روزنامه کیهان نوشت:

چند تن از عناصر ورشکسته سیاسی با انتشار نامه ای به «رهبران ملت مصر» از آنها خواستند اسلام را به سیاست راه ندهند.

محسن کدیور، عبدالعلی بازرگان، حسن یوسفی اشکوری، محمود صدری و صدیقه وسمقی  در این نامه نوشته اند: همان طور که می دانید ملت ایران در سال 1979 استبداد شاهنشاهی را سرنگون و به تأسیس نظام جمهوری اسلامی رأی آری داد. این رأی که با 2/98 درصد آراء مردم در طیف گسترده آن با عقاید متفاوت و با اعتماد به سخن رهبر روحانی آن که صریحا وعده داده بود روحانیون قصد حکومت ندارند و خود به حوزه های علمیه باز خواهد گشت، تثبیت شد، در واقع رأی به برچیده شدن بساط استبداد و برپائی آزادی، عدالت اجتماعی و ارزش های اخلاقی و دینی بود، اما نه توده های مردم و نه رهبران دینی، طرح تدوین شده ای از حکومت اسلامی نداشتند و جز کلیاتی از حکومت عدل علوی چیزی ارائه نکردند. به این ترتیب رژیم سابق، قبل از آنکه نظامی نوین طراحی و تدوین گردد، برچیده شد و در غیاب احزاب و نهادهای مستقل مردمی که در دوران استبداد سلطنتی سرکوب شده بود، بخشی از نهاد مستقل روحانیت شیعه که با ساختار ویژه و تشکیلات سنتی خود باقی مانده بود، توانست قدرت را با تکیه بر تقلید سیاسی اقشار سنتی و با سوء استفاده از عواطف و احساسات مذهبی مردم در انحصار گیرد.
در ادامه این نوشته پرتناقض آمده است: قصد ما تبلیغ جدایی دین از سیاست نیست چرا که تعالیم اصیل اسلامی عرصه اجتماع و سیاست را نیز در بر می گیرد. مسلما دینداران نیز حق، بلکه وظیفه شرعی دارند همچون بقیه مردم در سیاست دخالت کنند و حتی در صورت احراز اکثریت آراء به قدرت برسند (همچنانکه در ترکیه رسیدند)، اما آمیختن نهاد دین با نهاد قدرت مخالف اساس دین و معیارهای کتاب و سنت است. تجربه تلخ ملت ما اینک فراروی شماست. آزموده را بار دیگر نیازمائید. شما در اصل چهارم پیش نویسی که به عنوان قانون اساسی مصر تهیه کرده اید، شیخ الازهر و علمای این دانشگاه و حوزه علمیه بزرگ اسلامی را در جایگاهی قرار داده اید که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران برای فقهای شورای نگهبان، که منصوب رهبری هستند، قرار داده است.
این متن در حالی در پستوی محسن کدیور و چندنفر از دوستان وی نوشته شده که بنابر اخبار اولیه بیش از 70درصد مسلمانان مصر - با وجود مخالفت و فشار و آشوبگری سنگین گروه های لائیک- به قانون اساسی مبتنی بر اسلام رأی داده اند.
نویسندگان این نامه توضیح نداده اند که اگر بنا بر ادعای آنان مردم خیال می کردند روحانیون قرار است به حوزه های علمیه بازگردند و به همین دلیل 2/98 درصد مردم به جمهوری اسلامی رأی آری دادند پس چرا بیش از 99درصد همان مردم به متن قانون اساسی و اصول روشن آن رأی دادند؟ این گزافه گویی در حالی است که برای مثال در سال 1388 و در سی و یکمین سال پیروزی انقلاب، 85 درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند و دلبستگی خود را به نظام نشان دادند. اما شرم آورتر از همه این است که ترویج کنندگان سکولاریسم، جرئت اعلام پایبندی به سکولاریسم را از دست داده و اکنون با مشاهده موج بیداری اسلامی مجبورند بگویند «قصد ما تبلیغ جدایی دین از سیاست نیست».
یادآور می شود پیش از این کدیور به طور مخفیانه به اسرائیل سفر کرده و در عین حال سعی بر کتمان و انکار این موضوع داشته است. اما با نوشته اخیر وی و دوستانش جا دارد بپرسیم که آیا هم مسیری و همفکری با رژیم صهیونیستی را انکار می کنید؟!
2929
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 266074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    89 3
    تا قرارداده است خواندنی بود .
  • بدون نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    168 5
    شما لطفا نامه را چاپ و قضاوت را به خواننده واگذار.
  • پارسا IN ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    108 8
    اگر اسرائیل تصمیم بگیره یک کارخانه خودروسازی تاسیس کنه و ایران هم چنین کنه، آیا معنیش اینه که ایران هم-مسیر و همفکر رژیم صهیونیستیه؟!
    • بدون نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
      4 53
      عزیز من شما هنوز در استدلال دچار ضعف و مشکل هستید . شما از احداث یک کارخانه و تفکر دقیقا مشابه که همان صنعتی شدن و خودروسازی هست ، نتیجه گرفته اید که فلانی وضعش خرابه ؟!!
  • بدون نام IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    66 0
    به نظر من هم شما نامه را چاپ کنید کامل هم چاپ کنید مردم خودشان تحلیل میکنند وظیفه شما اطلاع رسانی است نه القای تحلیل خودتان
  • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    61 0
    در دور اول انتخابات مصر 30 درصد از واجدين شركت كردن كه از اين تهداد 57 درصد آري گفته . چرا درصد شركتكنندگان رو نميگيد ؟ و فقط درصد آري رو ميگيد ؟ تا كي سانسور؟
  • ali qomi IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    4 56
    اصلاح طلب والا تا اونجا که ما میدونیم اینا هیچ موقع اصلاح طلب نبودن از کی تا حالا نهضت آزادی و ... اصلاح طلبند . اولین شرط اصلاح طلبی اعتقاد به خط امام است
  • بدون نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    42 0
    متن اصيل را بگذاريد . لطفا
  • قيص IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    48 0
    خبر را صادقانه پخش كنيد و قضاوت را به عهده خواننده بگذاريد. مردم خوب مي فهمند و درست قضاوت مي كنند . قيم نشويد لطفا.
  • بدون نام AU ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    2 0
    صرفنظر از تمام بخش های نامه و تحلیل کیهان. این قسمت از تحلیل کیهان جالب است که میگوید 70 درصد مسلمانان مصر به قانون اساسی این کشور رای مثبت داده اند! (از این قسمت بگذریم که کلا 63 درصد واجدین شرایط به آن رای مثبت داده اند) ولی کیهان وقتی میگوید 70 درصد مسلمانان مصر به آن رای مثبت داده اند با توجه به آمار اعلام شده که کلا 10 میلیون نفر در مصر به قانون اساسی رای مثبت داده اند که بر اساس تحلیل کیهان 70 درصد مسلمانان مصر بود اند این 10 میلیون نفر ! یعنی جمعیت مسلمانان مصر به عنوان یک کشور 85 میلیونی 14 میلیون نفر است. یا به عبارت بهتر تنها 14 میلیون نفر از 51 میلیون واجد شرایط رای دادن در مصر مسلمان هستند
  • بدون نام AU ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    2 0
    گذشته از همه اینها به دوستان کیهانی بفرمایید در مصر تنها 10 میلیون نفر از 51 میلیون واجد شرایط به قانون اساسی رای داده اند. یعنی قانون اساسی مصر با رای 20 درصد تصویب شده است. این 20 درصد پایگاه اجتماعی اسلام گرایان و اخوانی ها است که همیشه در مصر وجود داشته است به عبارت دیگر اسلام گرایان در میان 80 درصد جامعه مصر پایگاهی ندارند. قانون اساسی مصر هم به واسطه اینکه تنها با رای 20 درصد واجدین شرایط تصویب شده نمیتواند اعتبار چندانی داشته باشد.
  • بدون نام IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۶
    10 0
    انتخابات مصر به دليل شركت اقليت مردم در آن فاقد وجاهت است.