سردار نقدی رییس سازمان بسیج مستضعفین از واردات کالاهایی که توان تولید آن در داخل کشور وجود دارد انتقاد کرد.

در ادامه گزيده اي از اظهارات سردار محمدرضا نقدی در همایش شکوه هجرت که با هدف تجلیل از گروه‌های جهادی دانشجویی برگزار شد به نقل از ايسنا مي آيد:

  • گروه‌های جهادی خطی که ولایت برای اعتلای کشور ترسیم کردند را به نحو شایسته در پیش گرفتند.
  •  امسال در یک شرایط خاصی قرار داریم که لازم است مطالبه جداگانه‌ای از گروه‌های جهادی دانشجویی داشته باشیم، یعنی متناسب با شرایطی که تحریم‌ها برای ما ایجاد کرده و متناسب با راهکارها و تدابیری که رهبر معظم انقلاب برای استفاده از فرصت تحریم در مسیر ایجاد یک اقتصاد مقتدر ترسیم فرمودند گام برداریم.
  • انتظار ما از گروه‌های جهادی این است که رویکرد آنها از خدمت‌محور محض به خدمت تولیدمحور تغییر پیدا کند. روشن است که نفس این انگیزه خدمتگزاری و به جریان افتادن آن در صحنه ارزشمند است و کفایت می‌کند، اما شما جوانان اهل کارهای حداقلی نیستید. جوانان انقلابی و آرمانی دوست دارید قدم‌هایتان را بزرگتر بردارید.
  • مقام معظم رهبری فرمودند حضور شما در مناطق محروم، تجسم عینی آیات قرآن است، بنابراین از این بالاتر و ارزشمندتر مدالی نیست که به گردن خود داشته باشید. از اینکه در این سن توفیق یافتید عاشقانه به محرومین کمک کنید، خدا را شاکر باشید. در دنیایی که جوانان سراغ فساد، وقت گذرانی و بی‌خبری از حقیقت می‌روند، شما دنبال کمک به محرومین هستید و اصل این کار یک ارزش است، زیرا کار شما مردم را عاشق نظام و انقلاب می‌کند.
  • اين خواسته را از شما داریم تا رویکردتان را تغییر دهید و در کارهای جهادی روی اقتصاد مقاومتی کار کنید. دشمن تحریم‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی برای به زانو در آوردن ما از بعد اقتصادی طراحی کرده که باید آنها را خنثی کنیم و این کار با محوریت بچه‌های بسیجی و جهادی امکان‌پذیر است. شما موتور محرک هستید و دیگران را به حرکت وادار می‌کنید. به عنوان مثال در مناطق زلزله‌زده آذربایجان دو هزار و 500 نفر از جهادی‌ها پای کار آمدند و همین حضور شما، باعث شد دستگاه‌ها به حرکت در آیند. گروه‌های جهادی ساخت 1800 واحد مسکونی را برعهده گرفتند که باعث شد سایر دستگاه‌ها وارد کار شوند که هفته گذشته 770 واحد آنها افتتاح شد.
  • برخی می‌گویند اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد ریاضتی است، اما این تصور غلط است. اقتصاد ریاضتی مال اروپاست. اقتصاد مقاومتی مولفه‌های خود را دارد،‌ اما متاسفانه هرکس به نظر خود آن را تفسیر می‌کند، در حالی که اگر فرمایشات مقام معظم رهبری را به دقت مرور کنیم، به اصل قضیه پی می‌بریم. اقتصاد مقاومتی 12 مولفه دارد که بخشی از آنها کارهایی است که باید دولت انجام دهد و بخشی دیگر مولفه‌هایی است که متوجه مردم است که از جمله آنها فرهنگ کار و تلاش و ارزش دانستن کار است. امروز در فرهنگ عمومی به مفت‌خور احترام می‌گذاریم، اما به کارگر احترام نمی‌گذاریم. کسی که سوار ماشین‌های قیمتی و مدل‌بالاست محترم است، اما شخصی که تلاش می‌کند و کارگری می‌کند، آنچنان که باید مورد احترام نیست. در حالی که باید به کارگر ارزش داده و او را تعظیم کنیم.
  • اینکه همه به دنبال پشت میز نشستن باشند، درست نیست. این ضد ارزش است. متاسفانه اکنون کار کردن ضدارزش شده است و بیکاری، مصرف‌گرایی تبدیل به ارزش شده است. در گذشته مردم در خانه‌های خود مرغ و خروس نگه می‌داشتند و مایحتاج خود را از این طریق تامین می‌کردند، اما امروز نگه داشتن سگ، گربه، تمساح و مار تبدیل به ارزش و شخصیت شده است. هر ایرانی باید نقش مستقیم در تولید داشته باشد و هر خانه باید مرکز تولید باشد. یکی دیگر از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی استفاده از حداکثر ظرفیت‌ها و امکانات است. ما در کشورمان ظرفیت‌های بسیار بالایی داریم. به عنوان مثال، دوونیم میلیون هکتار زمین زیر سد هنوز لوله‌کشی نشده است تا از آنها استفاده شود. ما در بسیج قرارگاه اقتصادی راه انداخته‌ایم که این ظرفیت‌ها را با محاسبات علمی و دقیق می‌سنجیم. به عنوان مثال ما می‌توانیم یک سوم نیاز مرغ کشور را از طریق نگهداری مرغ خانگی تامین کنیم.
  • مولفه دیگر اقتصاد مقاومتی اصلاح الگوی مصرف است. به عنوان مثال براساس آمار رسمی 250 هزار چاه آب با مجوز در کشور داریم که اگر بتوانیم از نصف آنها برای پرورش ماهی و سایر فعالیت‌های کشاورزی استفاده کنیم، شرایط بسیار بهتر خواهد شد.
  • مصرف کالای داخلی و پرهیز از مصرف کالاهای خارجی از دیگر مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است. در کشور 84 میلیون دلار واردات داریم که 30 تا 40 میلیون دلار آن بی‌خود و بی‌جهت است که اگر وارد نشود هیچ اتفاقی نمی‌افتد. به عنوان مثال 40 میلیون دلار چوب بستنی وارد کشور شده است که هیچ نیازی به ورود این قبیل کالاها نیست. متاسفانه اقلامی همچون گل‌های مصنوعی، تسبیح، سجاده، اسباب‌بازی و... که خود ما توان تولید آن را داریم از خارج وارد می‌شود. آیا ما خود نمی‌توانیم آن را تولید کنیم؟
  • مردمی کردن اقتصاد دیگر مولفه اقتصاد مقاومتی است. متاسفانه هر وقت بحث از اصل 44 می‌شود، تنها یقه دولت را می‌گیریم اما به خودمان نمی‌گوییم. به عنوان مثال سال قبل 10 میلیون سکه فروخته شد، حال این سوال مطرح می‌شود که چرا این سرمایه را در تولید به کار نمی‌اندازیم. همه اینها نیاز به فرهنگسازی دارد.
  • باید خدمات محض در گروه‌های جهادی به خدمات تولیدمحور سوق داده شود.با این تغییر رویکرد، می‌توانیم در راستای اقتصاد مقاومتی، حرکت کنیم تا هم به محرومیت‌زدایی کمک کنیم و هم اقتصاد کشورمان را به جلو ببریم.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    از سردار محمدرضا نقدی و مسئولین درخواست میکنم نام شخص و یا اشخاصی را که 40 میلیون دلار چوب بستنی وارد کشور کردن را منتشر کنند تا مردم آنها را بشناسند.
    • میثم IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      47 0
      همونا که ماشین رو با دلار 1200 وارد و با دلار ازاد میفروختن...
    • بدون نام IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      43 6
      من یک سوال داشتم اینکه اگر چوب بستنی وارد نمیشد چند اصله درخت باید قطع میشد؟
    • محمد IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      78 5
      خوب چوب بستنی هم نیاز کشور است و اصلا به صرفه نیست که ایران درختان را ببرد و با آن چوب بستنی درست کند و از لحاظ بهداشتی هم کشور آلمان معمولا در این زمینه توانایی زیادی دارد و به اکثر کشورها چوب بستنی صادر میکند و این اصلا ایرادی ندارد که ما به جای بریدن درختان خودمان یا تولید چوب های غیر بهداشتی و یا استفاده از پلاستیک در مواد غذایی مثل بستنی ، چوب بستنی وارد کنیم و مشکل ما جای دیگری است، ببینید که مسئولان ما از چه چیزهایی گلایه میکنند ؟ واقعا مشکل ما چوب بستنی است ؟ اصلا چرا ما به جایی رسیده ایم که مسئولین از واردات چوب بستنی گله کنند ؟
  • بدون نام NL ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    31 0
    آخه اگه هر چوب بستنی یک سنت هم باشه که نیست، می‌شه ۴ میلیارد تا چوب بستنی. یعنی‌ به ازای هر ایرانی‌ ۵۰ تا چوب بستنی وارد کشور شده ؟!؟! این سوای تولیدِ داخل هستش.
  • بدون نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    39 0
    چوب بستنی مصرف پزشکی و بهداشتی و..دارد.کمی تامل نمایید
  • تفضلی IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    20 0
    این اصل بدیهی است که برای تبیین یک پدیده ابتدا باید آن را تعریف کرد سپس مولفه های آن را مشخص کنیم.جناب اقای نقدی فرمودند این مفهموم از اقتصاد نه مولفه دارد.بعد هم می فرمایند این امر با آن چه در غرب اقتصاد ریاضتی خوانده می شود تفاوت دارد.سپس آن چه را که به عنوان مولفه بیان می کنند هم مولفه های اقتصاد سرمایداری استودرآخر هم می فرمایند تحقق همه این پدیده کار فرهنگی!!!است.یک تریبونی به من بدهید از صبح تا شب می توانم بدون خستگی از سنخ سخنان را یکریز بیان کنم.اگر این سردار عزیز یک تعریف روشنی از فرهنگ ارائه می دادند در آن صورت می شد احتمال داد که موانع جدی تحقق اقتصاد مقاومتی چه چیزی است. اول باید بدانیم مفهوم اقتصاد ناظر به چه پدیده هایی است و منطق این پدیده ها چگونه عمل می کند
    • احسان IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
      8 0
      آفرین. اتفاقا در این زمینه مقاله ای خواندم از دکتر زیباکلام. می گفت کسانی که همواره از اقتصاد سرمایه داری و سوسیالیستی ایراد می گیرند و در مقابل از اقتصاد اسلامی حرف میزنند اصلا نمی گویند این اقتصاد اسلامی یعتی چه؟ فقط از آن دو مدل ایراد می گیرند.
  • محمد IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    77 0
    من 29ساله فوق لیسانس فنی مهندسی بیکار و مجرد ما در شهرستان گهگاهی مرغ نگهداری میکنیم و یک مرغ تا به سن تخم گذاری برسد حدود 10 تا12 ماه طول میکشد و غذاهایی که مرغ های خانگی میخورند غذاهایی نیستند که آنها را پروار و فربه کند و پس از مدت زیادی که از آنها نگهداری شود و تمام رشدشان را بکنند وزن آنها نصف وزن مرغ های کارخانه ای و مرغداری ها نمیشود و گوشت آنها نیز سفت است. اگر برای نگهداری مرغ خانگی بخواهیم از غذاهای خوب استفاده کنیم که قیمت تمام شده یک مرغ خانگی چندبرابر مرغ غای بازار میشود و اصلا به صرفه نیست کسانی هم که مرغ خانگی نگهداری میکنند به خاطر تخم مرغ هستند نه گوشت انها.
  • کمال طهماسبی IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    45 0
    ضمن عرض سلام خدمت جناب اقای سردار محمدرضا نقدی و دوستان عزیز لازم به ذکر است که کشور عزیز ما و جوانان با استعداد قادر به تولید چوب بستنی و هزاران وسیله دیگه را دارن ولی مقرون به صرفه نیست چون کشورهای عزیز هستن که این وسایل رو خیلی مناسب در اختیار ما میگذارن بهتره در زمینه های بزرگتری سرمایه گذاری کنیم بطور مثال کشور زاپن به هیچ عنوان رادیو تولید نمیکنه بلکه تولید علم میکنه و... رو انجام میده که درامد بزرگی براشون شامل میشه
  • بدون نام IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    2 13
    کارخانه جات بستنی سازی
  • بدون نام IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    22 2
    کارخانه های بستنی ایرانی باید از چوب بستنی پلاستیکی استفاده کنند از این بعد چون نمی شه که درخت ها را قطع کردبخاطر چوب بستنی!
    • بدون نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
      1 0
      خوب پلاستیک که میدونید مشکل سازه واسه یه ماده خوراکی که ممکن چند ماه بمونه تو صف فروش. بعدش ایران پلاستیک تمیز و بهداشتی رو هم باز باید وارد کنه که باز هم همون اش و همون کاسست
  • moftakhari IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    3 10
    با سلام، شاید مثال های ایشان حق مطلب را ادا نکند ولی منظور حرفهای آقای نقدی درست هست. توی آمارها دیدم کشورهای توسعه یافته برای درست مصرف کردن و مدیریت صحیح منابع بیش از 15000 استاندارد تحت لیسانس ایزو را تدوین نموده اند در صورتی که ما به استانداردها و الگو های مصرف انرژی مثل ایزو 50001 ، همچون کراوات و یا سنجاق سر دست نگاه می کنیم!! تا کی باید منابع را هدر دهیم؟
  • رحیم IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    14 4
    به نام خدا سردار حرفهای خوبی زدند ولی آیا خدا وکیلی جایگاه حقوقی ایشان این اجازه را به ایشان میدهد که این چنین فزمایشاتی داشته باشند.یکی از عیب وایرادهای اساسی مملکت ما این است که هر کس در جایگاهی که قرار دارد صحبت نمی کند.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    2 4
    اصلا این واردات 40میلیون دلار واردات چوب بستنی جای تأمل داره! با 40 میلیون دلار میشه واسه مصرف ونیاز 20سالهء کشور چوب بستنی وارد کرد! نکنه به بهانهء چوب بستنی این مقدارارز اونم احتمالا ارز دولتی! از کشور خارج شده! چند سال پیش در اوئل دولت خاتمی گمونم, یکی از ائمهء بزرگوار جمعهء تهران فرمودند اینقدر میلیون دلار آدامس از طریق جزیرهء کیش وارد کشور شده! بعد معلوم شد اصلا امکان مصرف اون حجم از ادامس حتی اگه همهء ایرانیها ادامس مصرف کنند باز کمتر از یک صدم ان مقدار اعلامی میشود! البته ان امام جمعهء محترم به دلیل خوش نفسی در نوبت بعدی از مردم عذرخواخی کردند وفرمودند رقم را اشتباه وخلاف به ایشان داده اند!
  • بدون نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    3 1
    البته بعضا نياز است برخي مواد وارد شوند. شايد تكنولوژي خاصي در ان استفاده شده كه دانش بومي پاسخگوي ان نيست و يا اينكه واردات ارزانتر از توليد است. و در عين حال بزرگان در امور خودكفايي كمي مازاد بر امور انجام شده موارد را مطرح مي نمايند.
  • بدون نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    1 2
    نكات خوبي مطرح نموديد. حتي اگر 20 كيلومتر از اب خليج فارس و خزر را لوله كشي كنيم به زمينهاي مسطح و وسيع ميرسيم كه توان توليد شاه ميگو و صدف مرواريد ساز و ماهيان گرم ابي دارد و صادرات كلان ايجاد ميكند. در كل شكي نيست كه پتانسيلهاي زيادي است و عمدتا علاقه به مطالعه دارند. اگر يك مشاوره با كشورهايي از قبيل چين داشته باشيد مسلما با هزينه كم و شسته و رفته ميتوانند اين تدابير را به نتيجه برسانند.
  • ماهی IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    6 0
    حداقل معلوم شد چرا دو چیز گران شده . دلار و بستنی
  • بدون نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    7 0
    نمیشه بستنی بی چوب درست کنید؟ حصیری........ بدبختی ما رو ببین.......
  • سروش آریا IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    7 0
    آقا یکی این قسمت فرمایش این سردار رو توضیح بده ممنون میشم: «در کشور 84 میلیون دلار واردات داریم که 30 تا 40 میلیون دلار آن بی‌خود و بی‌جهت است که اگر وارد نشود هیچ اتفاقی نمی‌افتد. به عنوان مثال 40 میلیون دلار چوب بستنی وارد کشور شده است» ۸۴ میلیون واردات، که ۴۰ میلیونش بی‌خوده، مثلا ۴۰ میلیون چوب بستی !! خب با این شرایط، سه حالت پیش میاد، یکی اینکه این ارقام صحیح‌اند، پس ما ۴۰ میلیون واردات بی‌خود داریم، همه‌ی این مقدار بابت چوب بستنیه! و این مقدار بی‌خود و بی‌جهت دقیقا ۵۰ درصد کل واردات‌مون رو شامل میشه! حالت دوم اینه که این آمارها مربوط به بازه‌های زمانی یکسانی نیست. در این حالت کلا بحث آماری ایشون دچار اشکاله. حالت سوم هم اینه که کلا همچین آماری اشتباهه، این هم مطلوب نیست. البته شاید من در اشتباهم! میشه یکی توضیح بده