دولت و مجلس شورای اسلامی به دنبال طرحی برای حذف کنکور هستند که بر اساس آن کنکور برای 50 درصد رشته ها برگزار نشوند، اما در عمل به نظر می رسد، کنکور برای ورود به دانشگاه هایی که شهریه دریافت می کنند حذف می شود.

محمد حسین نجاتی: رویای حذف کامل کنکور هنوز دست نیافتنی است. اما دولت و مجلس به دنبال طرحی هستند، تا با حذف کنکور در 50 رشته تحصیلی متقاضیان ورود به دانشگاه را به تب راضی کنند. جزئیات طرح سازمان سنجش آموزش کشور در حالی از سوی مسئولان مرتبط با حذف کنکور مطرح شده است که بر اساس اعلام رئیس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی "برای 50 درصد رشته محلها احتیاج به کنکور خیلی آسان(عمومی) است، به علاوه بررسی سابقه تحصیلی داوطلبان کفایت کند"
البته این نسخه دولت و مجلس برای حذف کنکور در سال 93 است و پس از ناکامی دولت در حذف کنکور در سال 90 معلوم نیست این طرح تا چه اندازه دارای ضمانت اجرایی است.
رئیس کمیته آموزش عالی مجلس می گوید: طبق گزارشی که سازمان سنجش آموزش کشور به کمیسیون آموزش ارائه کرد، 30 درصد پذیرشهای دانشگاهها نیازی به برگزاری کنکور ندارند و پذیرش دانشجو عملاً در این رشته محلها می تواند بدون نیاز به آزمون صورت گیرد.
رضا صابری عضو کمیسون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر این دو گروه 50 و 30 درصدی در کنار هم قرار گیرد مشخص می شود که رقابت شدید داوطلبان تنها برای 20 درصد رشته ها در قالب کنکور صورت می گیرد، ادامه داد: قالب اصلی شیوه پذیرش دانشجو در سال 93 تا حدودی به دست آمده که طیف آن شامل سابقه تحصیلی به عنوان مبنای سنجش داوطلب تا برگزاری یک کنکور تخصصی سخت به علاوه سابقه تحصیلی، می شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای با بیان اینکه در قانون سال 86 حذف کنکور واقعیتی است که قابلیت اجرایی ندارد، ادامه داد: فضای آنچه که کمیسیون آموزش در این زمینه کسب کرده این است که ما باید به دنبال قانونی جدید برای کنکوری باشیم که به ظرفیتهای آموزش و پرورش دقت کند و ظرفیتهای دانشگاههای کشور را هم بپذیرد.
وی گفت: باید سعی کرد 50 درصد ظرفیت دانشگاههای کشور بر اساس کنکوری بدون فشار روانی، آزمونی نرم و ملایم همچنین آسان و استاندارد به همراه مجموعه دروسی که زیاد تخصصی نباشد و تنها با چندین درس عمومی طبقه بندی شده، تکمیل شود.
صابری به داوطلبانی که در سال 93 قصد ورود به دانشگاه دارند توصیه کرد که پذیرش بخشی از آنان در سال 93 قطعاً بر اساس سوابق تحصیلی دوران دبیرستان صورت می گیرد و توجه به سوابق تحصیلی خیلی بیشتر از الان مورد توجه قرار گرفته است.


کنکور در دانشگاه هایی که شهریه دریافت می کنند حذف می شود؟
اگرچه مسئولان دولت و مجلس هنوز جزئیات کاملی از حذف کنکور در رشته های تحصیلی را اعلام نکرده اند اما به نظر می رسد کنکور در دانشگاه هایی به غیر از دانشگاه آزاد که اقدام به دریافت شهریه از داوطلبان می کنند، حذف می شود.
به طوریکه بر اساس آخرین اطلاعات از کنکور سراسری سال 1391 و کیفیت پذیرش داوطلبان، از میان تمامی قبول شدگان در کنکور سراسری سال 91 تنها 21 درصد از آنان روانه دانشگاه های دولتی و رایگان شدند. از طرف دیگر 3/78 درصد از قبول شدگان جذب دانشگاهی ای شدند که باید در قبال آن شهریه پرداخت کنند. بر اساس آمار رسمی سازمان سنجش آموزش کشور از مجموع کل قبول شدگان نهایی کنکور سراسری سال 1391، 21 درصد از دانشجویان جذب دانشگاه های دولتی و روزانه، 1/6 درصد از داوطلبان جذب دوره های شبانه، 61 درصد جذب دانشگاه پیام نور، 4/0درصد جذب دانشگاه های نیمه حضوری، 4/4درصد جذب دانشگاه های فرهنگیان، 5/4درصد جذب دانشگاه غیرانتفاعی و 2/1 درصد نیز جذب دانشگاه های مجازی شدند. این در حالی است که سهم دانشگاه پیام نور به عنوان دانشگاهی که به گفته کارشناسان بدون در نظر گرفتن معیار های کیفیت آموزشی در حال فعالیت است، روز به روز در حال افزایش است و از 15 درصد از سال 1386، 32 درصد در سال 88 و 55 درصد سال 90 به 61 درصد از کل قبول شدگان در سال 1391 یعنی سه برابر دانشگاه های دولتی و رایگان رسیده است.

در نمودار زیر درصد قبول شدگان کنکور سراسری سال 1391 را به تفکیک دانشگاه محل تحصیل ببینید؛

 

 

از حرف تا عمل مسوولان
بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1387 دولت موظف به افزایش میزان دانشجویان در دانشگاه های مادر و مهم دولتی است که طبق ماده واحده این پیشنهاد، ظرفیت پذیرش دانشجو که از طریق آزمون سراسری در رشته های روزانه در دانشگاه های مادر و مهم دولتی پذیرش می شوند، در رشته های فنی، مهندسی، پزشکی و حقوق به تشخیص وزارت علوم و در سایر رشته های علوم انسانی که مورد تقاضای بالای داوطلبان است باید افزایش پیدا کند. از سوی دیگر اصل سی ام قانون اساسی ایران می گوید: «دولت موظف است وسایل آموزش وپرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به صورت رایگان گسترش دهد.» با این حال آنچه که در حال حاضر هر ساله بر میزان آن افزوده می شود، کاهش تعداد دانشجویان در دانشگاه های دولتی و مادر است که طرح کنونی حذف کنکور می تواند بازار دانشگاه های پولی و کمتر با کیفیت کشور را پر رونق کند و از طرف دیگر صف ورود به دانشگاه های دولتی، رایگان و باکیفیت آموزشی بالاتر نسبت به سایر های دانشگاه های کشور را پر ازدحام تر کند. چرا که به نظر می رسد کنکور در دانشگاه های دولتی و رایگان همچنان پابرجا باشد.


حذف کنکور به دانشگاه آزاد نیز سرایت کرد
از طرف دیگر گام لرزان دولت و مجلس برای حذف کامل کنکور با پیش قدمی دانشگاه آزاد نیز همراه شده است.
به طوریکه که پیش از این رییس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تصویب حذف کنکور کارشناسی دانشگاه آزاد در سال 92، عنوان کرد: بر این اساس، پذیرش دانشجو در 80 درصد کدرشته‌ها به صورت بدون آزمون و در 20 درصد باقیمانده به صورت آزمونی مشترک با سازمان سنجش انجام می‌شود.
وی با اشاره به حذف کنکور در برخی از رشته محل‌های دوره کارشناسی پیوسته و ناپیوسته دانشگاه آزاد، گفت: در صورت تصویب، از بهمن ماه پذیرش دانشجوی بدون کنکور در 80 درصد رشته محل‌های دوره‌ کارشناسی محقق می‌شود.
دانشجو با تاکید بر اینکه هنوز رشته‌ها و واحدهای بدون کنکور به دانشگاه آزاد اعلام نشده است، اظهار کرد: در نظر داریم پذیرش دانشجو در رشته های بدون کنکور بر اساس سوابق علمی و اولویت‌های بومی انجام شود و در 20 درصد رشته محل‌های باقی مانده آزمونی مشترک با سازمان سنجش برگزار شود.

45237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام PL ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    60 22
    کنکور برای چی باید حذف بشه؟؟پس فرق اون کسی که دوران تحصیلش تو دبیرستان و به بطالت گذرونده و به لطف هزار تا تبصره و ماده دیپلم گرفته با اونی که درس خونده چی میشه؟؟همین الانش این همه فارغالتحصیل بی کار به لطف دانشگاه های پولی تو جامعه ریخته و ارزش مدارک تحصیلی داره میاد پایین همه حجوم اوردن سمت فوق لیسانس و دکتری اونوقت در پی حذف کنکورین؟؟یعنی شما توقع دارین در دانشگاه تهران و شریف همین طور باز باشه هر کی خواست بتونه دانشجوی اینجور جاها بشه؟؟تو کشورهای دیگه هم دانشگاه معتبرشون گزینش دارن که از کنکور به مراتب سخت تر و سنجیده تره در حال حاضرم کنکور حذفه به طوری که کسی اراده کنه میتونه به راحتی وارد یکی از دانشگاه های شهریه ای بشه حداقل دورهای روزانه رو بذارین توش یه رقابتی باقی بمونه که دست کمی
    • وفادار US ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      54 5
      پس نتیجه میگیریم حذف کنکور اشتباه است. اگر دانشگاهها بخواهند آزمون جدا بگیرند باید دوره بیفتیم توی دانشگاههای مختلف هی کنکور بدیم. 1 کنکور حذف میشود و 10 کنکور به جایش باید بدیم. ضمنا امکان پارتی بازی هم در دانشگاهها ایجاد میشود.
  • رفیعی IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    69 12
    کنکور هنوز عادلانه ترین روش گزینش برای دانشگاه هست. 1.با حذف کنکور فرصت تحصیل در رشته هایی مانند پزشکی، فنی و مهندسی و امثالهم خصوصا در دانشگاههای خوب برای جمع کثیری از هموطنان که به هر دلیل معدل پایینی دارند گرفته خواهد شد. (آنها که سالهای قبل دیپلم گرفته اند و چه هنوز در حال تحصیلند) 2. امکان تخلف چه در مدارس و چه پارتی بازی در دانشگاهها بسیار وجود دارد. 3.استرس ورود به دانشگاه رفع نخواعد شد و به سال های تحصیل و امتحانات نهایی منتقل میشود. 4. کیفیت تحصیلی دانشگاهها افت بیشتری خواهد کرد. تصویب این طرح فقط تصمیمی عجولانه و یا عوام فریبی میباشد. امید است مسوولان ذیربط دست از آزمون و خطایی که با سرنوشت بسیاری از عزیزان بازی میکند بردارند و توانمندیهایشان را به طرق دیگر به رخ ملت بکشند.
  • بدون نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    21 14
    خب چه اشکالی داره دانشگاه های پولی بدون کنکور باشه؟! یعنی می فرمایید دانشگاه های پولی هم باید با کنکور و این حرفها باشه؟ آخه کجای دنیا اینجوریه؟
    • محث IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
      4 14
      کنکور برداشته شد بهترم شد همه جا دنیااینجوره چقد بخونیم بابافیلسوفم بشیم سرجلسه کنکور مراقبا انگار عرراییلن هزینش یه مقدارمناسب باشه ممنونیم
  • بدون نام IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    26 11
    مگه شما الان بخوایید پول بدید در یکی از دانشگاه های بزرگ دنیا درس بخونید از شما کنکور می گیرند؟
    • بدون نام IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      4 9
      شما پول داشته باشی به راحتی میتونی بری هاروارد درس بخونی اونایی که پوا ندارن بورس میشن
    • علی IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      9 3
      نه، اونجا وارد شدن به دانشگاه کاری نداره، ولی چنان رس آدم رو می کشن که هر کسی نمی تونه مدرکش رو بگیره. پس هر کسی به دانشگاههای معتبر نمی ره که هزینش رو هدر بده و مدرکی هم گیرش نیاد.
    • بدون نام PL ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۰
      8 2
      کی گفته هرکی پول بده میتونه بره هاروارد درس بخونه؟؟وقتی در مورد چیزی اطلاع ندارین لطا نظر ندین
  • بدون نام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    10 3
    وقتی می خواهند یک چیزی را مجانی بدهند خب معلومه که به ممتازین و اونهایی که استعداد بالاتری دارند این فرصت را می هند ولی دیگه برای وقتی که می خواهند پول ش را از طرف بگیرند که این حرفها نیست.
  • بدون نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    6 0
    به جای این حرفها واسه اشتغال جوانها کاری کنید دانشگاه رفتن تو این مملکت وقت تلف کردنه
  • بدون نام IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    18 1
    من با حذف کنکور مخالفم چون باعث رواج پارتی بازی میشه و تازه برای دانشگاه های معتبرم در هر صورت باید کنکور داد
  • بدون نام IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    6 2
    این که همه ی ایرانی ها دوست دارن مدرک داشته باشند و فوق و دکترا هم بگیرند به نظر بنده یه چیزی است که نهایتا تا چندسال آینده تکراری می شود و دیگه کنکور معنا نخواهد داشت!و این حرف که می گویند مدرک بی ارزش شده هم حرف بی خودی است چون که مدرک از اولش هم نباید به دید یک چیز باارزش بهش نگاه می شد تا این شرایط پیش بیاید!اون چیزی که باید ارزش بشود پشتکار شخص در زندگی و امور مالی و موفقیعتش است که مهم است نه فلان مدرک!باید این دید که چون من مدرک از فلان دانشگاه را دارم و باید بهترین درآمد رو داشته باشم رو از ذهن بیرون کرد!
  • محمد IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    16 1
    هيچ روش بدون تقلب و عادلانه اي به جز كنكور وجود نداره. اين رو با وجود اينكه خودم از كنكور ضربه ديدم ميگم. ميشه دانشگاه هايي هم جداگانه با سطح علمي و منابع خاص آزموني رو برگزار كنن.
  • بدون نام IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    5 2
    به نظر من باید کنکور برگزار بشه اما نه به عنوان تنها راه ورود به دانشگاه. باید اینطوری برگزار بشه که کسانی که قبول شدند برن روزانه بخونن، بقیه افراد هم که قبول نشدن برن شبانه بخونن. یعنی کنکور فقط برای تعیین اینکه چه کسانی به دوره روزانه راه پیدا کنن برگزار بشه و مابقی افراد که نمره لازم را نیاوردند برن شبانه بخونن. اینطوری طرف خیالش راحته که اگه کنکور قبول نشد حداقل وارد دوره شبانه میشه. بهترین حالت به نظر من این نوع کنکوره.
  • بدون نام IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    4 3
    بابا پاشيد بريد ببينيد امريكا چي كار ميكنه شمام همونكارو بكنيد چه اشكالي داره مگه!؟ ضمنا"كنكور مگه چشه اصلا برا چي حذف بشه؟ من پارسال كنكور دادم خداييش فشار يه كم زياد بود ولي بد نبود تنها اشكالش اينه كه يه ذره زيادي شلوغش ميكردن و هي جو ميدادن مگه نه هر كي خودش درس بخونه ( يه كمي هم از ازمون و اينا استفاده كنه) موفق ميشه شق القمر كه نميخواد كنه طرف ميخواد كنكور بده! اما پارسال تو گوشمون اينقد هي كنكور كنكور كردن كه فكر كرده بوديم ميخوايم بريم جنگ اژدهاي دوسر
  • بدون نام IR ۰۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    7 6
    چه اشکالی داره این دانشگاه آزاد یه چندتا دانشگاه علوم پزشکی در شهرهای مختلف تاسیس کنه هم خودش پول در بیاره هم ارز مملکت برای دانشگاه های خارجی صرف نشه هم دانشجو ها آواره کشورهای مختلف نشند
  • علی IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۱
    7 1
    به خدا حذف کنکور اشتباس
  • *star* IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
    4 1
    حذف کنکور؟نفستون از جای گرم بلند میشه.یه نگاهی به ما منطقه 3 ای ها بندازین.شما مرفه های جامعه هستین که بچه هاتون نمیتونن درس بخونن به این بهونه میخواین وارد دانشگاه ها بشین.گرچه همین الانشم تو دانشگاه های تاپمون عده ای بدون کنکور و احتمالا از فضا وارد این دانشگاه ها میشن .نمونه بارز برای پابرجابودن کنکور برادر خودم هست.مدرسه ی عادی خوند که هیچ کدوم از دبیراش در حد عالی نبودن و توی کلاسشون تر و خشک باهم میسوخت.اماخودش خوندو لیسانس و فوق لیسانسش رو در بهترین دانشگاه تهران خوند و امسال هم دکتری رتبه 1 آورد.حالاشما بگیدآیا اگه کنکور طبق سوابق تحصیلی بود برادرم با نمره های 10 و 15 الان به اینجا رسیده بود؟عمرا اصلا خودم چی؟10 سال نمرم کمتراز18نبود ولی دوسال آخربه علت بیماریم طعم نمره 8راهم چشیدم