از اهداف اردوها آشنایی باجامعه و ارزشها و تمرین کارجمعی و همزیستی و معاضدت و دهها عنوان دیگربرشمرده میشود. اما مشکل این است که هیچ ارزیابی مشخصی وجودندارد که میزان دستیابی به اهداف دراین اردوهارا روشن سازد.
مهم تراز آنچه گذشت موضوع محوری دیگری هم وجود دارد و آن این است این که ارگانهای مختلف برای کارفرهنگی مدارس راانتخاب میکنند و دانش آموزان بعضا سیاهی لشگر کارهای فرهنگی انها میشوند ووقتی دراین گونه مراسم حادثه ای پیش می آید کسی پاسخگو نخواهد بود و مسئولیت بین دستگاههالوث میشود .
آموزش و پرورش برای رفع مشکل باید مواردی مانند نکات زیررابررسی کرده و تدبیر لازم رااتخاذکند:
1- ارزیابی میزان تاثیر اردوها بردانش آموزان و نیزتحقق اهداف از پیش تعیین شده.
2-بررسی میزان همه گیربودن و توزیع یکنواخت امکانات اردویی برای همه مدارس.
3-مشخص کردن میزان اثرنامطلوب اردوهابر برنامه آموزشی دروسی که درروزهای برگزاری اردوها تعطیل میشوند.
4- بررسی موارد نادر ولی قابل اعتنای مشکلات اخلاقی و تربیتی پیش آمده درخلال اردوها و کفایت مربیان در جلوگیری از به وجود آمدن اینگونه موارد.
5-میزان نظارت دستگاه آموزش و پرورش بر اردوهایی که سایر دستگاهها برای دانش آموزان تشکیل میدهند.
6-استاندارد انتخاب خودرو وتغذیه و برنامه های پشتیبانی اردوها .( هم اکنون نیز مواردی وجود دارد که یا کافی نیست و نیاز به تجدیدنظر دارد یا این که درست اجرانمی شود)
7-......
آموزش و پرورش برای اردوهایی که که سایر دستگاهها اجرا میکنند نمی تواند ازخود سلب مسئولیت کند و ضرورت دارد تدبیری بیندیشد تا ارگانهای مختلفی که به امانتها مردم دردست آموزش و پرورش ارائه خدمت میکنند باامکانات کامل از نظر ایمنی ( وسائط نقلیه-فضای اردوگاه ازنظر امنیت و آتش سوزی و......- غذا و........) خدمات خودراارائه دهند
نظر شما