آیین سلام و تسلیت عزاداران حسینی به حضرت فاطمه معصومه (س) برای ثبت در فهرست میراث معنوی کشور آماده شد.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم روز یکشنبه با اشاره به برگزاری همایش ثبت آثار و آیین‌های عاشورایی که در روزهای 21 و 22 ماه جاری در استان مازندران برگزار می‌شود، گفت: به همت کارشناسان میراث فرهنگی قم ثبت مراسم سلام و تسلیت عزاداران حسینی به کریمه اهل بیت(س) و مراسم تعزیه خوانی و آیین نخل گردانی روستای دولت آباد نیزار برای ارایه به این همایش آماده شده تا پس از دفاع و تصویب داوران در فهرست آثار میراث معنوی کشور ثبت شود.

علیرضا ارجمندی سابقه برگزاری آیین سلام را بیش از هزار سال عنوان کرد و گفت: در این آیین که خاستگاه آن از محله میدان میر باشد، هیات مذهبی در قالب دسته‌های عزاداری از محلات مختلف قم به سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند.

وی افزود: هیات مذهبی پس از سلام و عرض تسلیت به پیشگاه کریمه اهل بیت(س) و خروج از درب دیگر جای خود را به دسته‌های عزاداری دیگر می‌دهند.

وی قدمت برگزاری مراسم تعزیه قم را نیز حدود 240 سال عنوان کرد و گفت: این مراسم در قدیم بصورت سیار از محلات به سمت حرم مطهر اجرا می‌شد و هم اکنون بصورت سیار و ثابت برگزار می‌شود.

مدیر‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم همچنین آیین نخل گردانی روستای دولت آباد را آیینی 400 ساله خواند و گفت: عزاداران با حمل یک نخل که سمبل تابوت حضرت سید الشهداء، امام حسین(ع) است به سمت امامزاده ساریه خاتون در نزدیکی آن روستا حرکت کرده و مراسم عزاداری روز عاشورای حسینی را برگزار می‌کنند.

ارجمندی با اشاره به اهمیت ثبت آیین‌های بومی در فهرست آثار معنوی کشور، گفت: ثبت این آثار باعث می‌شود آیین ثبت شده همچون یک بنای تاریخی مورد توجه قرار گرفته و گذر زمان موجب فراموشی و از بین رفتن آن نشود.

وی افزود: هم اکنون پرونده‌های معنوی دیگری نیز در دست بررسی قرار دارد که در همایش‌های بعدی ارایه می‌شود.

/30362

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =