اهالی هفته‌نامه نگاه پنجشنبه در تازه‌ترین شماره این هفته‌نامه به سراغ یکی از چهره‌های سرشناس موسیقی ایران رفته‌اند؛ حسین علیزاده که اثر جاودانه او «نینوا» این روزها به مناسبت فرا رسیدن ایام سوگواری سید و سالار آزادگان جهان بیشتر شنیده می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، در این گفت‌وگو حسین علیزاده علل و عوامل ستیز روشنفکران این مرز و بوم را با موسیقی سنتی ایران واکاوی کرده و در حاشیه به چند و چون ساخت اثر گرانسنگ نینوا پرداخته است.

در هفت روز هفت یادداشت، دکتر صادق زیباکلام مرگ دلخراش ستار بهشتی را بهانه نوشتن یادداشتی کوتاه و خواندنی کرده است. غلامرضا امامی شرح نخستین دیدار جلال آل احمد و دکتر علی شریعتی را که خود واسطه آن بوده است، به مناسبت نزدیک شدن به سالروز تولد این دو بزرگوار روایت کرده است. قسمت دوم یادداشت خواندنی سیاوش جمادی به مناسبت پرونده وضعیت کنونی تفکر در ایران از دیگر خواندنی‌های این بخش است. دیگر یادداشت‌های این بخش را به قلم عباس عبدی، حامد یعقوبی و علی رنجی‌پور بخوانید.

در نقد هفته سیدعبدالجواد موسوی به مقاله اخیر دکتر سروش به مناسبت روز جهانی فلسفه پاسخ داده است. به چالش کشیدن مواضع تند و بعضا توهین‌آمیز دکتر سروش خطاب به مخالفینش و نیز بررسی وضعیت روشنفکری دینی از محورهای نوشته تند و تیز و چالش‌برانگیز سید عبدالجواد موسوی است.

پرونده‌ای مختصر اما پربار در آسیب‌شناسی عزاداری‌های عاشورایی در سال‌های اخیر با مطالبی از سردار حسین علایی، محمدرضا زائری، مژگان ایلانلو، هارون یشایایی و .... از دیگر بخش‌های سی و چهارمین شماره نگاه پنجشنبه است.
 

جشن تولد عنوان داستانی متفاوت و خواندنی از اسلاومیر مرژوک است که به قلم اسدالله امرایی ترجمه شده است. جنتلمن‌های ژاپنی نامرئی نیز داستانی است از نویسنده نامدار انگلیسی؛ گراهام گرین که نورا موسوی آن را برای بخش ادبیات نگاه پنجشنبه ترجمه کرده است. شعرهایی منتشر نشده از علی هوشمند؛ شاعر بوشهری و هادی وحیدی شاعر زنجانی از دیگر مطالب بخش ادبیات‌اند.

اما در بخش کتاب تازه‌ترین شماره نگاه پنجشنبه سیدابوالحسن مختاباد بحران کاغذ را در میزگردی با حضور آقایان دکتر موسی غنی‌نژاد، محمود صدری، صادق جنان‌صفت و دکتر پویا جبل‌عاملی بررسی کرده است. در این میزگرد می‌توان به پاسخ‌هایی درخور برای این پرسش رسید که ناشران و اهالی مطبوعات چگونه و از چه راه‌هایی می‌توانند از بحران کاغذ و گرانی کمرشکن آن عبور کنند.


از جمله مطالب بخش هنر این هفته‌نامه نیز یادداشتی است از نقاش شناخته شده کشورمان ایران درودی به مناسبت به نمایش درآمدن آثارش در فرهنگسرای مهر.

احمد مسجدجامعی، اردشیر صالح‌پور و سیداحمد محیط طباطبایی در پرونده بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم، تاریخچه تکایای قدیم تهران و شیوه‌هایی عزاداری در ایام عاشورا را مرور کرده‌اند.
در بخش نوستالژی این شماره نگاه پنجشنبه هم که به تخته سیاه اختصاص داده شده است، دو شاعر نام‌آشنا یادداشت نوشته‌اند: هرمز علی‌پور و حمیدرضا شکارسری.

این مجله را می‌توانید از کتابفروشی‌ها و مراکز معتبر شهر کتاب و یا دکه‌های مطبوعاتی تهیه کنید. برای اشتراک آن نیز می‌توانید با شماره تلفن 20-02188557016 (شرکت سام) تماس بگیرید.

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =