۰ نفر
۹ آبان ۱۳۹۱ - ۲۳:۰۳

در دهه 80، امار مرگ ناشی از برق، سیر صعودی داشت به نحوی که این آمار از حدود 400 فوتی در سال 1380 به 750 فوتی در سال 1389 رسیده‌ است.

به گزارش خبرآنلاین؛ در حالی که توجه کمی به آماری که از حوادث برق گرفتگی منتشر می‌شود، اما این موضوع نیز مانند سایر حوادث دیگر اهمیت زیادی دارد و نباید به سادگی از کنار آن گذشت. تلفات ناشی از این حوادث را با کمی آگاهی بخشی بیشتر و با رعایت نکات ایمنی می‌توان کاهش داد و از وقوعش پیشگیری کرد تا سرمایه‌های انسانی حفظ شده و خانواده‌های زیادی داغدار نشوند.

بر اساس تازه ترین گزارشها از سازمان پزشکی قانونی، در شش ماهه نخست امسال 352 نفر بر اثر برق گرفتگی در کشور جان باختند، البته خوشبختانه این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که تعداد فوتی های برق‌گرفتگی 388 مورد بود، 9.3 درصد کاهش یافته است.

از کل موارد برق گرفتگی در نیمه اول امسال 314 نفر مرد و 38 نفر زن بودند، این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر برق گرفتگی در نیمه اول سال قبل 349 و تعداد زنان 39 نفر بود.

بر اساس این گزارش در شش ماه نخست امسال بیشترین موارد برق گرفتگی با 75 مورد در شهریور ماه و کمترین آن با 36 مورد در فروردین ماه ثبت شده ‌است. همچنین در این مدت استان‌های تهران ( 55 نفر)، خوزستان (46 نفر) و فارس (26 نفر) دارای بیشترین و استان‌های ایلام و سمنان (هر کدام با یک نفر)، مرکزی (دو نفر) دارای کمترین مرگ ناشی از برق‌گرفتگی بوده‌اند. استان خراسان جنوبی هیچ مورد مرگ بر اثر برق گرفتگی در شش ماهه نخست امسال نداشته‌ است.

 

خطر کجاست؟

بررسی‌های انجام شده در سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد که اغلب این حوادث به دلیل عدم آشنایی با اصول پیشگیری از وقوع برق گرفتگی و اصل کلی برق گرفتگی، یعنی عبور جریان برق از بدن به زمین رخ می‌دهد. قبول و رعایت استانداردهای بین‌المللی موجود و اجرای دستورالعمل‌های مربوطه در جلوگیری از خطرات برق گرفتگی بسیار موثر است که کشورهای پیشرفته آن را رعایت و تعداد سوانح برق گرفتگی را تا حد امکان کاهش می‌دهند. خطرات برق گرفتگی در وسایل زیر در صورت نداشتن سیستم حفاظتی زمین (سیستم ارت) و در صورت فرسودگی ایزولاسیون و تماس مستقیم با کابل برق بسیار زیاد و حتمی است:

-1 تمامی لوله کشی های آب وکلیه فلزات در ساختمان که غافلگیرترین و بالاترین خطرات را دارند.

-2 پمپ های آب برای استخر و مصارف خانگی، پارک ها و نیز در کشاورزی و..

-3 جراغ های استخر که نباید بیش از 24 ولت باشند.

-4 تمامی چراغ ها و پایه چراغ های حیاط و روشنای پارک ها، وسایل فلزی از قبیل پل و نرده و غیره در معابر.

-5 تمامی کولرهای آبی و کولر های گازی.

-6 کوره ها و ماشین های برقی که برای پخت نان وغیره که با رطوبت همراه باشد.

-7 چرخ وفلک و کلیه وسایل تفریحی در پارک ها.

-8 سماور و پلوپز برقی، بخاری برقی، ماشین رختشویی و سایر لوازم فلزی آشپزخانه.

-9 وان و دوش در حمام به خصوص پمپ های وان جکوزی، در و پنجره و سایر وسایل فلزی در حمام، سیم کشی و کابل کشی پریزهای منازل و کارگاه ها.

-10 تمامی ماشین آلات در صنایع و وسایل دیگر الکتریکی.

-11 تمامی دستگاه های بیمارستان و اطاق عمل و دستگا ههای دندان پزشکی.

47234

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 254915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۰۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    1 0
    چه دلیلی داره گه در ایران همچون در امریکا آز برق .۱۱ به جای ۲۲. استفاده نمیشه؟