۰ نفر
۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۱

محمد نهاوندیان

برنامه ریزان و سیاستگذاران نظام آموزشی باید شرایط و مقتضیات جامعه فردا را در نظر گرفته و با کمک منابع آموزشی، دانش و بینش لازم را در کودکان و جوانان به عنوان صاحبان جامعه فردا پرورش دهند.
سابقه توجه به آموزش در ادبیات اقتصادی به دوران قبل از آدام اسمیت بر می‏گردد، هر چند که اقتصاد آموزش به عنوان شاخهای مستقل از اوایل دهه 1960 وارد جریان اصلی علم اقتصاد شد. از آن زمان تاکنون دامنه موضوعات تحت بررسی اقتصاد آموزش تنوع و گستردگی بسیاری یافته است.
در سالهاي اخير، کشورهايي که با تحولات فراوان در تمامي ابعاد سياسي، اقتصادي، فرهنگي و آموزشي روبرو بوده اند، نظام آموزشي را در جايگاه سرمايهاي ضروري براي تحقق اهداف توسعهاي ديدهاند. ‏‏‏بي‏ترديد، پيشرفت و توسعه در نظام آموزش و پرورش مانند هر نهاد ديگري نيازمند يك محيط خاص با تدارک شرايط خاص آن به ويژه وضعيت مالي و اقتصادي است‎.‎‏ نظام آموزشي نيازمند صرف هزينه است، اما چنانچه هزينه هاي صرف شده در آموزش و پرورش را به روشهاي «هزينه- فايده» با مقدار بازگشت سرمايه، مورد بررسي قرار دهيم، آنگاه به ميزان سودآوري اين سرمايه گذاري خواهيم رسيد که نمونه آن مقايسه ميزان بهره وري افراد با توجه به تحصيلات آنهاست. ‏‏آموزش‏ و پرورش در فرآيند مدرن سازي و عقلاني كردن، نقش محوري دارد، ميراث فرهنگي را زنده نگه مي دارد و ارزشهاي اجتماعي را تثبيت مي كند. آموزش ابتدايي، ارزشهاي اساسي و رسوم اجتماعي را به كودكان مدرسه اي القا مي كند و در نهايت آموزش و پرورش مي تواند راز استقلال كشورها باشد.
در شرايط امروز با توجه به تحريم‏هاي بين‏المللي مي‏توان گفت نخستين اسباب و پيش درآمد توانمندسازي و استقلال ايران دفاع علم و بصيرت است.
نظام آموزش بطور کلی چنانچه بتواند پیوند علم و عمل را نهادینه کند و خلاء ناشی از آن را که طی سال‏ها بر ساختار آموزش سایه افکنده ریشه کن نماید و روحیه پژوهشگری را به جای مدرک‏گرایی تقویت کند به وظیفه ذاتی خود عمل نموده و در عين حال زمینه مستحکم پيشرفت علمی کشور را فراهم نموده است. در برنامه‏ریزی توسعه آموزش عالی، هدف، دست‏یابی به توسعه همه جانبه است. روش نظام‏مندی که قدرت تشخیص نیازهای واقعی گذشته، حال وآینده را داشته باشد.
در سال‏های گذشته با توجه به فراز و نشیب‏های اقتصادی کشور در خصوص تامین منابع و تعیین اولویت‏های ویژه در خصوص بازسازی زیرساخت‏های کشور، موضوع آموزش نیز به مانند بسیاری از حوزه‏های دیگر در فضای خصوصی‏سازی قرار گرفته است. این موضوع در بدو فعالیت از جهاتی می‏توانست موجب رشد و توسعه بخش‏خصوصی در فعالیت‏های فرهنگی شود اما با توجه به ظریف بودن فضای فعالیت‏های آموزشی و نوع پذیرش منابع می‏تواند وارد چالش‎های بزرگ‏تری همچون تجاری‏سازی آموزش شود که این مهم اکنون در جامعه به چشم می‏آید.
پس از سال‏ها فعالیت این مراکز آموزشی می‏توان با بررسی و تحقیق مناسب در خصوص فعالیت آن‏ها در حوزه آموزش و توسعه کشور همزمان با مقایسه‏ای هدفمند در خصوص فعالیت‏های آموزشی نسبت به گذشته به نتایج مطلوبی در تصمیم‏گیری‏های کلان برسیم.

*رییس اتاق بازرگانی ایران
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =