طرحی با 152 امضا از طرف نمایندگان، در هیات رییسه مجلس اعلام وصول شده که اگر به تصویب برسد، پرونده «انتقال پایتخت» از اختیار دولت خارج شده و به شورای جدیدی تحت عنوان «شورای‌عالی انتقال پایتخت» محول می‌شود.

زهرا تالانی: طرح «انتقال پایتخت اداری-‌سیاسی» که در روزهای اخیر تعداد امضا‌کنندگان آن در مجلس به 152 نفر رسیده، مسوولیت مطالعه کارشناسی برای شناسایی مکان مناسب پایتخت‌شدن را به شورایی 10نفره واگذار کرده که باید تحت نام «شورای عالی انتقال ‌پایتخت» به مدت یکسال درباره سه موضوع اصلی مرتبط با انتقال تصمیم گیری کند.

در همین رابطه جعفر قادری عضو فراکسیون شهری مجلس به خبرآنلاین می گوید: بهتر است مانند کشور مالزی ما هم یک پایتخت سیاسی داشته باشیم چون دیگر تهران کشش ندارد.

گفت و گوی خبرآنلاین با عضو فراکسیون شهری را بخوانید؛


دوباره طرحی در مجلس ارائه شده که نمایندگان موضوع جابه جایی پایتخت را مطرح کردند.با توجه به اینکه طرح بارها در مجلس ارائه شده تصور می کنید این امکان وجود دارد؟
با کلیت موضوع موافقم چون تصور می کنم تراکم جمعیت در تهران بالاست. در حال حاضر تهران همزمان پایتخت سیاسی، اداری، نظامی، فرهنگی و اقتصادی کشور است، این در حالی است که در دنیا مرسوم است که چند نقطه از کشور پایتخت تلقی می شوند. در کل بررسی ها نشان می دهد تهران با توجه به آسیب پذیری بالایی که در برابر حوادثی همچون زلزله، سیل یا حمله نظامی دارد، بیش از این ظرفیت پایتخت ماندن را ندارد چرا که در صورت وقوع حوادثی این چنینی، نه تنها تهران که کل ایران آسیب می بیند.


یعنی شما موافق انتقال پایتخت هستید؟
برای حل مشکل تهران، یکی از راهکارها بحث تقسیم کارکردهای آن است اما نباید پایتخت سیاسی را خیلی از تهران جدا کرد چون قبلا هم دولت آقای احمدی نژاد این تصمیم را داشت و موفق نشد. به نظرم مانند کشور مالزی در این زمینه باید عمل کرد؛ یعنی یک شهر سیاسی داشته باشیم که خیلی هم از تهران دور نباشد و مثلا نزدیک فرودگاه امام(ره) باشد. در آنجا زیرساختها را به درستی بنا کرد و اجازه ورود واحدهای صنعتی را نداد. همچنین هزینه ها را در آنجا بالا برد تا هرکسی امکان زندگی در آنجا را نداشته باشد، در اینصورت این طرح می تواند موفقیت آمیز باشد.


بنابراین مطابق این طرح، تهران پایتخت اقتصادی می‌ماند و پایتخت ‌اداری - ‌سیاسی به نقطه دیگری از کشور منتقل می‌شود؟
هم اکنون تمرکز فعالیت ها در تهران موجب شده خیلی از افراد مثل نمایندگان مجلس که برای اشتغال دوره ای به تهران می آیند، در پایان فعالیت شغلی شان، در تهران اقامت دائمی اختیار کنند و در همین کلان شهر ساکن دائمی باقی بمانند و به تبع آن، سایر وابستگان آنها نیز به جمعیت ساکن تهران افزوده می شوند. از طرف دیگر نیاز ساکنین سایر شهرهای کشور به پیگیری امور اداری شان از طریق دستگاه های دولتی مستقر در تهران باعث افزایش تردد روزانه در تهران شده؛ طوری که اگر پایتخت به نقطه دیگری برود، حداقل 40 درصد از سفرهای روزانه به این کلان شهر کاسته خواهد شد.


آیا هزینه های این طرح پیش بینی شده است؟
در دانشگاه ها و مراکز تخصصی بر روی این موضوع کار می شود و هنوز به نتیجه درستی نرسیدند. این طرح فعلا در مرحله مطالعاتی است.


چه زمانی این طرح در مجلس بررسی می شود؟
طرح انتقال پایتخت احتمالا بعد از انتخابات ریاست جمهوری در صحن علنی بررسی می شود.


گزینه نمایندگان برای پایتخت سیاسی کدام شهر است؟
دولتی‌ها شهر جدید پرند را به عنوان پایتخت اداری- ‌سیاسی جایگزین تهران معرفی می کنند تا هم کشش سکونتی انبوه واحدهای مسکونی مهر در این منطقه ارتقا پیدا کند و هم کاهش جمعیت تهران محقق شود اما در مجلس اخیرا اجماعی به وجود آمده که قصد دارد ساز ‌و کار درست و منطبق بر واقعیت را برای انتقال پایتخت تدارک ببیند. بنابراین هنوز تصمیمی گرفته نشده است، البته همانطور که گفتم بهتر است نزدیک تهران باشد.
47232

کد خبر 276452

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 80
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    73 12
    برید پرند خونه بخرید بعدها میشه طلا بدویید
    • بدون نام IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      3 15
      اراك از نظر زير ساخت ارتباطي، فاصله متعادل و منطقي با تهران و ساير نقاط پر جمعيت كشور، صنعت و دانشگاه گسترده، فضاي باز مورد نياز براي ايجاد يك پايتخت جديد و جمع و جور در كنار شهر قديم، ساده بودن نام براي استفاده زبان هاي خارجي، سابقه فرهنگي و ديني مناطق اطراف آن علي رغم سن كم خود شهر كه 210 سال است، اندازه متوسط فعلي كه نه كوچك و نه كلانشهر چند ميليوني است، ييلاق و قشلاق طبيعي حومه اش و ... گزينه مناسبي است اما من به عنوان يك اراكي مخالف اين كار خواهم بود چون در عرض 5 سال چيزي از شهر خودم باقي نخواهد ماند.
  • جعفر IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    60 20
    به اعتقاد من نه تنها باید پایتخت را عوض کرد بلکه وزارت خانه ها رو هم به استانهای مختلف انتقال داد و راههای ارتباط آنها از قبیل اینترنت پرسرعت، ویدئو کنفرانس و ... رو هم افزایش داد. با این کار هم مشکلات تهران تا حدی حل می شود و هم شهرستانها رونق می گیرند.
  • رضا IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    27 12
    این طرح خوبی نیست. مشکل تراکم جمعیت استان تهران و اطراف آن جدی ترین مشکل طرح است. چون اینجا از نظر جغرافیایی دیگه ظرفیت بیشتر از این دارد پایتخت اصلی باید خیلی دورتر از تهران و هسته متراکم استان تهران باشد مثل ترکیه یا آمریکا و یا عربستان یا حتی آلمان غربی سابق! به نظر من حداقل فاصله 400 کیلومتر مناسب است شهرهای نیشابور، شاهرود، محلات، گلپایگان را خیلی مناسب برای این کار می دانم.
    • آخاله IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      19 11
      ایول گلپایگان. یعنی ما میشین بچه تهرون؟
  • بدون نام IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    10 4
    خوشبحالتون که انقدر ساده اید !!!!!!!!
  • بدون نام IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    8 51
    پایتخت بعدی اصفهانه سال هاست روش مطالعه شده و زیر ساخت هاشم آماده شده
    • بدون نام IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      26 1
      كدوم زير ساخت؟ منظورتون ترافيك و آلودگي هوا هست؟ بله از اين نظر درست ميفرمائين
  • مهدي IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    3 3
    براي شما آرزوي موفقيت مي كنم
  • بوق AU ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    14 1
    بنظر من جز این نیست که مردم رو سر در گم میکنید و الکی باید پول خرج بشه هیچ ثمری نداره-چون دیگه دنیا دنیای ارتباطات اینترنتیه و مهم اینه دیتابیس ها محافظت بشن-این جور فکرا فکرای دوران صفویه و قاجاریه و ..... است که حتما به شکست میخوره و البته اگه بدون نظارت باشه موجبات رانت خواری رو برای عده ای فراهم میکنه والکی خرج کردن پول مردمه
  • بدون نام IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    13 39
    پایتخت بعدی قطعا باید مشهد باشه چون کلیه ویژه گی ها رو داره
    • بدون نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      14 8
      پایتخت باید در مرکز باشد
  • قاسم IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    24 37
    بهترین نقطه شیرازه.هم امکاناتش خوبه و هم در بهترین نقطه ایران قرار داره
    • هادی IT ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      17 5
      خواهشا هر جا بشه غیر از شیراز ما... بزارید همون شهر گل و بلبل باقی بمونه...
    • بی نام A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۴
      0 2
      تو راست میگی
  • J IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    11 26
    من به عنوان یک تهرانی 100درصد موافقم شاید اینجوری بعضیا که از شهرستان اومدن تهران واینجا رو شلوغ کردن از اینجا دلبکنن وبرن شهرشون جا واسه ما تهرانیا باز شه تازه پایتختم باید ببرن نزدیک یزد یا کرمان نه دوباره چسبیده به تهران اینجوری چه فرقی میکنه طرف از صبح میاد تهران دوباره همون اشو همون کاسه
    • مهدي IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      18 6
      ميشه بگيد خود شما از كدوم شهر اومديد تهران؟كه بقيه اط شهرهاي ديگه اومدند؟فيلم تهزان انار ندارد را حتما ببين داداش
    • شهرستانی IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
      4 5
      تویی که دم از تهران میزنی ، معلومه اصلا نمیدونی تهران کجاست و تاریخ تهران هم نمیدونی وگرنه اینطوری از تهرانی بودن دم نمیزدی
    • مهدی IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      3 2
      تهران مجموع روستاها بود که به مرر زمان بزرگ شدن و به هم چسبیدند و شدن تهران در زمان اسکندر به مردمان تهران یاقی گفته میشد
  • بدون نام IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    7 17
    بناب هم برای پایتختی بسیار مناسب است
  • بدون نام IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    3 22
    بهترین گزینه برای پایتخت : پرند
  • خاک IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    17 25
    تبریز
    • امید IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      15 3
      بابا ول کن چی میگی تبریز بزار راحت زندگی ایمون رو بکنیم دیگه
  • مهدی IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    6 19
    به نظر من بهترین مکان برای پایتخت کرمان هست چون هم از نظر وسعت به اندازه کافی بزرگ هست و هم از نظر فاصله با شهرهای بزرگ کشور فاصله معقولی داره ضمنا شهر کرمان از نظر تراکم جمعیت وضعیت بهتری نسبت به شهرهای بزرگ کشوردارد و امکان توسعه سریع و پذیرش جمعیت جدید را دارد ضمنا از نظر صنعتی وکشاورزی نیز به نیز به اندازه کافی غنی می باشد
    • بدون نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
      1 1
      تهران از کرمان دوره مشکلاتش خیلی خیلی زیاده
  • بدون نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    1 28
    ساری بهترین جاست.
  • parsa IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    23 29
    اگر بخوایم به اصل خود برگردیم شیراز بهترین گزینه است
    • بدون نام IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      24 3
      اصل ما را اگر توانستی پیدا کنی که خیلی شاهکار کردی ولی انچه که واضح هست ریشه ما به سرزمین های دوری در روسیه و قفقاز بر میگردد که دیگر هیچ نشانی از اریایی های قدیم ندارد و اکنون تاتار ها و مغل ها و قزاق ها و غیره در ان ساکن هستند !!!
  • عای IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    6 42
    با سلام به نظر من جهت حفظ ایران بهتر است پایتخت را به یکی از شهر های آذربایجان یا کردستان یا سیستان منتقل شود
    • بدون نام IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      21 9
      مگه از جونشون سیر شدن !!
  • بدون نام US ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    12 15
    همین تهران از همه بهتره. بقیه جاها رو خراب نگنید
  • سالار IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    34 9
    کرباسچی نذاشت وگر نه 18 سال پیش در دولت دوم هاشمی ازنا دیار اشترانکوه پایتخت سیاسی ایران شده بود .
    • بدون نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      10 21
      پس خدا خیلی به ما رحم کرد !
    • بدون نام IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
      5 23
      خیلی
  • منصور US ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    19 3
    به نظرم پایتخت بعدی ایران باید از لحاظ اقتصادی از تهران جدا شود و پایتخت سیاسی همچنان تهران باشد ... و در واقع باید قوانینی باشه که جلوی خیلی اشتباهات و بگیره ... دلیل نداره مثلا تشتک سازی فلان شهر در تهران شعبه و دفتر داشته باشه ... از نظر انتقال هم باید به شهری انتقال داده بشه که هم جای وسعت داشته باشه و هم الان زیاد بزرگ و پر امکانات نباشه ولی امکان و وجود ساخت زیر ساخت ها رو داشته باشه .. بردن پایتخت از تهران به شهر بزرگی دیگه مثل مشهد یا اصفهان بزرگترین اشتباست و باید منتظر تهران دوم بود و باز هم پشیمانی ... و خیلی مسائل هم باید رعایت شود .. مثلا از کلان شهرها دور باشه ، از مرزهای کشور فاصله داشته باشه .. زمین برای پیشرفت داشته باشه ، امکان پیشرفت داشته باشه و...
  • محمدرضا.ع IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    11 19
    شیراز،شهر گل و بلبل کاکو...
  • بدون نام IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    16 16
    شاهرود با توجه به پتانسیل خوبی که دارد بهترین گزینه برای پایتخت شدن میباشد
  • محمد GB ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    13 3
    اگر بنا بر تغییر پایتخت است، بهتر است شهری پایتخت شود که هنوز خیلی گسترش نیافته باشد تا بشود به صورت منظم و منطقی گسرتش یابد. شهری که بتوان زیرساخت های لازم و به روز را در شهر گسترش داد و خیابان ها و ساختمان به صورت مهندسی شده و به روز و با امنیت کامل ساخته شوند.
  • همدل IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    5 17
    شهرستان محلات در قلب ایران بهترین و مطمئن ترین نقطه ایران برای پایتخت است. امام خمینی(ره) نیز قبل از انقلاب محل سکونتشان محلات بود. موقعیت جغرافییائی منحصر بفرد دارد.
  • بدون نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    4 22
    حق مسلم خوزستان است که پایتخت در انجا باشد چرا که در دهه های اخیر هیچ نقطه ای بیش از خوزستان به ایران و اسلام خدمت نکرده است و در عین حال به حقوق حقه خود نرسیده است. نمایندگان خوزستان با اعتماد به نفس موضوع را دنبال کنند
  • shahrooz IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    2 19
    باید یک ماکانی که از لحاظ تمدن وتاریخی شناخته شده باشد و بسیار پتانسیل بالایی داشته باشد وهمچنین فرهنگ والایی داشته باد که کردستان کبیر همه خصوصیات رو دارد و شهر هایی مانند مهاباد و سقز و سنندج مناسبق است.
  • جعفر GB ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    18 20
    نيشابور
  • میلاد42 IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    8 31
    مشهد از نظر جمعیتی و زیارتی و زیرساخت خیلی مناسبه
  • پیام US ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    3 8
    متاسفم برای دوستان که از روی احساسات پاسخ می‌دن! برای انتخاب پاییتخت جدید، مطالعات گسترده‌ای صورت گرفته و معیارهای زیادی برای این انتخاب باید مدنظر قرار بگیره. دسترسی به آب آشامیدنی، عدم قرار گیری روی خط زلزله، دسترسی به زیرساخت‌ها، شیب، موقعیت جغرافیایی، حاصل‌خیزی خاک و .... بعضی از این ویژگی‌های مهمه. حقیقت اینه که این مطالعات توسط شرکت مشاور فرانسوی سالها پیش انجام شده و شهرهایی که از موقعیت خوبی از نظر این ویژگیها قرار دارند، انتخاب شدند. حقیقت اینه که گلپایگان و قزوین مهمترین و پرامتیازتین گزینه‌ها هستند. منتها قزوین به دلیل زلزله خیز بودنش، شایدم .... ، پوئن منفی گرفته. بنابراین به نظر می‌رسه، باید به همه اونهایی که تو 2-3 سال اخیر برای خرید زمین توی گلپایگان هجوم آوردند، تبریک گفت
    • بدون نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
      0 0
      میشه منابع حرفهاتون هم ذکر کنید
    • بدون نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۴
      0 2
      دیگه چه امتیاز منفی دیگه ای داره. اگه قزوین یه گزینه منفی داره من ده تا از امتیازاتش رو توی مقاله ای که در خبر انلاین بود نوشته ان لطفا مراجعه کنید اونجا اقا پیام
  • saeed IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    12 17
    با سلام نیشابور گزینه مناسبیه چون هم شهر زیبا وبا اب و هوای عالی و با تاریخ درخشان که جمعیت خوب و جا برای جمعیت خیلی بیشتر داره از لحاظ تامین اب مشکلی نداره اگه نیشابور یا هر جای دیگه انتخاب بشه باید جلو مهاجرت ها به اون شهر کنترل بشه واگرنه با یه مشکل جدیدی مثل تهران در اینده ای نزدیک دچار خواهیم شد. که اون وقت مشکل دوتا میشه
  • بدون نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    1 6
    پايتخت بايد در مرکز ايران باشد شهر نو جديدی بايد باشد زير ساخت ها از ابتدا آماده باشد.
  • sadegh IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    5 19
    سلام.درسته که من استان فارسی هستم اما بهترین جا رو اصفهان انتخاب میکنم
  • علي IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    1 5
    سلام. پايتخت سياسي و اداري به دلايل گوناگون بايد در مركز و نزديك به تهران از همه لحاظ و همچنين داراي آب و هواي مناسب راه هاي مواصلاتي و همچنين ظرفيت رشد و... باشد كه استان قزوين با ويژگي هايي همچون قدمتي 9000ساله ،فرهنگي غني ،نزديكي به تهران، قطبي دانشگاهي، شهري شاه راه بين اتوبان هاي زنجان،گيلان،تبريز،تهران و...به نظر حقير گزينه مناسبي مي باشد.
  • حسین IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    6 3
    تو رو خدا این شیراز مارو دیگه کاری بهش نداشته باشید...کاری نکنید این گل و بلبلاش ولش کنن برن
  • مهدی IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    0 14
    سلام - به نظر من شهرکرد بهترین مکان می باشد به دلایل زیر 1- نزدیکی به اصفهان و شیراز و اهواز و تهران 2-مردمان این شهر بر خلاف اسم شهر کاملا فارسی حرف می زنند 3-دارای بیشترین منابع آب ایران است 4-به دلیل موقعیت کوهستانی بودن آن از نظر امنیتی کاملا مناسب است
  • محمد جعفری IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    5 14
    تبریز قطب صنعت ایران هست.بیشترین سرمایه های یخش خصوصی کشور در تبریز هست قبل از تهران.از طرف سازمان ملل متحد زیباترین و پیشرفته ترین شهر ایران اعلام شد.از طرف سازمان جهانی بهداشت سالم ترین شهر ایران انتخاب شد.بزرگترین بازار تاریخی جهان در تبریز قرار دارد.دوازده کارخانه مادر در این استان وجود دارد که اگر تعطیل شوند طبق براورد کارشناسان صنعت,صنعت ایران دچار ضرر و زیان بسیار زیادی خواهد شد مانند تراکتورسازی و شرکتهای زیر مجموعه اش,کمپرسور سازی, ماشین سازی ,ایدم,چرخشگر,موتوژن ,صانع و , , , .شهر اولین ها.شهر سیاستمداران,آب و های خوش سرجای خودش همچنین قرار گرفتن در جاده ابریشم .همه اینها دلایلی هستند که باید تبریز پایتخت اقتصادی ایران شود
  • بدون نام IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    2 6
    شهر جدید سهند در مجاورت قطب صنعتی ایران با بهترین زیرساخت ممکن برای پایتخت شدن هم لحاظ زمین برای وسعت هم از لحاظ راه های ارتباطی هم از لحاظ فرهنگ شهری به جون خودم بهترین شهره
  • بدون نام A1 ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    7 6
    سلام. به نظر من با توجه به موقعیت جغرافیایی و زمین شناسی و... بهترین نقطه برای پایتخت شاهروده در سالهای گذشته نیز این موضوع تائید شده است.
  • مصطفی IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    13 10
    به نظر من شاهرود جای بسیار مناسبیه از نظر استراتژیکی و اقتصادی و موقعیت خوب هوا و وجود آب بسیار مناسبه و جای فکر بسیار زیاده فقط به خاطر دور بودن از مرکز استان کمی محروم مونده ولی اگر پایتخت اینجا بشه به سرعت پیشرفت می کنه
    • مهدی IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
      2 1
      به نظر بنده کاملا نظر منطقی و درستی هست
  • آشنا IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    3 4
    بهتره به جای اینهمه بگومگو خسته کننده نمایندگان محترم و وزارت کشور به فکر برون رفت از کاغذ بازی باشند تا یکی مجبور نشه از راه دور برای کار اداری به تهران بیاد پس از اینترنت و سایت های ادارجات کی میخوان برا راحت تر شدن کارها استفاده کنند سایت هر وزارت خونه و اداره باید محل رسیدگی به کارها باشه نه تبلیغ وزیر و کارهاش و نشون دادن عکس های اون
  • تهرانی IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    4 7
    زنجان
  • فیض اله IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    1 5
    سلام خسته نباشید نمی دانم واقعاً پیشنهاد است یا سرگرمی اما در جابه جا کردن پایتخت فقط عده‌ای از حضرات نقل مکان کرده و مشکلی را حل نخواهد کرد. آلودگی هوا و تراکم جمعیت چه ربطی به پایتخت بودن دارد. اگه ممکنه یه جو از امکانات و یا کارخانجات را به دیگر مناطق انتقال دهید پایتخت نشینان هم نفسی از دست شهرستانی ها خواهند کشید باور نمی کنید از بچه دبستانی محله تون بپرسید. چون از قدیم گفتن حرف حق را یا از دیونه بپرسید یا از بچه. ما که دیونگی خود را قبول داریم.
  • حسین IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    17 7
    در بین شهرهای نام برده نمی توان کلان شهرها را انتخاب کرد مثلا مشهد به دلیل موقعیت استراتژیک نا مناسب و اصفهان هم خودش با یک سری از مشکلات از قبیل کمبود اب و الودگی هوا مواجه است. دراین بین شهرهایی مانند شاهرود و قزوین می تواند دو گزینه مورد مطالعه باشد چراکه این دو شهر از لحاظ اب و هوایی خیلی به هم شبیه هستند. مثلا شاهرود دارای مناطق جنگلی بکر و از لحاظ موقعیت استراتژیک بسیار مناسب می باشد چراکه شاهرود در منطقه کوریدور شمال به جنوب راههای مواصلاتی قرار دارد. یکی دیگر از مزیت های این شهرستان وسعت زیاد ان می باشد که بزرگترین مساحت شهرستانی را دارد و دیگری وجود مراکز دانشگاهی زیاد و معتبر. البته موارد دیگر هم وجود دارد که از حوصله این بخش خارج می باشد با تشکر..
  • عبدالرضا قاسمي QA ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    1 8
    با توجه به مسائل زير بايد بايتخت انتخاب شود 1--- در مركز ايران بودن ( يس مشهد و تبريز و غيره مناسب نيست ) 2 از كلان شهرها نبودن ( بس تهران اصفهان و حتي شيراز مناسب نيستند ) 3--- از لحاظ منابع ابي غني باشد 4- قبل از انتقال استملاك همه اراضي اطراف ان شهر ممنوع الاستملاك ب شود تا تورم ايجاج نشود 5--- ادارات دولتي از اول در وسط شهر متمركز نشوند بنظر من ياسوج و شهرضا مناسبند كه بايتخت اداري باشند و اصفهان فرهنكي و شيراز بايتخت سياسي عموما شهرهاي مركزي مذكور مجموعه مناسبي هستند
  • رسول IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    3 1
    بنظر من برره بهترین گزینه می تونه باشه چون هم شناخته شده است و نبز با افزایش تولید نخود در آنجا می توان مشکلات بیکاری و فقر را ریشه کن کرد!!
  • مجتبی IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    2 1
    به نظرم برای پایتخت سیاسی یکم مطالعه بشه یه جایی دوباره حدود 100 تا 200 کیلومتر تهران به صورت نوین و کارا ساخته بشه یا یک از شهر های موجود واجد شرایط(اصول مهندسی،امنیتی) رو انتخاب کنن وتوسعه بدن البته اینکار هزینه هم زیاد میبره دیگه باید دوباره فرودگاه ومترو واتوبان و..... از صفر ساخته بشه که با روند ساخت وساز تو کشور ما حدود 10 سال یا بیشتر طول میکشه تازه اگه بودجه! برسه
  • محمد IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    2 9
    با سلام بنده به خاطر شغلم همه این شهرهای مورد نظر را رفته ام وازنزدیک از انها دیدن کرده ام ولی باید به طور قطع بگویم شهرهایی مثل محلات وگلپایگان و حتی خمین برای این منظور انصافا بهترین هستند ..
  • حامد IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    6 1
    سلام چه لزومی داره که حتما نزدیک تهران باشه؟ چرا منتقل نشه به یه جایی جنوبی تر مثل شیراز یا یزد یا کرمان یا شهری مثل اینها. شمال کشور که اقتصاد خیلی قوی داره و هم امکانات کافی برای مردم ما بیشترین خطر احتمالی را از جنوب و غرب کشور داریم. بیشترین درآمد ایران از جنوب کشور است و کمتریم امکانات برای آنها یکی از بهترین نقاط از نظر زلزله نیم قسمت جنوبی کشور است آیا بهتر نیست پایتخت سیاسی جنوبتر باشد که نزدیک به کشورهای تهدید کننده باشه بلکه واقعیات را بهتر درک کنند البته مطئناْ نقاط مرزی خوب نیست اما واقعیت اینه که پایتخت سیاسی هرجا باشه سیل جمعیت به اون سمت میره بهتر اینه که یک شهر با جمعیت کمتر و بستر مناسبتر انتخاب بشود از لحاظ مرکزیت اصفهان بهترین گزینه است اما خیلی سریع از جمعیت اشباع می شود
  • حامد IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    5 3
    در فضای فعلی که اینترنت و زیرساخت شبکه مطمئن در کشور به شدت گسترده شده است پایتخت سیاسی هرچه دورتر باشد بهتر است. لااقل از لحاظ امنیتی مطمئن تر میشه چرا که همه چیز یک جا جمع نشده و این ساده ترین اصل امنیت است. اینها را که در نظر بگیریم می بینیم: مشهد نزدیک به مرز است شهرهای نزدیک به تهران مثل پرند هیچ تفاوتی ایجاد نمی کنند و داستان این میشه که هر روز یک جمعیت زیاد از جاهای مختلف می خواهند به پرند بروند شهری مثل اصفهان با سرعت بسیار بسیار زیاد از جمعیت اشباع میشه و یک تهران دیگه ساخته خواهد شد شهری مثل شیراز یا یزد با هزینه ای بیتشر نسبت به شهرها فوق به نظر بهترین زیرساخت را دارند
  • رضا IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۵
    13 4
    شاهرود به قاره کوچک معروف است ، ویژگی خاص آب وهوا ،معتدل بودن هوا دسترسی به منابع خوب آب ،تنوع محصولات کشاورزی، همجواری کویر وجنگل وجود یخچالهای طبیعی حتی در تابستان، جنگل روییای ابر و کویر زیبایش همچنین قرار گرفتن در میانه را تهران به مشهد ،و را های ار تباطی و نزدیکی به استان گلستان و مازندران،خراسان واصفهان باعث شده حکم یک شاهرا حیاتی را ایفا کند با شرایط موجود شاهرود گزینه مناسبی خواهد بود
  • مصطفی GB ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    1 3
    من هم با انتقال موافقم ولی نه به یه شهر بزرگ که دوباره چند سال دیگه بخواهند آنرا نیز عوض کنند. من با محلات و یا گلپایگان موافقم چون طبق تحقیقاتم هم آب و هوای مناسب هم خاک مستعد، زمین کافی برای ساخت مجتمع های مسکونی و اداری ، وجود جاذبه های گردشگری و سیاحتی و... را دارا می باشند.
  • محمدی IR ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
    9 7
    قطعا نیشابور با توجه به اینکه سه بار پایتخت ایران بوده و با توجه به تاریخش و زیر ساخت های زیادش می تونه گزینه مناسبی برای انتقال باشه.
  • بدون نام NL ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۶
    2 0
    یه شهر جدید بسازین اسمشو بزارین پایتخت"
  • علی IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
    0 1
    به نظر من رفسنجان بشه بحتره چون از نظر اقتصادی در منتقه حرف اول میزنه مثل کارخانه مس کاشی الماس کویر کارخانه المینیوم و ... که شهر پیشرفته ای است با تشکر و از نظر کشاورزی که بیشترین پسته ی جهان در رفسنجان تولید میشه و در کل بزرگ ترین های ایران چه از نظر سیاست چه از نظر اقتصاد از جا های دیگه بهتر است
  • علی IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    3 1
    به نظرم نباید احساسی تصمیم گرفت باید از این وضعیتی که تهران داره یعنی هم مرکز سیاسی هم ورزشی اقتصادی فرهنگی دانشگاهی حتی بیمارستانی ! و ... هستش خلاص شد ونباید کلیه این ویژگی ها دوباره در یک شهر جمع بشه بلکه مثلا میشه مرکز دانشگاهی را به شیراز برد مرکز فرهنگی و ورزشی را به اصفهان ، سیاسی را به سمنان و ... باید مراکز در کل کشور پخش شود و این مراکز حتما باید حداقل 300-400 کیلومتر با تهران فاصله داشته باشد تا تهرانیها نتونن روز به این مراکز بروند و شب به تهران برگردند.
  • سعید EU ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۰
    5 2
    اصفهان بدترین گزینست. شهری ک با کمبود آب آلودگی هوا مواجه هست چه فرقی با تهران داره؟؟؟ مشد و تبریز ک شهرهای مرزی هستن فکر نمیکنم انتخاب بشن. شیراز شاید بشه روش کار کرد ولی ب نظرم باید شهری کوچیک با فاصله حداکثر100تا از ی شهر بزرگ جزتهران انتخاب بشه
  • بی نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    4 1
    نیشابوووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووور فقط
  • مهدی قدیمی مقدم IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 4
    پایتخت جدید باید 6 مزیت را داشته باشد 1- کلان شهر نباشد تا روی اصول گسترش یابد 2- به دریای خزر نزدیک باشد تا بتوان در صورت کمبود آب از دریا استفاده کرد 3- استراتژیک نظامی باشد نه از دریا و نه از خشکی نفوذ به آن راحت نباشد 4-مردمان آن روحیه متعادل داشته باشند 5- قابلیت زمین و آب و خاک مناسب داشته باشد 6- در مصیر تردد کلان شهرها بخصوص تهران مشهد و شمال و اصفهان باشد من خودم بچه مشهدم و به نظرم فقط سمنان این 6 قابلیت را دارد و مشهد مناسب این کار نیست به دلیل زیارتی بودن آن و مناسب نبودن گنجایش خیابانهایش پس قربون دستتون اگر خیر نمی رسانید شر مرسان مجلس جان
  • فرزاد IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۴
    4 1
    عشققققققققققق است شیراز
  • امين FI ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۶
    0 2
    مزاياي هشتگرد حتي قابل مقايسه با پرند هم نيست! هشتگرد در شاهراه ارتباطي غرب به شرق و برعكس كشور هست و در مسير 11 استان (تو اينترنت سرچ كنيد) مهمترين خط ريلي كشور تهران كرج تبريز و از اونجا هم اروپا از هشتگرد ميگذره به شمال كشور هم دسترسيش عالي هست نزديك به جاده چالوس و جاده هشتگرد به تنكابن هم كه در حال احداث هست در نزديكي بزرگترين فرودگاه باري كشور (پيام ) هم هست كه به راحتي ميشه بخش مسافربريش رو هم راه انداخت نزديك به دو سد بزرگ كرج طالقان و البته آبو هواي عالي البرز مركزي آخره پرند وسط بر بيابون بدون آبو هيچ امكاناتي رو چه حسابي پرند رو انتخاب كردن؟!
  • نيما FI ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۰
    0 3
    شهرستان نراق هم خوبه در استان مركزي
  • یامبو سهله A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
    0 0
    پایتخت قطعاً باید بندرعباس شود

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین