارز مرجع دريافت كرده باشند اما مراحل قيمت گذاري آنها بايد از سوي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان قيمت گذاري شود.
به گفته وي، واردات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش پيدا كرده و البته اگر ارز مرجع استفاده شده باشد، گمرك موظف است تا قبل از ترخيص مراتب را به سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان اعلام كرده و واردكننده نيز در شبكه نظارت شده سازمان حمايت، خودروي ترخيص شده را توزيع كند.
3939
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 251218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • چشمان بیدار IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    1 1
    باسلام ارزآزادراکجاتهیه کنند؟باچه قیمتی میشه تهیه کرد؟آخه کسی جرات نمیکنه آزاد بفروشد!میگن میخوان اعدام کنند!
  • بدون نام IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    3 0
    حالا که یه وام 10 میلیونی گرفتم میخواستم یه کار کامپیوتری راه بندازم اینجوری شد؟! اولویت 9 هم که ارز نمیگیره!!!! یه 4 تا کامپیوتر واسه دفترم بگیرم پول وام تموم میشه!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
    9 0
    جالبه یخچال ، کولر ، لب تاپ و کامپیوتر کالاهای لوکس محسوب میشوند!
  • بدون نام IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
    7 0
    اخه کجای دنیا موبایل وکامپیوتر جزء کالای لوکس و غیر ضروری به حساب می اید ؟؟؟؟؟
  • J US ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
    5 0
    نگاهي به اولويت 9 بندازين اين كه از همه واجبتره كجاس لوكسه؟!
  • بدون نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
    6 0
    بجای رایانه از چرتکه که محصول خودمونه استفاده می کنیم.