ایسنا نوشت:

شرکت فرودگاه‌های کشور به عنوان متولی زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کند؛ حداقل 150 میلیارد تومان از ایرلاین‌ها و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مطالبه دارد. از سوی دیگر از 54 فرودگاه موجود تنها سه فرودگاه سودده و اقتصادی هستند که درآمدشان جوابگوی هزینه‌هایشان است.تامین منابع مالی به منظور داشتن فرودگاه با زیرساخت‌های اصولی عمرانی و نیز بهره‌مندی از تجهیزات روز دنیا برای راهبری ناوگان و توسعه صنعت حمل‌ونقل هوایی امری اساسی است و به گفته کارشناسان باید با تزریق به موقع و به اندازه منابع مالی به این امر کمک کرد؛ امری که گویا چند سالی است مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. شاهد این مدعا بدهی 150 میلیارد تومانی برخی ازطرف‌های همکار با شرکت فرودگاه‌های کشور است.

 محمود رسولی نژاد – مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور – در این‌باره تاکید کرد: در حال حاضر از 54 فرودگاه که در استانهای مختلف کشور فعال هستند، تنها سه فرودگاه اقتصادی است که می‌تواند از درآمد خود، هزینه‌های خدمات فرودگاهی خود را تامین کنند.

 به گفته وی فرودگاه‌های بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، امام خمینی (ره) و فرودگاه مهرآباد سه فرودگاه اقتصادی کشور هستند. رسولی نژاد ابراز امیدواری کرد در آینده سه فرودگاه اصفهان، شیراز و تبریز نیز بتوانند در زمره فرودگاه‌های اقتصادی قرار گیرند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور تاکید کرد: درصورت پرداخت به موقع هزینه‌ها از سوی شرکت‌های هواپیمایی که از فرودگاهها خدمات می‌گیرند، می‌توان به تامین هزینه فرودگاه‌ها و تلاش برای سودده شدن آنها کمک کرد.

به گفته وی در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی بالغ بر 130 میلیارد تومان به شرکت فرودگاه‌های کشوری بدهی دارند که عمده این رقم مربوط به شرکت هواپیمایی ایران‌ایر است زیرا هر قدر ایرلاین‌ها بزرگ‌تر باشند، هزینه‌های آن‌ها بالاتر می‌رود. این درحالیست که ایرلاین‌های خارجی هیچ بدهی به شرکت فرودگاه‌ها ندارند.

رسولی‌نژاد همچنین از بدهی 20 میلیارد تومانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به شرکت فرودگاه‌ها خبر داد و افزود: این رقم مربوط به 18 ماه گذشته است که تاکنون حتی یک ریال از این بدهی پرداخت نشده است.

این مقام مسوول اعلام کرد: 54 فرودگاه کشور ماهیانه 40 میلیارد تومان هزینه جاری دارند که از طریق دریافت از شرکت‌های هواپیمایی داخلی، خارجی و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باید تامین شوند. وی خاطر نشان کرد: این شرکت سالانه 100 میلیون دلار درآمد دارد که با توجه به نوسان نرخ ارز نمی‌توان رقم مشخصی در این زمینه اعلام کرد.

 پرداخت نشدن به موقع مطالبات شرکت فرودگاه‌های کشور از سوی شرکت‌های هواپیمایی داخلی و شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی می‌تواند مسوولان را به سمتی سوق دهد تا بودجه عمرانی را صرف هزینه‌های جاری فرودگاه‌ها کرده و ایران همچنان سه فرودگاه اقتصادی داشته باشد؛ فرودگاه‌هایی که با فرسودگی زیر بناها می‌توانند به بروز سوانح منجر شوند.

3131

کد خبر 270525

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    13 2
    ساخت ترمینال داخلی فرودگاه شهید دستغیب شیراز چندین سال است که نیمه تمام رها شده و این فرودگاه هنوز از داشتن یک پارکینک مسقف مجهز محروم می باشد. فردودگاهی که به خوبی در بدو ورود مسافران، چهره بسیار زشت شهر شیراز را نشان می دهد : پروژهای عمرانی نیمه تمام... متروی تعطیل شده...هرج و مرج در فرهنگ ترافیک.... توضیح شهرداری: بودجه نداریم ! سهم مردم : راه بندان و چاله چوله های بسیار زیاد در سطح خیابانها !
  • سعید AE ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    1 0
    فرودگاه شیراز وقتی وارد سالن خارجی میشین کلن هرج و مرج معلوم نیست کجا بایستی بری 2 تا مانیتور20 اینج کوچیک برای پروازها گذاشتن همیشه خاموش کلن همه چیز به هم ریخته حالا ما خودمان اشکالی نداره مجبوریم مسافران خارجی...............................اخه تا کی؟

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین