انجمن نساجی با ارائه نامه ای به رسانه ها خواستار تجدیدنظر مسوولان در ممنوع شدن صادرات محصولاتی که مواد اولیه آنها از ارزمرجع تامین می شود، شد.

در این نامه آمده است:در پی اعتراضات مکرر فعالان صنعتی و علی‌الخصوص صاحبان صنایع نساجی در خصوص عدم عرضه مناسب مواد اولیه مورد نیازآنها در بورس کالا که موجب کمبود شدید این مواد در خطوط تولیدی صنایع به ویژه صنایع نساجی شده بود، صدور بخشنامه اخیر سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان درخصوص ممنوعیت صادرات 52 قلم کالا، کورسوی امیدی در دل صنعتگران ایجاد کرد که شاید با جلوگیری از صادرات این کالاها عرضه داخلی بیشتر شده موجبات رونق تولید، حفظ اشتغال پایدار، افزایش تولید ناخالص داخلی، افزایش صادرات محصول واحدهای پایین دستی، کاهش رشد نرخ تورم در ماه‎های آتی و نهایتاً افزایش رفاه عمومی فراهم شود.

اما متأسفانه با توجه به تفاهم‌نامه همکاری فی مابین سازمان حمایت و گمرک ، همزمان صادرات کالاهایی که برای واردات مواد اولیه آن‌ها ارز مرجع تخصیص داده شده نیز ممنوع و با توجه به عدم امکان تشخیص این کالاها توسط گمرک، منوط به اخذ مجوز از این سازمان شده است. لذا طی روزهای اخیر شاهد جلوگیری از صادرات کلیه محصولات تولیدی کشور بوده‌ایم.
این در حالی است که در حال حاضر با توجه به شرایط رکود تورمی جامعه، طیف گسترده‌ای از محصولات صنایع نساجی در بازارهای صادراتی به فروش رسیده و از این طریق چرخه فعالیت بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی به گردش درآمده و در شرایط فعلی مقادیر متنابهی نیز ارز حاصل می‌گردد. حال آنکه با جلوگیری از صادرات این محصولات، تهدیدات جدی‌تری گریبان این صنایع را خواهد گرفت چراکه از یک سو اعتماد مشتریان بین‌المللی خود را از دست داده و از سوی دیگر مجبور به کاهش بیشتر تولید و در نتیجه کاهش خرید مواد اولیه که همان محصولات مجتمع‌های پتروشیمی است، خواهند شد که این امر نیز بهانه‌ای جدید برای صادرات مواد اولیه مورد نیاز این صنایع و عدم عرضه آن‌ها در بازار داخلی را فراهم می‌آورد.
انجمن صنایع نساجی ایران بارها عنوان کرده که با خام فروشی موادی که مورد نیاز صنایع داخلی است، مادامی‌که نیاز این صنایع مرتفع نشده باشد، مخالف بوده و به نمایندگی از خیل عظیم صنعتگران صنایع نساجی کشور به مسوولان امر در خصوص خطرات ناشی از تصمیمات عجولانه و بدون صرف زمان برای کارشناسی هشدار داده و اعلام می‌دارد چنانچه هرچه سریعتر نسبت به از میان برداشتن موانع ایجاد شده در صادرات محصولات فرآوری شده اقدام نشود؛ خسارات جبران‌ناپذیر به پیکره صنعت کشور به ویژه صنایع نساجی وارد خواهد آمد.
/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =