کنگره بزرگداشت مقام علمی و عرفانی آیت‌الله سیدعلی‌آقا قاضی(ره) روزهای پانزدهم و شانزدهم آبان ماه سال جاری با حضور علما و اساتید حوزه و دانشگاه در تبریز برگزار شد.

برخی از شخصیت های برجسته دینی به بیان نظر خود درباره این چهره برجسته علمی و دینی پرداختند که گزیده ای از نظراتشان را در این جدول می خوانید.
شخصیت ها
بخش هایی از بیانات برخی از بزرگان درباره مقام علمی و عرفانی آیت‌الله سیدعلی‌آقا قاضی
 
 
 
 
 
آیت الله سید علی خامنه ای (رهبرمعظم انقلاب اسلامی)
مرحوم آقای قاضی،میرزا علی آقای قاضی، یکی از حسنات دهر است، یعنی واقعاً شخصیت برجسته علمی  و عملی مرحوم آقای قاضی، حالا اگر نگوییم بی‌نظیر، حقاً در بین بزرگان کم‌نظیر است‌. 
 خب، ایشان علاوه بر مقامات معنوی و عرفانی خودشان، شاگردان زیادی را هم تربیت کردند که این خیلی با‌ ارزش است؛ شخصیت های بزرگی که ما بعضی از این‌ها را ملاقات کردیم، زیارت کردیم، مرحوم آقای طباطبایی، مرحوم آقای سید محمد حسن الهی، اخوی ایشان، مرحوم آقای آمیرزا ابراهیم شریفی - که داماد مرحوم آقای قاضی در زابل بودند و جزو شاگردان برجسته  آقای قاضی بودند، مرحوم آقای حاج شیخ عباس قوچانی و در این اواخر هم مرحوم آقای بهجت؛ بزرگان دیگری هم بودند، مثل مرحوم آقای حاج شیخ محمد تقی آملی، مرحوم آقای حاج شیخ علی محمد بروجردی و شخصیت های متعدد دیگر. 
 
 
 
آیت‌الله سیدمحمد خامنه‌ای
مشاهیر و عرفای بسیاری از آذربایجان برخاسته‌اند که الگوی خوبی برای عموم مردم و به ویژه جوانان هستند. بزرگان دینی همچون ارکان و ستون‌های یک جامعه هستند و جوانی که به دنبال الگویی برای خود است باید برای پیدا کردن این الگوها مشکلی نداشته و همواره یاد و خاطره این علما در جامعه باشد. هر وقت به یاد آیت‌الله قاضی می‌افتم، به یاد حیات طیبه می‌افتم زیرا زندگی ایشان پر از مصادیق حیات طیبه است، ایشان به دعوت و فرمان الهی جواب مثبت داده و با تمام وجود در راه حق تلاش کرده‌اند. تربیت شاگردان بزرگی همچون علامه طباطبایی از ثمرات این عالم بزرگ است و ایشان یکی از معلمان بزرگ اخلاق، برای تمام مردم هستند.
 
 
 
 آیت‌الله‌ سبحانی
امروز ما برای شناساندن اساتید اخلاق و دور کردن افراد از استادنماها نیاز به ارائه الگوهایی داریم که مرحوم آیت‌الله حاج سیدعلی قاضی، بهترین الگو در این زمینه به شمار می‌رود. مرحوم علامه طباطبایی از آقای سیدعلی آقای قاضی که این همایش برای بزرگداشت وی برپا شده، نقل می‌کرد که می‌فرمود «راه رسیدن به مقام عالی در معرفة‌الله همان تهجد نیمه شب است که به نفس جلا و به عقل بالندگی می‌بخشد»
 
 
 
آیت‌الله جوادی آملی
آن بزرگوار همانند فقها و عرفای شیعه، انسانیت انسان را تا حد امکان به خوبی شناختند.
 آقای قاضی آنطور که مشایخ ما همچون مرحوم علامه طباطبایی و آقا شیخ ‌محمدتقی آملی خدمت‌ آنها مشرف شدیم و ایشان محضر آن بزرگ را درک کرده بودند، می‌فرمودند،«آقای قاضی هم ‌راه را خوب شناخته، هم مقصود را و هم مقصد را».
 
 
 
 
سید محمد حسینی( وزیر ارشاد)
آیت‌الله سید علی آقای قاضی طباطبایی تبریزی به تعبیر حضرت امام(ره) «کوهی بود از عظمت و مقام توحید» و شاید بتوان گفت در ابدال و اوتاد به لحاظ اطاعت و انقیاد نظیری نداشت.
 مرحوم آیت‌الله حاج شیخ عباس قوچانی، وصی رسمی آن مرحوم فرموده بود: «در نجف اشرف با مرحوم قاضی جلساتی داشتیم و غالباً افراد با هماهنگی وارد جلسه می‌شدند و همدیگر را هم می‌شناختیم، در یک جلسه ناگهان دیدم که سید جوانی وارد شدند، مرحوم قاضی بحث را قطع کردند و احترام زیادی به آن سید جوان گذاشتند و فرمودند: آقا سیدروح‌الله، در مقابل سلطان جور و دولت ظالم باید ایستاد، باید مقاومت و با جهل مبارزه کرد، این در حالی بود که هنوز زمزمه‌ای از انقلاب امام نبود.»
 
آیت الله نورالله طبرسی
آیت الله قاضی به‌عنوان عالمی عامل و عارفی بالله تنها با عمل به واجبات و ترک محرمات و توجه به دستورات قرآنی و آموزه های اهل بیت عصمت و طهارت توانست به آن درجات عالی عرفانی و معرفتی دست یابد، به عبارت دیگر بدون توجه به قرآن و سیره ائمه هدی نمی‌توان به درک شهودی رسید.
 /30362
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =