فارس نوشت:

محمدحسین رجبی ‌دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام، ضمن تجلیل از خدمات اسلامی حکومت آل‌بویه گفت: آل بویه برای اولین بار عید غدیر را در بغداد جشن گرفت و برپایی دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی در روز عاشورا نیز توسط آن‌ها ابداع شد.
 کارشناس و تحلیل‌گر تاریخ اسلام در سمینار آموزشی مبلغات استان تهران با موضوع عبرت‌های عاشورا از سوی سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران و با حضور خواهران مبلغه پیش از ظهر امروز برگزار شد، به بیان سیر تاریخی وقایع پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) پرداخت و گفت: مگر نمی‌گفتند ما پیرو سنت رسول خدا(ص) هستیم پس چرا این بلاها را بر سر فرزندش، امام حسین(ع) آوردند به طوری که امام رضا(ع) می‌فرماید: گویی اصلا حضرت رسول(ص) هیچ توصیه‌ای درباره اهل بیتش نکرده بود، آیا بدتر از آنچه که با ما رفتار کردند متصور است؟!»

 نقش آل‌بویه در زنده‌کردن سنت‌های شیعی بی‌بدیل است

وی با اشاره به خباثت حکومت‌های قبل از انقلاب اسلامی، اظهار داشت: ما دوران سیاهی را پیش از پیروزی انقلاب اسلامی داشتیم و همین موضوع باعث شد تا خدماتی را که برای نشر معارف اسلام شده بود نادیده گرفته شود. یکی از دولت‌هایی که خدمات ارزنده‌ای را به شیعه کرد، دولت آل بویه بود.

این کارشناس تاریخ اسلام عنوان کرد: خدمات دولت آل‌بویه باید پاس داشته شود چرا که اگر آل‌بویه نبود کتب اربعه شیعه نوشته نمی‌شد، شیخ صدوق، کلینی، شیخ‌طوسی در عصر آل‌بویه بودند و آثاری چون وسائل‌‌‌الشیعه، بحارالانوار و وافی به برکت دولت صفویه نوشته شد.

شاه‌طهماسب به ولایت فقیه اعتقاد داشت

وی با بیان اینکه برخی از پادشاهان آل‌بویه دارای فسق و فجور بودند اما بعضی از خدمات آنها قابل تقدیر است و نباید آنها را نادیده گرفت، افزود: من برای برخی از این افراد مانند شاه‌طهماسب، طلب رحمت و مغفرت می‌کنم. وی فردی مؤمن بود و با علما نشست و برخاست می‌کرد، شاه‌طهماسب به ولایت فقیه اعتقاد داشت و به محقق کرکی گفته بود در غیبت امام زمان(ع) حکومت از آنِ فقهاست و شما نایب امام زمان هستید و من به نیابت از شما سلطنت می‌کنم؛ همچنین دست محقق کرکی را تا آن جا باز گذاشت که فرمان او را عین فرمان خود دانست. این گونه محقق کرکی به نشر معارف تشییع پرداخت.

رجبی‌دوانی تصریح کرد: آل‌بویه برای اولین بار شیعه را از فشارها بیرون آورد و عید غدیر را در بغداد جشن گرفتند. همچنین برپایی دسته‌های عزاداری و سینه‌زنی در روز عاشورا توسط آل‌بویه ابداع شد، آن هم در بغداد، در پایتخت حکومت متعصبی که به دسته‌های عزاداری حمله می‌کردند.

وی گفت: دروغ بزرگ این است که می‌گفتند ما پیرو سنت پیامبر هستیم، اگر کسی واقعا به قرآن و سنت پیامبر (ص) معتقد باشد باید سراغ امام حسین (ع) برود! فردی مانند «زهیر» که عثمانی بود اما می‌دانست که باید به اهل بیت(ع) احترام کند، زهیر از راه دوستی با اهل بیت نجات پیدا کرد. در منابع تاریخی چیزی وجود ندارد که زهیر شیعه شده باشد اما در رجز‌ها و شعارهایی که او در روز عاشورا سر‌داد این جمله بود که امام حسین(ع) فرزند علی مرتضی(ع) است.

راه حسین(ع) راه جوانمردی و فتوت است

این تحلیل‌گر تاریخ اسلام اظهار داشت: اگر انسان جوانمرد باشد حتی اگر اعتقادی به امامت و ولایت هم نداشته باشد و در دوران امام هم حضور داشت باید در روز عاشورا به همراهی امام (ع) بر می‌خاست. امام حسین(ع) نه از باب اینکه ایشان را به شهادت نرسانند در روز عاشورا به نصیحت مردم می‌پرداخت بلکه از باب اینکه چه عذاب و شقاوتی بعد از شهادت ایشان برای مردم رقم خواهد خورد آنها را دعوت به جوانمردی می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: عالی‌ترین و برجسته‌ترین راه نجات بشریت، اعتقاد به ولایت اهل‌بیت(ع) است. شهدا همگی در یک دسته قرار نمی‌گیرند و بهشت هم درجاتی دارد که ارتقاء در درجات بهشت را باید در این دنیا به دست آورد.

در قیامت شهدا به مقام عموی پیامبر(ص) غبطه می‌خورند

کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به یکی از القاب روز قیامت مبنی بر«یوم الحسرة» اظهار داشت: در روز قیامت این حسرت تنها برای جهنمیان نیست بلکه اهل بهشت هم حسرت می‌خورند که ای کاش در درجات عالی آن ورود پیدا می‌کردند و در واقع، تمام بهشتیان در روز قیامت به مقام شهدا غبطه می‌خورند.

وی افزود: قطعا افرادی مانند زهیر بن‌ قین، حر بن‌ یزید ریاحی، یزید بن زیاد بن محاصر (مهاجر) با اینکه توفیقات بالایی را کسب کردند اما مقام آنها در مقابل افرادی مثل حبیب‌بن مظاهر خیلی پایین است و در روز قیامت تمام شهدا به مقام حمزه عموی پیامبر غبطه خواهند خورد.

رجبی‌دوانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به جایگاه شخصیتی حضرت زینب و حضرت عباس گفت: عظمت زینب (س) در اوج ولایت‌مداری به حمایت از امام زمان(عج) خویش بود که دست از یاری امام زمان خویش بر نداشت و حضرت عباس نیز مرد صحنه‌های سخت بود همچنین نقش حضرت عباس برای امام حسین(ع) مانند نقش امام علی(ع) برای پیامبر(ص) در غزوات بود.

وی افزود: تدبیر امام حسین(ع) را درباره هیچ کدام از شهدای کربلا نداریم که در شهادت حضرت عباس(ع) فرمود: پشتم شکست و با از دست دادن عباس بیچاره شدم.

سازمان تبلیغات از اسامی 72 تن در اماکن مذهبی استفاده کند

رجبی دوانی که سمینار آموزشی مبلغات استان تهران سخنرانی می‌کرد، ادامه داد: ما نمی‌توانیم مانند حضرت عباس و علی‌اکبر شویم اما باید شخصیت‌هایی را مانند عابس، نافع‌ بن هلال، بریر ‌بن خضیر معرفی کرد و جا دارد سازمان تبلیغات اسلامی این اسامی را روی برخی از اماکن خود قرار دهد.

تحلیل‌گر تاریخ اسلام گفت: فکر می‌کنم مقام عابس از مسلم‌بن عوسجه بالاتر باشد، او کسی است که با بصیرت تمام، زمانی که مردم کوفه به بیعت با مسلم‌بن عقیل آمده بودند، به اطاعت از نماینده امام حسین(ع) پرداخت و با اینکه می‌دانست امام به کوفه خواهد آمد اما در خانه خود منتظر ننشست بلکه بیش از هزار و 500 کیلومتر را تا مکه با پای پیاده طی کرد.

وی در پایان گفت: ما در عصری زندگی می‌کنیم که خود را منتظر امام زمان(ع) می‌دانیم هر چند امام عصر(عج) حضور اما ظهور ندارد ما نباید آرامش داشته باشیم بلکه انسان منتظر هر لحظه منتظر است تا ببیند که مسافرش چه زمانی از راه می‌رسد و به نوعی باید آماده باشیم که به محض شنیدن پیام فرج ایشان از همان جایی که هستیم باید به استقبال ایشان برویم و لحظه‌ای هم در این اقدام درنگ نکنیم.

/30462

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام LU ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    18 0
    شاه طهماسب صفوی منظور ایشان بوده یا آل بویه هم طهماسب داشتند و ما خبر نداشتیم؟
    • بدون نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
      1 3
      ايشان معتقدند هم آل بويه و هم شاه طهماسب صفوي در رونق تشيع در ايران نقش داشته اند.
    • بدون نام IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
      1 0
      اما هیچ اشاره ای به صفوی بودن شاه طهماسب نشده
  • حمید فاضل IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    2 2
    سلام بر محرم و غمهایش. به امید کسب معرفت و اخلاص و ادب از آستان اهل بیت علیهم السلام.