۰ نفر
۴ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۲:۱۰

دولت انگلستان امروز رسما آغاز دوران رکود اقتصادی در این کشور را تایید کرد.

 

رهام وزیری:  بریتانیا اولین کشور صنعتی در غرب است که به دنبال بحران اقتصادی در جهان گرفتار رکود می شود.به اعتقاد بسیاری داده های آماری حاکی از آن است که ایالات متحده نیز وارد دوره رکود اقتصادی شده است اما هنوز هیچ مرجع رسمی در این کشور رکود اقتصادی را تایید نکرده است.
وزارت دارایی بریتانیا در بیانیه ای که نسخه ای از آن در اختیار بی بی سی قرار گرفت با تایید شروع رکود اقتصادی گفت این اولین رکود پس از رکود اقتصادی سال 1991 میلادی است.بر اساس آمارهای ارائه شده در این گزارش رسمی رشد اقتصادی بریتانیا در شش ماه گذشته منفی بوده است.

اقتصاد بریتانیا در سه ماه سوم سال 2008 میلادی رشد منفی 0.6 درصد داشته و در سه ماه پایانی سال همراه با اوج گیری بحران اقتصادی در جهان وضعیت بدتر شده و به منفی 1.6 درصد رسیده است.بریتانیا در حالی دوران رکود اقتصادی را پشت سر می گذارد که کمتر کارشناسی به احیای اقتصاد این کشور در سال 2009 میلادی امید دارد. بنا بر پیش بینی بی بی سی میانگین رشد اقتصادی بریتانیا در سال 2009 میلادی منفی 2 درصد خواهد بود که نشانگر تداوم و تعمیق رکود اقتصادی در این کشور است.
انتشار خبر رسمی رکود اقتصادی باعث شد که ارزش پوند انگلیس نیز در مقابل دلار به پایین‌ترین حد خود طی ‪ ۲۵‬سال اخیر سقوط کند و هر پوند روز جمعه در مقابل ‪ ۱/۳۶‬دلار معامله شود. همچنین ارزش پوند در برابر ین ژاپن نیز به پایین ترین میزان از زمان ثبت نوسانات ارزی رسید.این خبر همچنین موجب شد تا شاخص اصلی بورس لندن 2 درصد از ارزش خود را از دست داده و به زیر 4هزار واحد سقوط کند.
بحران اقتصادی و به دنبال آن رکود اقتصادی ، اثرات منفی زیادی بر بخش های مختلف کسب و کار در بریتانیا گذاشته است. به گونه ای که تعداد زیادی از کارفرمایان ناگزیر شده اند تعداد نیروهای کار خود را تعدیل کنند. بر اساس آمارهای رسمی که در هفته جاری منتشر شد، تعداد بیکاران انگلیس نیز در سه ماهه آخر سال ‪ ۲۰۰۸‬میلادی همچنان رو به افزایش بوده و قبل از پایان سال تعداد کل بیکاران را به حدود ‪ ۱/۹۲‬میلیون نفر رسانده است.
در همین حال گزارش های جدید نشان می دهند بانک های بیشتری در بریتانیا در خطر ورشکستگی قرار گرفته اند. بسیاری از بانک ها دیگر پولی برای وام دادن به مردم ندارند. این وضعیت باعث پایین آمدن سرعت و حجم فعالیت های اقتصادی در بریتانیا شده است که به سهم خود طولانی تر شدن دوران رکود اقتصادی را به همراه دارد.مروین کینگ رییس بانک مرکزی بریتانیا در این زمینه می گوید : شرایط نامشخص اقتصادی مردم را محتاط کرده است و آنها دیگر نمی خواهند از پس انداز خود برای فعالیت های اقتصادی پر ریسک استفاده کنند.ما باید شرایط را فراهم کنیم تا بانک ها بار دیگر بتوانند وام بدهند.
دولت بریتانیا در تلاش تازه ای برای تشویق بانک ها به دادن وام به متقاضیان، اتخاذ تدابیر تازه ای را اعلام کرده است.از اولین طرحی که دولت بریتانیا برای تقویت بانک ها به اجرا گذاشته و شامل اختصاص 55 میلیارد دلار به تضمین طلب های بلاوصول بانک ها بود، نتیجه مطلوب حاصل نشده بود.
گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا هنگام اعلام طرح جدید گفت وضعیت استثنایی کنونی نیازمند اتخاذ تدابیر بی سابقه است.یکی از بخش های مهم طرح جدید، بیمه بانک ها در برابر ضررهای بیشتر یا وام های بخصوصی است.دولت بریتانیا امیدوار است که تضمین بانک ها در برابر زیان های بیشتر ، بانک ها را تشویق خواهد کرد که دادن وام به مردم عادی و کسانی که به فعالیت های بازرگانی اشتغال دارند را از سر گیرد.
آلیستر دارلینگ، وزیر دارایی بریتانیا به بی بی سی گفت: بانک هایی که از تضمین های جدید استفاده می کنند باید تعهد الزام آوری دهند که وام بیشتری در اختیار متقاضیان قرار خواهند داد.
ورود به دوره رکود اقتصادی کارکرد تمامی این طرح ها را با چالش جدی رو به رو کرده است.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =