بعضی آدم‌ها و موضوعات هیچ وقت کهنه نمی‌شوند انگار. انگار همیشه می‌شود درباره‌شان حرف زد و بحث کرد و پرسش کرد تا شاید پاسخی درخور و راهگشا درباره‌شان یافت.

دکتر مصدق و ماجرای ملی شدن صنعت نفت از همان دست آدم‌ها و موضوعات هستند. در تازه‌ترین شماره هفته‌نامه نگاه پنجشنبه پرونده‌ای درباره جایگاه دکتر مصدق در تاریخ معاصر ایران تدوین شده که حاوی نظرات موافق و مخالف و میانه درباره این چهره سیاسی- تاریخی است. در این پرونده پس از مطلب سردبیر با عنوان «نخست‌وزیر، سیاستمدار یا قهرمان ملی»، مطالبی می‌خوانیم از فریدون مجلسی، لطف‌الله میثمی، غلامرضا امامی، جواد طوسی و سیدعبدالجواد موسوی. دو گفت‌وگوی خواندنی و تا حدودی تند ضمیمه این پرونده است؛ گفت‌وگو با پیروز مجتهدزاده که مواضعی صد درصد منتقدانه در مخالفت با مصدق دارد و گفت‌وگو با محمدمهدی عبدخدایی عضو فدائیان اسلام؛ کسی که در پانزده‌سالگی به وزیر خارجه کابینه مصدق یعنی دکتر فاطمی به قصد ترور او شلیک کرد.
در هفت روز هفت یادداشت شماره 35 نگاه پنجشنبه، صادق زیباکلام درباره قانون اساسی ایران و چند و چون تصویبش نوشته است، آخرین بخش از مطلب استاد سیاوش جمادی درباره وضعیت کنونی تفکر در ایران را می‌خوانیم، حامد یعقوبی به بهانه رواج عادت ناپسند پرده‌دری و دشنام‌گویی بین اهالی فرهنگ یادداشتی قلمی کرده است، سیدابوالحسن مختاباد آلبوم ساقی سرمست را با صدای بی‌بدیل استاد کریمخانی معرفی کرده است و...
داستان خواندنی «سکوت سفید» از جک لندن با ترجمه حسن اکبریان‌طبری و شعرهایی از حسین صفاری‌دوست و سیدحمیدرضا برقعی مطالب بخش ادبیات تازه‌ترین شماره هفته‌نامه نگاه پنجشنبه‌اند.
در بخش کتاب هم حامد یعقوبی یادداشتی خواندنی نوشته بر «سه‌گانه نیویورک» پل استر که اگرچه چند سالی از انتشار آن می‌گذرد اما نگاه متفاوت یعقوبی به این اثر، ذهن مخاطب را قلقلک می‌دهد که شاید بد نباشد دوباره سری به این کتاب و داستان شهر شیشه‌ای‌اش بزند.
در این بخش همچنین گفت‌وگویی با منیرالدین بیروتی درج شده درباره رمان سلام مترسک او که از سوی نشر نیلوفر روانه بازار کتاب شده است و چه بسا که به زودی چاپ جدید آن روانه بازار نشر شود.
اما در قسمت دوم پرونده‌ای که در بخش «بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم» برای تکایای تهران تدوین شده است یادداشت‌هایی از علیرضا رئیسیان و دکتر حسن ریاضی می‌خوانیم. در ادامه نوستالژی تخته‌سیاه نیز محسن راستانی، احمد طالبی‌نژاد و اکبر اکسیر قلم زده‌اند.
جناب عشق نیز به قرار خود پابرجاست؛ با معرفی سکانسی عاشقانه به قلم حسین یعقوبی، ترانه‌ای عاشقانه به قلم فروغ فروهیده و عاشقانه‌ای دیگر از هزار و یک شب به شرح و انتخاب سارا پزشکی.
شانزدهمین بخش «فلسفه به زبان آدمیزاد» نیز به هراکلیتوس اِفسوسی پرداخته است؛ فیلسوفی که به بدخلقی و بدبینی در میان فلاسفه یونانی شهره است.
در بخش اخبار اغیار  به نقش تعیین‌کننده رئیس جمهوری مصر و محمد مرسی در برقراری آتش‌بس بین اسرائیل و حماس پرداخته شده است. شعری از محمدجواد محبت نیز حسن ختام تازه‌ترین شماره هفته‌نامه نگاه پنجشنبه است. این هفته‌نامه را می‌توانید از صبح روز پنجشنبه در تهران و شهرستان‌ها از کتابفروشی‌ها و شهرکتاب‌های معتبر یا کیوسک‌های مطبوعاتی تهیه کنید و یا برای گرفتن اشتراک آن با شرکت سام (20-88557016-021) تماس بگیرید.

1721

کد خبر 260404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =