به گزارش روابط عمومی سیما، در ابتدای نشست، رئیس رسانه ملی با تاکید بر ضرورت نیازسنجی مخاطب در تولید آثار نمایشی در تلویزیون از برنامهریزی موثر و آینده نگری در سیما قدردانی کرد.
عزتاله ضرغامی با اشاره به نقش و اهمیت برنامهریزی در مدیریت فرهنگی کشور گفت:«یکی از آسیبهایی که مدیریت فرهنگی کشور با آن روبروست این است که برنامهریزی در آن مغفول مانده است.»
او با بیان وجود فاصله بین حوزههای ستادی با حوزههای اجرا و صف در مدیریت فرهنگی کشور،ادامه داد: «در برخی حوزههای فرهنگی برنامهریزی وجود ندارد یا خیلی محدود، مقطعی و گذراست که یکی از دلایل آن بیثباتی برخی مدیران این حوزه است.»
ضرغامی در ادامه با بیان این مطلب که در تولید پیامهای مختلف باید مخاطبان را در نظر داشت،در ادامه گفت: «اگر میخواهیم راجع به دفاع مقدس، محتوا تولید کنیم باید ببینیم که چه حرفهایی را برای نسلهای جدید و قدیم میخواهیم بزنیم.»
رئیس سازمان صداوسیما گفت: «وقتی میخواهیم راجع به اخلاق در نمایش بحث کنیم، نباید انتزاعی باشد، باید مصداقها و موضوعات مشخص باشد و راجع به آنها بحث کنیم.»
او ادامه داد: «یک برنامه نمایشی بیشترین قضاوت را در عامه مردم و خواص جامعه به وجود میآورد، و میتواند مخاطبان رسانه را افزایش یا کاهش دهد.عوامل دیگر نظیر تدوین، کارگردانی، بازیگری و... در تأثیرگذاری پیام نقش دارند و در تولید محتوا نباید از آنها غفلت شود.»
رئیس صداوسیما با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری درباره سبک زندگی، گفت: «بخش مهمی از ارائه سبک زندگی اسلامی ایرانی در آثار نمایشی قابل تبلور است.»
ضرغامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضعف تولیدات نمایشی در بهرهگیری از جلوههای ویژه گفت: «باید به جلوههای ویژه که نقش مهمی در جذب مخاطب دارد، توجه بیشتری نشان داده شود. باید از آثار مکتوب ماندگار به بهترین شکل اقتباس شود تا تولیدات نمایشی ارزندهای از آنها به دست آید.»
او در ادامه با اشاره به این مطلب که بهترین سوژهها برای تولیدات نمایشی، سوژههای مبتنی بر واقعیات است،ادامه داد: «سوژههای صرفا انتزاعی چندان مورد توجه مردم نخواهد بود و باید تلاش شود که از سوژههای انتزاعی به سمت سوژههای واقعی که بر مبنای نیازهای مردم است حرکت کنیم.»
رئیس سازمان صداوسیما توجه به زندگی خانوادههای معظم شهدا، رزمندگان، جانبازان، آزادگان و بسیجیان را به عنوان الگوهای حماسه ساز ضروری دانست.
او استفاده از همه ظرفیتها و همه کسانی را که میتوانند آثار شایسته تلویزیونی تولید کنند توصیه کرد و گفت: «سیما باید از نیروهای خلاق و متعهد در حوزه تولیدات نمایشی حداکثر استفاده را بکند.»
ضرغامی در ادامه گفت: «در سالهای اخیر حداقل 120 مجموعه تلویزیونی در سیما در کنار دیگر تولیدات، برجسته و فاخر بودهاند.»
رئیس رسانه ملی توجه به قومیتها، پخش مجدد سکانسهای خوب آثار نمایشی و اهتمام ویژه به محتوای تولیدات تلویزیونی را ضروری دانست و گفت:«خوشبختانه در طول سالهای گذشته، سیما به نیازهای مردم توجه نشان داده و مجموعههای نمایشی تأثیرگذاری تولید کرده است. مجموعههای نمایشی باید بیش از پیش مبتنی بر نیازهای مردم باشد. مردم خودشان را در این مجموعه بهتر و بیشتر ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند. »
در ادامه این نشست، علی دارابی معاون رئیس صداوسیما در امور سیما در سخنانی ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این نشست، بر ضرورت توجه به مهندسی پیام و دنبال کردن آن در تولید آثار نمایشی تاکید کرد.
دارابی در ادامه با اشاره به چهار اصل مورد تاکید مقام معظم رهبری در برنامهسازیها گفت: «مهندسی پیام بر اساس چهار اصل دین، اخلاق، امید و آگاهی که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تاکید کردند و بر مبنای دیگر منابع از جمله سند افق رسانه محقق میشود.»
او با قدردانی از حمایتها و راهنماییهای رییس سازمان صداوسیما ابراز امیداواری کرد، با اتکاء به همکاری مؤثر مدیران و همکاران حوزه سیما و برنامهسازان، تولیدات اخلاق گرا و پاک بیش از پیش مورد اهتمام سیما قرار گیرد.
او ادامه داد: «برای تولید آثار نمایشی الف ویژه بر مبنای آیندهنگری 10 ساله عزم و ارادهای جدی در سیما به وجود آمده است و از سیاستهای ما این است که سازمان تولید و ساز و کارهای آن را احصاء و تقویت کنیم.باید مؤلفههای این گفتمان را شناسایی کرده و بر مبنای آن به تولید محتوا بپردازیم.»
معاون سیما توجه به سبک زندگی اسلامی ایرانی را با محوریت خانواده از سیاستهای سیما دانست و گفت: «تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص سبک زندگی اسلامی ایرانی وظیفه ما را دو چندان کرده و رسانه اکنون باتوجه به این موضوع و با محوریت خانواده به سامان، در تدارک تولیدات ارزشمند و تاثیرگذار است.»
در ادامه این نشست، حسن خجسته معاون برنامهریزی و نظارت سازمان در سخنانی ضمن ترسیم فضای رقابتی بین رسانهها در جذب مخاطب، گفت:«جنگهای آینده دو گونه است، جنگ روایتها، که هر رسانه روایتی خاص از واقعیت خواهد داشت. مثلا ما از وقایع سوریه روایتی داریم که با روایت غرب متفاوت است. جنگ دوم نیز جنگ ایدههاست که بر مبنای واقعیتها میتواند شکل تحمیلی به مخاطب پیدا کند. »
اسلامی مهر رئیس مرکز سیمافیلم نیز در این نشست به استراتژیهای حوزه برنامهسازی اشاره کرد و گفت:«تولید برنامههای مناسب در راستای ارتقای معرفت روشن بینانه و ایمان دینی آگاهانه اقشار جامعه به خصوص جوانان، به دور از عوام زدگی و پرهیز از هر نوع شبههزایی در برنامهها از جمله استراتژیهای تولیدات در سیما فیلم است.»
او از برنامهسازان خواست تا به تبیین و ترویج فضایل اخلاقی در جامعه همت گمارند و اضافه کرد باید در تولیدات، فضایلی مانند انضباط اجتماعی، وجدان کاری نظم و برنامه ریزی، ادب اجتماعی و نفی مصرفزدگی و... پر رنگ شود.
58247
نظر شما