مدیر کل بورس و امور دانشجویان خارج از کشور وزارت علوم می گوید: در بحث ارز دانشجویی بانک ها رویه یکسانی ندارند. با ابنک مرکزی چندین جلسه داشتیم و مشکلات را عنوان کردیم، اما هنوز استقبالی از پیشنهادهای ما نشده است.

امید کریمی، محمد حسین نجاتی: مسئولان وزارت علوم دل پری از بانک مرکزی دارند. نوسانات نرخ ارز در کشور و دست خالی بانک مرکزی برای ترزیق ارز علاوه بر بخش های صنعتی و اقتصادی کشور، ماه هاست دریافت ارز دانشجویی را هم با مصائب خاص خود همراه کرده است. در این میان هستند بسیاری از دانشجویان ایرانی در خارج از کشور که با سودای دلار هزار تومانی از کشور خارج شده اند و سربزنگاه تحصیل خود در دانشگاه های خارجی با دلار 3 هزار تومانی مواجه شده اند. امید آنها برای دریافت ارز دولتی هم همچون نوسانات نرخ ارز در کشور روند ثابتی نداشته است.

حسن مسلمی نائینی، مدیر کل بورس و امور دانشجویان خارج از کشور با حضور در غرفه گروه رسانه ای خبر در نمایشگاه مطبوعات، حرف و عمل بانک مرکزی را برای پرداخت ارز دانشجویی متفاوت داسنت. او گفت: روند کنونی پرداخت ارز دانشجویی به احتمال زیادی باعث مهاجرت نخبگان و دانشجویان ایرانی و منصرف شدن آنها برای بازگشت به کشور می شود. اگر 20 درصد از دانشجویان غیر بورسیه ای که از کشور خارج می شود به کشور بازگردند به نظر من خیلی آمار خوبی است، ما باید بستر جذب را اماده کنیم.

مدیر کل بورس وزارت علوم همچنین در رابطه با چگونگی تخصیص ارز دانشجویی از سوی بانک مرکزی توضیحاتی داد.

گفتگوی خبرآنلاین با او را بخوانید؛

 

آشفته بازار ارز دانشجویی صدای دانشجو ها را در آورده و به نظر می رسد وزارت علوم هم عملا کنترل این وضعیت از دست اش خارج شده، دلیل این وضعیت، چیست و چه اقداماتی برای رفع مشکلات دانشجویان انجام داده اید؟

همانطور که می دانید وضعیت ارز و مسئولیت مستقیم آن با بانک مرکزی است. بانک مرکزی بخش نامه ها را صادر می کند و ما هم براساس بخش نامه آن عمل می کنیم، وظیفه ای که دراین رابطه برای ما تعیین کرده اند، معرفی دانشجو به عنوان کسی است که در دانشگاه های معتبر دنیا درس می خواند و نیاز به ارز دانشجویی دارد. بر همین اساس ما وظایف خود را انجام می دهیم و مشکل از آنجایی سرچشمه می گیرد که بانک مرکزی بر اساس بخش نامه های خود عمل نمی کند.


یعنی بخش نامه های بانک مرکزی از سوی بانک ها اجرا نمی شود؟
بله. متاسفانه سیاست روشن و یکسانی برای پرداخت ارز وجود ندارد. در حال حاضر یکی از ایرادات پرداخت ارز دانشجویی از سوی بانک مرکزی این است که بر اساس بخشنامه بانک مرکزی ماهانه هزار دلار به دانشجو بدهیم ما اعتراضی به این نکته داشتیم و عنوان کردیم در برخی کشورها لازم نیست ماهانه هزار دلار به دانشجو ها پرداخت شود.


مثلا چه کشور هایی؟
کشورهایی در آسیای میانه که قطعا ارزان تر از کشور های مثل آمریکا واسترالیا هستند و به دوستان در بانک مرکزی گفتیم که به همه دانشجوها در هر کشور به یک شکل و به یک اندازه ارز ندهید اما متاسفانه طی سال های اخیر شاهد بودیم بانک مرکزی طبق آنچه که در بخش نامه هایش می نویسد عمل نمی کند. بانک ها هم عمل نمی کنند. در بخش نامه بانک مرکزی به عنوان نمونه مطرح شده است که سالانه حداکثر 15 هزار دلار به عنوان شهریه به دانشجویان باید بدهد. به همین دلیل حدودا ماهیانه هزار دلار پرداخت می کند. البته دانشجویان معترض هستند. ضمن اینکه همه این میزان ارز از سوی بانک ها اختصاص پیدا نمی کند و بانک ها در بهترین حالت تنها هرماه هزار دلار به دانشجویان پرداخت می کنند. متاسفانه بانک ها رویه یکسانی ندارند. ما تا حالا با بانک مرکزی چندین جلسه داشتیم و مشکلات را عنوان کردیم، اما هنوز استقبالی از انتقادات و پیشنهادهای ما نشده است.


اگر به جای بانک مرکزی تمامی مراحل این طرح دست وزارت علوم بود، الان دانشجویان مشکلی نداشتند؟
ببینید، اوضاع در وزارت علوم هم تعریفی نیست، ما الان سهمیه ارزی برای دانشجویان نداریم و بودجه هایمان ریالی است و یکی از مشکلات ما این است که بخشی از این بودجه ما برای بورسیه که ریال است از سوی بانک مرکزی تبدیل به دلار نمی شود. ما باید ارز دانشجویی را به سمتی ببریم که دانشجو ها بسته به نوع هزینه ها در کشور های مختلف میزانی از ارز دانشجویی را دریافت کنند در حالی که اینطور نیست و دانشجویی که در مالزی درس می خواند به همان اندازه ارز دریافت می کند که دانشجویی در امریکا دریافت می کند که این مسئله اصلا در نوع خود منطقی نیست.

 


هم اکنون گران ترین و ارزان کشور ها برای تحصیل دانشجویان ایرانی که به میزان متفاوتی نیاز به ارز دانشجویی دارند کدامند؟
استرالیا، آمریکا و کانادا و انگلیس که البته الان دانشجو نمی فرستیم و ارزان ترین ها نیز چین و روسیه است که متاسفانه از سوی بانک مرکزی به کلیه این کشور ها به یک میزان ارز داده می شود.


تعداد معرفی نامه دانشجویان از جانب شما به بانک مرکزی چه تعداد بوده است؟
ما 70 هزار دانشجو را طی یک سال (از آبان 90 تا آبان 91) به بانک مرکزی معرفی کردیم که به طور میانگین هر کدام 6 تا 10 هزار دلار گرفته اند. اما نمی توان گفت که همه نیاز ها را برطرف کرده است و می توان گفت خیلی ها هزینه های مربوط به همراه خود و شهریه های دانشگاه شان را دریافت نکرده اند. به طور کلی رقمی در حدود 600 تا 700 میلیون دلار هزینه شده است که معادل با یک و سه دهم درصد کل ارز موجود در کشور است.


برخی از کاربران ما می نویسند وقتی که خیلی از دانشجویان خارجی از ارز دانشجویی استفاده می کنند و دیگر به کشور برنمی گردند، چه دلیلی وجود دارد به آنها ارز تعلق گیرد و ما از کمترین امکانات محروم باشیم.
در حال حاضر 50 درصد اعضای هیات علمی ما استاد به بالا بدون هیچ بورسی از ایران به خارج از کشور رفته اند و به کشور بازگشته اند. اکنون هم در حال تدریس در دانشگاه های ایران هستند. ما می دانیم که تعدادی از این دانشجویان بر می گردند، من فکر می کنم که اگر ما برخورد خوبی داشته باشیم و بستر خوبی برای جذب آنها داشته باشیم، خیلی از آنها باز می گردند.


شما قبول دارید که خیلی از مشکلات موجود مانند عدم اختصاص مطلوب ارز دانشجویی باعث مهاجرت نخبگان و جوانان کشور یا برنگشتن آنها به کشور و تبعیت از کشور های دیگر می شود؟
احتمال قوی دارد و احتمال دارد در روحیه شان تاثیر بگذارد و به نظر من این برخورد با دانشجویان این کشور برخورد خوبی نیست، مثلا شما حساب کنید، سه سال پیش از کشور خارج شده اید، با این دید که نهایتا با دلار هزار تومانی درس خودتان را تمام می کنید، چون با برنامه به خارج از کشور رفته اید. اما بی برنامگی در پرداخت ارز دانشجویی برنامه درسی شما به هم بزند.


و شاید هم دیگر فکری برای بازگشت به کشور نداشته باشند
بله.

 

چند درصد دانشجویان غیربورسیه به ایران بر می گردند؟

اگر 20 درصد از دانشجویان غیر بورسیه ای که از کشور خارج می شود به کشور بازگردند به نظر من خیلی آمار خوبی است، ما باید بستر جذب را اماده کنیم. البته به نظرم اکنون بیشتر از 20 درصد برمی گردند.

 

آقای دکتر، در چند سال گذشته از سوی مسوولان وزارت علوم بسیار گفته شده است که دلیل ندارد دانش آموزان ایرانی برای دوره کارشناسی به کشورهای خارجی بروند. اما واقعا این اتفاق افتاده است. زیاد هم افتاده. از طرفی همین تب رسانه ای تصمیم به حذف ارز دانشجویی دوره کارشناسی را تشدید می کند. واقعا تحصیل در دوره کارشناسی دانشگاه های خارج از کشور اشتباه است؟

 ببینید من وقتی بررسی می کنم دنبال چه رشته هایی رفته اند، خیلی عجیب است؛ حقوق، حسابداری، رشته های فناوری اطلاعات، معماری، کامپیوتر. ظرفیت این رشته ها در کشور متاسفانه کم است.

 

پس چرا این همه تبلیغ می شود که ایرانی برای تحصیل در دوره های کارشناسی به خارج از کشور نروند و دانشگاه ها ظرفیت پذیرش همه متقاضیان را دارند؟

خب ما باید برویم در دانشگاه های غیرانتفاعی و آنها را به این رشته های پر متقاضی مجهز کنیم.

 

دانشگاه های غیر دولتی، عمدتا به سمت رشته هایی رفته اند که هزینه زیادی ندارد، مثلا آزمایشگاه نمی خواهد. حتی در دوره کارشناسی ارشد هم همین است. مثال می زنم؛ در چندتا از واحدهای دانشگاه آزاد، اولین رشته ای که برای کارشناسی ارشد انتخاب شده است، تاریخ است.

خب این اشتباه است. دانشگاه غیر انتفاعی رشته تاسیسات زیاد است. اما اگر بیایند رشته نرم افزار بگذارند. عضو هیات علمی هم داریم برایش. حدود 280 دانشگاه غیرانتفعی داریم، 100 هزارتا صندلی خالی دارند. ضرر هم می دهند. خب باید به اینها در حد لیسانس، مجوز رشته های پر استقبال به اینها بدهند.

 

فقط به همین دلیل برای دوره های کارشناسی، هنوز ایرانی ها به دانشگاه های خارجی می روند؟

یکی از دلایل هم از ترس کنکور است؛ که اگر کنکور بدهیم، قبول نمی شویم. به همین دلیل خانواده ها قبل از دیپلم بچه ها را می فرستند انطرف. اکنون 7هزار نفر دانش آموز ایرانی در مالزی مشغول به تحصیل هستند. جالب اینجاست که لیسانسش هم غیرمعتبر است. جدیدا این اتفاق افتاده است. اما وقتی از اینها می پرسی که مگر نمی خواهی برگردی، می گویند می خواهیم برویم بالاتر تجصیل کنیم، بعد هم برویم کشورهای پیشرفته.

 

بیشترین دانشجوی بورس ایران در کدام کشورهاست؟

تنها کشوری که ممنوع است و دانشجوی بورسیه نمی فرستیم، انگلستان است. تمام کشورها می روند. در استرالیا بیشترین بورس را داریم. پس از آن در اروپا کشورهای اروپایی، آلمان و هلند هستند. در آمریکا و کانادا هم سال گذشته تعدادی دانشجوی بورس اعزام شدند.

 

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام CA ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    50 1
    چقدر واقعا جوابهایی که داده مرتبطند با سوالها!! یه مشکل عمده دیگه ای که باعث عدم بازگشت دانش آموخته های خارج میشه اینه که دانشجوهای دکترایی که با وثیقه سربازی رفتن خارج، ترجیح میدن که برنگردن حتی با وجود این که می دونن دیگه نمی تونن برن ایران. (یعنی اگه برن به عنوان غایب هزاران مشکل براشون پیش میاد) دلیل اصلیش هم اینه که می دونن برگردن کشور، باید برن تو کانال سربازی و داستانهایی که همه می دونن. واقعا این دوسال هیچ تناسبی با اون اندوخته ی آکادمیک یک فارغ التحصیل دکتری نداره و فرصتهای بی شماری رو توی بازار کار (هم در داخل و هم خارج) از دست میدن. طرح سربازی وزارت علوم هم که انگار مال یه "افراد خاصی" هستش.
  • مهدی IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    33 1
    دانشجویان غیر بورسیه به کنار...جناب آقای ملا باشی نامه های ارزی و معرفی به بانک دانشجویان بورسیه رو هم امضا نمی کنند...واقعا خسته کننده شده این روند جناب آقای مسلمی نائینی...اخیرا هم که دیگه تلفن ها رو هم کارمندا جواب نمیدن...ای کاش یه نفر پیدا می شد و ترتیب اثر می داد...ای کاش یکی از نماینده های طراح سوال این مساله رو هم از رئیس جمهور می پرسید...البته اگر قشری به نام دانشجو وجود داره به جز زمان هایی که نیاز داریم به اسمش!!! حرفا و تعریفای زبونی آنچنانی نمیخواد این قشر، توجه عملی می خواد...البته اگر گوش شنوایی باشد!
  • hamid IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    14 2
    آیا ارگان یا شخصی به نحوه بورس دانشجویان داخل و بورس دانشجویان خارج نظارت می کند. بر اساس چه معیارهایی با دانشجویان را برای تحصیل در خارج انتخاب می کنیم. از 2 سال پیش روند انتخاب این دانشجویان بسیار بی بندوبار بوده است. متاسفانه از همان سال دانشجویانی که از لحاظ علمی در سطح پایینی هستند و نمی توانند با آزمون وارد دانشگاه شود و دکتری اخذ کنند. فقط و فقط با انجام یک مصاحبه بورس خارج کشور دریافت می کنند. این چه انتخابی است؟ چرا در حق آن افرادی که با تلاش خودشان به تحصیل ادامه می دهند و حتی تا پایان تحصیل خود پولی دریافت نمی کنند و با سختی فراوان دکتر اخذ می کنند, اجحاف می کنید. تازه همین دانشجویان متاسفانه پس از اتمام تحصیلات نمی توانند در جایی استخدام شوند. این چه شاخصی است؟این چه انتخابی است؟
  • بدون نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    10 0
    آقای دکتر، در چند سال گذشته از سوی مسوولان وزارت علوم بسیار گفته شده است که دلیل ندارد دانش آموزان ایرانی برای دوره کارشناسی به کشورهای خارجی بروند. اما واقعا این اتفاق افتاده است. زیاد هم افتاده. از طرفی همین طب رسانه ای تصمیم به حذف ارز دانشجویی دوره کارشناسی را تشدید می کند. واقعا تحصیل در دوره کارشناسی دانشگاه های خارج از کشور اشتباه است؟ ببینید من وقتی بررسی می کنم دنبال چه رشته هایی رفته اند، خیلی عجیب است؛ حقوق، حسابداری، رشته های فناوری اطلاعات، معماری، کامپیوتر. ظرفیت این رشته ها در کشور متاسفانه کم است. خيلي خيلي كم است از هركووم 1 ميليون نفر وردارين آقاي دكتر اطلاع داريد همين الان هم خيلي از بورسيه هاي سالهاي گذشته بيكار و علافند. يا با مدرك تخصصي بايد براي كار جون بكنن؟
  • مهدی IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    7 0
    من یه سوال دارم از هر کسی که فکر میکنه تو دولت مخاطب حرف من قرار میگیره. آیا بانک مرکزی و وزارت علوم از هم جدا هستن؟! این مال یه دولته و اون مال یه دولت دیگه؟! اصلا مسئولینشون همدیگه رو نمیبینن هیچوقت؟! اصلا خود وزیر کجاست و چرا حرفی در این خصوص نمیزنه؟ رئیس کل بانک مرکزی چی؟ یا قبول داریم یه جماعتی به نام دانشجو رو یا نه! یا واقعا اینایی رو که بورس می کنیم قابلیت و لیاقت دارن یا نه! اینا که دیگه از این دانشگاه های تازه تاسیس و هاوایی! مدرک نگرفتن. همشون دارن تو بهترین دانشگاه های این مملکت دکترا می خونن که بورسیه میشن. اونم بورسیه خود وزارت علوم! یعنی هیات علمی! یعنی برمیگردن! یعنی استاد دانشگاه های همین مملکتن! واقعا کسی میشنوه این حرفا رو؟!گوش شنوایی هست؟! خدایا.....
  • بدون نام MY ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    12 0
    آیا کسانی که در راس این امور قرار دارند با مشکلات آشنا نیستند؟ شما که میگید بانکها هم هماهنگ نیستند و حتی این بی نظمی به داخل وزارت علوم هم سرایت کرده! این میدونید یعنی چی؟ وقتی یک نفر در عرض یک هفته تو یه شهر میگیره ارزشو و دیگری در مدت یک ماه نوبت وا میسته و در نهایت با مخالفت بانک روبرو میشه واقعا میدونید یعنی چی؟ اصلا مهم هست این چیزها واسه شما؟؟؟ دقیقا میایین در موقع امتحانات و سختی شرایط درسی بحران ارز رو اضافه میکنید میدونید یعنی چی؟ قطعا میدونید یعنی چی، ....
  • بدون نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    3 0
    گل گفته اند! "در حال حاضر 50 درصد اعضای هیات علمی ما استاد به بالا بدون هیچ بورسی از ایران به خارج از کشور رفته اند و به کشور بازگشته اند. اکنون هم در حال تدریس در دانشگاه های ایران هستند. ما می دانیم که تعدادی از این دانشجویان بر می گردند، من فکر می کنم که اگر ما برخورد خوبی داشته باشیم و بستر خوبی برای جذب آنها داشته باشیم، خیلی از آنها باز می گردند." "اگر 20 درصد از دانشجویان غیر بورسیه ای که از کشور خارج می شود به کشور بازگردند به نظر من خیلی آمار خوبی است، ما باید بستر جذب را آماده کنیم. البته به نظرم اکنون بیشتر از 20 درصد برمی گردند."
  • امیر PH ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    7 0
    ایشان میگویند اگر 20 % از دانشجویان برگردند آمار خوبی است !!! سوالم اینجاست که کجا برگردند !؟ بقیه تحصیل در ایران انجام دهند !! بسیار خوب اما مشکل اینجاست که وقتی با قیمت های نجومی دانشگاه های بین المللی که قرار بود برای جذب دانشجو از خارج و جلوگیری از خروج ارز صورت گیرد عطایش را به اقایش میبخشند ! دانشجوی سال 4 دندانپزشکی تصمیم به ادامه تحصیل در ایران را کرده بود با جواب اینکه باید از اول (سال اول) بخوانی روبرو شد هزینه نجومی برای شهریه پیشکش !
  • lمحمد US ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    6 0
    بنظر بنده که پسرم الان در یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا مشغول به تحصیل میباشد و با همه مشکلات از نزدیک آشنایی دارم راه حل منطقی همین است که بارها گفته شده و آن ایجاد بستر مناسب برای بازگشت است ولی متأسفانه اینقدر تبصره و شرط گذاشته اند که امکان بازگشت را عملاً سلب کرده اند . از قبیل شرط معدل کتبی و کل بالا یا امتحان در آزمون های دشوار و اخذ شهریه های خیلی بالا در فرایند انتقال دانشجو و و و .... اگر اینها اصلاح شود چرا دانشجو ها به کشور برنگردند . ولی اینها فقط یه چیز کلی می گن ولی خبری از تسهیلات و آسان سازی شرایط انتقال نیست وگرنه نه بیست درصد بلکه هشتاد درصد هم بر میگردند .
  • بدون نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    22 6
    بابا ارزو ميدن هيوندا وارد ميكنن، واسه چي بدن به شما دانشجويا ....
  • دانشجوی غیربورسیه IN ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    16 1
    ایا انصاف است دانشجویانی که چند سال پیش با ارز 1000 تومان امده اند در غربت ,حالا ارز نگیرند؟تازه مگر دولت فکر می کند اتاق ارزی قیمت متعادل دارد؟کجای این مبلغ ارزان است که اینهمه روی دانشجویان سرگردان منت می گذارند؟ایا واقعا دانشجو برای شما مهم است؟خدایا ......
  • مهندس مكانيك EU ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    15 0
    دوستان دانشجوي خارجي خوب ؛ پيشنهاد ميكنم برنگرديد چون اينجا همش فكر ميكنند دانشجو بايد همه كتاب رو تو مغزش كنه ٢٤ ساعت وبره امتحان بده...نميگم تحصيلات اكادميك اينجا سطحش بالاتر است يا پايين ولي دانشجو هم ادم هست و بايد زندگي كنه...انسان سالم نياز به تفريح و سرگرمي و ارامش و تجربه هاي جديد و جالب هم داره.كه در اينجا كمترهست. و اگر هم هست با استرس همراست..من كشورهاي ديگه كه رفتم ديدم دوستانم هم زندگي ميكنن هم درس ميخونن و هم كلي دوستان جالب خارجي دارن كه بعدها همين ارتباطات كلي كمكشون ميكنه كه كارها و بزينس هاي مختلفي باهم انجام بدن..اينجا هنوز يك سري افراد بدون هيچ منطقي به قشر تحصيل كرده تو همين دانشگاها و بيرون جامعه ميگويند دختر پسر كنار هم نشينيد و و خيلي مثال هاي ديگه .كه ميدونيد
  • دانشجوی دکتری IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    5 0
    من دانشجوی دکتری و بورسیه داخل هستم. برای فرصت مطالعاتی شش ماهه اقدام کردم و همه مراحل رو برای دریافت ارز انجام دادم ولی هنوز خبری از نیست. حالا مجبور شدم از بازار دلالی آزاد ارز 3300 بخرم. طلاهای همسرم رو فروختم و کلی هم قرض کردم. من نمی دونم اخه 6000 دلار برای حمایت برای دانشجوی دکتری فنی خیلی زیاده؟ متاسفانه دانشگاه های ما امکانات مناسب ندارند و ما مجبوریم از امکانات دانشگاه های خارجی استفاده کنیم. لطفا اگه میتونید این موضوع را به گوش مسولان بخصوص رئیس بانک مرکزی و رئیس جمهور برسانید.
  • بورسیه IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۹
    7 0
    من بورسیه هیات علمی یکی از دانشگاههای دولتی ایران هستم حکم بورسم از 1/1/1390 صادر شده هنوز که هنوزه یک ریال از مقرری بورس بنده را نداده اند. بیش از 50 بار رفتم وزارت علوم پیش مسئولان مربوطه اما دریغ از یک پاسخ قانع کننده... راستی اینم بگم قرارداده خونمون تا آخر ماه آبان تموم می شه صاحبخونه هم 10 میلیون برده رو رهن خونه.... حالا بیا دکترا بخوان دانشگاه تهران، تربیت مدرس .... تحصیل کن..... سیگار میفروختم وضعم بهتر بود.