رئیس جمهور آخرین بخش از سخنانش را به موضوع اختیارات قوا اختصاص داد.

به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدی نژاد در آخرین بخش از نطق امروزش در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حرف‌هایی که می‌زنم نه گله، نه اعتراض و نه دعوا، بلکه برای اداره بهتر کشور است، گفت: ما سندی داریم که پایه اداره کشور و تنظیم‌کننده روابط مبنای حقوق ملت و مبنای مسئولیت‌ها و دایره اختیارات است. این سند عبارت است از قانون اساسی. هر سه قوه مستقل از یکدیگرند و البته اختیاراتی نیز دارند و به نوعی بخشی از اختیارات ناظر به قوای دیگر است که البته این به معنای دخالت نیست. به طور مثال بازرسی کل کشور، دستگاه‌ها را نظارت می‌کند اما این دخالت نیست. دیوان محاسبات به امور دستگاه‌ها رسیدگی می‌کند که این دخالت نیست و استقلال قوا را نقض نمی‌کند.

اگر قانون پی‌درپی اصلاح شود ثبات بوجود نمی‌آید

احمدی‌نژاد ادامه داد: برای قوه مجریه نیز اختیارات مستقل و اختیاراتی ناظر به سایر قوا وجود دارد. ما هیچگاه در قانونگذاری دخالت نمی‌کنیم؛ دخالت به معنای دخالت. هیچگاه تلاش نکرده‌ایم دخالت کنیم اما اگر تصمیمات دولت حتی انتصاب افراد به مسئولیت‌ها با طرحی متوقف شود چطور می‌توان مدیریت کرد. برخی تغییرات خیلی شکننده است.

وی با بیان اینکه اگر قانون پی‌درپی اصلاح شود ثبات بوجود نمی‌آید، افزود: در شرایط ثبات است که می‌توانیم عمل کنیم. اگر در طرح هدفمندی، بودجه و سایر مسائل دائما تغییر به وجود آید برنامه‌ریزی را مشکل می‌کند و توقعی که شما دارید و دغدغه مشترک همه ماست اجرا نمی‌شود. سال‌ها می‌گذرد و کاری از پیش نمی‌رود.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: قانون اساسی هندسه‌ای تعریف کرده که اگر از چارچوب شود آسیب می‌بیند. اینکه دیگر قوا تلاش کنند در حوزه اجرا وارد شوند آسیب می‌زند، توسعه مرز اختیارات یک قوه به سایر قوا به ضرر کشور است و به ضرر همه ماست. جایگاه مجلس بسیار رفیع و محترم است.

اشاره مجدد احمدی نژاد به اصل 138قانون اساسی

رئیس جمهور در این بخش از سخنانش قسمت آخر اصل 138 قانون اساسی را قرائت کرد«دولت می‌تواند تصویب برخی از امور مربوط به وظایف خود را به‌کمیسیونهای متشکل از چند وزیر واگذار نماید. مصوبات این‌کمیسیونها در محدوده قوانین پس از تایید رئیس جمهور لازم‌الاجرااست‌.
تصویب‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌های دولت و مصوبات کمیسیونهای‌مذکور در این اصل‌، ضمن ابلاغ برای اجرا به اطلاع رئیس مجلس‌شورای اسلامی می‌رسد تا در صورتی که آنها را برخلاف قوانین‌بیابد با ذکر دلیل برای تجدیدنظر به هیات وزیران بفرستد.». رئیس جمهور افزود: هر برداشتی از این قانون دارید، ما در آن با شما مشترک هستیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی 24 اسفند 90 پس از پاسخ احمدی نژاد به سئوال مجلس درباره این اصل گفته بود«رئیس مجلس: برداشت رئیس جمهور از اصل ۱۳۸ قانون اساسی صحیح نیست»

احمدی‌نژاد که در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت، با بیان اینکه در قانون گذاری دو مسیر مقدماتی داریم، توضیح داد: مسیر اول طرح نمایندگان است که توسط 15 نفر از نمایندگان مطرح می‌شود و مراحل آن طی خواهد شد و دوم مسیر مقدماتی است که لایحه نام دارد.

وی با بیان این که لایحه حق دولت است، توضیح داد: دولت وقتی به اینجا رسد که باید کاری در کشور انجام شود، جوانب آن را می‌سنجند و به مجلس لایحه می‌دهد و این نظر دولت است پس اگر خدای نکرده مثل مواردی که اتفاق افتاد لایحه در مجلس بیاید و آنچنان دگرگون شود که تشخیص دولت این باشد که اهداف لایحه ما را تامین نمی‌کند چه کار باید کرد؟ البته در اینجا به درستی و غلطی نظرات اشاره‌ای ندارند و تنها روند را مورد توجه قرار دادند.

وی با طرح این سوال که آیا می‌توان دولت را موظف کرد که باید این طرح را اجرا کند؟ گفت: ما فکر می‌کنیم دولت در هر مرحله‌ای می‌تواند لایحه را پس بگیرد و اگر شما نظراتی دارید، می‌توانید طرح بدهید که حق نمایندگان است و دولت نمی‌تواند بگوید که چرا نمایندگان طرح دادند و هر زمان که مراحل را طی کرد و تبدیل به قانون شد برای همه مردم لازم‌الاجرا خواهد شد که اصل 75 و 113 نیز بر همین نکته اشاره دارد.

احمدی‌نژاد در ادامه با قرائت اصل 126 قانون اساسی، گفت: در این اصل آمده است رئیس جمهور مسئولیت امور برنامه و بودجه و امور اداری و استخدامی کشور را مستقیما بر عهده دارد و می‌تواند اداره‌ی آن را به عهده‌ی دیگری بگذارد، پس اگر این موضوع از عهده‌ی رئیس جمهور خارج شود، چطور می‌تواند برنامه و بودجه را اداره کند.

وی همچنین به اصل 121 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: نمی‌خواهم متن سوگند رئیس جمهور را یاد آوری کنم، اما در استعلامی در رابطه با وجه شرعی سوگند رئیس جمهور در زمان ریاست جمهوری مقام معظم رهبری از شورای نگهبان سوال شده است "با توجه به سوگند رئیس جمهور بر اساس قانون اساسی آنجا که رئیس جمهور در حراست از مرزها و استقلال سیاسی و فرهنگی کشور نباید از هیچ اقدامی دریغ ورزد، در صورتی که بنا به تشخیص و نظر رئیس جمهوری فردی که به عنوان سفیر و نماینده‌ی تام‌الاختیار دولت جمهوری اسلامی پیشنهاد می‌شود از صلاحیت کامل برای احراز چنین سمتی برخوردار نباشد آیا در این صورت امضای نمایندگی یاد شده با مفاد سوگند نامه ریاست جمهوری منافاتی ندارد ؟" و شورای نگهبان این سوال را در تمام اقدامات رئیس جمهور عمومی کرده‌ و چنین پاسخ داد " آنچه از عبارت سوگند نامه استفاده می‌شود این است که رئیس جمهور باید در تمام اقدامات وظایف و مسئولیتهایی که عهده‌دار است، حفظ و حراست از مرزها ، استقلال سیاسی و اقتصادی کشور و سایر اموری را که در سوگند نامه بیان شده است را مراعات کند، ولی چنانچه در موردی احراز نمایند که امضاء او موجب عوارض سوء و بروز خطراتی برای مرزها و سایر مصالح عالیه اسلام و نظام جمهوری اسلامی می‌شود شرعا باید از امضاء خودداری نماید و خودداری او از امضاء هنس قسم نمی‌باشد".

رئیس جمهور با تاکید بر این که قانون اساسی اصل و ضامن بقای همه ماست و همه باید مراقب باشیم، گفت: این توصیه‌ی مقام معظم رهبری است و باید مدیریت اجرایی کشور متمرکز باشد و اگر بحث استقلال قوا مطرح است ،باید برای هر سه قوه باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه دولت بدنه‌ی کارشناسی کل کشور است گفت: دولت بدنه کارشناسی مجلس و قوه قضاییه هم است و دولت متعلق به همه است، همانطور که قوه قضاییه متعلق به همه است و یعنی اگر دولت دید جایی به حقوق مردم اجحاف می‌شود، باید به قوه قضاییه شکایت کند و اگر دولت جایی مشکلی را دید که نیازمند قانونگذاری بود، باید به مجلس مراجعه کند و همانطور اگر مجلس به قوه قضاییه نیاز به کار کارشناسی داشتند، باید به دولت مراجعه کنند پس همه یکی هستیم و همه مال ملت هستیم.

 احمدی‌نژاد اظهار کرد: آیا در این شرایط سخت می‌شود وزرای اقتصادی و رییس کل بانک مرکزی تقریبا دو سوم وقت هفته‌شان صرف این شود که نهادهای نظارتی اینها را اظهار کنند و فشار بیاورند؟ پس این افراد چه وقت به کنترل بازار اداره اقتصاد کشور برسند؟

رییس‌جمهور در بخش پایانی سخنرانی خود در جلسه امروز مجلس افزود: بلاخره نظراتی وجود دارد که ممکن است درست هم باشد اما می‌شود اینها را با گفت‌وگو حل کرد. اگر کسی تخلف و سوءاستفاده‌ای در هر قوه‌ای داشته باشد باید به آن رسیدگی کرد ولی مقدار زیادی از آنها ابهاماتی که ایجاد می‌شود و گزارشی است که تایید نشده است، بنابراین ما باید یک مقدار اینها را مدیریت کنیم و کارها جلوتر ببریم.

موضع، موضع خدمت است و اقتصاد را نمی‌توان از چند جا مدیریت کرد

وی ادامه داد: حتی اگر کارهای ملی را کنار بگذاریم، باید کارهای پروژه‌ای و منطقه‌ای را انجام دهیم و همین افراد هستند که این کارها را انجام می‌دهد ولی وقتی دو سوم وقتشان می‌پرد و اعصابی برایشان نمی‌ماند و به آنها فشار می‌کند، باید چکار کنند؟

احمدی‌نژاد با بیان اینکه نمی‌شود دائما یک قوه ولو با دلایل درست، تحت فشار باشد، گفت: بالاخره ما همه با هم کار می‌کنیم و اینهایی که من می‌گویم دعوا نیست بلکه بیان مشکلات است. من و شما یکی هستیم و با همیم و باید بدانیم که جاها عوض می‌شود و ممکن است روزی برخی از اعضای عزیز مجلس به دولت بیایند حال باید موضع افراد هم عوض شود.

وی با بیان اینکه موضع، موضع خدمت است و اقتصاد را نمی‌توان از چند جا مدیریت کرد، افزود: ما با هم دعوایی نداریم بلکه با هم گفت‌وگو و بحث می‌کنیم و راه تفاهم باز است.

رییس‌جمهور خطاب به نمایندگان مجلس اظهار کرد: من امروز آمدم به شما حرف همه ملت ایران را فریاد بزنم و بگویم که ملت ایران در برابر دشمنانش دست بسته نیست و ظرفیت‌های این کشور امکان عمل برتر را فراهم کرده است. ما باید با هم باشیم و چند کار بزرگ انجام دهیم و اینها شدنی است.

احمدی‌نژاد در ادامه گفت: جناب آقای ابوترابی یادداشتی به من داده‌اند که من در جلسه بنشینم و سخنان نمایندگان را استماع کنم. این یادداشت بسیار خوبی است اما من چون واقعا برنامه خود را تنظیم کرده‌ام، معذور هستم. هر وقت دیگری صلاح دانستید هماهنگ کنید من می‌آیم چهار ساعت می‌نشینم و حرف عزیزان را گوش می‌کنم، چراکه بهترین سخن، سخن برادران و خواهران مجلس است و ما هم همیشه استفاده کرده‌ایم.

وی ضمن تشکر از هیات رییسه و رییس مجلس و نمایندگان به آنها گفت: خواهش می‌کنم در مورد پیشنهادات و موضوعاتی که عرض کردم اعلام نظر و بستر اجرای آن را فراهم کنید و همچنین از کارشناسان و اساتید دانشگاه‌ها می‌خواهم نظر بدهند و تولید نظریه کنند و به ما راهنمایی و کمک دهند.

رییس‌جمهور در پایان سخنان خود اظهار کرد: عزیزان من! مردمی که قالی می‌بافند نباید روی حصیر زندگی کنند و ملتی که روی دریای ثروت نشسته‌اند نباید فقیر داشته باشد. ملتی که تاریخ، فرهنگ و تمدن دارد همت، اراده و ایمان دارد، پیامبر،‌ علی، حسین و مهدی دارد، هرگز در نخواهد ماند و همه قله‌ها را فتح خواهد کرد.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مام-سام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    18 1
    حنایت دیگررنگی ندارد...
  • بدون نام IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    16 1
    ما لازم نیست قله فتح کنیم فعلا سرازیری وزمین هموار راهم لنگ لنگان میپیماییم
  • رصد IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    2 14
    بنده با مسایل مطرح شده در مجلس کاری ندارم ولی آنچه برای من جالب بود این بود که نمایندگان محترم با دقت لازم به سخنان ریس جمهور گوش نیمی دادند. بعد از پایان سخنان ریس جمهور آقای لاریجانی ریس مجلس واژه تعاون را بکار برد در صورتی که آقای ریس جمهور واژه تعامل گفته بودند. همچنین آقای ریس جمهور در سخنانش از واژه حصیر استفاده کرد ولی یکی از نمایندگان به جای واژه حصیر از واژه گلیم استفاده کرد. این سوء سمع ها نشان آن است که نمایندگان شنوندگان خوبی نیستند. امید است تجدید نظر شود.